Gå til innhold

Til dere som bekymrer dere for småvokste barn ;)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når eldstejenta mi var liten bekymra jeg meg litt for veksten hennes. Hun lå hele tiden litt under normalen på vekstskjemaet og jeg skjønte ikke helt hvorfor, siden både pappaen og jeg er ganske normale hva høyde angår (jeg er 172 cm høy og pappaen ca 182).

Veslejenta begynte å gå 11 mnd gammel, men det var håpløst å oppdrive sko til utendørs bruk for henne siden hun ikke kunne ha større sko enn str 17...

Når hun begynte på skolen var hun lavest i klassen og fikk endel kommentarer fra medlevene på at de syntes det var rart hun var så liten siden hun var født først i klassen ;-)

Helt fram til for et års tid siden var hun lavest i klassen og ble betegnet som litt "liten" for alderen. Plutselig skjedde utviklinga i rivende fart! I løpet av et år har hun vokst masse! Hun fylte tolv år i juni og er rett under 160 cm høy! I sommer har vi måttet kjøpe flere nye bukser til henne og idag måtte hun ha bukser i 13-årsstørrelse for at de ikke skulle bli for korte i beina. Hun fikk nye joggesko og støvler i str. 38 !!! Og jeg som var sikker på at hun ikke hadde arva mine store føtter (str. 40) ;-)

• Svar 51
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Lillemus

6

• nick

2

• Speak

2

• Lotte :o)

1

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Jøss, nå er hun jo like høy som meg jo! .... Og hun er 12? *snurt* :0)

Mine unger er jo små. Men så er jo ikke vi store heller. Men jeg håper de strekker seg litt når de blir eldre.

Skrevet

Jøss, nå er hun jo like høy som meg jo! .... Og hun er 12? *snurt* :0)

Mine unger er jo små. Men så er jo ikke vi store heller. Men jeg håper de strekker seg litt når de blir eldre.

Hun er litt kry over at hun er høyere enn Kylie Minogue ;-P

Jeg ser iallefall at høyden ungene har som helt små, ikke nødvendigvis gir en pekepinn om hvor høye de blir som store ;)

Gjest majas mamma
Skrevet

Vesla mi blir tolv i november, og har akkurat passert 142, og veier 28 kilo. Veldig liten og spedvokst. Skostørrelse 34, klær 146/152. Har fått stipulert håndleddsmåling på henne og hun ser ut til å kunne bli 156 cm. Men jeg er veldig bekymret for at hun skal få mens altfor snart for i vår familie har ingen vokst mer enn en til to cm etter det. og hun viser tydlige tegn på å ha kommet i puberteten, har begynt å få små knopper under genseren, og litt småkviser. Jeg kommer nokmtil å fortsette å bekymre meg til jeg ser det går "rette veien", oppover mot 150....

Skrevet

Vesla mi blir tolv i november, og har akkurat passert 142, og veier 28 kilo. Veldig liten og spedvokst. Skostørrelse 34, klær 146/152. Har fått stipulert håndleddsmåling på henne og hun ser ut til å kunne bli 156 cm. Men jeg er veldig bekymret for at hun skal få mens altfor snart for i vår familie har ingen vokst mer enn en til to cm etter det. og hun viser tydlige tegn på å ha kommet i puberteten, har begynt å få små knopper under genseren, og litt småkviser. Jeg kommer nokmtil å fortsette å bekymre meg til jeg ser det går "rette veien", oppover mot 150....

Så lenge hun er bare 28 kilo er mensen laaangt fremme i tid, må de ikke være over 45 (?) for å få mensen da?

Jenta di er omtrent like stor som poden her forresten, han blir 11 i neste mnd og er 142 cm/29 kg og han må ha strukket seg flere cm i løpet av forrige uke da han var hos pappan!

Skrevet

Så lenge hun er bare 28 kilo er mensen laaangt fremme i tid, må de ikke være over 45 (?) for å få mensen da?

Jenta di er omtrent like stor som poden her forresten, han blir 11 i neste mnd og er 142 cm/29 kg og han må ha strukket seg flere cm i løpet av forrige uke da han var hos pappan!

Det stemte ikke på meg hvertfall...

Skrevet

Fint å høre! :-) Har selv et par småvokste gutter.

Skrevet

Det stemte ikke på meg hvertfall...

Jeg er usikker på hvor tung jeg var da jeg fikk mensen, men det er godt mulig jeg var rundt 45 kg. Det var i alle fall noen her inne som sa at man måtte veie et visst antall kilo (i overkant av 40?) for å begynne å menstruere.

Skrevet

Eldstedatteren min begynte å få bryster når hun var ti år gammel og hun har ennå ikke fått mens. Jeg har hørt at vekta ofte har sammenheng med når man får mens første gang. Hvis jeg ikke husker feil, så var det snakk om at man som regel ikke fikk mens før man var rundt 40 kg. Datteren min er ikke 40 kg ennå. Hvis dette stemmer, så er det jo store muligheter for at datteren din vil vokse en god del ennå :)

Gjest majas mamma
Skrevet

Det der med 45 kilo før mensen kommer har jeg aldri hørt før! Derimot har jeg hørt, og det stemmer for alle de jeg kjenner, at døtre følger mødrenes mønster ang mensbegynnelse. Min mor var akkurat fylt tolv, jeg hadde ikke fylt tolv ennå, og min søster var tolv.

Skrevet

Det der med 45 kilo før mensen kommer har jeg aldri hørt før! Derimot har jeg hørt, og det stemmer for alle de jeg kjenner, at døtre følger mødrenes mønster ang mensbegynnelse. Min mor var akkurat fylt tolv, jeg hadde ikke fylt tolv ennå, og min søster var tolv.

Stemmer ikke helt...

Man arver som kjent gener fra både mors- og farssiden. Jeg for min del er veldig lik min farmor når det gjelder disse tingene. Mine to søstre derimot, har fulgt min mors "syklus."

Gjest ikke signatur
Skrevet

Det med at man må ha passert 45 kg for å få mens, stemmer ikke. Men dersom man er veldig tynn, kan mensen bli utsatt.

Det stemmer heller ikke at man får mens ved samme alder som sin mor. Min mor fikk mens som 11-åring, jeg var 14 år og min datter hele 16,5 år.

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

''han må ha strukket seg flere cm i løpet av forrige uke da han var hos pappan''

Flere centimeter i løpet av en uke? Det må være verdensrekord;o)

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

Jeg bekymrer meg ikke for kortvokste barn nei;-) Jeg bekymret meg litt da den yngste var 37 cm som nyfødt. Fikk litt sjokk da hun begynte i første klasse og jeg oppdaget at hun var høyest av jentene i klassen. Det er hun fremdeles.

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

Det stemmer ikke her. Min mor var 11. Jeg fikk den rett før jeg fylte 13 og min datter var vel 13.5.

Skrevet

Da er det kanskje håp for min 10-åring som bare er 132 høy. Målet hennes er jo å bli 140 høy så fort som mulig. Dette er jo grensen for å få kjøre div. karuseller på Tusenfryd og Liseberg:-)

Men at ho vokser nesten 30 cm på 2 år tviler jeg på:-)

Gjest mikkelina
Skrevet

Hei, tenkte bare jeg skulle spørre siden dere har fått gjort hpndrøntgen - hva sier de om marginene på en slik måling?

Mener å ha hørt at det er optil 10 cm feilmargin på en slik måling, og da er det kanskje liten vits?

Her i gården er jeg mer bekymret for at ungene skal bli langt over gjennomsnittet høye, siden vi i vår familie har folk opptil 2 m...... Og vurdererå få gjort en håndrøntgen hvertfall på jenta vår.

Gjest ikke signatur
Skrevet

Hei, tenkte bare jeg skulle spørre siden dere har fått gjort hpndrøntgen - hva sier de om marginene på en slik måling?

Mener å ha hørt at det er optil 10 cm feilmargin på en slik måling, og da er det kanskje liten vits?

Her i gården er jeg mer bekymret for at ungene skal bli langt over gjennomsnittet høye, siden vi i vår familie har folk opptil 2 m...... Og vurdererå få gjort en håndrøntgen hvertfall på jenta vår.

Jeg har erfart at det ikke er lurt å stole på håndrøntgen. Vi fikk tatt røntgen av datteren min da hun var 11, fordi vi fryktet at hun skulle bli lang. Målingen sa at hun skulle bli 175. Det er en flott høyde, så da gjorde vi ikke mer enn det. Men da jenta som 15-åring var 179 og vokste fortsatt, tenkte vi at det var best å ta en ny måling. Den indikerer at hun vil fortsette å vokse noen cm til. Men siden hun nå er så gammel, er det for sent å sette i gang hormontiltak. Så nå bare krysser vi fingrene og håper at hun snart er utvokst.

Gjest mikkelina
Skrevet

Jeg har erfart at det ikke er lurt å stole på håndrøntgen. Vi fikk tatt røntgen av datteren min da hun var 11, fordi vi fryktet at hun skulle bli lang. Målingen sa at hun skulle bli 175. Det er en flott høyde, så da gjorde vi ikke mer enn det. Men da jenta som 15-åring var 179 og vokste fortsatt, tenkte vi at det var best å ta en ny måling. Den indikerer at hun vil fortsette å vokse noen cm til. Men siden hun nå er så gammel, er det for sent å sette i gang hormontiltak. Så nå bare krysser vi fingrene og håper at hun snart er utvokst.

Huff, hormontiltak er nok ingen spøk det heller.. husker to jenter jeg gikk sammen med på skolen fikk det. Hun ene ble kraftig plaget av akne, og har i dag masse arr i ansiktet etter det.

Skrevet

Min yngste (nå 6) fikk foretatt håndleddsrøntgen for to år siden, samt blodprøver for å sjekke at veksthormon var normalt. De sa da at disse veksthormon greiene går i bølger, så man kanskje måtte ta flere blodprøver for å være sikre på at man "traff" rett. Vi var heldige og traff på første forsøk, og fikk vite at alt var normalt. Håndleddsrøntgen kunne i følge legen ganske riktig ha en feilmargin på 10-15 cm - begge veier sa legen. Da er det ikke mye vits. Jeg er selv liten, mannen min gjennomsnitt, og det ser ut til at begge jentene blir små og spinkle. Den eldste er minst i klassen - bare slått av en gutt som sikkert ikke synes det er stas...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...