Gå til innhold

Til dere som bekymrer dere for småvokste barn ;)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det der med 45 kilo før mensen kommer har jeg aldri hørt før! Derimot har jeg hørt, og det stemmer for alle de jeg kjenner, at døtre følger mødrenes mønster ang mensbegynnelse. Min mor var akkurat fylt tolv, jeg hadde ikke fylt tolv ennå, og min søster var tolv.

http://www.epigee.org/menstruation/menarche.html

• Svar 51
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Lillemus

6

• nick

2

• Speak

2

• Lotte :o)

1

Mest aktive i denne tråden

Gjest ikke signatur
Skrevet

Huff, hormontiltak er nok ingen spøk det heller.. husker to jenter jeg gikk sammen med på skolen fikk det. Hun ene ble kraftig plaget av akne, og har i dag masse arr i ansiktet etter det.

Nei, det er nok lurt å være tilbakeholdende med hormoner. Den gangen hun var 11, hadde jeg ikke hørt om negative bivirkninger med det.

Mens nå var det noen som fortalte at de visste om jenter som hadde fått ødelagt sexlysten etter hormonbehandling som hemmer vekst. Det er ikke akkurat noe man ønsker for sine barn, selv om det er vanskelig å tenke på dem som seksuelle vesener. :)

Gjest mikkelina
Skrevet

Nei, det er nok lurt å være tilbakeholdende med hormoner. Den gangen hun var 11, hadde jeg ikke hørt om negative bivirkninger med det.

Mens nå var det noen som fortalte at de visste om jenter som hadde fått ødelagt sexlysten etter hormonbehandling som hemmer vekst. Det er ikke akkurat noe man ønsker for sine barn, selv om det er vanskelig å tenke på dem som seksuelle vesener. :)

Mange bekymringer og hensyn å ta for foredlre ja.. :-) Ikke sikkert ungene synes det er så ille selv heller, om de skulle bli lave eller høye.

Men skulle gjerne hatt et anslag på jenta mi, anslår de at hun blir 190 tror jeg kanskje en hormonkur må vurderes....

Gjest ikke signatur
Skrevet

Mange bekymringer og hensyn å ta for foredlre ja.. :-) Ikke sikkert ungene synes det er så ille selv heller, om de skulle bli lave eller høye.

Men skulle gjerne hatt et anslag på jenta mi, anslår de at hun blir 190 tror jeg kanskje en hormonkur må vurderes....

Det er heldigvis enklere å være høy nå enn før, større utvalg i klær og sko f.eks. Men det er fortsatt ikke moro å bli nærmere 190. Så hvis målingene viser at datteren din blir så lang, ville nok jeg også tenkt på hormonbehandling.

Noe jeg synes er litt slitsomt, er at alle skal kommentere hvor lang datteren vår nå er. Det virker som om hun tar det pent, men det er litt unødvendig når så mange av våre mannlige venner må nevne at hun er blitt lengre enn dem... Men det gir seg vel om noen år, når de har vennet seg til at hun ikke er en småjente lenger.

Gjest mikkelina
Skrevet

Det er heldigvis enklere å være høy nå enn før, større utvalg i klær og sko f.eks. Men det er fortsatt ikke moro å bli nærmere 190. Så hvis målingene viser at datteren din blir så lang, ville nok jeg også tenkt på hormonbehandling.

Noe jeg synes er litt slitsomt, er at alle skal kommentere hvor lang datteren vår nå er. Det virker som om hun tar det pent, men det er litt unødvendig når så mange av våre mannlige venner må nevne at hun er blitt lengre enn dem... Men det gir seg vel om noen år, når de har vennet seg til at hun ikke er en småjente lenger.

Ja, jeg hatet selv slik kommentarer da jeg var yngre. Folk skulle stadig vite hvor høy jeg var, og svaret mitt ble etterhvert et muggen "ser du ikke det, da??"

Om jenta di tar det pent er det kanskje ikke noe problem for henne, og det er jo supert :-)

Gjest ikke signatur
Skrevet

Ja, jeg hatet selv slik kommentarer da jeg var yngre. Folk skulle stadig vite hvor høy jeg var, og svaret mitt ble etterhvert et muggen "ser du ikke det, da??"

Om jenta di tar det pent er det kanskje ikke noe problem for henne, og det er jo supert :-)

Jo, hun synes hun har blitt litt lang, selv om hun takler kommentare godt. Det hun synes er verst, er komisk nok at hun er blitt så mye høyere enn meg. Hun synes det er feil å skulle "klemme nedover". Tidligere gledet hun seg til å kunne si "lille mamma", men nå føler hun seg plutselig for stor.

Heldigvis ser hun i speilet at hun er flott med lengden sin (vi passer på å stadig nevne det), så hun har godt selvbilde.

Skrevet

Jeg bekymrer meg ikke for kortvokste barn nei;-) Jeg bekymret meg litt da den yngste var 37 cm som nyfødt. Fikk litt sjokk da hun begynte i første klasse og jeg oppdaget at hun var høyest av jentene i klassen. Det er hun fremdeles.

Jøss, var hun født for tidlig? Høres ut som ei lita dukke :)

Skrevet

Da er det kanskje håp for min 10-åring som bare er 132 høy. Målet hennes er jo å bli 140 høy så fort som mulig. Dette er jo grensen for å få kjøre div. karuseller på Tusenfryd og Liseberg:-)

Men at ho vokser nesten 30 cm på 2 år tviler jeg på:-)

Datra mi var 138 cm høy når hun var 10 år og 3 mnd, så hun har vokst 20 cm siden da. Det er først det siste halve året veksten har tatt av. Du skal se det plutselig skjer noe ;)

Skrevet

Det er vanlig at jenter har en "vekstspurt" i (omtrent) den alderen. Så kommer mensen, og for mange (men ikke for alle) er det da bråstopp.

Jeg sier ikke alle jenter vokser på den måten, men det er en ganske normal utvikling. Jeg observerte den selv på datteren min, hun fikk lengdeveksten da hun var litt yngre en din. Hun fikk mensen da hun var 11, er 157 cm høy og sur på meg og mine høydegener. Jeg er 160 og fikk mensen da jeg var 11 og et halvt. Farens gener har dessverre ikke virket på henne.

Skrevet

Det er vanlig at jenter har en "vekstspurt" i (omtrent) den alderen. Så kommer mensen, og for mange (men ikke for alle) er det da bråstopp.

Jeg sier ikke alle jenter vokser på den måten, men det er en ganske normal utvikling. Jeg observerte den selv på datteren min, hun fikk lengdeveksten da hun var litt yngre en din. Hun fikk mensen da hun var 11, er 157 cm høy og sur på meg og mine høydegener. Jeg er 160 og fikk mensen da jeg var 11 og et halvt. Farens gener har dessverre ikke virket på henne.

Da skal det bli spennende å se når mensen kommer her. Håper det drøyer litt til;)

Gjest mikkelina
Skrevet

Hun er litt kry over at hun er høyere enn Kylie Minogue ;-P

Jeg ser iallefall at høyden ungene har som helt små, ikke nødvendigvis gir en pekepinn om hvor høye de blir som store ;)

Det kan nok hjelpe litt å finne kjediser som er lavere/like høye ja! ;)

Skrevet

Datra mi var 138 cm høy når hun var 10 år og 3 mnd, så hun har vokst 20 cm siden da. Det er først det siste halve året veksten har tatt av. Du skal se det plutselig skjer noe ;)

Ja, det er mye. Jeg får krysse fingrene for snuppa mi også:-) Og håpe at det blir speedmonter på Tusenfryd til året *ler*

Gjest Elextra
Skrevet

Det der med 45 kilo før mensen kommer har jeg aldri hørt før! Derimot har jeg hørt, og det stemmer for alle de jeg kjenner, at døtre følger mødrenes mønster ang mensbegynnelse. Min mor var akkurat fylt tolv, jeg hadde ikke fylt tolv ennå, og min søster var tolv.

''og det stemmer for alle de jeg kjenner, at døtre følger mødrenes mønster ang mensbegynnelse''

Det stemmer ikke for meg, og heller ikke for mange av mine venninner. Jeg, og flere andre jeg vet om, var en del senere enn våre mødre - det han antakelig sammen med at vi var veldig aktive i idrett og nærmest ikke hadde et gram fett på kroppen.

Gjest Elextra
Skrevet

Takk for oppløftendende info.

Eldstemann hos oss er blant de minste i klassen, til tross for sine høye foreldre. Jeg vet at hans morfar vokste veldig lenge, så jeg har håp om at min sønn en "late bloomer" hva vekst angår. Og det du sier bekrefter at det kan være godt mulig :).

Ikke at det er noen krise om han blir mindre enn gjennomsnittet, men det er nå fint med litt høyde på gutter, da.

Skrevet

nick jr har strekt seg 1 cm på litt over ei uke!

Ikke rart han er litt urolig, jeg husker selv voksekløen.

Gjest Elextra
Skrevet

''nick jr har strekt seg 1 cm på litt over ei uke!

''

Hehe, om dere er sikre på det må jeg si dere er gode på å måle nøyaktig :-).

Skrevet

Det kan nok hjelpe litt å finne kjediser som er lavere/like høye ja! ;)

Iallefall når de er vakre i tillegg ;)

Skrevet

Ja, det er mye. Jeg får krysse fingrene for snuppa mi også:-) Og håpe at det blir speedmonter på Tusenfryd til året *ler*

Det er lov å håpe ;)

Skrevet

Takk for oppløftendende info.

Eldstemann hos oss er blant de minste i klassen, til tross for sine høye foreldre. Jeg vet at hans morfar vokste veldig lenge, så jeg har håp om at min sønn en "late bloomer" hva vekst angår. Og det du sier bekrefter at det kan være godt mulig :).

Ikke at det er noen krise om han blir mindre enn gjennomsnittet, men det er nå fint med litt høyde på gutter, da.

Ja, dette er sikkert litt verre for gutter enn jenter. Er liksom mer greit å være ei lita og nett jente enn en liten og nett gutt ;)

Skrevet

Du verden... Jeg klarer ikke å ha så god kontroll (1 cm på en uke ;-))

Selv vokste jeg veldig mye i 6.klasse, men jeg opplevde aldri voksesmerter slik mange barn later til å ha. Ungene mine har heller ikke hatt det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...