Gå til innhold

sykemeldt etter forlenget omsorgspermisjon, læreravspassering og ferie

Anbefalte innlegg

Gjest syk lærer
Skrevet

Hei! Etter foreldrepermisjon, gikk jeg direkte ut i ulønnet permisjon (ca 5mnd) frem til 19.juni (da startet skoleferien). Fikk lønn fra arbeidsgiver for denne siste uken i juni. Juli-måned var det ferie, og fra 1. august og frem til i dag har vi lærere avspassering. I morgen skal jeg begynne på jobb igjen. Fikk i dag lønn for august måned. Jeg har dessverre hatt sterke smerter i ryggen i løpet av denne perioden. MR har vist at jeg har hatt brudd i ryggen. Jeg har fortsatt store smerter, og gruer meg til å begynne på jobb. Har snakket med forskjellige folk angående om jeg har rett på sykepenger og eventuelt fra når. De fleste sier at jeg må være fysisk på arbeid fra i morgen og fire uker fremover for å ha rett til fulle sykepenger. Er dette riktig? Jeg kommer dessverre ikke til å klare å holde ut i 4 uker. Teller ikke lærerenes avspassering og ferie som opptjeningstid?

Gjest også lærer
Skrevet

Hvordan i all verden kan du ha spart opp avspasering når du ikke har vært på jobb? Høres merkelig ut, det er ikke mulig på vår skole.

Advokat Thomas Myran
Skrevet

Hei!

Ferieavvikling og avspssering er en del av arbeidsforholdet, og vurderes likt som om du hadde arbeidet de dagene. Formuleringen "i arbeid" i Ftrl. § 8-2 henviser til ansettelsesdato og tiltredelse, for din del da 19. juni, og ikke hva du rent faktisk har gjort de dagene deretter - med mindre det er snakk om ugyldig fravær.

Mvh.

Thomas Myran

Advokat

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...