Gå til innhold

Selvutvikling, som det så fint heter...

Anbefalte innlegg

Gjest hva velger jeg?
Skrevet

Jeg tror jeg har kommet til et veiskille i livet. Jeg er 31år gammel og har funnet ut at jeg har lyst å prøve meg på kreativt arbeid, men jeg vet ikke hvordan jeg skal gjøre det. Pga sykdom har jeg ikke fått gjort stort i 20-årene mine. Denne perioden har også vært preget av en følelse av å ikke ha noen identitet.

Jeg har litt arbeidserfaring, men ikke i fag jeg ønsker å fortsette med. Min familie har aldri verdsatt kreativitet, derfor har jeg undertrykt (og kanskje også ikke innsett) mine evner, men heller gått for "ordentlig" arbeid. Nå har jeg nylig tatt (en kort) utdanning og fått meg en godt betalt jobb. Problemet er at jeg innser at dette ikke er en jobb jeg kommer til å bli lenge i. Jeg vil bruke hodet og fantasien min! Jeg vil skape noe, være en del av en prosess, -ikke følge reglene hele tiden. Jeg vil finne ut om jeg har noe potensiale i en kreativ retning og evt hvor langt jeg kan nå. Jeg vil teste noen grenser.

Som sagt er jeg 31 år, og skal jeg gjøre noe må jeg gjøre det nå. Jeg er singel og har ingen barn, så jeg har altså kun meg selv å tenke på. Jeg er heller ikke stedfast og kan sånn sett gjøre hva jeg vil. Det jeg kunne tenke meg å prøve ut er bl.a arbeid innen filmproduksjon eller klesdesign. Men jeg har jo ingen erfaring i noen av delene, ergo er det ikke bare bare å komme inn på filmskole eller designskole. Jeg er helt på nybegynnernivå. Så hva gjør jeg?

Folkehøyskole, kan det være noe? Der begynner man jo som regel på "sitt eget" nivå. Jeg gikk på fhs da jeg var 19 og gjennomsnittsalderen på folkehøyskolene er vel fremdeles rundt den alderen. Hva med det sosiale tenker jeg da. Andre alternativ? Jeg har vurdert å jobbe 50% og gå skole/ta kurs ved siden av, men da er jeg litt mer stedsavhengig fordi yrket mitt ikke kan utføres i hele Norge.

Fristene for både fhs og studier ved høyskoler og universitet går snart ut, så jeg bør bestemme meg ganske raskt. Jeg setter pris på alle gode forslag, og tar gjerne imot erfaringer fra andre som har gjort noe lignende. Hva ville du ha gjort om du var i samme situasjon?

Skrevet

Det finnes en folkehøyskole for voksne. For mennesker som har kommet til et veiskille i livet, som deg.

Husker ikke hva den heter, men du greier sikkert å søke den opp/ finne ut av det.

Lykke til :)

Gjest hva velger jeg?
Skrevet

Det finnes en folkehøyskole for voksne. For mennesker som har kommet til et veiskille i livet, som deg.

Husker ikke hva den heter, men du greier sikkert å søke den opp/ finne ut av det.

Lykke til :)

Gjør det? Så bra! Den har jeg ikke hørt om, men skal søke! Takk for tipset!

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

Du vil si opp en jobb for så å finne ut om du har potensiale i kreativ retning?

Det hadde ikke jeg tatt sjangsen på. Selvutvikling er vel og bra, men du skal leve også og da må du ha inntekter.

Jeg ville forsøkt å finne ut om du har potensiale først, ved å produsere noe og undersøke om det er marked for det. Det ser ikke ut til at du har tanker om hva det skal være?

Gjest hva velger jeg?
Skrevet

Du vil si opp en jobb for så å finne ut om du har potensiale i kreativ retning?

Det hadde ikke jeg tatt sjangsen på. Selvutvikling er vel og bra, men du skal leve også og da må du ha inntekter.

Jeg ville forsøkt å finne ut om du har potensiale først, ved å produsere noe og undersøke om det er marked for det. Det ser ikke ut til at du har tanker om hva det skal være?

Jeg sier ikke at jeg skal si opp jobben min. Jeg kan jobbe 50% eller ta permisjon ett år. Eller jeg kan ta korte kurs for å teste ut mine kreative egenskaper.

Siden jeg tjener godt har jeg klart å spare opp en del penger, så jeg lider ingen nød økonomisk. Dessuten er jeg mer lykkelig når jeg gjør noe jeg trives med, enn når jeg kun stiller på jobb for å få lønn en gang i måneden. Jeg er en som går på jobb for å arbeide, ikke for lønnen sin del. Derfor er det viktig for meg å gjøre noe jeg trives med. Jeg føler jeg kaster bort livet mitt på den jobben jeg har nå. Livet mitt utenom jobb er ikke allverden, derfor betyr det jeg gjør på jobb mye for meg.

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

Jeg sier ikke at jeg skal si opp jobben min. Jeg kan jobbe 50% eller ta permisjon ett år. Eller jeg kan ta korte kurs for å teste ut mine kreative egenskaper.

Siden jeg tjener godt har jeg klart å spare opp en del penger, så jeg lider ingen nød økonomisk. Dessuten er jeg mer lykkelig når jeg gjør noe jeg trives med, enn når jeg kun stiller på jobb for å få lønn en gang i måneden. Jeg er en som går på jobb for å arbeide, ikke for lønnen sin del. Derfor er det viktig for meg å gjøre noe jeg trives med. Jeg føler jeg kaster bort livet mitt på den jobben jeg har nå. Livet mitt utenom jobb er ikke allverden, derfor betyr det jeg gjør på jobb mye for meg.

Ja, det er viktig å trives på jobb, men siden du sier at fritiden din ikke er all verden, kan du kanskje begynne å være kretiv i fritiden først? Siden du ikke har barn, har du vel tid til det?

Du gjør selvsagt det du føler for. Det er ihverfall ikke oss dolere eller foreldrene dine som skal bestemme hva du skal gjøre i en alder av 31 år.

Gjest hva velger jeg?
Skrevet

Ja, det er viktig å trives på jobb, men siden du sier at fritiden din ikke er all verden, kan du kanskje begynne å være kretiv i fritiden først? Siden du ikke har barn, har du vel tid til det?

Du gjør selvsagt det du føler for. Det er ihverfall ikke oss dolere eller foreldrene dine som skal bestemme hva du skal gjøre i en alder av 31 år.

Selvfølgelig er det ikke DOLs "befolkning" eller foreldrene mine som bestemmer hva jeg skal gjøre! Det er da heller ikke det jeg spør etter.

Jeg spør etter forslag til hvor jeg kan finne utdanningsmuligheter, kurs jeg kan ta på fritiden, andre ting som kan enten kombineres med jobb eller gjøres på heltid. Finner jeg ut at jeg har talenter innen noe vil jeg sansynligvis prøve å gjøre det på heltid som et yrke. Grunnen til at jeg kunne tenke meg å bruke arbeidstid på dette er at jeg blir så engasjert og dedikert til det jeg driver med når jeg først har fått ferten på noe. Kall det gjerne lidenskap.

Skrevet

Du bør følge hjertet ditt, ellers kommer du til å angre. Folkehøyskole vet jeg ingenting om, men det finnes utallige kurs på kveldstid. Problemet er at de koster penger, men det gjør vel folkehøyskole også. Du kan ta tegnekurs, klesdesign, foto, matlaging, blomsterdekorasjoner og you name it. Du får da prøvd ut evnene og interesse, men får ikke nødvendigivs eksamenspapirer.

Hvis du skal satse på egen produksjon eller import så må du registrere deg i Brønnøysund, og kommunen holder en del gratis kurs for de som vil begynne for seg selv. De går som regel bare over en eller to kvelder, og jeg anbefaler det å dra dit.

Det er bra å lese slike innlegg hvor noen tar tak i livet sitt og gjør det en har lyst til. Lykke til.

Skrevet

Å finne hva man virkelig har lyst til tror jeg er bra. Men i mellom tiden tror jeg ikke det er så smart å droppe en god og stabil jobb. Hva med studier på kveldstid ved siden av jobb? Evt. deltidsjobb etter hvert slik at du kan avslutte en del mens du begynner på en ny del.

Generelt er det nok vanskeligere å brødfø seg i et kreativt yrke enn i et "standard" yrke. Og penger må du jo ha for å overleve:-)

Skrevet
http://www.folkeuniversitetet.no/ har mange kurs i forskjellige kreative retninger. Det er vanligvis kveldskurs over alt fra to til tyve kvelder, så du kan ta flere kurs og finne noe du trives med før du går videre med det.
Gjest hva velger jeg?
Skrevet

http://www.folkeuniversitetet.no/ har mange kurs i forskjellige kreative retninger. Det er vanligvis kveldskurs over alt fra to til tyve kvelder, så du kan ta flere kurs og finne noe du trives med før du går videre med det.

Takk for tips! Der fant jeg kurs som kan være aktuelle. Det er nok her jeg bør starte så jeg ikke plutselig står helt uten jobb.

Gjest hva velger jeg?
Skrevet

Å finne hva man virkelig har lyst til tror jeg er bra. Men i mellom tiden tror jeg ikke det er så smart å droppe en god og stabil jobb. Hva med studier på kveldstid ved siden av jobb? Evt. deltidsjobb etter hvert slik at du kan avslutte en del mens du begynner på en ny del.

Generelt er det nok vanskeligere å brødfø seg i et kreativt yrke enn i et "standard" yrke. Og penger må du jo ha for å overleve:-)

Jeg har gjort meg opp de samme tankene. Likevel tenker jeg at hvis jeg finner noe jeg virkelig brenner for, er det lettere å stå på og prøve å bli god. Men jeg kommer ikke til å si opp jobben jeg har nå på nåværende tidspunkt uansett. mallet kom med godt tips som jeg vil undersøke videre.

Gjest hva velger jeg?
Skrevet

Du bør følge hjertet ditt, ellers kommer du til å angre. Folkehøyskole vet jeg ingenting om, men det finnes utallige kurs på kveldstid. Problemet er at de koster penger, men det gjør vel folkehøyskole også. Du kan ta tegnekurs, klesdesign, foto, matlaging, blomsterdekorasjoner og you name it. Du får da prøvd ut evnene og interesse, men får ikke nødvendigivs eksamenspapirer.

Hvis du skal satse på egen produksjon eller import så må du registrere deg i Brønnøysund, og kommunen holder en del gratis kurs for de som vil begynne for seg selv. De går som regel bare over en eller to kvelder, og jeg anbefaler det å dra dit.

Det er bra å lese slike innlegg hvor noen tar tak i livet sitt og gjør det en har lyst til. Lykke til.

''Det er bra å lese slike innlegg hvor noen tar tak i livet sitt og gjør det en har lyst til. Lykke til.''

Tusen takk! Det var oppmuntrende. :-) Det har hanglet på slikt i lengre tid og nå fant jeg ut at det er på tide.

Jeg har funnet noen kurs jeg tror kan passe. Penger har jeg spart opp allerede, så akkurat den biten bekymrer meg ikke. Jeg vet om de kursene kommunen holder, men godt å bli påminnet. Det finnes nok en liten gründer i meg også!

Skrevet

Det som går an å gjøre er å gå til yrkesrådgivere eller hva det heter for å kartlagt interesser videre og kanskje komme frem til et yrke. Her kan man også tenke på hvor relistisk det er å få jobb etter endt utdannelse. Du kan også prøve deg frem på egenhånd, ta kurs, lese om ting, det går an å kontakte mennesker som jobber med det du har lyst til og høre hvordan de har gått frem. Det fins også flere kunstfaglige forskoler, 1.-årige som Einar Granum, Strykjernet, Mølla osv. Kurs på folkeuniversitetet. Tror også mye skjer i England i forhold til film, foto, klesdesign. Det fins også høgkoleutdanning innen produktdesign på Hiak, det er ett-årige kunstretta kurs på hio, søk på produktutvikling, så er det en skole på Lillehammer mht film etc. Det er NISS i Oslo (har fått noe kritikk). Jeg vet ikke hva du har fra før, men er det f.eks mulig å kombinere det du har inn i et nytt yrke. Det kan man tenke på.

Gjest hva velger jeg?
Skrevet

Det som går an å gjøre er å gå til yrkesrådgivere eller hva det heter for å kartlagt interesser videre og kanskje komme frem til et yrke. Her kan man også tenke på hvor relistisk det er å få jobb etter endt utdannelse. Du kan også prøve deg frem på egenhånd, ta kurs, lese om ting, det går an å kontakte mennesker som jobber med det du har lyst til og høre hvordan de har gått frem. Det fins også flere kunstfaglige forskoler, 1.-årige som Einar Granum, Strykjernet, Mølla osv. Kurs på folkeuniversitetet. Tror også mye skjer i England i forhold til film, foto, klesdesign. Det fins også høgkoleutdanning innen produktdesign på Hiak, det er ett-årige kunstretta kurs på hio, søk på produktutvikling, så er det en skole på Lillehammer mht film etc. Det er NISS i Oslo (har fått noe kritikk). Jeg vet ikke hva du har fra før, men er det f.eks mulig å kombinere det du har inn i et nytt yrke. Det kan man tenke på.

Her var det mange gode tips! Tusen takk. Dette skal sjekkes. Nå ser det slettes ikke umulig ut å få til noe. :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...