Gjest vise meg Skrevet 13. august 2009 Skrevet 13. august 2009 Jeg teller ned dagene til jeg skal i narkose på sykehuset.. Kvir meg inderlig, for jeg får alltid så vondt i etterkant av en operasjon. Jeg har også en tendens til å få betennelser både her og der. Jeg har ingen plager med tennene, men tannlegene sier dem må ut. Har fått second opinions for å vurdere om de virkelig må ut, men de (tannlegene) er så irriterende enige. Jeg har hørt noen skrekkhistorier, men aldri snakket med noen som har operert ut sin(e) visdomstenner. Hvordan er det å operere dem ut? Fikk du betennelse? Gikk du på antibiotika? Begynte du da på kuren før eller etter operasjonen? Hvor vondt var det etterpå? Ble du sengeliggende? Hjalp smertestillende? Var det helt jævlig..? Hvor lenge var du uten mat? Hvor lang tid etter operasjonen kunne du drikke/ spise suppe? Vet at alt dette er individuelt, men ønsker å høre (lese) fleres opplevelser av det. *hjelp* 0 Siter
Onsdag1365380628 Skrevet 13. august 2009 Skrevet 13. august 2009 Jeg har trukket to av mine visdomstenner. Dette ble gjort hos tannlegen. Det som gjorde mest vondt var å sette bedøvelsen. Regner meg litt pysete her....inngrepet var raskt unnagjort og jeg hadde ingen spesielle plager i etterkant, bortsett fra litt vanlig sårverk fra hullet der tanna hadde sittet. Jeg fikk resept på smertestillende hos tannlegen som jeg tok samme dagen. Jeg fikk verken antibiotika eller betennelse, og jeg spiste normalt fra dagen etterpå. Hvordan man føler seg er nok individuelt men ifølge tannlegen min er det ikke verre å trekke visdomstenner en andre tenner. Ønsker deg lykke til. 0 Siter
brilleslangen Skrevet 13. august 2009 Skrevet 13. august 2009 Jeg har trukket to av mine visdomstenner. Dette ble gjort hos tannlegen. Det som gjorde mest vondt var å sette bedøvelsen. Regner meg litt pysete her....inngrepet var raskt unnagjort og jeg hadde ingen spesielle plager i etterkant, bortsett fra litt vanlig sårverk fra hullet der tanna hadde sittet. Jeg fikk resept på smertestillende hos tannlegen som jeg tok samme dagen. Jeg fikk verken antibiotika eller betennelse, og jeg spiste normalt fra dagen etterpå. Hvordan man føler seg er nok individuelt men ifølge tannlegen min er det ikke verre å trekke visdomstenner en andre tenner. Ønsker deg lykke til. har fått fjernet alle mine som et ledd i etterbehandling etter tannregulering. Alle har blitt fjernet hos tannlege. Den første lå nede i benet under bakeste jeksel, så det å få ut den tanna var vel som en operasjon å regne. Jeg fikk som jeg husker spise tilnærmet normalt når bare bedøvelsen var ute av kroppen. Fikk beskjed på forhånd om at det kunne være lurt å ha is tilgjengeligfor å legge feks inni vaskeklut og holde mot kinnet for å dempe hevelse (og dermed også smerte). Tannlegen la nedi en bomullsstrimmel innsatt med antibiotika i hullet som skulle hindre infeksjon. Denne falt ut selv etter noen dager slik tannlegen sa den ville gjøre.Og jeg fikk noen tabletter smertestillende av tannlegen. Jeg var hoven og øm i ansiktet noen dager, men overlevde fint.:-) Inngrepet ble gjort på en fredag, jeg var tilbake på skolebenken på mandag.Og da jeg kom tilbake til tannlegen neste gang for å trekke neste tann var jeg ikke engang nervøs, og det la tannlegen merke til og kommenterte det. Han hadde ventet at jeg ville være nervøs etter behandlingen jeg fikk sist. Men det var jeg ikke. Hadde ingen grunn til det, for jeg visste at den første tanna var den verste, og når jeg overlevde den, så ville jeg fint overleve resten også. De tre andre tennene var kommet fram og var enklere å ta, og det eneste jeg opplevde som et problem da var at de måtte fikle og styre litt for å få med seg alle rot-delene(måtte dele tennene for å få den ut) og at jeg hadde vondt i kjeveleddet noen dager etterpå. Ellers gikk det uten problemer, og jeg har ikke fått tannlegeskrekk..( Men legeskrekk det har jeg... og det helt uten grunn) Hos meg ble de fire tennene trukket over fire tannlegebesøk. Siden du skal i narkose... tar de da alle på en gang? Det har ikke jeg prøvd og kan ikke si noe om hvordan det arter seg, men det går nok bra skal du se. lykke til iallefall:-) 0 Siter
Speak Skrevet 13. august 2009 Skrevet 13. august 2009 Hva er begrunnelsen for at du må operere ut disse da? Dersom de er friske, og du har plass til dem så er det jo ingen vits. Jeg har trukket to visdomstenner. En nede. Det gikk helt uproblematisk. Og en oppe. Skrekk og gru. Det var hos en vanlig tannlege. Og det var helt feil. Denne skulle vært operert ut!!! 0 Siter
Gjest mikkelina Skrevet 13. august 2009 Skrevet 13. august 2009 Hva er begrunnelsen for at du må operere ut disse da? Dersom de er friske, og du har plass til dem så er det jo ingen vits. Jeg har trukket to visdomstenner. En nede. Det gikk helt uproblematisk. Og en oppe. Skrekk og gru. Det var hos en vanlig tannlege. Og det var helt feil. Denne skulle vært operert ut!!! Hm, hun sier jo at flere tannleger har sett på dem og blitt enige om at de må ut. Tror ikke vi her inne på et nettforum kan motsi fagfolk altså.. 0 Siter
linko Skrevet 13. august 2009 Skrevet 13. august 2009 Du skal være glad du får muligheten til å operere dem ut. Jeg er en av dem som har en skrekkhistorie om å trekke visdomstann, slik at da neste skulle tas fikk jeg time til operasjon på sykehuset. Det gikk som en drøm - kan ikke sammenlignes med å trekke tenner hos tannlegen. Så egentlig kan du bare glede deg... ;-) 0 Siter
Gjest bikku Skrevet 13. august 2009 Skrevet 13. august 2009 Jeg opererte bort to inngrodde visdomstenner da jeg var 22. De var betente på forhånd (flere ganger), så jeg fikk antibiotikakur før inngrepet. Og så stakk jeg ned på tannlegen og gjorde det i stolen der. Tilbake på jobb etterpå med paralgin og mer antibiotika i lomma. Var student med sommerjobb, så jeg hadde ikke ei krone å miste. De turistene som kom på turistinfoen de dagene jeg var nyoperert fikk nok et morsomt syn, og en ganske grøtete uttale på fremmedspråkene, ja! Tror det gikk greit å spise ganske raskt, i hvert fall is. Men det gikk ei stund før jeg ga meg i kast med noe som kunne forårsake smuler i gropene, ja. Og drenet som lå i var ikke så kjekt... Druesteiner holder jeg meg nesten unna fortsatt, etter en forsvant ned i gropa. 0 Siter
mariaflyfly Skrevet 13. august 2009 Skrevet 13. august 2009 Opererte ut begge mine visdomstenner nede i narkose i '99. Fikk en infeksjon av en annen verden, men smertene forsvant dagen etter at jeg fikk antibiotikakur. Var i råtten form samme dag, men det skyldtes narkosen. Helt fin form dagen etter. Såvidt jeg husker spiste jeg ganske vanlig mat etter et par dager. Tok bare litt tid til å venne seg til kratere bakerst i munnen, men de forsvant jo også fort. 0 Siter
laban Skrevet 13. august 2009 Skrevet 13. august 2009 Hva er begrunnelsen for at du må operere ut disse da? Dersom de er friske, og du har plass til dem så er det jo ingen vits. Jeg har trukket to visdomstenner. En nede. Det gikk helt uproblematisk. Og en oppe. Skrekk og gru. Det var hos en vanlig tannlege. Og det var helt feil. Denne skulle vært operert ut!!! Antakelig er problemet nettopp at det ikke er plass til dem, f.eks. at de bare er delvis brutt fram. Da kan de ikke trekkes på vanlig måte. De må fjernes hvis de presser på de andre tennene, noe som ikke er uvanlig. Vanligvis er det de i overkjeven som er lettest å trekke, så du hadde skikkelig uflaks. 0 Siter
Speak Skrevet 13. august 2009 Skrevet 13. august 2009 Antakelig er problemet nettopp at det ikke er plass til dem, f.eks. at de bare er delvis brutt fram. Da kan de ikke trekkes på vanlig måte. De må fjernes hvis de presser på de andre tennene, noe som ikke er uvanlig. Vanligvis er det de i overkjeven som er lettest å trekke, så du hadde skikkelig uflaks. Det var den oppe som var lett å trekke. Tenk at jeg hadde glemt det selv om jeg trakk den nå i sommer.... 0 Siter
Speak Skrevet 13. august 2009 Skrevet 13. august 2009 Hm, hun sier jo at flere tannleger har sett på dem og blitt enige om at de må ut. Tror ikke vi her inne på et nettforum kan motsi fagfolk altså.. Jeg fikk også beskjed om at jeg burde trekke en. Men da jeg sa at jeg ikke hadde lyst til tannlegen min, så mente ho at det var helt greit. Da borret ho hullet i stedet. 0 Siter
Gjest mikkelina Skrevet 13. august 2009 Skrevet 13. august 2009 Jeg fikk også beskjed om at jeg burde trekke en. Men da jeg sa at jeg ikke hadde lyst til tannlegen min, så mente ho at det var helt greit. Da borret ho hullet i stedet. Ja, men det høres ikke ut som "vise meg" er i nøyaktig samme situasjon som deg. ;-) 0 Siter
laban Skrevet 13. august 2009 Skrevet 13. august 2009 Det var den oppe som var lett å trekke. Tenk at jeg hadde glemt det selv om jeg trakk den nå i sommer.... Da følger du i hvert fall "standarden"... :-)) 0 Siter
Gjest giggsi Skrevet 13. august 2009 Skrevet 13. august 2009 Jeg har trukket to av mine visdomstenner. Dette ble gjort hos tannlegen. Det som gjorde mest vondt var å sette bedøvelsen. Regner meg litt pysete her....inngrepet var raskt unnagjort og jeg hadde ingen spesielle plager i etterkant, bortsett fra litt vanlig sårverk fra hullet der tanna hadde sittet. Jeg fikk resept på smertestillende hos tannlegen som jeg tok samme dagen. Jeg fikk verken antibiotika eller betennelse, og jeg spiste normalt fra dagen etterpå. Hvordan man føler seg er nok individuelt men ifølge tannlegen min er det ikke verre å trekke visdomstenner en andre tenner. Ønsker deg lykke til. Ser ut som trådstarter skal operere ut tennene sine, det er stort sett verre enn å trekke (jeg har gjort begge deler:)). 0 Siter
Gjest giggsi Skrevet 13. august 2009 Skrevet 13. august 2009 Dette går fint. Jeg har operert ut tre visdomstenner, og selv om det ikke akkurat er hysterisk morsomt, var det mindre ille enn jeg fryktet. Selve inngrepet tok vel ca 10 minutter. Jeg kjente ingen smerte mens de holdt på, og det er det aller vanligste. Klart det er ubehagelig å kjenne at de holder på der, men prøv å tenke på noe annet. Husk å puste ordentlig, med magen, og ikke stram hele kroppen. Ordentlig avslapning hjelper! Jeg kjente ikke noe vondt etter inngrepet heller. Tok de smertestillende jeg fikk resept på hos tannlegen. Tipset er i alle fall å ta smertestillende med en eneste gang du kjenner antydning til at bedøvelsen eller effekten av de forrige tablettene går ut. Hvis du først får vondt, kan det ta en stund å få bort igjen ellers. Dette klarer du Lykke til! 0 Siter
Gjest mimmaama Skrevet 13. august 2009 Skrevet 13. august 2009 Har operert ut to visdomstenner, men jeg fikk ikke narkose da, gjorde det hos tannlegen, det gikk greit å få dem ut, for da hadde jeg jo fått bedøvelse, men det var et helvete når bedøvelsen gikk ut... Sørg for å få skikkelig smertestillende i etterkant. Den siste var vel vond i 13 dager til jeg skulle ta ut stingene, den første litt kortere, men der hjalp en paralgin forte jeg fikk av en venninne, ibux hjelper også en del, men på den siste hjalp ikke en gang paralgin forte, jeg fant vel en da og som jeg fikk av en venninne... 600 mg ibux fikk jeg av tannlegen sist da... Men man overlever jo da! Selv om jeg gråt en del pga smerter... 0 Siter
Gjest Er heldig og ha bare to jeg da :) Skrevet 13. august 2009 Skrevet 13. august 2009 Hmmmm...synd du er så engstelig. Jeg har tatt en visdomstann og gruet meg veldig. Som deg hadde jeg hørt de fæleste historier, det å fjerne visdomstenner var jo værre en å føde barn!!! Så når min tannlege sa til meg at jeg måtte til pers så var jeg ikke særlig høy i hatten, selv om jeg ikke eier tannlegeskrekk overhode. Min tannlege er også tanntekniker så han styrer og ordner en del selv. Han satte bedøvelsen, som egentlig gikk veldig så greit. Så tok han en et eller annet og skulle knekke tanna i to for letter å få trukket ut. Først ble tannkjøttet som dekket tanna skåret opp da. Tanna knakk i tre og delene ble plukket ut. Såret ble renset og sydd. Vet du, det var så utrolig mye enklere enn jeg noen sinne kunne innbilde meg, basert på alle røverhistoriene jeg hadde hørt på forhånd. Jeg hadde en "dump" i tannkjøttet en stund etterpå som det samlet seg mat i så jeg var obs på det i mange måneder etterpå, men så grodde ting og nå er alt helt vanlig. Jeg har en visdomstann igjen (så heldig å bare være født med anlegg til to stk jeg da, i steden for fire) og jeg må ærlig innrømme at jeg ikke gruer meg særlig til det. Nå skal jo du i narkose så det i seg selv er jo noe som slår ut en del mennesker sånn etterpå, men selve inngrepret synes jeg ikke du skal være for urolig for. Du kan nok være litt støl i kjeven og sår i munn og munnviker (er vel litt mer hardhente med sovende pasienter kanskje) men jeg tror nok at dette vil gå seg til relativt raskt for deg. 0 Siter
Gjest Er heldig og ha bare to jeg da :) Skrevet 13. august 2009 Skrevet 13. august 2009 Ps. jeg hadde ikke noe smerter å snakke om i det hele tatt i ettertid av inngrepet 0 Siter
Gjest Kayia Skrevet 13. august 2009 Skrevet 13. august 2009 Jeg har gjort dette med en av mine visdomstenner, fordi tannhalsen hadde vokst seg inn i kjeven. Jeg vil nesten sammenligne dette med opplevelsen av å føde: det ekkelt mens det står på, men ryktet er værre enn realitetene, og det tar overraskende kort tid å glemme smertene. Så til spørsmålene dine: ’’Hvordan er det å operere dem ut?’’ Jeg fikk ikke narkose, kun lokalbedøvelse, og selve inngrepet gikk helt fint. Jeg kjente 'at de holdt på' på en måte, men jeg hadde ingen smerter – før bedøvelsen gikk ut. Jeg fikk raust med Paralgin Forte, og brukte dem dag og natt et par, tre dager etterpå. ’’Fikk du betennelse?’’ Ikke i de jeg opererte, men jeg fikk betennelse i ett av sårene etter visdomstenner som jeg trakkk på vanlig måte hos tannlege. ’’Gikk du på antibiotika? Begynte du da på kuren før eller etter operasjonen?’’ Jeg fikk lagt inn en antibiotikapose i såret som ble betent, og den lå i en ukes tid. Ingen tabeletter ved siden av, bortsett fra Paralgin Forte. Ingen antibiotika etter operasjonen. ''Hvor vondt var det etterpå?'' Det var vondt noen dager ja, men ikke mer vondt etter den jeg fjernet kirurgisk enn de jeg trakk hos tannlegen på vanlig vis. ''Ble du sengeliggende?'' Nei. Jeg var på jobb dagen etterpå. ''Hjalp smertestillende?'' Ja. ''Var det helt jævlig..?'' Slettes ikke. ''Hvor lenge var du uten mat?'' Det kan ikke ha vært mer enn samme dag som inngrepet? ''Hvor lang tid etter operasjonen kunne du drikke/ spise suppe?'' Husker det som ganske kjapt etterpå, men at jeg skulle belaste 'motsatt side', om du skjønner. Lykke til da du! Dette går bra sjø. 0 Siter
Gjest mora2 Skrevet 13. august 2009 Skrevet 13. august 2009 Har operert ut to visdomstenner. Gikk veldig greit, selv om jeg var livredd. Fikk valium. Spiste og drakk samme dag. Tok ibux mot smertene. Ene ganger verket det mer, men var ikke helt ille. Fikk ikke betennelse eller noen komplikasjoner. Dette går fint! *klem* 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.