Gå til innhold

Velge ut en person

Anbefalte innlegg

Gjest dilemma i klemma
Skrevet

Du har tre kandidater til en viktig jobb. Den klarte beste, stinker sur svette. Nr passer egentlig ikke til å representere pga piercing og tatoveringer som er synlige, er dog ellers veldig ok. Og lukter godt. Nr tre er Mr Perfect.

Hva gjør du?

Skrevet

piercing kan taes ut, og byttes med gjennomsiktige dobber", og det finnes egne kremer som dekker tatoveringer...

Gjest Elextra
Skrevet

Hvis det er en utadrettet jobb velges selvfølgelig nr. 3, det var vel ikke noe å tvile på?

Men om de andre egner seg bedre på andre måter enn de ytre, og stillingen er mer innadrettet, kan du vel vektlegge andre ting.

Skrevet

Ansette Mr. Perfect selvsagt. I hvert fall om det er et yrke hvor du må representere firmaet. Altså at du må vise deg for kunder (høres litt dumt ut, men du forstår sikkert hva jeg mener)

Så både svettelukt og piercing teller negativt.

Skrevet

Mr. perfect så klart! :) Og da mener du ikke bare utseende vel? ;) Ville tatt den som er best egnet til jobben.. Kan jo hende den ene svetta pga. varme og nerver? Piercinger og tatoveringer ville jeg ikke bydd meg om, for det er så vanlig.. Men han/hun var jo ikke den beste?

Gjest stressende intervju
Skrevet

Jeg holdt på å la være å ansette en fyr en gang, fordi han stinket svette. Skikkelig stress-svette, det var som å komme inn i et eksamenslokale..

Intervjusituasjoner kan være veldig skumle for mange mennesker.

Heldigvis ansatte jeg den nervøse kandidaten, han lukter ikke svette til daglig, og gjør en super jobb..

Gjest JUSTaMinute
Skrevet

Hvis det er en utadrettet jobb velges selvfølgelig nr. 3, det var vel ikke noe å tvile på?

Men om de andre egner seg bedre på andre måter enn de ytre, og stillingen er mer innadrettet, kan du vel vektlegge andre ting.

Hvis det med Mr. Perfect menes et fotomodellutseende, så husk at det kommer an på hva slags kundegruppe Mr. Perfect skal jobbe mot! Noen liker ikke å deale med et glansbilde, det får dem til å føle seg utilpass. Kommer som sagt an på målgruppe for produktet ditt.Hvis Mr. Perfect er veldig ujålete ellers, så kan det nok passere hos alle. Men et glansbilde som oppfører seg som han er vedens cooleste type, det er det nok ikke ikke alle som tåler.

Gjest Elextra
Skrevet

Hvis det med Mr. Perfect menes et fotomodellutseende, så husk at det kommer an på hva slags kundegruppe Mr. Perfect skal jobbe mot! Noen liker ikke å deale med et glansbilde, det får dem til å føle seg utilpass. Kommer som sagt an på målgruppe for produktet ditt.Hvis Mr. Perfect er veldig ujålete ellers, så kan det nok passere hos alle. Men et glansbilde som oppfører seg som han er vedens cooleste type, det er det nok ikke ikke alle som tåler.

''Hvis det med Mr. Perfect menes et fotomodellutseende''

Hvor står det? Jeg tolket det slik at Mr. Perfect var perfekt til jobben, dermed syntes jeg konklusjonen var enkel.

Gjest JUSTaMinute
Skrevet

''Hvis det med Mr. Perfect menes et fotomodellutseende''

Hvor står det? Jeg tolket det slik at Mr. Perfect var perfekt til jobben, dermed syntes jeg konklusjonen var enkel.

Mr. Perfect kan tolkes på flere måter, det du skriver viser jo det. Verken du eller jeg vet hva som er riktig, nettopp derfor er det jo lurt å ta med flere tolkningsmuligheter når en svarer. Jeg tenker umiddelbart på det utseendemessig når jeg hører Mr. Perfect.

Gjest også en mamma
Skrevet

Jeg oppfatter at rangeringen av dem som nr. 1, 2 og 3 henspeiler på hvem som er best kvalifisert til jobben? Altså at kandidat 1 var best kvalifisert, men stinket svette. Kandidat 2 nest best kvalifisert, men har piercinger og tatoveringer. Kandidat 3 er minst kvalifisert, men har et pent utseende.

Jeg kjenner litt på at jeg jobber ikke i en bransje hvor utseende teller. Jeg ville derfor valgt å gå etter kvalifikasjoner, og valgt den best kvalifiserte, altså den svette-stinkende kandidat 1.

Hvis utseende er viktig, så må du jo velge kandidat 3. Men det forutsetter at du ikke har sterke fagforeninger som skal mene noe om ansettelsen. :-)

Skrevet

Hvilken bransje er dette, og hvilken grad av kundekontakt skal denne personen ha? Rangeringen var dessuten litt uklar - nr 3, Mr. Perfect, er h*n perfekt utseendemessig, men mangler kvalifikasjoner nr 1 og 2 har?

Her jeg jobber har utseende ingen betydning, og arbeidsoppgavene stiller heller ingen særskilte krav til personlig hygiene. Likevel er det nok sånn at dersom jeg måtte lufte ut etter å ha hatt kandidat 1 inne på intervju hadde jeg nok mer eller mindre ubevisst lagt h*n bort til tross for kvalifikasjonene papirene viste til. Av dine tre kandidater tror jeg derfor kandidat nr 2 fort kunne ha blitt vår nye kollega.

candyqueen_83
Skrevet

Mr. Perfect kan tolkes på flere måter, det du skriver viser jo det. Verken du eller jeg vet hva som er riktig, nettopp derfor er det jo lurt å ta med flere tolkningsmuligheter når en svarer. Jeg tenker umiddelbart på det utseendemessig når jeg hører Mr. Perfect.

Tenkte det samme som deg ang. utseendet. Hadde Mr Perfect vært perfekt for jobben hadde jo valget vært enkelt.

Gjest JUSTaMinute
Skrevet

Tenkte det samme som deg ang. utseendet. Hadde Mr Perfect vært perfekt for jobben hadde jo valget vært enkelt.

Ja, ikke sant! Og var han helt perfekt for jobben, så hadde jo slett ikke valgets kvaler vært tilstede. Slik resonnerte jeg iallefall.

Skrevet

Hvis du mener nr tre er perfekt til jobben så velg denne personen. Om du mener "Mr.Perfekt" som en holdning så ville jeg stått over...

Gi nr en en sjanse? Var det under intervjuet han stinket, eller er det gjentatte surluktende møter?

Nr to kunne vel også strengt tatt fått valget; fjerne piercing når han jobber utad for firmaet?

Gjest forholdsvis nyansatt selv
Skrevet

Ja, ikke sant! Og var han helt perfekt for jobben, så hadde jo slett ikke valgets kvaler vært tilstede. Slik resonnerte jeg iallefall.

Enig med deg og candyqueen. ;)

Jeg hadde nok gitt den best kvalifiserte en sjans, men tatt opp svetteluktproblematikken.

Ellers så kommer det veldig an på hvilken piercing og hvor mange det er snakk om ang kandidat nr 2

Kandidat nummer tre hadde blitt kandidat nummer 3 uansett hvor vakker eller ikke vakker.

Innhold teller mer enn innpakning ;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...