Gå til innhold

Overgangsalderen - på godt og vondt...

Anbefalte innlegg

Gjest Hormonbomba
Skrevet

Som kvinne i min beste alder - hvor jeg forsåvidt i grunnen alltid har vært (!) - har nå overgangsalderen såvidt begynt å innta min kropp. Menstruasjonen har gått helt bananas, noen svettetokter har det blitt, og ikke minst - hormonene er periodevis fullstendig ute av kontroll.

Et par-tre dager hver måned opplever jeg et ekstremt sinne, jeg våkner om morgnen og kjenner at jeg er forbanna. På alt og alle. Det er forferdelig slitsomt, og ikke minst utrivelig her hjemme. Disse plagene skulle jeg gjerne vært foruten, MEN: Et par-tre andre dager i måneden er jeg i en helt annen ende av skalaen. Jeg blir stormkåt, rett og slett, hvilket jo er til stoooor glede (og frustrasjon, da, hvis jeg er bortreist i jobbsammenheng; alt som går i bukser framstår som de reneste sexbombene, og mine moralske grenser synes å være tilnærmet utvisket. Sukk.)

Spørsmålet er som følger: Dersom jeg får noe medisinsk hjelp mot disse sinna-dagene, vil jeg også da miste mine særdeles - hm - yre dager?

Gjest Også en kvinne, med stekepanne til tider
Skrevet

He he...har ikke svar på dine spørsmål, det håper jeg andre kan gi deg, men måtte bare innom tråden din og le litt og gi deg en klapp på skuldre og si...jizzzz, skjønner deg!

Phuh, ikke lett å være kvinne i overgangsalderen ;) Det er vel ikke lett å være i familie med en heller har jeg skjønt :D

Jeg har begynt på Femal balans, håper det funker før jeg dreper noen. Hører folk skryter av det i allefall. Du kan også bruke Cipralex (eller - mil) fra eggløsning og ut til mens starter mener jeg å erindre. Den andre siden blir vel kanskje roet ned den også? Men borte blir den vel knappt skulle en tro :)

Skrevet

Du må unnskylde et svar som er helt på siden, men her fikk jeg meg en god latter. Og interessante bilder svevet for mitt indre øye. Du får puberteten/PMS/Svangerskapssvingninger til å framstå som reine søndagsturen.

Har ingen gode råd for dine plager, men vet at når PMS'en er som verst hos meg, så er jeg pokka nødt til å finne meg en annen frustrasjonsarena enn på jobben eller hjemme. Ellers blir jeg oppsagt begge plasser. Både svømmehall, skog og mark, kino, kafebesøk osv har vært gode steder å ha i bakhånd. Men fordelen med PMS er jo at man vet omtrent når anfallene kommer. Kan tenke meg at det øker spenningsfaktoren å ikke vite når man våkner som hva...

Har noe å se fram til, skjønner jeg! Og siden jeg starter på'an med småbarn i en alder av førti, så kan vi klare å time det sånn at mor er i overgangsalderen når datra kommer i puberteten. Håper far og sønn har funnet egne frustrasjonsarenaer når den tid kommer!

Gjest som en tyv om natten
Skrevet

Du må unnskylde et svar som er helt på siden, men her fikk jeg meg en god latter. Og interessante bilder svevet for mitt indre øye. Du får puberteten/PMS/Svangerskapssvingninger til å framstå som reine søndagsturen.

Har ingen gode råd for dine plager, men vet at når PMS'en er som verst hos meg, så er jeg pokka nødt til å finne meg en annen frustrasjonsarena enn på jobben eller hjemme. Ellers blir jeg oppsagt begge plasser. Både svømmehall, skog og mark, kino, kafebesøk osv har vært gode steder å ha i bakhånd. Men fordelen med PMS er jo at man vet omtrent når anfallene kommer. Kan tenke meg at det øker spenningsfaktoren å ikke vite når man våkner som hva...

Har noe å se fram til, skjønner jeg! Og siden jeg starter på'an med småbarn i en alder av førti, så kan vi klare å time det sånn at mor er i overgangsalderen når datra kommer i puberteten. Håper far og sønn har funnet egne frustrasjonsarenaer når den tid kommer!

Nå, vær ikke så sikker på at overgangsalderen starter så sent. Jeg fikk barn da jeg var 39 og trodde at overgangsalderen nok kom sånn omtrent når barnet var i puberteten. Men nei, barnet var knapt to år så begynte symptomene å melde seg.

Senere leste jeg en eller annen plass at å få barn sent kan framskynde overgangsalderen, det blir så mye hormonkaos av å gå gravid, føde og amme.

Men nå er barnet i puberteten og jeg er ferdig med mine opp og nedturer i forbindelse med overgangsalderen og er mer avbalansert enn noengang.

Gjest som en tyv om natten
Skrevet

Det eneste som hjalp meg var akupunktur.

Hormontabletter ga meg vektøking og depresjon. Jeg prøvde omtrent alt av mirakelpiller som selgs på helsekosten.

Nå bruker jeg Barbasco plus og jeg merker antydning til hetetokter hvis jeg har glemt å ta de en periode.

Skrevet

Nå, vær ikke så sikker på at overgangsalderen starter så sent. Jeg fikk barn da jeg var 39 og trodde at overgangsalderen nok kom sånn omtrent når barnet var i puberteten. Men nei, barnet var knapt to år så begynte symptomene å melde seg.

Senere leste jeg en eller annen plass at å få barn sent kan framskynde overgangsalderen, det blir så mye hormonkaos av å gå gravid, føde og amme.

Men nå er barnet i puberteten og jeg er ferdig med mine opp og nedturer i forbindelse med overgangsalderen og er mer avbalansert enn noengang.

Nå har jeg ikke gått gravid, da... Og ikke skal jeg amme heller. Vi adopterer attpåklatten. Siden adopterte ofte kommer tidlig i pubertet, og kvinnelinjen i min familie har vært seine, så er det ikke urealistisk å tenke timingen som jeg gjør.

Men enig med deg: Man vet aldri, og sitter i hvert fall ikke med kontrollen selv.

Skrevet

*hehe* Nydelig innlegg! ;-D Huff, det er ikke lett, det skjønner jeg.

Beklageligvis så er det stort sett sånn, at ugressmiddel også kverker noen blomster.

Du får skaffe deg et utvalg vibratorer fra Fun Factory for å hjelpe på kåtskapen. Det er dumt å hive seg over kolleger og naboer i hvertfall ;-)

Gjest Hormonbomba
Skrevet

He he...har ikke svar på dine spørsmål, det håper jeg andre kan gi deg, men måtte bare innom tråden din og le litt og gi deg en klapp på skuldre og si...jizzzz, skjønner deg!

Phuh, ikke lett å være kvinne i overgangsalderen ;) Det er vel ikke lett å være i familie med en heller har jeg skjønt :D

Jeg har begynt på Femal balans, håper det funker før jeg dreper noen. Hører folk skryter av det i allefall. Du kan også bruke Cipralex (eller - mil) fra eggløsning og ut til mens starter mener jeg å erindre. Den andre siden blir vel kanskje roet ned den også? Men borte blir den vel knappt skulle en tro :)

Takk, klapp på skuldren trengs absolutt! (Jeg har forresten snart bursdag, og årets gaveønske skal være omsorg og støttende ord - for min mann.... :-))

Nei, dette er ikke lett, men neimen om det er helt greit for de andre i husstanden heller. Siden mensen er helt ute av kurs, kommer også disse andre dagene ujevnt og uforutsigbart... Min bedre halvdel merker når sinnadagene kommer før meg, og han har blitt flink til å finne på noe med ungene for å si det sånn... He-he.

Ja-ja, jeg noterer meg navnet på det du har fått, skal snart til legen og må vel rett og slett nevne det der.

Gjest Hormonbomba
Skrevet

''Du må unnskylde et svar som er helt på siden, men her fikk jeg meg en god latter. Og interessante bilder svevet for mitt indre øye. Du får puberteten/PMS/Svangerskapssvingninger til å framstå som reine søndagsturen.''

Jo takk, jeg har vært gjennom alle de andre der, og tro meg - dette er noe annet. Sukk. Og jeg er tidlig i 40-åra...

Frustrasjon og sinne får ikke utløp på andre arenaer, dessverre, selv om jeg er en aktiv dame. Det virker som om det er de hjemme som skal få lide. Ja-ja. Gubben har begynt å få taket på sinnadagene litt før jeg selv skjønner at det skjer, så han har en sjans til å stålsette seg. Puh... (Dessuten nyter han jo godt av de andre dagene, da! :-))

Gjest Hormonbomba
Skrevet

Det eneste som hjalp meg var akupunktur.

Hormontabletter ga meg vektøking og depresjon. Jeg prøvde omtrent alt av mirakelpiller som selgs på helsekosten.

Nå bruker jeg Barbasco plus og jeg merker antydning til hetetokter hvis jeg har glemt å ta de en periode.

Akupunktur noteres! Takk!

Skrevet

Jeg fikk også barn da jeg var 39, nesten 40.

Det er snart 10 1/2 år siden, og jeg har bare noen fillesymptomer engang iblant. Fortsetter det sånn, kommer jeg til å ha mensen til jeg blir 60 :-(

Jeg har aldri hatt særlig PMS heller, så kanskje jeg slipper billig...

Gjest Hormonbomba
Skrevet

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1250506529' post='4194132]

*hehe* Nydelig innlegg! ;-D Huff, det er ikke lett, det skjønner jeg.

Beklageligvis så er det stort sett sånn, at ugressmiddel også kverker noen blomster.

Du får skaffe deg et utvalg vibratorer fra Fun Factory for å hjelpe på kåtskapen. Det er dumt å hive seg over kolleger og naboer i hvertfall ;-)

''Beklageligvis så er det stort sett sånn, at ugressmiddel også kverker noen blomster.''

Det er det jeg frykter, ja, for de andre dagene er jo et eneste stort pluss!

''Du får skaffe deg et utvalg vibratorer fra Fun Factory for å hjelpe på kåtskapen.''

Du, det funker ikke. Orgasme alene er ikke nok til å slukke flammen, for å si det slik. He-he.

''Det er dumt å hive seg over kolleger og naboer i hvertfall ;-)''

Nei fri og bevare meg, så langt har det virkelig ikke gått! Skulle tatt seg ut, ja. Men jeg forstår meget godt betydningen av "seksuelt frustrert" etter jobbreise under siste "periode".... ;-)

Gjest Også en kvinne, med stekepanne til tider
Skrevet

Takk, klapp på skuldren trengs absolutt! (Jeg har forresten snart bursdag, og årets gaveønske skal være omsorg og støttende ord - for min mann.... :-))

Nei, dette er ikke lett, men neimen om det er helt greit for de andre i husstanden heller. Siden mensen er helt ute av kurs, kommer også disse andre dagene ujevnt og uforutsigbart... Min bedre halvdel merker når sinnadagene kommer før meg, og han har blitt flink til å finne på noe med ungene for å si det sånn... He-he.

Ja-ja, jeg noterer meg navnet på det du har fått, skal snart til legen og må vel rett og slett nevne det der.

Uff da :)

Femal balans er helsekost og kan kjøpes der. Har bare prøvd det en liten periode selv, så jeg vet ikke om det virker. Skal visst bruke det et par måneder før en kan bestemme om det virker eller ei sier de.

Jeg har større barn, minste er 14, så jeg tenke jeg endelig skulle bruke litt tid på meg selv jeg da, dra på svømmehallen en efta i uka, begynne på magedans eller noe en efta i uka el. Slik sett så får jeg litt tid for meg selv og kan bruke den negative energien jeg har i periode på slike sunne ting i steden for å sitte hjemme og brumme :)

Skrevet

Akupunktur noteres! Takk!

Ikke stikk deg i høna, da ;-p

Skrevet

''Beklageligvis så er det stort sett sånn, at ugressmiddel også kverker noen blomster.''

Det er det jeg frykter, ja, for de andre dagene er jo et eneste stort pluss!

''Du får skaffe deg et utvalg vibratorer fra Fun Factory for å hjelpe på kåtskapen.''

Du, det funker ikke. Orgasme alene er ikke nok til å slukke flammen, for å si det slik. He-he.

''Det er dumt å hive seg over kolleger og naboer i hvertfall ;-)''

Nei fri og bevare meg, så langt har det virkelig ikke gått! Skulle tatt seg ut, ja. Men jeg forstår meget godt betydningen av "seksuelt frustrert" etter jobbreise under siste "periode".... ;-)

*s*

Gjest Hormonbomba
Skrevet

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1250511332' post='4194182]

Ikke stikk deg i høna, da ;-p

Må velge dagene med omhu da, skjønner jeg! :-)

Skrevet

Må velge dagene med omhu da, skjønner jeg! :-)

*s* Lykke til og god bedring uansett :-)

Gjest høstløv
Skrevet

Sitat: "Senere leste jeg en eller annen plass at å få barn sent kan framskynde overgangsalderen, det blir så mye hormonkaos av å gå gravid, føde og amme."

Jeg fikk det siste barnet da jeg var 39 år, og jeg har fremdeles mensen nå 18 år senere.

Skrevet

Sitat: "Senere leste jeg en eller annen plass at å få barn sent kan framskynde overgangsalderen, det blir så mye hormonkaos av å gå gravid, føde og amme."

Jeg fikk det siste barnet da jeg var 39 år, og jeg har fremdeles mensen nå 18 år senere.

* stønn *

Hver måned eller en gang iblant?

Gjest høstløv
Skrevet

* stønn *

Hver måned eller en gang iblant?

Regelmessig, men med lange intervaller.

Jeg håper hver måned, at nå må det vel være siste gang, men nei da, etter 5 - 6 uker, så kommer møkka igjen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...