Gå til innhold

Har jeg blitt dum?

Anbefalte innlegg

Gjest Vil bli glup
Skrevet

Føler meg så utilstrekkelig, uintellegent, uinteressant, ja selvtillitten er på bånn.

Jeg var før skoleflink... men føler jeg nå er DUM...

F.eks. i sosiale situasjoner, jeg føler jeg ikke helt klarer å ordlegge meg, si det jeg egentlig vil si, og ikke minst, si noe interessant. Jeg føler alle andre er så intelektuelle, de vet hva de prater om og de kan lage lange utgreiinger.

Har dere noen tips til hva jeg kan gjøre for å fremstå som mer intelektuell?

Skrevet

En skal vel ikke bare _fremstå_ som intellektuell? En skal vel være det?

Du må lese og følge med i det som skjer for å ha noe fornuftig å snakke om. Å ordlegge seg kan en trene på ved å snakke høyt til seg selv i enerom. Ikke bare tenke, men faktisk la ordene komme høyt ut av munnen.

Gjest noen forslag
Skrevet

Les nettaviser hver bidige dag, og du vil raskt få med deg stort og smått som du kan snakke med folk om. De lange utgreiingene kommer etter hvert som en blir meget intressert i noe, av engasjement. Det kommer etter hvert som en leser om ting.

Gjest MayLynn
Skrevet

Folk er forskjellige og har forskjellig personlighet. Jeg er også intellegent i sammenhengen "IQ", men føler ikke jeg er den som kan holde lange utgreininger i en sosial sammenheng. Jeg liker ikke politikk feks, da jeg alltid ser mye mer enn EN side av ting... Dermed er det også vanskelig å ta stilling til ulike spørsmål. Det er jo noe som heter "EQ" altså sosial intellegens. Og så har folk veldig ulike behov når det gjelder å få oppmerksomhet.

Gjest har jeg oppdaget ..
Skrevet

Mange av de som fremstår som svært intellektuelle og holder lange utredninger har ikke den fjerneste ide om hva de snakker om.

Er ofte litt trist å høre dem presentere den ene feilen etter den andre som den ultimate sannhet.

Men de klarer å holde det gående, og høres man overbevisende nok ut klarer man nok skape et bilde av å være svært intellektuell.

Skrevet

Mange av de som fremstår som svært intellektuelle og holder lange utredninger har ikke den fjerneste ide om hva de snakker om.

Er ofte litt trist å høre dem presentere den ene feilen etter den andre som den ultimate sannhet.

Men de klarer å holde det gående, og høres man overbevisende nok ut klarer man nok skape et bilde av å være svært intellektuell.

''Er ofte litt trist å høre dem presentere den ene feilen etter den andre som den ultimate sannhet.''

For det først så skal du være temmelig kunnskapsrik selv for å kunne avsløre alle feil som fremstilles som ultimate sannheter. For det andre tror jeg du blander det å være intellektuell med å være påståelig, og det er to helt forskjellige ting.

Skrevet

Enig med deg!

Enkelte snakker som om de er verdenmestre i allverdens ting. I første omgang kan de høres smarte ut, men etterhvert forstår man jo tegninga.

Det blir en kunst å late som om de kan "alt". Måten de svarer på og gir inntrykk av at de alt vet ting som andre sier. De er ofte utadvendte, og har mange litt bekjentskaper. Jeg synes det blir litt slitsomt, og kunstig i lengden, men lar de jabbe iveg. Gidder ikke avsløre :-)

Skrevet

''Er ofte litt trist å høre dem presentere den ene feilen etter den andre som den ultimate sannhet.''

For det først så skal du være temmelig kunnskapsrik selv for å kunne avsløre alle feil som fremstilles som ultimate sannheter. For det andre tror jeg du blander det å være intellektuell med å være påståelig, og det er to helt forskjellige ting.

''For det andre tror jeg du blander det å være intellektuell med å være påståelig, og det er to helt forskjellige ting.''

Det var vel det som var poenget. De fremstår bare som intelektuelle uten å være det.

Skrevet

Det glupeste er nok å være seg selv, ikke ha fokus på det man tror er feil og mangler hos seg selv men tenke at vi alle har våre sterke og svake sider. Livet blir bedre når man godtar det.

Skrevet

''For det andre tror jeg du blander det å være intellektuell med å være påståelig, og det er to helt forskjellige ting.''

Det var vel det som var poenget. De fremstår bare som intelektuelle uten å være det.

Så, man tror man er intellektuell fordi man tar en diskusjon, er det det dere vil frem til?

Gjest mikkelina
Skrevet

Mener du er blitt mindre intelligent de siste årene(?) eller er du kommet inn i et nytt miljø der du ikke kjenner deg helt hjemme?

Skrevet

Så, man tror man er intellektuell fordi man tar en diskusjon, er det det dere vil frem til?

Diskusjon er morro :-) men å fremstå som en som kan alt virker bare dumt etterhvert..

Skrevet

Diskusjon er morro :-) men å fremstå som en som kan alt virker bare dumt etterhvert..

Det er jeg definitivt enig i, men å gi dem betegnelsen intellektuell syns jeg er å dra det vel langt. En annen sak er jo hvis de selv sier de ser på seg selv som intellektuelle...

Skrevet

Det er jeg definitivt enig i, men å gi dem betegnelsen intellektuell syns jeg er å dra det vel langt. En annen sak er jo hvis de selv sier de ser på seg selv som intellektuelle...

De sier ikke at de selv er intellektuelle, men jeg er overbevist om at de tror det.

For et par stykker som jeg kjenner er det blitt så vanlig for dem å fremstå slik. De snapper opp informasjon fra de andre i samtalen (om temaer de ikke kan) og fremsetter det som sitt eget.

Egentlig latterlig..og litt irriterende noen ganger..

Skrevet

De sier ikke at de selv er intellektuelle, men jeg er overbevist om at de tror det.

For et par stykker som jeg kjenner er det blitt så vanlig for dem å fremstå slik. De snapper opp informasjon fra de andre i samtalen (om temaer de ikke kan) og fremsetter det som sitt eget.

Egentlig latterlig..og litt irriterende noen ganger..

''De sier ikke at de selv er intellektuelle, men jeg er overbevist om at de tror det. ''

Men se, det er noe helt annet. Det er _du_ som dermed konkluderer med at folk som gjerne tar ordet og uttaler seg om alt og ingen ting oppfatter seg selv som intellektuelle. Min erfaring er at en slik konklusjon ikke stemmer.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...