Gå til innhold

Cøliaki

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har snart fødselsdag og tenkte å invitere noen venner over på kake.Min ene veninne har cøliaki og jeg er litt usikker på hva jeg skal servere.Tenkte å bake en "vanlig" kake i tillegg.Noen forslag??

Skrevet

Nøttebunner uten mel evt. sukkerbrød bakt med potetmel er fint for cøliakiere. :o) Og nøttekaker er jo de beste kakene da!

Skrevet

Daimiskake, bunnen består av hakkete mandler, eggehvite og sukker.

Min favoritt :-)

Skrevet

Daimiskake, bunnen består av hakkete mandler, eggehvite og sukker.

Min favoritt :-)

Daimiskaken blir enda bedre om du bruker nøtter fremfor mandler. :o)

Synes i alle fall

Skrevet

Bruk glutenfritt mel og bak vanlig kake, det går helt fint. Bare pass på at du ikke strør formen med vanlig mel heller.

Alternativt kan du, som nevnt under, bake kake med nøtte/mandelbunn.

Skrevet

Toro har mange kakemixer som er glutenfrie:

Både sjokolademuffins og vanlige muffins, sjokoladelangpanne og eplekake fra Toro er glutenfrie.

I tillegg kan du servere gele med vaniljesaus, alt av is som er uten kjeks, ostekake laget med glutenfrie kjeks, kaker med nøttebunn, google glutenfrie kaker osv.

Ikke noe problem :)

Og til info så smaker kaker laget med glutenfritt mel like godt som vanlig. Bare gjærbaksten kan man se at ser litt anderledes ut. Andre kaker ser helt like ut :)

Skrevet

Du kan bake en helt vanlig sjokoladekake med glutenfritt mel. Det blir helt supert, jeg har gjort det mange ganger. Det er best å satse på den sorten som skal være litt kompakte, siden glutenfritt mel ikke hever så godt.

Gjest Jadajodajadanådahvadada
Skrevet

Din venninne er nok godt kjent med problemstillingen - og derfor er det klokeste du kan gjøre å spørre henne om hva som kan passe at du baker.

En del mennesker med coliaki reagerer også på f.eks melk, så hvis du ikke er sikker på at hun tåler dette, ligg unna dajmkake osv.

Lykke til med baksten :o)

Gjest best wishes
Skrevet

Ser du har fått mange tips her. Hvis det skulle skjære seg helt med bakingen så kan du kjøpe en iskake i butikken, bare pass på at den ikke har noen bunn laget av mel, men det pleier å gå bra.

oppskåret frukt er som regel også en fulltreffer.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...