Lotte :o) Skrevet 27. september 2009 Skrevet 27. september 2009 Hvor ofte ligger det ikke ting rundt i bilen, tenker jeg. En mobil, en DS, en paraply, en lader, solbriller, verktøy osv +++ Det eneste som ligger baki bilen, er store innkjøp. Jeg må skjerpe meg. http://www.dagbladet.no/2009/09/27/nyheter/trafikksikkerhet/innenriks/trafikk/bil/8310893/ 0 Siter
Lillemus Skrevet 27. september 2009 Skrevet 27. september 2009 Jeg leste for en tid siden om en mann som kræsjet, han skadet seg ikke som følge av selve kollisjonen, men fikk laptopen sin i hodet og omkom. Etter det har jeg alltid lagt laptopen i bagasjerommet når jeg kjører. Spørsmålet er jo om den tynne duken som dras over bagasjerommet (har stasjonsvogn) i det hele tatt holder noe som helst tilbake ved en kollisjon... 0 Siter
Lotte :o) Skrevet 27. september 2009 Forfatter Skrevet 27. september 2009 Jeg leste for en tid siden om en mann som kræsjet, han skadet seg ikke som følge av selve kollisjonen, men fikk laptopen sin i hodet og omkom. Etter det har jeg alltid lagt laptopen i bagasjerommet når jeg kjører. Spørsmålet er jo om den tynne duken som dras over bagasjerommet (har stasjonsvogn) i det hele tatt holder noe som helst tilbake ved en kollisjon... Tenker det samme. Egentlig skal man vel ha et lastegitter, eller hva det nå enn heter. 0 Siter
Lillemus Skrevet 27. september 2009 Skrevet 27. september 2009 [quote name=Lotte )' timestamp='1254073680' post='4219493] Tenker det samme. Egentlig skal man vel ha et lastegitter, eller hva det nå enn heter. Men skal jeg sette opp lastegitter bak baksetene er jo halve poenget med å ha stasjonsvogn borte. ( Jeg kan jo få tak i en liten lastestropp og feste laptopen i et av lastefestene i vagasjerommet da. 0 Siter
Lotte :o) Skrevet 27. september 2009 Forfatter Skrevet 27. september 2009 Men skal jeg sette opp lastegitter bak baksetene er jo halve poenget med å ha stasjonsvogn borte. ( Jeg kan jo få tak i en liten lastestropp og feste laptopen i et av lastefestene i vagasjerommet da. ''Men skal jeg sette opp lastegitter bak baksetene er jo halve poenget med å ha stasjonsvogn borte. ('' Den skjønte jeg ikke helt? Du laster vel ikke bilen med ting som krysser over bakseteryggen? 0 Siter
Lillemus Skrevet 27. september 2009 Skrevet 27. september 2009 [quote name=Lotte )' timestamp='1254073993' post='4219500] ''Men skal jeg sette opp lastegitter bak baksetene er jo halve poenget med å ha stasjonsvogn borte. ('' Den skjønte jeg ikke helt? Du laster vel ikke bilen med ting som krysser over bakseteryggen? Jo, dvs. jeg legger jo ned bakseteryggen når jeg er på Ikea og handler store ting f.eks. Lastegitteret sitter jo så fast at man må demontere halve bilen for å få det ut, ikke noe man tar ut om man skal en snartur på Ikea og kjøpe noe man trenger litt plass for å frakte. 0 Siter
Lotte :o) Skrevet 27. september 2009 Forfatter Skrevet 27. september 2009 Jo, dvs. jeg legger jo ned bakseteryggen når jeg er på Ikea og handler store ting f.eks. Lastegitteret sitter jo så fast at man må demontere halve bilen for å få det ut, ikke noe man tar ut om man skal en snartur på Ikea og kjøpe noe man trenger litt plass for å frakte. Lastegitter dekker da bare den øverste delen, fra taket, ned til toppen av bakseteryggen? (Det finnes sikkert flere typer, da.) 0 Siter
Lillemus Skrevet 27. september 2009 Skrevet 27. september 2009 [quote name=Lotte )' timestamp='1254074794' post='4219510] Lastegitter dekker da bare den øverste delen, fra taket, ned til toppen av bakseteryggen? (Det finnes sikkert flere typer, da.) De lastegitter jeg har sett har gått helt ned til bilgolvet. I alle fall de jeg har sett nærmere på. ) 0 Siter
candyqueen_83 Skrevet 27. september 2009 Skrevet 27. september 2009 De lastegitter jeg har sett har gått helt ned til bilgolvet. I alle fall de jeg har sett nærmere på. ) Som her, så dekker lastegitteret som oftest kun ned til bakseteryggen. http://www.finn.no/finn/viewimage?finnkode=19113645&reference=5/191/136/45_236380941.jpg 0 Siter
candyqueen_83 Skrevet 27. september 2009 Skrevet 27. september 2009 De lastegitter jeg har sett har gått helt ned til bilgolvet. I alle fall de jeg har sett nærmere på. ) Og her: http://www.finn.no/finn/viewimage?finnkode=19031946&reference=6/190/319/46_1441721202.jpg 0 Siter
Lillemus Skrevet 28. september 2009 Skrevet 28. september 2009 Som her, så dekker lastegitteret som oftest kun ned til bakseteryggen. http://www.finn.no/finn/viewimage?finnkode=19113645&reference=5/191/136/45_236380941.jpg Stasjonsvogna min kjære hadde tidligere hadde gitter helt ned i alle fall. Uansett har jeg jo fra tid til annen også behov for å frakte ting som er for store om jeg har et slikt gitter så det er ikke aktuelt å montere det. 0 Siter
pusi Skrevet 28. september 2009 Skrevet 28. september 2009 Denne artikkelen er jo veldig overdrevet. Det er da ingen som plasserer en bruskasse oppå en dør som ligger i baksetet og skrår opp mot frontruta. Den som gjør det burde ikke ha førerkort. Det er sant at man ikke skal ha ting liggende løse eller i hattehylla, slik at det treffer i bakhodet om man bråstopper. Her er det nok mange som må skjerpe seg. Jeg tror ikke en laptop som ligger i baksetet eller på gulvet i bagasjerommet skader så veldig. Fysiske lover sier at disse fortsetter fremover i bilens kjøreretning, og de vil i såfall gli langs gulvet, og stoppe i setets ramme. Hvis man er litt redd for laptopen plasserer man den slik at den ikke begynner å gli når man bråbremser. Vi har åpen bil, der gulvet er på jevnt nivå helt fra bagasjeluka til pedalene. Vi prøver å plassere ting slik at de ikke skader noen om de glir fremover. Poenget blir da å sette ting inntil setene, slik at de ikke glir noe særlig fremover om man stopper. Om det står stødig inntil setet vil det stoppe samtidig som selve bilen, og ikke få mere fart fordi det er luft imellom. Dette er ren fysikk. Ting som ligger løse får ekstra fart idet bilen stanser, fordi det fortsetter videre idet det andre stopper. Om ting plasseres slik at det ikke vil få ekstra fart, vil bilens konstruksjon sørge for at det går bra. 0 Siter
candyqueen_83 Skrevet 28. september 2009 Skrevet 28. september 2009 Stasjonsvogna min kjære hadde tidligere hadde gitter helt ned i alle fall. Uansett har jeg jo fra tid til annen også behov for å frakte ting som er for store om jeg har et slikt gitter så det er ikke aktuelt å montere det. Det er relativt enkelt å demontere de få gangene man trenger det da. 0 Siter
Lillemus Skrevet 28. september 2009 Skrevet 28. september 2009 Det er relativt enkelt å demontere de få gangene man trenger det da. Det er helt sikkert lurt og om det er enkelt å demontere så er det virkelig noe å tenke på. Men det ser ikke ut til at dette er standardvare på Biltema i alle fall, det er vel spesielt til hver enkelt bilmodell omtrent tenker jeg. Skal tro hva det koster? 0 Siter
Lotte :o) Skrevet 28. september 2009 Forfatter Skrevet 28. september 2009 De lastegitter jeg har sett har gått helt ned til bilgolvet. I alle fall de jeg har sett nærmere på. ) Da har du ikke studert saken ordentlig. Du finner selvsagt ikke noe skikkelige greier på Biltema. Det lages sikkert tilpasset de forskjellige merker/modeller. Evt kan du ha bagasje-/lastenett i bagasjerommet. 0 Siter
Lillemus Skrevet 28. september 2009 Skrevet 28. september 2009 [quote name=Lotte )' timestamp='1254142243' post='4219869] Da har du ikke studert saken ordentlig. Du finner selvsagt ikke noe skikkelige greier på Biltema. Det lages sikkert tilpasset de forskjellige merker/modeller. Evt kan du ha bagasje-/lastenett i bagasjerommet. Jeg fant det i Biltemakatalogen, de har en elendig søktemotor på sidene sine. Koster en slikk og ingenting og jeg er usikker på hvor godt den egentlig sitter om det kommer noe slengende mot den bakfra. 0 Siter
Lillemus Skrevet 28. september 2009 Skrevet 28. september 2009 Denne artikkelen er jo veldig overdrevet. Det er da ingen som plasserer en bruskasse oppå en dør som ligger i baksetet og skrår opp mot frontruta. Den som gjør det burde ikke ha førerkort. Det er sant at man ikke skal ha ting liggende løse eller i hattehylla, slik at det treffer i bakhodet om man bråstopper. Her er det nok mange som må skjerpe seg. Jeg tror ikke en laptop som ligger i baksetet eller på gulvet i bagasjerommet skader så veldig. Fysiske lover sier at disse fortsetter fremover i bilens kjøreretning, og de vil i såfall gli langs gulvet, og stoppe i setets ramme. Hvis man er litt redd for laptopen plasserer man den slik at den ikke begynner å gli når man bråbremser. Vi har åpen bil, der gulvet er på jevnt nivå helt fra bagasjeluka til pedalene. Vi prøver å plassere ting slik at de ikke skader noen om de glir fremover. Poenget blir da å sette ting inntil setene, slik at de ikke glir noe særlig fremover om man stopper. Om det står stødig inntil setet vil det stoppe samtidig som selve bilen, og ikke få mere fart fordi det er luft imellom. Dette er ren fysikk. Ting som ligger løse får ekstra fart idet bilen stanser, fordi det fortsetter videre idet det andre stopper. Om ting plasseres slik at det ikke vil få ekstra fart, vil bilens konstruksjon sørge for at det går bra. ''Jeg tror ikke en laptop som ligger i baksetet eller på gulvet i bagasjerommet skader så veldig.'' Det er ikke lenge siden jeg leste om en som kolliderte. Han skadet seg så og si ikke som følge av kollisjonen, men laptopen som lå i baksetet kom flyvende, traff ham i hodet og drepte ham. 0 Siter
Lotte :o) Skrevet 28. september 2009 Forfatter Skrevet 28. september 2009 Jeg fant det i Biltemakatalogen, de har en elendig søktemotor på sidene sine. Koster en slikk og ingenting og jeg er usikker på hvor godt den egentlig sitter om det kommer noe slengende mot den bakfra. Ja, men den du fant i katalogen, er spent fast i gulvet i tillegg, og da var vel poenget ditt borte...og passer helt sikkert bare sånn halvveis - likt resten av sortimentet der. 0 Siter
Lillemus Skrevet 28. september 2009 Skrevet 28. september 2009 [quote name=Lotte )' timestamp='1254151073' post='4219950] Ja, men den du fant i katalogen, er spent fast i gulvet i tillegg, og da var vel poenget ditt borte...og passer helt sikkert bare sånn halvveis - likt resten av sortimentet der. Nja - den hadde jo ikke gitter helt ned, kun til seteryggen og to stenger under. Men om de er lett å ta ut og inn etter behov spiller jo det mindre rolle. Jeg er dog skeptisk, som du sier passer mye av det de har der bare sånn halvveis og jeg er redd for at om noe kommer susende med kraft og vekt ved en kollisjon så gjør dette gitteret det bare verre ved å løsne og bli med fremover? 0 Siter
Lotte :o) Skrevet 28. september 2009 Forfatter Skrevet 28. september 2009 Nja - den hadde jo ikke gitter helt ned, kun til seteryggen og to stenger under. Men om de er lett å ta ut og inn etter behov spiller jo det mindre rolle. Jeg er dog skeptisk, som du sier passer mye av det de har der bare sånn halvveis og jeg er redd for at om noe kommer susende med kraft og vekt ved en kollisjon så gjør dette gitteret det bare verre ved å løsne og bli med fremover? Spør mrxx. Han har sikkert peiling. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.