Gå til innhold

Er pårørende alltid familien?

Anbefalte innlegg

Gjest pårørende
Skrevet

Kan det inkludere venner også? en av mine beste venninner har en alvorlig sykdom. Kan jeg kalle meg pårørende, selv om jeg ikke er den nærmeste pårørende? Jeg vet at det holdes kurs for pårørende, men jeg aner ikke om det bare er for familien.

Skrevet

Det er pasienten som selv definerer hvem som er nærmeste pårørende.

Gjest pårørende
Skrevet

Det er pasienten som selv definerer hvem som er nærmeste pårørende.

Så med andre ord så kan de utelukke mor/far og skrive opp en annens navn som nærmeste pårørende?

men kan jeg gå på pårørende seminaret?

Skrevet

Så med andre ord så kan de utelukke mor/far og skrive opp en annens navn som nærmeste pårørende?

men kan jeg gå på pårørende seminaret?

Ja, kompetente pasienter kan selv avgjøre hvem som skal være nærmeste pårørende.

Dersom din venninne ønsker at du skal delta på et opplegg for pårørende, så vil du sannsynligvis kunne det.

Gjest pårørende
Skrevet

Ja, kompetente pasienter kan selv avgjøre hvem som skal være nærmeste pårørende.

Dersom din venninne ønsker at du skal delta på et opplegg for pårørende, så vil du sannsynligvis kunne det.

Men dette kan bli forvirrende. Hvis min søster skulle bli utsatt for en alvorlig ulykke, regnes jeg da som pårørende? Eller må hun definere meg som pårørende for at jeg skal være pårørende? Vi har et ganske problematisk forhold, med mye konflikter. Jeg ville regnet meg selv som pårørende i en slik situasjon, om jeg så ikke var nærmeste pårørende. På sykehus har de ofte egne rom for pårørende, hadde det vært ment for meg?

Ang dette pårørendekurset og min venninne. Hvis kurset var lagt opp slik at vi skulle prate sammen og dele erfaringer så hadde jeg spurt min venninne om det var ok at jeg deltok. Hvis det kun var ment informativt, og man ikke trengte å snakke om den syke så hadde jeg dratt dit uten hennes samtykke.

Skrevet

Pårørende er familien, ja. Jeg husker at før jeg giftet meg, var det foreldrene mine som var nærmeste pårørende. Det var først etter at vi var gift at jeg kunne føre opp mannen min som det.

Men om de i ditt eksempel mener "en person som står deg nær", så er det mulig at en nær venninne kan få tre inn i familiens sted.

Gjest trist jente
Skrevet

Dersom du er samtykkekompetent velger du selv nærmeste pårørende.Det behøver ikke være familie. Det skal ganske mye til for ikke selv å kunne velge nærmeste pårørende.

Når det gjelder venninnen din ville jeg spurt henne om hun synes det er greit at du deltar. Angående din søster så vet jeg ikke.

Skrevet

Jeg søkte i lovdata, i pasientrettighetsloven:

http://www.lovdata.no/all/tl-19990702-063-001.html

''pasientens pårørende: den pasienten oppgir som pårørende og nærmeste pårørende. Dersom pasienten er ute av stand til å oppgi pårørende, skal nærmeste pårørende være den som i størst utstrekning har varig og løpende kontakt med pasienten, likevel slik at det tas utgangspunkt i følgende rekkefølge: ektefelle, registrert partner,1 personer som lever i ekteskapslignende eller partnerskapslignende samboerskap med pasienten, myndige barn, foreldre eller andre med foreldreansvaret, myndige søsken, besteforeldre, andre familiemedlemmer som står pasienten nær, verge eller hjelpeverge. Ved tvungen observasjon eller tvungent psykisk helsevern har den som i størst utstrekning har hatt varig og løpende kontakt med pasienten tilsvarende rettigheter som den nærmeste pårørende etter psykisk helsevernloven og loven her, dersom ikke særlige grunner taler mot dette. ''

Jeg har alltid tolket det som at pasienten skal oppgi de som står nærmest i familien. Men det er mulig jeg har misforstått, at pasienten kan oppgi en nær venninne i stedet, hvis pasienten ønsker det.

Gjest pårørende
Skrevet

Dersom du er samtykkekompetent velger du selv nærmeste pårørende.Det behøver ikke være familie. Det skal ganske mye til for ikke selv å kunne velge nærmeste pårørende.

Når det gjelder venninnen din ville jeg spurt henne om hun synes det er greit at du deltar. Angående din søster så vet jeg ikke.

''Når det gjelder venninnen din ville jeg spurt henne om hun synes det er greit at du deltar. Angående din søster så vet jeg ikke.''

jeg synes at det kommer litt an på opplegget hvorvidt jeg syntes at jeg trengte hennes samtykke. hvis det var et kurs/opplegg som var åpent for alle, men spesielt tilrettelagt for pårørende så ser jeg ikke noe galt med å dra dit. Da hadde jeg dratt dit for å lære mer om sykdommen. Det gjør jo leger og psykologer fra tid til annen også.

Men hvis opplegget var av en slik karakter at jeg måtte sitte i gruppe og snakke om pårørende så hadde jeg ikke gjort det uten samtykke. Heller ikke om de ville vite hvem jeg var pårørende til.

Gjest trist jente
Skrevet

''pasientens pårørende: den pasienten oppgir som pårørende og nærmeste pårørende. Dersom pasienten er ute av stand til å oppgi pårørende, skal nærmeste pårørende være den som i størst utstrekning har varig og løpende kontakt med pasienten, likevel slik at det tas utgangspunkt i følgende rekkefølge: ektefelle, registrert partner,1 personer som lever i ekteskapslignende eller partnerskapslignende samboerskap med pasienten, myndige barn, foreldre eller andre med foreldreansvaret, myndige søsken, besteforeldre, andre familiemedlemmer som står pasienten nær, verge eller hjelpeverge. Ved tvungen observasjon eller tvungent psykisk helsevern har den som i størst utstrekning har hatt varig og løpende kontakt med pasienten tilsvarende rettigheter som den nærmeste pårørende etter psykisk helsevernloven og loven her, dersom ikke særlige grunner taler mot dette. ''

Jeg har alltid tolket det som at pasienten skal oppgi de som står nærmest i familien. Men det er mulig jeg har misforstått, at pasienten kan oppgi en nær venninne i stedet, hvis pasienten ønsker det.

Det du henviser til er dersom pasienten ikke er samtykkekkompentent. Du kan fint velge nærmeste pårørende som ikke er i familie. Egenerfaring

Gjest pårørende
Skrevet

Håper du har misforstått, det er ikke alle som har et så godt forhold til familien som andre. Jeg står nærmere min tante enn mor og far. Men jeg fører likevel opp mamma som nærmeste pårørende, rett og slett for å ikke skape mer splid enn det allerede er. Tante er den som kommer til å være mest hos meg uansett hvis jeg skulle havne på sykehus. Så hun fungerer i praksis som nærmeste pårørende selv om hun ikke er det på papiret.

Gjest trist jente
Skrevet

''Når det gjelder venninnen din ville jeg spurt henne om hun synes det er greit at du deltar. Angående din søster så vet jeg ikke.''

jeg synes at det kommer litt an på opplegget hvorvidt jeg syntes at jeg trengte hennes samtykke. hvis det var et kurs/opplegg som var åpent for alle, men spesielt tilrettelagt for pårørende så ser jeg ikke noe galt med å dra dit. Da hadde jeg dratt dit for å lære mer om sykdommen. Det gjør jo leger og psykologer fra tid til annen også.

Men hvis opplegget var av en slik karakter at jeg måtte sitte i gruppe og snakke om pårørende så hadde jeg ikke gjort det uten samtykke. Heller ikke om de ville vite hvem jeg var pårørende til.

Rent juridisk kan du sikkert gå dersom det er generell informasjon om lidelsen. Men av respekt for din venninne ville jeg likevel spurt. Du viser jo omtanke og at du vil hjelpe ved at du vil lære mer om lidelsen. Du viser at du bryr deg og vil støtte, men at du trenger informasjon.

Skrevet

Men dette kan bli forvirrende. Hvis min søster skulle bli utsatt for en alvorlig ulykke, regnes jeg da som pårørende? Eller må hun definere meg som pårørende for at jeg skal være pårørende? Vi har et ganske problematisk forhold, med mye konflikter. Jeg ville regnet meg selv som pårørende i en slik situasjon, om jeg så ikke var nærmeste pårørende. På sykehus har de ofte egne rom for pårørende, hadde det vært ment for meg?

Ang dette pårørendekurset og min venninne. Hvis kurset var lagt opp slik at vi skulle prate sammen og dele erfaringer så hadde jeg spurt min venninne om det var ok at jeg deltok. Hvis det kun var ment informativt, og man ikke trengte å snakke om den syke så hadde jeg dratt dit uten hennes samtykke.

Du finner en mengde informasjon på nettet om hvilke definisjoner og rettsregler som gjelder mht pårørende. Sjekk f.eks. pasientrettighetsloven §§1-3.

Når det gjelder kurset du ønsker å delta på, så vil det være opp til arrangørene hvorledes de definerer målgruppen for det. Personlig synes jeg det er litt rart at du på den ene siden ønsker å definere deg selv som pårørende til din venninne mht deltagelse på kurset, men at du ikke vil drøfte dette med din venninne.

Skrevet

Ja, pasienten kan velge å oppgi en utenfor familien som nærmeste pårørende.

Gjest pårørende
Skrevet

Du finner en mengde informasjon på nettet om hvilke definisjoner og rettsregler som gjelder mht pårørende. Sjekk f.eks. pasientrettighetsloven §§1-3.

Når det gjelder kurset du ønsker å delta på, så vil det være opp til arrangørene hvorledes de definerer målgruppen for det. Personlig synes jeg det er litt rart at du på den ene siden ønsker å definere deg selv som pårørende til din venninne mht deltagelse på kurset, men at du ikke vil drøfte dette med din venninne.

''Personlig synes jeg det er litt rart at du på den ene siden ønsker å definere deg selv som pårørende til din venninne mht deltagelse på kurset, men at du ikke vil drøfte dette med din venninne.

''

Det er ikke slik at jeg ikke ville snakke med venninna mi om at jeg hadde lyst til å delta. Jeg syntes bare det ble feil at hun skulle gi samtykke til at jeg kunne delta på det. Det forutsetter at opplegget har en slik stil at hun ikke blir identifisert på noen måte.

Gjest pårørende
Skrevet

''Personlig synes jeg det er litt rart at du på den ene siden ønsker å definere deg selv som pårørende til din venninne mht deltagelse på kurset, men at du ikke vil drøfte dette med din venninne.

''

Det er ikke slik at jeg ikke ville snakke med venninna mi om at jeg hadde lyst til å delta. Jeg syntes bare det ble feil at hun skulle gi samtykke til at jeg kunne delta på det. Det forutsetter at opplegget har en slik stil at hun ikke blir identifisert på noen måte.

Skrevet

''

Men hvis det er et kurs for pårørende, så er du ikke som venninne pårørende såfremt ikke din venninne har definert deg som det.

Men som sagt, dersom arrangørene synes det er greit, så er det vel for så vidt det. Personlig ville jeg opplevd det som invaderende om mine venninner skulle ha meldt seg på et pårørendekurs for å lære mer om en sykdom jeg evt. hadde fått.

Gjest pårørende
Skrevet

Men hvis det er et kurs for pårørende, så er du ikke som venninne pårørende såfremt ikke din venninne har definert deg som det.

Men som sagt, dersom arrangørene synes det er greit, så er det vel for så vidt det. Personlig ville jeg opplevd det som invaderende om mine venninner skulle ha meldt seg på et pårørendekurs for å lære mer om en sykdom jeg evt. hadde fått.

Men hva med de pårørendes behov da? Hva med deres behov for å lufte tanker? Jeg er ganske sliten nå, og det tærer på meg.Sliter med en del vanskelige tanker, fordi jeg ofrer meg en del for henne og føler et veldig ansvar, som jeg gjerne skulle delegert til andre. Om dette er et problem flere kjenner seg igjen i hadde det hjulpet meg.

For noen år siden var jeg pårørende til en som var alvorlig kreftsyk. Da kunne jeg virkelig trengt et forum for å prate om de vanskelige følelsene, uavhengig om vedkommende definerte meg som pårørende eller ikke. Har jeg da opplysningsplikt ovenfor vedkommende om det jeg deltok på?

hvis mine venner hadde gått på et kurs for å lære mer om en sykdom jeg hadde, hadde jeg syntes det var helt greit. Jeg hadde sett det som en tillittserklæring at de ville lære mer om det.

Skrevet

Jeg synes ikke du uten videre kan kalles pårørende for en venn, nei. Ikke med mindre hun/han oppgir deg som pårørende på sykehuset.

Når jeg skal føre opp mine nærmeste pårørende i en eller annen forbindelse (som vel som regel er ved sykehusinnleggelser?) skriver jeg alltid den ene søstra mi (som da evt. kan informere de andre) og kjæresten min. Faren min kunne det ikke falle meg inn å skrive opp, av flere grunner.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Loven definerer kun "Nærmeste pårørende". Langt fler enn en vil vanligvis være pårørende uten at loven definerer dette.

En absolutt forutsetning for at en utenfor familien skal være pårørende, er at den syke/pasienten helt klart har gitt uttrykk for et slikt ønske.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...