Gå til innhold

NAV - ikke rett på sykepenger?

Anbefalte innlegg

Gjest starfishh
Skrevet

I februar 2009 ble jeg sykemeldt. Var på denne tiden student.

Søkte om sykepenger, og fikk brev om at det skulle ordnes snart.

Etter lang ventetid, fikk jeg omsider utbetalt sykepenger i juli. Men her mangla det sykepenger for de 6 første ukene.

Jeg har fram til nå (september altså) hadd jevnlig kontakt med NAV for å få oppklart hvor og når disse pengene kommer, og har sendt inn bekreftelser og underskrifter både fra meg og lege, samt sykemeldingsblanketter, og OMSIDER kommer svaret:

Du hadde ikke rett på sykepenger i denne perioden fordi du hadde ikke noe sykepengegrunnlag,siden du var student!

Ok.... Men.... Da hadde jeg kanskje ikke rett på sykepengene som ble utbetalt heller da? Men det sa de jo ikke noe om, og jeg tør nå ikke å spørre i frykt for at de vil at jeg skal tilbakebetale de pengene, som jeg ikke har.

Uansett, skulle jeg ikke da hatt krav på sosialhjelp i stedet? Pengene fra februar-juli er jo lånt fra privatpersoner, og har jo måttet bli tilbakebetalt...

Gjest movenpink
Skrevet

Det stemmer at du ikke har rett på sykepenger. Verken de du trodde du ville få eller de du har fått utbetalt. NAV har kontrollrutiner og når de oppdager dette, kan de anmelde deg for trygdesvindel - fordi det står i vedtektene/reglene at det er mottaker sin plikt å sjekke om det er foregått noen feil. Sier du ikke ifra da, er det du som får skyldbyrden. Selv om det jo er de som har gjort feil.... Ergo si ifra jo før, jo heller. Å bli anmeldt og ev. dømt for slikt er ikke noe artig. Uansett vil de kreve beløpet tilbakebetalt. Ja, du kunne fått økonomisk støtte fra NAV sosial (sosialkontoret). Men du kan ikke få dette i ettertid. Dessverre er det du som blir lidende pga denne feilinformasjonen NAV Trygd har gitt deg. Du bør i hvert fall oppsøke NAV Sosial nå og forklare situasjonen. I tillegg må du slite med pengene du har lånt til livsopphold fra venner/familie. Håper ting ordner seg og at du blir frisk igjen:)

Skrevet

Hadde du en jobb, da du ble sykemeldt, slik at du leverte sykemelding til arbeidsgiver?

Arbeidsgiver skal betale sykelønn for de første 16 fraværsdagene.

Har du ikke hatt noen jobb ved siden av studiene, kan du få gjort om noe av studielånet til stipend, for den tiden du var syk, men da har du ikke krav på sykepenger fra NAV.

Skrevet

Det stemmer at du ikke har rett på sykepenger. Verken de du trodde du ville få eller de du har fått utbetalt. NAV har kontrollrutiner og når de oppdager dette, kan de anmelde deg for trygdesvindel - fordi det står i vedtektene/reglene at det er mottaker sin plikt å sjekke om det er foregått noen feil. Sier du ikke ifra da, er det du som får skyldbyrden. Selv om det jo er de som har gjort feil.... Ergo si ifra jo før, jo heller. Å bli anmeldt og ev. dømt for slikt er ikke noe artig. Uansett vil de kreve beløpet tilbakebetalt. Ja, du kunne fått økonomisk støtte fra NAV sosial (sosialkontoret). Men du kan ikke få dette i ettertid. Dessverre er det du som blir lidende pga denne feilinformasjonen NAV Trygd har gitt deg. Du bør i hvert fall oppsøke NAV Sosial nå og forklare situasjonen. I tillegg må du slite med pengene du har lånt til livsopphold fra venner/familie. Håper ting ordner seg og at du blir frisk igjen:)

Mener at studenter som blir syk har rett på rehabiliteringspenger etter en viss tid? Ikke sykepenger altså. Kan være derfor han ikke fikk penger med engang?

Skrevet

Mener at studenter som blir syk har rett på rehabiliteringspenger etter en viss tid? Ikke sykepenger altså. Kan være derfor han ikke fikk penger med engang?

Jo du har rett i det.

Her finner du reglene:

http://www.nav.no/Jobb+og+arbeidsliv/Jobb+og+helse/Rehabilitering

"Rehabiliteringspenger kan gis i situasjoner når du

er student under 26 år og har vært sammenhengende arbeidsufør i minst 20 uker på grunn av en alvorlig sykdom."

Skrevet

Om en ikke tjener penger har en heller ikke krav på sykepenger, som altså er substitutt av lønn. Ingen lønn - ingen sykepenger.

Dersom du ikke har krav på sykepenger vil du måtte betale tilbake absolutt alt OG risikere å bli anmeldt for trygdesvindel.

Gjest trist jente
Skrevet

Hvem kan få rehabiliteringspenger?

Rehabiliteringspenger kan gis til personer mellom 18 og 67 år. Du må være over 19 år for å kunne få rehabiliteringspenger i en begrenset periode fra du har søkt om yrkesrettet attføring, dvs. samme aldersgrense som gjelder for rett til attføringspenger.

I hvilke situasjoner kan rehabiliteringspenger gis?

Rehabiliteringspenger kan gis i situasjoner når du

fortsatt er arbeidsufør etter utløpet av sykepengeperioden,

eller

har vært minst 50 prosent arbeidsufør uavbrutt i 52 uker,

eller

tidligere har mottatt rehabiliteringspenger og får tilbakefall,

eller

må avbryte yrkesrettet attføring på grunn av sykdom

eller

er student under 26 år og har vært sammenhengende arbeidsufør i minst 20 uker på grunn av en alvorlig sykdom.

Hvilke vilkår må for øvrig være oppfylt?

Funksjonsnedsettelsen må klart skyldes sykdom, skade eller lyte og arbeidsevnen er nedsatt med minst 50 prosent og

du er under aktiv behandling med utsikt til bedring av

arbeidsevnen

Rehabiliteringspenger gis ikke sammenhengende i mer enn 52 uker. I særskilte tilfeller kan stønadsperioden forlenges i ytterligere 52 uker.

Du kan altså motta rehabiliteringspenger selv om du er student. Jeg kopierte dette fra NAV sine sider.

Gjest trist jente
Skrevet

Tar du høyere eller annen utdanning (all utdanning utenom videregående med ungdomsrett), og blir syk og derfor ikke kan følge undervisningen, kan du også få sykestipend. Da får du gjort om lån til stipend i sykdomsperioden. Beløpet du får som sykestipend er det samme som du ville ha fått i lån og stipend til sammen i den perioden du er syk.

Gå inn på lånekassens hjemmesider og søk på sykdom og omgjøring til stipend så finner du skjemaer og regler dersom dette er aktuelt for deg.

Gjest been there done that
Skrevet

Siden det har gått lang tid fra da du søkte til du fikk svar og du heller ikke har fått rett informasjon om dine rettigheter så syns jeg du skal søke om å få etterbketalt rehabiliteringspenger fra 20 uker etter du ble syk. Prøv også å ordne opp med Lånekassa. Du burde fått råd om dette fra skolen eller NAV, men dessverre vet ikke alle om unntaksbestemmelsene ift rehabiliteringspenger og dette med Lånekassa er også noe som ikke alle vet dessverre.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...