Gjest mamma som skal hjelpe med lekser Skrevet 28. september 2009 Skrevet 28. september 2009 Hvis det står f.eks. "Han stjal bilen" Hva blir "bilen" da? Skal vi si at det er et substantiv eller er det et objekt? 0 Siter
Gjest prust Skrevet 28. september 2009 Skrevet 28. september 2009 Det er både et substantvi og et objekt! Det er et substantiv hvis du tenker på hva slags ord det er - altså ordklasse (?) - dvs substantiv, verb, adjektiv, pronomen osv Det er et objekt hvis du analyserer hvordan setningen er bygget opp, altså hva slags rolle det ordet har i den eksakte setningen. Forstod du det? 0 Siter
Gjest GPn Skrevet 28. september 2009 Skrevet 28. september 2009 Om det er setningsanalyse, er bilen objekt. Gjelder det ordklasse, er det et substantiv, fellesnavn 0 Siter
Gjest mamma som skal hjelpe med lekser Skrevet 28. september 2009 Skrevet 28. september 2009 Det er både et substantvi og et objekt! Det er et substantiv hvis du tenker på hva slags ord det er - altså ordklasse (?) - dvs substantiv, verb, adjektiv, pronomen osv Det er et objekt hvis du analyserer hvordan setningen er bygget opp, altså hva slags rolle det ordet har i den eksakte setningen. Forstod du det? Jo, tror jeg forsto det nå. Takk! 0 Siter
mariaflyfly Skrevet 28. september 2009 Skrevet 28. september 2009 "Bilen" er et substantiv, ja, men det blir ikke subjektet i setningen. Dersom du skal analysere det, blir det følgende måte: Finn verbalet (verbet) i setningen Spør hvem/hva + verbalet. Da finner du subjektet. Spør hvem/hva + verbalet + subjektet, så finner du det direkte objektet.¨ 0 Siter
Gjest mamma som skal hjelpe med lekser Skrevet 28. september 2009 Skrevet 28. september 2009 "Bilen" er et substantiv, ja, men det blir ikke subjektet i setningen. Dersom du skal analysere det, blir det følgende måte: Finn verbalet (verbet) i setningen Spør hvem/hva + verbalet. Da finner du subjektet. Spør hvem/hva + verbalet + subjektet, så finner du det direkte objektet.¨ Takk skal du ha:) Jeg lurer også på noe annet. Hvis det står f.eks: "Han leser hver dag." Ettersom det ikke bare skjer akkuratt nå, så kan det vel ikke være et verb i presens. Hva slags verb blir "leser" da? 0 Siter
Mirabell Skrevet 28. september 2009 Skrevet 28. september 2009 Takk skal du ha:) Jeg lurer også på noe annet. Hvis det står f.eks: "Han leser hver dag." Ettersom det ikke bare skjer akkuratt nå, så kan det vel ikke være et verb i presens. Hva slags verb blir "leser" da? Jo, da, *leser* er et verb i presens. Det er noe han driver med fortsatt. *Han leste hver dag* indikerer at han sluttet med lesingen... 0 Siter
mariaflyfly Skrevet 28. september 2009 Skrevet 28. september 2009 Takk skal du ha:) Jeg lurer også på noe annet. Hvis det står f.eks: "Han leser hver dag." Ettersom det ikke bare skjer akkuratt nå, så kan det vel ikke være et verb i presens. Hva slags verb blir "leser" da? Joda, det er riktig at "leser" er presens. 0 Siter
Gjest mamma som skal hjelpe med lekser Skrevet 28. september 2009 Skrevet 28. september 2009 Jo, da, *leser* er et verb i presens. Det er noe han driver med fortsatt. *Han leste hver dag* indikerer at han sluttet med lesingen... Ok. Takk! Har grublet en del på det i dag, godt å få det oppklart! 0 Siter
Gjest mamma som skal hjelpe med lekser Skrevet 28. september 2009 Skrevet 28. september 2009 Joda, det er riktig at "leser" er presens. Men om jeg kriver "Han leser sjelden" Blir "leser" her også presens? Forstår ikke hvordan man kan forklare at det skjer akkuratt nå, nåtid hvis det er presens. 0 Siter
Mirabell Skrevet 28. september 2009 Skrevet 28. september 2009 Men om jeg kriver "Han leser sjelden" Blir "leser" her også presens? Forstår ikke hvordan man kan forklare at det skjer akkuratt nå, nåtid hvis det er presens. Leser er rett og slett presensformen av verbet, jeg vet ikke noen annen måte å forklare det på. å lese - leser - leste - har lest Det går jo fint an å si "Han leser sjelden nå for tiden" "Han leste sjelden da han var barn, men nå leser han ofte" Det er også noe som heter historisk presenes, hvor man bruker presensformen om noe som skjedde i fortiden. Det er et virkemiddel for å få litt nærhet til det som skjer. Men dette blir vel bare forvirrende... 0 Siter
hidi, the scorpion Skrevet 28. september 2009 Skrevet 28. september 2009 Men om jeg kriver "Han leser sjelden" Blir "leser" her også presens? Forstår ikke hvordan man kan forklare at det skjer akkuratt nå, nåtid hvis det er presens. Ja, det er presens, fordi det er noe du sier om han her og nå. Det er ikke fjern fortid du henviser til. 0 Siter
mariaflyfly Skrevet 28. september 2009 Skrevet 28. september 2009 Men om jeg kriver "Han leser sjelden" Blir "leser" her også presens? Forstår ikke hvordan man kan forklare at det skjer akkuratt nå, nåtid hvis det er presens. Det blir presens fordi verbet står i nåtid. "Sjelden" blir adverbialet i setningen. Det beskriver verbet eller slik som her - sier noe om tid, sted, måte eller årsak. 0 Siter
Gjest majas mamma Skrevet 28. september 2009 Skrevet 28. september 2009 Kanskje dette kan være til hjelp? http://www.ressurssidene.no/view.cgi?&link_id=0.6261 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.