Gå til innhold

Gramatikk

Gjest mamma som skal hjelpe med lekser

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis det står f.eks.

"Han stjal bilen"

Hva blir "bilen" da? Skal vi si at det er et substantiv eller er det et objekt?

Skrevet

Det er både et substantvi og et objekt!

Det er et substantiv hvis du tenker på hva slags ord det er - altså ordklasse (?) - dvs substantiv, verb, adjektiv, pronomen osv

Det er et objekt hvis du analyserer hvordan setningen er bygget opp, altså hva slags rolle det ordet har i den eksakte setningen.

Forstod du det?

Skrevet

Om det er setningsanalyse, er bilen objekt.

Gjelder det ordklasse, er det et substantiv, fellesnavn

Skrevet

Det er både et substantvi og et objekt!

Det er et substantiv hvis du tenker på hva slags ord det er - altså ordklasse (?) - dvs substantiv, verb, adjektiv, pronomen osv

Det er et objekt hvis du analyserer hvordan setningen er bygget opp, altså hva slags rolle det ordet har i den eksakte setningen.

Forstod du det?

Jo, tror jeg forsto det nå. Takk! :)

Skrevet

"Bilen" er et substantiv, ja, men det blir ikke subjektet i setningen. Dersom du skal analysere det, blir det følgende måte:

Finn verbalet (verbet) i setningen

Spør hvem/hva + verbalet. Da finner du subjektet.

Spør hvem/hva + verbalet + subjektet, så finner du det direkte objektet.¨

:)

Skrevet

"Bilen" er et substantiv, ja, men det blir ikke subjektet i setningen. Dersom du skal analysere det, blir det følgende måte:

Finn verbalet (verbet) i setningen

Spør hvem/hva + verbalet. Da finner du subjektet.

Spør hvem/hva + verbalet + subjektet, så finner du det direkte objektet.¨

:)

Takk skal du ha:)

Jeg lurer også på noe annet. Hvis det står f.eks:

"Han leser hver dag." Ettersom det ikke bare skjer akkuratt nå, så kan det vel ikke være et verb i presens. Hva slags verb blir "leser" da?

Skrevet

"Han leser hver dag." Ettersom det ikke bare skjer akkuratt nå, så kan det vel ikke være et verb i presens. Hva slags verb blir "leser" da?

Jo, da, *leser* er et verb i presens. Det er noe han driver med fortsatt. *Han leste hver dag* indikerer at han sluttet med lesingen...

Skrevet

Joda, det er riktig at "leser" er presens.

Skrevet

Jo, da, *leser* er et verb i presens. Det er noe han driver med fortsatt. *Han leste hver dag* indikerer at han sluttet med lesingen...

Ok. Takk! Har grublet en del på det i dag, godt å få det oppklart! :)

Skrevet

Joda, det er riktig at "leser" er presens.

Men om jeg kriver "Han leser sjelden" Blir "leser" her også presens? Forstår ikke hvordan man kan forklare at det skjer akkuratt nå, nåtid hvis det er presens.

Skrevet

Men om jeg kriver "Han leser sjelden" Blir "leser" her også presens? Forstår ikke hvordan man kan forklare at det skjer akkuratt nå, nåtid hvis det er presens.

Leser er rett og slett presensformen av verbet, jeg vet ikke noen annen måte å forklare det på.

å lese - leser - leste - har lest

Det går jo fint an å si "Han leser sjelden nå for tiden" "Han leste sjelden da han var barn, men nå leser han ofte"

Det er også noe som heter historisk presenes, hvor man bruker presensformen om noe som skjedde i fortiden. Det er et virkemiddel for å få litt nærhet til det som skjer. Men dette blir vel bare forvirrende...

hidi, the scorpion
Skrevet

Ja, det er presens, fordi det er noe du sier om han her og nå. Det er ikke fjern fortid du henviser til.

Skrevet

Det blir presens fordi verbet står i nåtid. "Sjelden" blir adverbialet i setningen. Det beskriver verbet eller slik som her - sier noe om tid, sted, måte eller årsak.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...