Gå til innhold

Slankeoperasjon???


Gjest Også overvektig

Anbefalte innlegg

Gjest Også overvektig

Har ei venninne som tok slankeoperasjon i slutten av april. Jeg er forundret, for hun fikk ingen kostholdsveiledning verken før eller etter operasjonen. Jeg trodde man måtte være motivert for- og bevisst på nytt kostholdet til tross for operasjon. Trodde ikke operasjon alene var nok.

Men hun begynte kort tid etter operasjonen å prøve ut hvilke matvarer hun tålte. Hun var veldig fornøyd med at hun tålte alt. Nå koser hun seg daglig med cola, potetgull og sjokolade, akkurat som før. Hun har gått ned ca. 13 kg etter operasjonen, men hun er veldig stor, så det syns ikke så godt.

Hun hadde ingen plager etter operasjonen. Nå har hun begynt å miste håret. Hun er bare 34 år. Er hårtap vanlig etter slankeoperasjon, og evt hvorfor?

Jeg syns alt høres så underlig ut. Trodde man måtte gjøre en innsats selv, uansett behandling. Hun skal til sin første time til kostholdsveileder nå i slutten av måneden, nesten 6 måneder etter operasjonen.

Er dette normalt? Noen som har erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Unnskyld meg, men om man tar en slankeoperasjon med alt det innebærer og så fortsetter å stappe i seg sjokolade, pottis og cola så er man neppe så veldig smart?

Høres ganske useriøst ut at man ikke får noen kostholdsråd og slikt synes jeg, har inntrykk her inne fra at man får god oppfølging? Men det kommer vel an på hvor hun ble operert sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Også overvektig

Unnskyld meg, men om man tar en slankeoperasjon med alt det innebærer og så fortsetter å stappe i seg sjokolade, pottis og cola så er man neppe så veldig smart?

Høres ganske useriøst ut at man ikke får noen kostholdsråd og slikt synes jeg, har inntrykk her inne fra at man får god oppfølging? Men det kommer vel an på hvor hun ble operert sikkert.

Jeg er helt enig med deg! Hun ble operert innen det offentlige, på Bærum sykehus. Jeg syns det er veldig merkelig. Har hørt at man må gå på kostholdskurs og bevise at man er motivert, før man blir operert. Og at man får god oppfølging etterpå. Sånn har det altså ikke vært i hennes tilfelle. Hun fikk bare beskjed om at hun kunne ringe hvis hun fikk noen plager etter operasjonen. Jeg syns også det er rart at hun ikke skjønner selv at hun må legge om kostholdet. Utover det at hun ikke kunne spise mye på en gang de første dagene etter operasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Triste greier synes jeg.

Jeg har selv blitt overvektsoperert, og har vært gjennom kurs både før og etter operasjonen - siste kursdagen er 5 år etter operasjonen.

Selvsagt er det ikke greit å spise masse tomme kalorier etter en overvektoperasjon. Det hun vil merke er at hun 6-12 mnd etter operasjonen begynner å gå opp i vekt igjen. Det har hun sikkert ikke lyst til.

Forsto jeg det rett når du sa det var 6 mnd siden operasjonen, og hun har gått ned 13 kg? Det var i så fall veldig lite, og hun bør absolutt ta kontakt med ernæringsfysiolog for å få hjelp til å sette opp en matplan som gjør at hun kan fortsette vektnedgangen.

Hårtap er normalt etter en overvektsoperasjon. Jeg fikk det ca 3-4 mnd etter operasjonen, og det varte i 1 års tid.

Det er også ganske vanlig å få mangel på visse vitaminer og mineraler. Dette skal sjekkes jevnlig. Hun må blant annet ta B12-sprøyter hver 3. mnd - gjør hun det?

Uff, jeg blir skikkelig trist av å lese innlegget ditt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...