Gå til innhold

Sykemelding, attføring, ufør osv...


Gjest ufør eller ei

Anbefalte innlegg

Gjest ufør eller ei

Har vært mye sykemeldt de siste 10 årene, og var i dag på dialogmøte med NAV, legen min og arb.giver.

Det ble snakket om hva jeg skulle gjøre videre og at jeg nok kanskje bare måtte innse at jeg ikke klarer å jobbe så mye som jeg gjør...

Må jeg være på rehab, attføring osv, før en ev halv ufør? Eller kan man ved og se på historikken gå direkte til å bli ufør?

Er uførepensjonen 66% av lønnen? Og er det i tillegg noen andre tillegg? Barnetilleg el? Gjelder ev de også når man kun er halvt ufør?

mange spørsmål dette, men jeg har fått i oppgave og tenke over fremtiden min, regne på ting, og finne ut hva JEG mener er det beste fro meg:o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

''ufør eller ei''

Er det slik at man kan velge dette selv?

Som døv vil jeg bli betegnet som ufør i yrkessammenheng dersom hørselen er en viktig faktor i akkurat det yrket. I andre jobber betegnes jeg ikke som ufør i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble ikke dette med attføring og sånt avklart på møtet. Det vanlige er jo at man må forsøke alt før man får uføretrygd, men hvordan det er når du har vært så lenge sykmeldt vet jeg ikke.

Hvis du har jobbet i offentlig sektor har man forsikring som dekker en del av tapt inntekt, hvor mye vet jeg ikke. Og barnetillegg får man i uføretrygden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sjelden du kommer utenom attføring idag. Da skal du ha svært alvorlige sykdommer som er opplagt ikke er forenelig med videre arbeid.

Barnetillegg beregnes utfra foreldrenes samlede inntekt, og der er grensa satt ganske høyt. Jeg og mannen min har en samlet inntekt på ca 500000, og jeg får ingenting. Så for meg var det et ganske stort inntektstap å gå over på ufør, da jeg mistet både barnetillegget og reisepengene.

Ufør er 66% av tidligere inntekt, og så får man for ca 22 dager i måneden. Noen måneder har færre virkedager, og da blir utbetalingen redusert deretter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ufør eller ei

''ufør eller ei''

Er det slik at man kan velge dette selv?

Kan sikkert ikke velge dette selv nei... Og det er ikke sånn at jeg VIL det heller! Men desverre så ser det ut for at jeg ikke klarer mer enn å jobbe 50%

Og det er ikke med lett hjerte jeg gjør dette, skjønner jo også at det blir mindre penger, men ønsker jo og kunne få det jeg har kraav på, og siden det ser ut for at det går denne veien, er det jo greit og kunne begynne og planlegge fremtidig lønn og eventuelle grep vi må gjøre i heimen som følge av lavere lønn...

Hadde jeg kunnet velge, ville jeg selvfølgelig jobbet 100% og tjent "mine egene penger"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest ufør eller ei

Det er sjelden du kommer utenom attføring idag. Da skal du ha svært alvorlige sykdommer som er opplagt ikke er forenelig med videre arbeid.

Barnetillegg beregnes utfra foreldrenes samlede inntekt, og der er grensa satt ganske høyt. Jeg og mannen min har en samlet inntekt på ca 500000, og jeg får ingenting. Så for meg var det et ganske stort inntektstap å gå over på ufør, da jeg mistet både barnetillegget og reisepengene.

Ufør er 66% av tidligere inntekt, og så får man for ca 22 dager i måneden. Noen måneder har færre virkedager, og da blir utbetalingen redusert deretter.

Så når jeg skal regne ut så kan jeg ikke ta halve lønnen og finne 66% av denne altså?? I og med at det er 22 dager det blir regnet ut ifra??

Jeg er fryktelig dårlig på tall...

Men la oss si at jeg har en lønn på 20 000 i mnd før skatt, hvor mye vil jeg ha hvis jeg blir halvt ufør da? Noen som kan ta regnestykket for meg?

Og er det slik at jeg da også vil få mindre trekk i skatt, når lønnen går ned?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så når jeg skal regne ut så kan jeg ikke ta halve lønnen og finne 66% av denne altså?? I og med at det er 22 dager det blir regnet ut ifra??

Jeg er fryktelig dårlig på tall...

Men la oss si at jeg har en lønn på 20 000 i mnd før skatt, hvor mye vil jeg ha hvis jeg blir halvt ufør da? Noen som kan ta regnestykket for meg?

Og er det slik at jeg da også vil få mindre trekk i skatt, når lønnen går ned?

Ikke heng dei opp i 22 dager; en vanlig månedslønn er også for ca 22 dager.

Du får vel ca 10.000 + 6.600. Du har lavere skatteprosent når lønnen blir lavere. Hvordan det gjøres i praksis med to arbeisgivere. Men trekkes det for mye skatt, får du jo penger igjen til våren. Trekkes det for lite, får du restskatt. Du får særfradrag, noe som også betyr mindre skatt:

http://www.vg.no/hjelper_deg/oekonomi/skatt/html/saerfradrag.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ufør eller ei

Ikke heng dei opp i 22 dager; en vanlig månedslønn er også for ca 22 dager.

Du får vel ca 10.000 + 6.600. Du har lavere skatteprosent når lønnen blir lavere. Hvordan det gjøres i praksis med to arbeisgivere. Men trekkes det for mye skatt, får du jo penger igjen til våren. Trekkes det for lite, får du restskatt. Du får særfradrag, noe som også betyr mindre skatt:

http://www.vg.no/hjelper_deg/oekonomi/skatt/html/saerfradrag.html

Takker, det er slik jeg også har regnet det ut...

Så det vil si at jeg "taper" ca 3000,- i mnd.

Dette er selvfølgelig mye penger, jeg bruker i tillegg endel penger på lege, fysio og annen behandling.

Men, jeg skjønner jo at det må være slik, at det sikkert er max av hva de kan gi folk på uføre, kan ikke være like luxus som de som jobber... Er egentlig bare glad det er slike ordninger i Norge, kunne jo risikert og ikke fått noe!

Jeg har nå funnet ut at det nok er det beste for meg og jobbe 50% hvis jeg i det hele tatt skal klare meg gjennom dagene... Sånn er det bare, men jeg liker det ikke, selvfølgelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som døv vil jeg bli betegnet som ufør i yrkessammenheng dersom hørselen er en viktig faktor i akkurat det yrket. I andre jobber betegnes jeg ikke som ufør i det hele tatt.

Du vil tilfredsstille folketrygdens kriterier for uførhet (du har skade, sykdom eller lyte), men ikke kriteriene for ervervsuførhet noe som er nødvendig for uførepensjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vil tilfredsstille folketrygdens kriterier for uførhet (du har skade, sykdom eller lyte), men ikke kriteriene for ervervsuførhet noe som er nødvendig for uførepensjon.

Og det betyr at dersom man er født "ufør", så får man ikke uførepensjon, men..?

Jeg jobber som alle andre, så jeg vil få vanlig pensjon - men hadde vært kjekt å vite svaret på dette allikevel ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det betyr at dersom man er født "ufør", så får man ikke uførepensjon, men..?

Jeg jobber som alle andre, så jeg vil få vanlig pensjon - men hadde vært kjekt å vite svaret på dette allikevel ;)

Selv om du er født ufør, så gir ikke det rett til uførepensjon. Det skal foretas en konkret vurdering av hvorvidt det foreligger ervervsuførhet, og det skal også etter loven være slik at den medisinske uførheten utgjør mer enn 50% av årsaken til at du er ervervsufør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest velger ikke selv

''ufør eller ei''

Er det slik at man kan velge dette selv?

Det er nok ikke slik at man bare kan velge stønader etter eget forgotbefinnende.

Slik jeg tolker trådstarter så har hun vært i samtale med nav og fått informasjon om ulike mulige stønader. Hun skal tenke gjennom hva hun tror blir riktigst for henne. Og hva hun vil søke. Dette er min tolkning, bare så det er klart.

Men nå skal jo mye gjøres om neste år.

Arbeidsavklaringspenger trer i kraft 01.03.10

www.nav.no/aap

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selv om du er født ufør, så gir ikke det rett til uførepensjon. Det skal foretas en konkret vurdering av hvorvidt det foreligger ervervsuførhet, og det skal også etter loven være slik at den medisinske uførheten utgjør mer enn 50% av årsaken til at du er ervervsufør.

Ok, takk for svar :) Vil det si at uførepensjon er høyere enn minstepensjon? Hva med sterkt funksjonshemmede som ikke har muligheter for å jobbe (medfødt fh.)? Vil de aldri oppnå noe mer enn minstepensjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, takk for svar :) Vil det si at uførepensjon er høyere enn minstepensjon? Hva med sterkt funksjonshemmede som ikke har muligheter for å jobbe (medfødt fh.)? Vil de aldri oppnå noe mer enn minstepensjon?

De med medfødt funksjonshemming som aldri har vært i jobb eller knapt nok vært i jobb, vil få uførepensjon etter satsen "ung ufør". Denne satsen er høyere enn den såkalte minstepensjonen.

Minstepensjon er noe både uføre- og alderspensjonister kan ende opp med dersom de har tjent svært lite. Minstepensjon har med størrelsen på pensjonsutbetalingen å gjøre, det samme gjelder såkalt "ung ufør". Uføre- versus alderspensjon har derimot med årsaken til pensjonen å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De med medfødt funksjonshemming som aldri har vært i jobb eller knapt nok vært i jobb, vil få uførepensjon etter satsen "ung ufør". Denne satsen er høyere enn den såkalte minstepensjonen.

Minstepensjon er noe både uføre- og alderspensjonister kan ende opp med dersom de har tjent svært lite. Minstepensjon har med størrelsen på pensjonsutbetalingen å gjøre, det samme gjelder såkalt "ung ufør". Uføre- versus alderspensjon har derimot med årsaken til pensjonen å gjøre.

Takk for god info :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...