Gå til innhold

Sunn fornuft.


Orio

Anbefalte innlegg

Hva er egentlig sunn fornuft? Er det å tro at man selv alltid vet best? Eller er det å stole på råd fra kompetente fagfolk? Eller er det å gå ut fra at offentlige institusjoner med vilje fører folk bak lyset?

Dette handler selvfølgelig også om svineinfluensaen. Folkehelsa har anbefalt at alle lar seg vaksinere. Det rådet er det ikke alle som vil følge, og til syvende og siste er det deres eget valg. Det er argumentene jeg stusser litt over, de som kommer et stykke ut i diskusjonen.

"Det er lov å tenke selv, å stole på sunn fornuft". Det er et argument mot vaksinen. Hvordan kan det henge sammen? De færreste av oss har den kompetansen og tilgang til den informasjonen folkehelseinstituttet sitter inne med. Vi får informasjon gjennom media, skandaleoppslag om alle som er døde eller alvorlig syke av svineinfluensa og alle som er døde eller har fått alvorlige bivirkninger av vaksinen. Når ble det "fornuftig" å fatte viktige avgjørelser på grunnlag av det avisene skriver for å selge flest mulig aviser?

Og så har vi neste argument, folkehelsa anbefaler vaksinering for ikke å tape ansikt/rettferdiggjøre at de har kjøpt inn så mye vaksine. Deres oppgave i en situasjon som dette er å være forberedt på å takle "worst case sscenario", beredskapsplaner og beredskapslagre finnes for mange situasjoner, uten at det blir konstruert/overdrevet kriser for å rettferdiggjøre det.

Innspill?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 214
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Orio

    30

  • mrxx

    23

  • Colette

    22

  • morsan

    10

Mest aktive i denne tråden

Jeg er av de som har valgt bort vaksinen for meg og mine barn. Dette er fordi jeg tror at kroppen har bedre av å gjennomgå sykdom og få et godt immunforsvar gjennom det enn en vaksine som inneholder mye rart.

Jeg tror folkehelsa sine anbefalinger ikke dreier seg om liv og død for andre enn risikopasientene, men økonomi. Norge stopper opp om alle blir syk.

På samme måte velger jeg ofte å ikke ta imot antibiotika for hver liten filleting som kroppen vil bekjempe selv hvis den får anledning. Antibiotika gis oftest for å korte ned sykdomsforløpet - av samfunnsøkonomiske hensyn. Så viser det seg at de som velger antibiotika ved hver eneste bakterieinfeksjon de måtte få lettere får infeksjoner fordi immunforsvaret ikke får bygd seg opp. Det er kun i enkelte tilfeller, f.eks. kraftig lungebetennelse og hjernehinnebetennelse at antibiotika redder liv.

Det diskuteres stadig om hvorfor barn i dag er så allergisk mot alt mulig. De gjennomgår nærmest ikke en eneste barnesykdom, alt blir de vaksinert mot, så kroppen får aldri anledning til å bygge opp et forsvar. Før i tiden hendte det ofte at astma-barn ble kvitt sin astma etter å ha hatt meslinger.

Men det er nå mine meninger og mine tanker, at folk flest velger å følge myndighetenes anbefalinger synes jeg er helt opp til hver enkelt. Men jeg synes ikke folk skal presses til vaksine av solidaritetshensyn. Man får heller holde seg hjemme når man blir syk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Midtmaren

For meg i dette tilfellet er det å veie for og imot: hva vil være verst? Jeg kan risikere å bli veldig syk av svineinfluensa, derfor har jeg tatt en calculated risk og latt meg vaksinere.

Sunn fornuft går jo på å vurdere fornuftig, ikke la seg styre av skrekk eller for eksempel tro for mye på alt man leser av tilfeldige meninger. At medikamentfabrikkantene tjener på at vi tror på dem, er så opplagt at det umulig kan brukes som argument i en diskusjon som dette.

Jeg tar medisiner som har mange bivirkninger. Det har nesten alle medisiner. Også de som de fleste av oss har tatt i alle år. Jeg synes de som sier at "nei, huff, jeg liker ikke å ta tabletter, altså" virker like dumme som de som hiver i seg alt mulig uten å bruke - ja, nettopp sunn fornuft.

Jeg tror stort sett at jeg kommer til å dø av det når jeg må ta en medisin jeg ikke har tatt før, og går på nåler til jeg skjønner at det gjør jeg ikke. Så jeg har også vært redd for å vaksineres. Men jeg hadde enda mindre lyst til å gå med hjertet i halsen et halvt års tid framover, til det verste av svineuinfluensaen har forlatt oss.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest firepile

Det er mange grunner til å være skeptisk:

- Vaksineprodusenten fraskriver seg ethvert ansvar. Allerede her burde det lyse rødt.

- Vaksinen inneholder svært helseskadelige ingredienser som squalen og kvikksølv.

- Har ikke vært testet ut skikkelig. Man aner ingen ting om bivirkninger på lang sikt.

- Svineinfluensavaksinen førte i 1976 til 25 dødsfall i USA, men bare én person døde av selve sykdommen.

- Vaksinerte utgjør en smittefare

http://www.nyhetsspeilet.no/2009/11/svinevaksinerte-er-en-smittefare-mot-uvaksinerte/

- Sykehusansatte er skeptiske til vaksine

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/ostafjells/telemark/1.6795561

Se også disse videoene av legen og nonnen TERESA FORCADES:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange grunner til å være skeptisk:

- Vaksineprodusenten fraskriver seg ethvert ansvar. Allerede her burde det lyse rødt.

- Vaksinen inneholder svært helseskadelige ingredienser som squalen og kvikksølv.

- Har ikke vært testet ut skikkelig. Man aner ingen ting om bivirkninger på lang sikt.

- Svineinfluensavaksinen førte i 1976 til 25 dødsfall i USA, men bare én person døde av selve sykdommen.

- Vaksinerte utgjør en smittefare

http://www.nyhetsspeilet.no/2009/11/svinevaksinerte-er-en-smittefare-mot-uvaksinerte/

- Sykehusansatte er skeptiske til vaksine

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/ostafjells/telemark/1.6795561

Se også disse videoene av legen og nonnen TERESA FORCADES:

Firepiles lenker (innholdet i dem) har vært punktvis tilbakevist utrolig mange ganger. Blant annet vet vi for lengst at vaksinen fra 70-tallet inneholder andre ting enn vaksinen som er lagd nå. Jeg blir helt matt av at folk tror mer på hva de finner sjøl enn hva ansvarlige folk (ja, da mener jeg ansvarlige utenom fabrikantene) framholder om og om igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Jeg er av de som har valgt bort vaksinen for meg og mine barn. Dette er fordi jeg tror at kroppen har bedre av å gjennomgå sykdom og få et godt immunforsvar gjennom det enn en vaksine som inneholder mye rart.

Jeg tror folkehelsa sine anbefalinger ikke dreier seg om liv og død for andre enn risikopasientene, men økonomi. Norge stopper opp om alle blir syk.

På samme måte velger jeg ofte å ikke ta imot antibiotika for hver liten filleting som kroppen vil bekjempe selv hvis den får anledning. Antibiotika gis oftest for å korte ned sykdomsforløpet - av samfunnsøkonomiske hensyn. Så viser det seg at de som velger antibiotika ved hver eneste bakterieinfeksjon de måtte få lettere får infeksjoner fordi immunforsvaret ikke får bygd seg opp. Det er kun i enkelte tilfeller, f.eks. kraftig lungebetennelse og hjernehinnebetennelse at antibiotika redder liv.

Det diskuteres stadig om hvorfor barn i dag er så allergisk mot alt mulig. De gjennomgår nærmest ikke en eneste barnesykdom, alt blir de vaksinert mot, så kroppen får aldri anledning til å bygge opp et forsvar. Før i tiden hendte det ofte at astma-barn ble kvitt sin astma etter å ha hatt meslinger.

Men det er nå mine meninger og mine tanker, at folk flest velger å følge myndighetenes anbefalinger synes jeg er helt opp til hver enkelt. Men jeg synes ikke folk skal presses til vaksine av solidaritetshensyn. Man får heller holde seg hjemme når man blir syk.

''Jeg tror folkehelsa sine anbefalinger ikke dreier seg om liv og død for andre enn risikopasientene, men økonomi. Norge stopper opp om alle blir syk.''

Tror du har mye rett i dine antagelser;)

Men det som forbauser mange næringslivtopper, er at sykemeldingsraten har sunket, ikke økt!

Og med 800.000 syke, så burde det vel vært en økning i sykefravær;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest firepile

Firepiles lenker (innholdet i dem) har vært punktvis tilbakevist utrolig mange ganger. Blant annet vet vi for lengst at vaksinen fra 70-tallet inneholder andre ting enn vaksinen som er lagd nå. Jeg blir helt matt av at folk tror mer på hva de finner sjøl enn hva ansvarlige folk (ja, da mener jeg ansvarlige utenom fabrikantene) framholder om og om igjen.

''Jeg blir helt matt av at folk tror mer på hva de finner sjøl enn hva ansvarlige folk (ja, da mener jeg ansvarlige utenom fabrikantene) framholder om og om igjen.''

Hvordan vet du at ansvarlige folk ikke er i lomma på fabrikantene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjøstjerna

''Jeg tror folkehelsa sine anbefalinger ikke dreier seg om liv og død for andre enn risikopasientene, men økonomi. Norge stopper opp om alle blir syk.''

Tror du har mye rett i dine antagelser;)

Men det som forbauser mange næringslivtopper, er at sykemeldingsraten har sunket, ikke økt!

Og med 800.000 syke, så burde det vel vært en økning i sykefravær;)

''Og med 800.000 syke, så burde det vel vært en økning i sykefravær;)''

Derfor har jeg lurt på om de tallene er overestimert, eller om det er mange barn/unge rammet (som går skole), eller at vi har vært syke på omgang- og at sykefraværet derfor ikke er gått drastisk opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest firepile

''Jeg tror folkehelsa sine anbefalinger ikke dreier seg om liv og død for andre enn risikopasientene, men økonomi. Norge stopper opp om alle blir syk.''

Tror du har mye rett i dine antagelser;)

Men det som forbauser mange næringslivtopper, er at sykemeldingsraten har sunket, ikke økt!

Og med 800.000 syke, så burde det vel vært en økning i sykefravær;)

''Og med 800.000 syke, så burde det vel vært en økning i sykefravær;)''

Viser bare at det tallet ikke har noe som helst rot i virkeligheten.

http://www.dagbladet.no/2009/11/14/nyheter/innenriks/helse/svineinfluensa/h1n1/9038723/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjøstjerna

''Jeg blir helt matt av at folk tror mer på hva de finner sjøl enn hva ansvarlige folk (ja, da mener jeg ansvarlige utenom fabrikantene) framholder om og om igjen.''

Hvordan vet du at ansvarlige folk ikke er i lomma på fabrikantene?

Tror ikke "flertallet" er i lomma på fabrikantene.

Kanskje bedre å lese litt på hjemmesidene til WHO? Da forholder vi oss til andre foruten om norske myndigheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

''Og med 800.000 syke, så burde det vel vært en økning i sykefravær;)''

Derfor har jeg lurt på om de tallene er overestimert, eller om det er mange barn/unge rammet (som går skole), eller at vi har vært syke på omgang- og at sykefraværet derfor ikke er gått drastisk opp.

Aner ikke. Gjentar bare hva myndrighetene sier...

Skal vedde for at det er mye de ikke vet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest barnehagemamma

''Jeg tror folkehelsa sine anbefalinger ikke dreier seg om liv og død for andre enn risikopasientene, men økonomi. Norge stopper opp om alle blir syk.''

Tror du har mye rett i dine antagelser;)

Men det som forbauser mange næringslivtopper, er at sykemeldingsraten har sunket, ikke økt!

Og med 800.000 syke, så burde det vel vært en økning i sykefravær;)

Fokus på håndhygiene har nok forebygget mye sykdom den siste tiden! Merker det godt i barnehagene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest firepile

Tror ikke "flertallet" er i lomma på fabrikantene.

Kanskje bedre å lese litt på hjemmesidene til WHO? Da forholder vi oss til andre foruten om norske myndigheter.

''Kanskje bedre å lese litt på hjemmesidene til WHO''

Er det noen som er i lomma her, så er det nettopp WHO!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest sjøstjerna

''Kanskje bedre å lese litt på hjemmesidene til WHO''

Er det noen som er i lomma her, så er det nettopp WHO!

Hvor vil du hente info som er til å stole på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg blir helt matt av at folk tror mer på hva de finner sjøl enn hva ansvarlige folk (ja, da mener jeg ansvarlige utenom fabrikantene) framholder om og om igjen.''

Hvordan vet du at ansvarlige folk ikke er i lomma på fabrikantene?

Ja, Norge har jo tjent masse penger pga vaksinen.

Men jeg synes hele vaksinasjonsopplegget er vanskelig, vi vet jo ikke hva som skal skje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er av de som har valgt bort vaksinen for meg og mine barn. Dette er fordi jeg tror at kroppen har bedre av å gjennomgå sykdom og få et godt immunforsvar gjennom det enn en vaksine som inneholder mye rart.

Jeg tror folkehelsa sine anbefalinger ikke dreier seg om liv og død for andre enn risikopasientene, men økonomi. Norge stopper opp om alle blir syk.

På samme måte velger jeg ofte å ikke ta imot antibiotika for hver liten filleting som kroppen vil bekjempe selv hvis den får anledning. Antibiotika gis oftest for å korte ned sykdomsforløpet - av samfunnsøkonomiske hensyn. Så viser det seg at de som velger antibiotika ved hver eneste bakterieinfeksjon de måtte få lettere får infeksjoner fordi immunforsvaret ikke får bygd seg opp. Det er kun i enkelte tilfeller, f.eks. kraftig lungebetennelse og hjernehinnebetennelse at antibiotika redder liv.

Det diskuteres stadig om hvorfor barn i dag er så allergisk mot alt mulig. De gjennomgår nærmest ikke en eneste barnesykdom, alt blir de vaksinert mot, så kroppen får aldri anledning til å bygge opp et forsvar. Før i tiden hendte det ofte at astma-barn ble kvitt sin astma etter å ha hatt meslinger.

Men det er nå mine meninger og mine tanker, at folk flest velger å følge myndighetenes anbefalinger synes jeg er helt opp til hver enkelt. Men jeg synes ikke folk skal presses til vaksine av solidaritetshensyn. Man får heller holde seg hjemme når man blir syk.

Det virker som du har bedre, mer gjennomtenkte argumenter enn "det er lov å tenke selv", "det er lov å bruke sunn fornuft" og konspirasjonsteorier om at folkehelseinstituttet vil utsette oss for risiko for ikke å "tape ansikt".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg i dette tilfellet er det å veie for og imot: hva vil være verst? Jeg kan risikere å bli veldig syk av svineinfluensa, derfor har jeg tatt en calculated risk og latt meg vaksinere.

Sunn fornuft går jo på å vurdere fornuftig, ikke la seg styre av skrekk eller for eksempel tro for mye på alt man leser av tilfeldige meninger. At medikamentfabrikkantene tjener på at vi tror på dem, er så opplagt at det umulig kan brukes som argument i en diskusjon som dette.

Jeg tar medisiner som har mange bivirkninger. Det har nesten alle medisiner. Også de som de fleste av oss har tatt i alle år. Jeg synes de som sier at "nei, huff, jeg liker ikke å ta tabletter, altså" virker like dumme som de som hiver i seg alt mulig uten å bruke - ja, nettopp sunn fornuft.

Jeg tror stort sett at jeg kommer til å dø av det når jeg må ta en medisin jeg ikke har tatt før, og går på nåler til jeg skjønner at det gjør jeg ikke. Så jeg har også vært redd for å vaksineres. Men jeg hadde enda mindre lyst til å gå med hjertet i halsen et halvt års tid framover, til det verste av svineuinfluensaen har forlatt oss.

:)

Jeg sikter til anbefalinger fra folkehelsa, et uavhengig statlig organ, ikke anbefalinger fra produsenten.

Mitt poeng, som det virker som du er enig i, er at "sunn fornuft" ofte innebærer å stole på fagfolk, i motsetning til å la forsidene på VG og Dagbladet styre hva vi velger. Uten noen som helst informasjon kan vi like gjerne slå kron og mynt, min sunne fornuft sier meg at jeg bør lytte mer til det ekspertisen (i dette tilfellet bl.a. folkehelsa) har å si, enn å basere avgjørelser på avisoppslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange grunner til å være skeptisk:

- Vaksineprodusenten fraskriver seg ethvert ansvar. Allerede her burde det lyse rødt.

- Vaksinen inneholder svært helseskadelige ingredienser som squalen og kvikksølv.

- Har ikke vært testet ut skikkelig. Man aner ingen ting om bivirkninger på lang sikt.

- Svineinfluensavaksinen førte i 1976 til 25 dødsfall i USA, men bare én person døde av selve sykdommen.

- Vaksinerte utgjør en smittefare

http://www.nyhetsspeilet.no/2009/11/svinevaksinerte-er-en-smittefare-mot-uvaksinerte/

- Sykehusansatte er skeptiske til vaksine

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/ostafjells/telemark/1.6795561

Se også disse videoene av legen og nonnen TERESA FORCADES:

Dette var ikke ment som en tråd for/mot svineinfluensa, men en kommentar til enkelte av argumentene som er kommet frem. Det du nevner er fornuftige argumenter, og det er også fornuftige motargumenter.

Men det er ikke noen forskjell mellom å bruke sunn fornuft og å lytte til fagfolk. I de aller fleste tilfeller er det jo det å lytte til hva fagkyndige har å si som faktisk er det fornuftige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg blir helt matt av at folk tror mer på hva de finner sjøl enn hva ansvarlige folk (ja, da mener jeg ansvarlige utenom fabrikantene) framholder om og om igjen.''

Hvordan vet du at ansvarlige folk ikke er i lomma på fabrikantene?

''Hvordan vet du at ansvarlige folk ikke er i lomma på fabrikantene?''

Samfunnet er blitt så komplisert at vi ikke kan ha oversikt over alle fagområder selv, vi er nødt til å stole på fagfolk. Det betyr ikke at vi skal stole blindt på alle som har en tittel, men vi kan ikke leve livet ut i fra en forutsetning om at alle fagfolk er kjøpt og betalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...