Gå til innhold

Sunn fornuft.


Orio

Anbefalte innlegg

Det jeg har problemer med å tro er at du har bedre oversikt over dette enn de som faktisk jobber med det til daglig.

Hehe, det har jeg litt problemer med å skjønne også;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 214
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Orio

    30

  • mrxx

    23

  • Colette

    22

  • morsan

    10

Mest aktive i denne tråden

''Kanskje bedre å lese litt på hjemmesidene til WHO''

Er det noen som er i lomma her, så er det nettopp WHO!

Du har beviser på det eller, rent bortsett fra tvilsomme konspirasjonssider på internett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg tror folkehelsa sine anbefalinger ikke dreier seg om liv og død for andre enn risikopasientene, men økonomi. Norge stopper opp om alle blir syk.''

Tror du har mye rett i dine antagelser;)

Men det som forbauser mange næringslivtopper, er at sykemeldingsraten har sunket, ikke økt!

Og med 800.000 syke, så burde det vel vært en økning i sykefravær;)

''Og med 800.000 syke, så burde det vel vært en økning i sykefravær;)''

Det er fordi de arbeidstakerne som vanligvis "bruker" opp sykedagene sine helt uten at de er syke, nå ikke tør å gjøre dette i tilfelle de skulle få svineinfluensa. Derfor er det bare de virkelig syke som er borte fra jobb og dermed synker sykefraværet:-)

...tror jeg:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest firepile

Du har beviser på det eller, rent bortsett fra tvilsomme konspirasjonssider på internett?

WHO forandrer plutselig reglene for når man erklærer pandemi, politikere og legemiddelindustrien i USA inngår avtaler sånn at man slipper å stilles til ansvar for død eller bivirkninger...dette lukter det ikke bra av. Basert på de nye pandemi reglene til WHO vil vi nå få årlige pandemier bare pga den vanlige influensaen...og hvem tror dere tjener fett på dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

WHO forandrer plutselig reglene for når man erklærer pandemi, politikere og legemiddelindustrien i USA inngår avtaler sånn at man slipper å stilles til ansvar for død eller bivirkninger...dette lukter det ikke bra av. Basert på de nye pandemi reglene til WHO vil vi nå få årlige pandemier bare pga den vanlige influensaen...og hvem tror dere tjener fett på dette?

Jeg vet;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men at en kan være såpass skeptisk til vaksinen at en lurer på om en skal ta den eller ikke og så diskuterer saken - det syns jeg er fornuftig. En skal ikke umiddelbart hoppe om andre sier hopp.

Jeg hadde bestemt meg for nei selv jeg, helt til jeg ombestemte meg. Men det som gjorde det vanskelig for meg var at jeg er gravid og vanligvis skal en jo unngå mest mulig medikamenter da.

''Jeg hadde bestemt meg for nei selv jeg, helt til jeg ombestemte meg.''

Godt sagt ;- )

Gratulerer, forresten. Lenge til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når det gjelder svineinfluensaen kan vi per i dag ikke konkludere med om det er motstanderne eller tilhengerne av vaksinen som bruker sunn fornuft fordi vi enda ikke vet hva som vil skje med de respektive gruppene på lang sikt.

Sunn fornuft kan vel lede til forskjellig resultat avhengig av omstendigheter?

''Når det gjelder svineinfluensaen kan vi per i dag ikke konkludere med om det er motstanderne eller tilhengerne av vaksinen som bruker sunn fornuft fordi vi enda ikke vet hva som vil skje med de respektive gruppene på lang sikt.''

Det blir etterpåklokskap. For å følge sunn fornuft er det vel nok å ta hensyn til det man vet/kjente usikkerhetsmomenter på det aktuelle tidspunktet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Hva er egentlig sunn fornuft? Er det å tro at man selv alltid vet best? Eller er det å stole på råd fra kompetente fagfolk?''

En kombinasjon, mener jeg.

Som hovedregel stole på kompetente fagfolk, men ikke alltid. Det er ikke alltid de er kompetente nok.

Jeg likte den "definisjonen": sunn fornuft er i utgangspunktet å stole på kompetente fagfolk.

Men så kan det være omstendigheter fagfolkene ikke kjenner til, særlig når det gjelder generelle anbefalinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et godt spørsmål!

Jeg irriterer meg faktisk endel over bruken av uttrykket "å bruke sunn fornuft" når det gjelder avgjørelsen om å ta influensavaksinen eller ikke. Det handler ikke om sunn fornuft, men om å lese seg til begge sider av saken og forsøke å finne ut hva/hvem man selv tror mest på. Det handler også like mye om hvilke erfaringer man selv har gjort seg gjennom samtale med andre som har hatt influensaen. Det er tre grunner til at vi valgte å vaksinere våre barn:

1. Den eldste hadde feberkramper som liten og jeg fikk rett og slett en slags angst for feber. Hver gang ungene er syke med høy feber blir jeg like nervøs :-(

2. Vi har en liten nevø på fem mnd som ikke kan ta vaksinen og som vi er mye sammen med. Jeg holder meg bevisst litt unna ham siden det er endel svineinfluensa i min jobbkommune og jeg jobber på en barneskole. Ungene mine er mye sammen med ham og koser masse med ham.

3. Jeg kjenner til et par tilfeller der helt friske folk har fått svineinfluensa og hatt det helt grusomt fordi de har følt at de ikke fikk puste i det hele tatt (det gikk bra med begge). Min søster har astma, så jeg har opplevd det grusomme å overvære store pusteproblemer. (Må legge til at resten av de jeg kjenner som har hatt svineinfluensa ikke har hatt store problemer!)

Disse erfaringene sammen med vår livssituasjon gjorde at det kjentes mindre risikabelt for oss å velge vaksinen framfor å velge den bort. Jeg tror altså folk tar valget ut fra sitt eget liv og sine egne erfaringer, ikke via "sunn fornuft".

For å si det sånn, for dere med alle de punktene du ramser opp, så er det vel akkurat sunn fornuft å ta vaksinen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt innspill er at de som tror på konspirasjonsteorier og fanatiske vaksinemotstandere neppe har mye fornuft å komme med i denne diskusjonen.

Jeg blir helt matt av enkeltes argumenter.

De har ikke så mye fornuft å komme med, allikevel virker det som det er de som dominerer diskusjonene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

De har ikke så mye fornuft å komme med, allikevel virker det som det er de som dominerer diskusjonene.

Hva om det viser seg at vi har rett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

Jeg likte den "definisjonen": sunn fornuft er i utgangspunktet å stole på kompetente fagfolk.

Men så kan det være omstendigheter fagfolkene ikke kjenner til, særlig når det gjelder generelle anbefalinger.

Jeg har erfart det ja. Jeg skal ikke ta samme historien igjen. Jeg har fortalt den før her inne, men om jeg skulle hørt på legen for 8 år siden, vet jeg sannelig ikke om min yngstedatter hadde levd i dag.

Er glad jeg hørte på meg selv den gangen:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hmm, jeg vet ikke, jeg?

Kaller det kanskje ikke fornuft, for jeg vet jo egentlig ikke om vårt valg har vært det mest fornuftige. Mest sannsynlig hadde vi fått svineinfluensaen og gjennomgått den uten store problemer - men jeg orker bare ikke det sjansespillet det er. Dessuten vet jeg at vaksinemotstandere bruker alle mulige argumenter for å skremme folk - og det gjelder stort sett de fleste vaksinene...

Norge er visst det landet i verden med størst vaksinasjonsdekning (vaksinasjon generelt) og samtidig lavest dødelighet. Jeg velger å stole på at de vet hva de gjør... Sunn fornuft? Tja... ;)

Det kan jo også være en fornuftig prioritering å stole på fagfolk i stedet for å bruke masse tid og krefter på å lete frem mer eller mindre pålitelig informasjon selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er sunn fornuft det samme som å kunne ta egne avgjørelser etter å ha stukket fingeren i jorda:-) Man stoler på sin egen dømmekraft, og lar seg ikke rive med av all verdens informasjon, men tar allikvel med seg viktig informasjon fra de man anser som seriøse kilder.

Dette forutsetter at man har levd lenge nok til å ha samlet diverse kunnskap og erfaringer fra mange områder i livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sunn fornuft er så mye og det som er sunn fornuft for deg trenger ikke å være det for meg.

Men når det gjelder svineinfluensa så er det hysteri. Vi kan jo lure på hvorfor dette tar så vannvittig av. Det er 1000 hvert eneste år som dør av vanlig influensa, så langt har vi under 20 døde av svineinfluensa. Selv om det er noen unge som har mistet livet så er det tross alt utrolig stor forskjell.

Derfor er er det sunn fornuft å ta det med ro og gjøre seg opp noen meninger på hvorfor man ønsker å vaksinere seg eller ikke. Det er ingen grunn for å haste i vei for å vaksinere seg hvis man ikke er i risikogruppen. De som er i risikogruppen bør også vaksinere seg for vanlig influensa og gjøre det hvert år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Sunn fornuft er så mye og det som er sunn fornuft for deg trenger ikke å være det for meg.

Men når det gjelder svineinfluensa så er det hysteri. Vi kan jo lure på hvorfor dette tar så vannvittig av. Det er 1000 hvert eneste år som dør av vanlig influensa, så langt har vi under 20 døde av svineinfluensa. Selv om det er noen unge som har mistet livet så er det tross alt utrolig stor forskjell.

Derfor er er det sunn fornuft å ta det med ro og gjøre seg opp noen meninger på hvorfor man ønsker å vaksinere seg eller ikke. Det er ingen grunn for å haste i vei for å vaksinere seg hvis man ikke er i risikogruppen. De som er i risikogruppen bør også vaksinere seg for vanlig influensa og gjøre det hvert år.

Endelig et fornuftig innlegg;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

Sunn fornuft er så mye og det som er sunn fornuft for deg trenger ikke å være det for meg.

Men når det gjelder svineinfluensa så er det hysteri. Vi kan jo lure på hvorfor dette tar så vannvittig av. Det er 1000 hvert eneste år som dør av vanlig influensa, så langt har vi under 20 døde av svineinfluensa. Selv om det er noen unge som har mistet livet så er det tross alt utrolig stor forskjell.

Derfor er er det sunn fornuft å ta det med ro og gjøre seg opp noen meninger på hvorfor man ønsker å vaksinere seg eller ikke. Det er ingen grunn for å haste i vei for å vaksinere seg hvis man ikke er i risikogruppen. De som er i risikogruppen bør også vaksinere seg for vanlig influensa og gjøre det hvert år.

''De som er i risikogruppen bør også vaksinere seg for vanlig influensa og gjøre det hvert år''

Vet du mer om dette enn legene du?

Jeg har aldri hørt noe om at min sønn i risikogruppa bør ha vanlig influensavaksine. Og han blir veldig godt fulgt opp. Deriomot har jeg hørt at han skal ha denne vaksinen, fordi denne influensaen slår seg på lungene.

Dessverre er det for sent for han. Han har svineinfluensa nå og her prioriteres pilgrimmer som skal reise til Mekka først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''De som er i risikogruppen bør også vaksinere seg for vanlig influensa og gjøre det hvert år''

Vet du mer om dette enn legene du?

Jeg har aldri hørt noe om at min sønn i risikogruppa bør ha vanlig influensavaksine. Og han blir veldig godt fulgt opp. Deriomot har jeg hørt at han skal ha denne vaksinen, fordi denne influensaen slår seg på lungene.

Dessverre er det for sent for han. Han har svineinfluensa nå og her prioriteres pilgrimmer som skal reise til Mekka først.

''Dessverre er det for sent for han. Han har svineinfluensa nå og her prioriteres pilgrimmer som skal reise til Mekka først.''

Har han fått svineinfluensaen? Husker at det var din store skrekk før dere reiste:-( Og enda han har tatt Tamiflu forebyggende? Får håpe han ikke får det så hardt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...