Gå til innhold

Sunn fornuft.


Orio

Anbefalte innlegg

Nei. Vi som har opplevd Asiasyken og Maosyken har nok trolig en viss immunitet. Jeg hadde Asiasyken som barn, men slapp unna Maosyken i 68 - enda hele resten av familien min lå rett ut. Og defor ser jeg ingen grunn til å vaksinere meg.

Jeg kommer heller ikke til å vaksinere meg hvis ikke dette viruset muterer til noe som opptrer helt annerledes enn det det har vist seg å gjøre til nå. Og jeg forstår hvorfor du velger å avstå ut i fra det du forteller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 214
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Orio

    30

  • mrxx

    23

  • Colette

    22

  • morsan

    10

Mest aktive i denne tråden

Gjest Nickløsheletia

Det er sant, men sett i lys av at det er 18 døde så langt, mot 1000 hver eneste år, så blir dette merkelig.

18 døde er 18 for mange, men av nesten 5 mill mennesker så er jo ikke dette noe å bli hysteriske for.

Det er til trøst for hvem?

Ikke for oss som har barn i risikogruppa ihvertfall.

Jeg kaller ikke hysteri det som foregår i media nå. For meg er det rett og slett nyttig informasjon, da jeg lærer noe av det som står der og kan forsøke ta de rette valgene etter den kunnskapen jeg tilegner meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke, men det var ihverfall hva legen sa, at det kunne være svineinfluensa, selv om hun vet at tempen da lå på 37 grader.

Søstra hadde feber hele uka og han ble syk uka etter henne. Han har også to kamerater som har vært influensasyke 1 uke hver.

Jeg tror ganske sikkert vi kan utelukke vanlig influensa, da alle skolene er vaksinert for den.

Kanskje det er Tamifluen som er årsaken til at feberen har uteblitt? Det kan jo hende han hadde vært mye verre nå om han ikke startet på Tamiflu forebyggende med det samme hun ble syk?

Jeg vet ikke, men det er ihvertfall hva jeg tror.

Ja, det er mulig at han får en mildere utgave enn han ellers ville ha fått. Sist jeg hadde influensa, i 1998, så hadde jeg feber mellom 40 og 41 i en uke. Men VET når man har influensa, og det samme sier jo FHI i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er 99 % sikkert at det er det. Søstra hadde det 99% sikkert i forrige uke. Hun lå hele uka med feber, vondt i hodet og halsen.I tillegg kastet hun opp.

Han ble syk tidlig denne uka, men til å begynne med bare med oppkast og diare. Ingen feber Dagen etter var han fisk, trodde jeg. Da tenkte jeg at det var Tamifluen han tok forbyggende som hadde hjulpet. Da han ble syk og den pakken vi fikk med hjemmefra og som han hadde tatt forebyggende ble tom, tok jeg han med til legen og fikk en ny pakke. Nå ha han økt dosen.

Nå har han startet og hoste. Han er hes og slimete. Jeg følger med heletiden. Er redd han plutselig skal begynne å puste tungt. Det er jo det som er så skummelt med denne influensaen at problemene kan starte veldig brått. Har snakket med faren til et barn som har ligget i respirator her. Pusteproblemene kom veldig brått.

To barn her har fått problemer med lungene, men begge er nå friske heldigvis.

Mye fravær fra skolen for tiden. Svineinfluensaen har blusset opp her også og flere både barn og lærere er i karantene.Jeg leste i avisa at det er 7 døde nå og det er et lite land.

Jeg tror jeg har det selv også, men i veldig mild grad. Jeg begynte å fryse, fikk brått hodepine, kvalme en kveld i denne uka. Bedre nest dag, men de to siste dagene har jeg vært veldig kvalm igjen og veldig trøtt.

Jeg liker ikke at sønnen har blitt veldig slimete og hes de siste par dagene, men han tar fortsatt Tamiflu.

Jeg skjønner du er bekymret, men håper og trir han blir fort frisk.

*klem*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder svineinfluensaen kan vi per i dag ikke konkludere med om det er motstanderne eller tilhengerne av vaksinen som bruker sunn fornuft fordi vi enda ikke vet hva som vil skje med de respektive gruppene på lang sikt.

Presis! Vi kan bare kjenne på magefølelsen og håpe at vi har valgt riktig :-/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å si det sånn, for dere med alle de punktene du ramser opp, så er det vel akkurat sunn fornuft å ta vaksinen.

Ja, jeg føler iallefall at vi ikke har tatt et vilkårlig valg.... Glemte også å få med at jeg underviser en voksen dame via voksenopplæringen. Hun er høygravid og jeg skal følge henne tett når babyen blir født. Hadde nok ikke våga meg på jobb om jeg ble forkjøla osv., så jeg håper jeg får tatt vaksinen før babyen kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kan jo også være en fornuftig prioritering å stole på fagfolk i stedet for å bruke masse tid og krefter på å lete frem mer eller mindre pålitelig informasjon selv.

Det er sant. Samtidig sitter det jo fagfolk på begge sider, så det er ikke rart forvirringen blir total ;)

Jeg er forøvrig utrolig glad for ikke å ha barn i risikogrupper akkurat nå... Hadde blitt skikkelig engstelig for barnet mitt om alle hadde nekta å vaksinere seg :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

Ja, det er mulig at han får en mildere utgave enn han ellers ville ha fått. Sist jeg hadde influensa, i 1998, så hadde jeg feber mellom 40 og 41 i en uke. Men VET når man har influensa, og det samme sier jo FHI i Norge.

Det samme har jeg alltid sagt også, men det er visst litt annerledes med denne typen, da noen har hatt den uten å vite det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det samme har jeg alltid sagt også, men det er visst litt annerledes med denne typen, da noen har hatt den uten å vite det.

Akkurat det tror jeg ikke blindt på....Folk roter sammen forkjølelsessymptomer som tett nese/snørr med svineinfluensa. Enda denne influensaen treffer fra "munnen og ned". Men det er klart at når det blir pustvansker, så blir man litt bekymret. Men det kan jo også være en helt vanlig bronkitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har så langt ikke sett noen veldig gode grunner for at vi alle i dette skal vaksinere oss heller, heller ikke i fra legene, men de har ikke noe annet valg enn å anbefale det, slike som dette har utviklet seg. Gud hjelpe dem hvis de skulle si noe annet og En skulle dø, det kom til å bli hauset voldsomt opp i media, som alt annet i denne saken.

Hvorfor går de ikke ut og ber alle som er i risikogruppen for vanlig influensa om å vaksinere seg? Det er tross alt 1000 som dør hvert år, da hører vi ikke stort.

Det sendes ut anbefalinger om dette hvert år, men man hører ikke like mye om det. Grunnen er at det er gamle og syke som dør av den vanlige influensaen - ikke unge mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vet jeg lite om, og det tror jeg gjelder de fleste med tanke på at den var lite utprøvd når den ble tatt i bruk. Så tiden vil vise...

Det er ikke stort annet å gjøre. Dette er i hvert fall slitsomt mens det står på:-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest firepile

Ja, jeg er enig med deg. Men allikevel så dør det mange flere i Norge enn i andre land. Og hva er årsaken til det?

''Ja, jeg er enig med deg. Men allikevel så dør det mange flere i Norge enn i andre land. Og hva er årsaken til det?''

Det tas ikke prøver, det gis sjelden medisiner, det stilles ikke engang skikkelige diagnoser. Følgelig blir behandling og prognoser basert på synsing.

http://www.forskning.no/blog/mariusuio/233267

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, jeg er enig med deg. Men allikevel så dør det mange flere i Norge enn i andre land. Og hva er årsaken til det?

I Sverige er hele befolkningen vaksinert og i Danmark har ikke influensaen spredt seg slik som i Norge. Det er jo bare noen uker siden det begynte for fullt her også...

I USA er det vel rundt 4000 døde ( må jo se prosentvis..) og svær mange dør i Ukraina. Storbritannia har hatt voldsom økning, men jeg aner ikke noe om dødstall der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Ja, jeg er enig med deg. Men allikevel så dør det mange flere i Norge enn i andre land. Og hva er årsaken til det?''

Det tas ikke prøver, det gis sjelden medisiner, det stilles ikke engang skikkelige diagnoser. Følgelig blir behandling og prognoser basert på synsing.

http://www.forskning.no/blog/mariusuio/233267

Så vi følger ikke de samme prosedyrene som andre land?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er 99 % sikkert at det er det. Søstra hadde det 99% sikkert i forrige uke. Hun lå hele uka med feber, vondt i hodet og halsen.I tillegg kastet hun opp.

Han ble syk tidlig denne uka, men til å begynne med bare med oppkast og diare. Ingen feber Dagen etter var han fisk, trodde jeg. Da tenkte jeg at det var Tamifluen han tok forbyggende som hadde hjulpet. Da han ble syk og den pakken vi fikk med hjemmefra og som han hadde tatt forebyggende ble tom, tok jeg han med til legen og fikk en ny pakke. Nå ha han økt dosen.

Nå har han startet og hoste. Han er hes og slimete. Jeg følger med heletiden. Er redd han plutselig skal begynne å puste tungt. Det er jo det som er så skummelt med denne influensaen at problemene kan starte veldig brått. Har snakket med faren til et barn som har ligget i respirator her. Pusteproblemene kom veldig brått.

To barn her har fått problemer med lungene, men begge er nå friske heldigvis.

Mye fravær fra skolen for tiden. Svineinfluensaen har blusset opp her også og flere både barn og lærere er i karantene.Jeg leste i avisa at det er 7 døde nå og det er et lite land.

Jeg tror jeg har det selv også, men i veldig mild grad. Jeg begynte å fryse, fikk brått hodepine, kvalme en kveld i denne uka. Bedre nest dag, men de to siste dagene har jeg vært veldig kvalm igjen og veldig trøtt.

Jeg liker ikke at sønnen har blitt veldig slimete og hes de siste par dagene, men han tar fortsatt Tamiflu.

Hørte om en som plutselig fikk pusteproblemer inntil han klarte å nyse. Da ble han straks mye bedre. Jeg vil tro mange viruspartikler kom ut når han nøs? Høres sikkert helt teit ut, men jeg ville antagelig fått ham til å lukte på pepper, se på et skarpt lys eller fått ham til å nyse? Jeg er altså ingen lege, men ;)

Skjønner du er engstelig, men dette går sikkert fint! Godt han får tamiflu.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er mulig at han får en mildere utgave enn han ellers ville ha fått. Sist jeg hadde influensa, i 1998, så hadde jeg feber mellom 40 og 41 i en uke. Men VET når man har influensa, og det samme sier jo FHI i Norge.

Man har påvist flere svineinfluensatilfeller der den syke omtrent ikke har hatt feber, så denne influensaen har ikke nødvendigvis de typiske influensasymptomene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

Akkurat det tror jeg ikke blindt på....Folk roter sammen forkjølelsessymptomer som tett nese/snørr med svineinfluensa. Enda denne influensaen treffer fra "munnen og ned". Men det er klart at når det blir pustvansker, så blir man litt bekymret. Men det kan jo også være en helt vanlig bronkitt.

He he, takk for at du prøver å trøste meg:-)

Miljøet her er så lite. Vi er bare 1000 nordmenn og mange av dem ligger influensasyke nå. Vi kan ganske sikkert utelukke vanlig influensa, da skolene i hele landet ble vaksinert mot vanlig sesonginfluensa for noen uker sider. Litt annen praksis her enn hjemme.

Det kan jo være en mulighet for at du har rett og at han bare har hatt omganssyke, med en vanlig forkjølelse i tillegg.

Men min sunne fornuft (he he) forteller meg at dette med meget stor sannsynlighet er svineinfluensa :-)

Nå skal jeg sove. God natt:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...