Gå til innhold

Sunn fornuft.


Orio

Anbefalte innlegg

Fordi mange ser på Folkehelseinstituttet som en opphøyd og uhildet organisasjon, noe den definitivt ikke er :)

Nei, men det er allikevel den eneste offentlige instansen som er i en posisjon til å mene noe om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 214
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Orio

    30

  • mrxx

    23

  • Colette

    22

  • morsan

    10

Mest aktive i denne tråden

Men du mrxx... De som dør av den vanlige influensaen er som regel 90 eller 100 år og ligger omtrent for døden allerede ;) Når de er så gamle og syke, så dropper de antagelig vaksineringen. Folk over 65 vaksinerer seg vel som regel.

''Når de er så gamle og syke, så dropper de antagelig vaksineringen. ''

Nei, det tror jeg ikke. Ihvertfall vaksinerte de min (som nevnt i andre tråder tidligere) 100 år gamle grandtante for ca 15 år siden. Hun fikk influensa likevel, men selv i den mildere varianten var den nok til at hun døde. Hun bodde på sykehjem og hadde vært sengeliggende i 5-6 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest honnicorn

Jeg er også skeptisk til vaksinen. håper at det er svineinfluensaen vi har i hus nå, så slipper vi å ta stilling til vaksine eller ei.

For noen år siden ble en del skoleklasser vaksinert mot hjernehinnebetennelse. det ble også anbefalt av høyere makter. Flere av de vaksinerte er nå rammet av me. En vet jo ikke om det er sammenheng, men en blir litt betenkt.

Hvis alle i risikogruppene snart har tatt vaksinen, hvorfor skal vi friske ta den da? Det gjør vel ikke mye om vi smitter folk utenfor risikogruppene? uff, det er mye å tenke på....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest honnicorn

Poenget er at vanlig influensa er ikke i nærheten av det hysteriet dette er, men det burde det ha vært fordi vi har alle noen i risikogruppa som er nær oss. Sjansen for at noen i nær familie skal dø av vanlig influensa er mange ganger større enn at noen av våre nærmeste skal dø av svineinfluensa, men det ser det ikke ut til å bety så mye i forhold til dette.

nettopp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sunn fornuft = å foreta en helhetsvurdering

''Hva er egentlig sunn fornuft? Er det å tro at man selv alltid vet best? Eller er det å stole på råd fra kompetente fagfolk? Eller er det å gå ut fra at offentlige institusjoner med vilje fører folk bak lyset?'' For meg er sunn fornuft - i praksis - nesten det samme som ikke å helle barnet ut med badevannet.

La oss si at man har en forståelse av et gitt problem, og nye opplysninger setter denne forståelsen på prøve slik at man må reorientere seg. I denne reorienteringen innebærer det å utvise sunn fornuft at man ikke sluker alle nye opplysninger rått og forkaster _alt_ man trodde fra før, men blander gammel kunnskap med nye opplysninger. Man lar altså ikke pendelen svinge helt over på motsatt side.

Dette er en klassisk tabbe som gjøres på mange områder, og norsk skole er faktisk et godt eksempel. Der har pendelen svingt fra disiplin som pedagogisk grep, og til flat struktur som virkemiddel. En mellomting mellom rett og plikt/ frihet og tilpasning ville nok vært å foretrekke... ;o)

I svineinfluensasammenheng vil sunn fornuft innebære å bevare roen, og greie å se at den reelle trusselen er lavere for de fleste av oss enn det de mest engstelige proklamerer.

Alle bør vurdere sitt behov for tiltak, men eksempelvis NSB sitt råd om å bruke kredittkort som betalingsmiddel framfor mynt for å unngå smitte er bare tull og en gedigen overdrivelse. Bruker man sunn fornuft vil man tenke at man kan betale som før, det er ikke penger/ kredittkort som er kilden til smitte, sånn at det å vaske hendene med såpevann før man putter dem i munnen vil være et mer fornuftig tiltak. ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Nickløsheletia

Når ble det greit å ta Tamiflu forebyggende? Trodde ikke det virket før man faktisk ble syk?

Det er etter råd fra legen hans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt vet jeg ikke mer enn legene. Men når det dør 1000 stk av vanlig influensa hvert år, så bør de som kan dø av dette være mye mer påpasselig til å vaksinere seg enn vi andre bør være når det gjelder svineinfluensa.

Vi burde være mye mer hysteriske når det gjelder vanlig influensa enn svineinfluensa.

De som er i risikogruppa for svineinfluensa bør selvsagt vaksinere seg for det.

Skjønte du forskjellen?

Men det sånn at det er ikke alle i risikogruppene som får vaksinere seg. Jeg fikk ikke lov siden jeg har hatt urinveisinfeksjon i 4 mnd og spist masse antibiotika og antagelig er immunforsvaret mitt lik null. Men både dattera mi og minstemann er vaksinerte så jeg håper jeg slipper unna for når jeg leser at nesten alle i min risikogruppe for lungebetennelse så blir jeg faktisk litt skremt.

Jeg er egentlig ikke for vaksiner av dette slaget, men minstemann har tendens til astma og dattera mi måtte pga jobben sin så jeg synes det var fornuftig å la minstemann ta vaksinen. Dattera mi styrer jeg ikke over lenger, hun måtte men hadde liten lyst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

Jeg skjønner jo at for dere som har barn i risikogruppa blir engstelig, det er ikke noe rart det, men likevel så må alle prøve å ha bena litt på jorda. Selvsagt er dette hysteri med 18 døde av nesten 5 mill. mennesker.

Hva med alle andre situasjoner vi vi blir utsatt for døden? Det er mye annet det er mange ganger større muligheter for å dø. Mange er det som dør av røyking? hvor mange dør i bilulykker? Ikke bare at folk dør med de bli invalide også, men alt annet er ikke i nærheten en gang av det hysteriet som er nå.

Jeg synes ikke det er noe rart at det skrives om det.

Røyking og trafikkulykker skrives det masse om. Dette er et nytt virus som ingen viste utgangen av og vi har hatt epidemier som har tatt langt flere liv enn dette. Poenget er at ingen visste hvordan denne epidemien ville bli.

Jeg synes det fungerer mer som en opplysning enn noe annet.

Jeg blir ikke vettskremt, men jeg kan lese meg til det jeg behøver å vite for vår del.

Da jeg ikke visste hva slags land jeg kom til, oppsøkte jeg legen til vår sønn og sørget for å få med oss en pakke Tamiflu. Det var da jeg fikk vite at han skulle begynne å ta forebyggende da den første i familien fikk symtomer. Hadde jeg ikke tatt kontakt, hadde jeg muligens ikke kunne satt i verk de nødvendige tiltak med det samme den første ble syk.

Ikke godt å vite hvor syk han da nå hadde vært.

Nå ser det ut til å gå veldig bra.

Jeg var ikke mer hysterisk enn at jeg synes det holdt med en pakke til han. Vi andre har ikke tatt noe.

På samme måte som at vi bruker sikkerhetsbelte når vi kjører bil, setter vi i verk tiltak også ved sykdom. For å kunne gjøre det trenger vi opplysninger. Derfor veldig fint at avisene skriver om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at noen påstår det. Men jeg tror ikke på det.

Jeg har en normal temperatur på 35.4 så jeg føler meg ikke helt i form når jeg har 37.5 som blir regnet som feber faktisk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du mrxx... De som dør av den vanlige influensaen er som regel 90 eller 100 år og ligger omtrent for døden allerede ;) Når de er så gamle og syke, så dropper de antagelig vaksineringen. Folk over 65 vaksinerer seg vel som regel.

Det må ses på antall døde også, selvsagt er det i alder mye verre, men det er ikke rare antall så langt tross alt. Som jeg har sagt mange ganger, hva med alt annet vi dør av, hvor antallet er langt over det som vi har her. Dette henger ikke på greip.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det sånn at det er ikke alle i risikogruppene som får vaksinere seg. Jeg fikk ikke lov siden jeg har hatt urinveisinfeksjon i 4 mnd og spist masse antibiotika og antagelig er immunforsvaret mitt lik null. Men både dattera mi og minstemann er vaksinerte så jeg håper jeg slipper unna for når jeg leser at nesten alle i min risikogruppe for lungebetennelse så blir jeg faktisk litt skremt.

Jeg er egentlig ikke for vaksiner av dette slaget, men minstemann har tendens til astma og dattera mi måtte pga jobben sin så jeg synes det var fornuftig å la minstemann ta vaksinen. Dattera mi styrer jeg ikke over lenger, hun måtte men hadde liten lyst.

Får du ikke tatt vaksine så er det ikke stort å gjøre med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

Det må ses på antall døde også, selvsagt er det i alder mye verre, men det er ikke rare antall så langt tross alt. Som jeg har sagt mange ganger, hva med alt annet vi dør av, hvor antallet er langt over det som vi har her. Dette henger ikke på greip.

Det er et så dårlig argument:-) Dette kunne ingen vite for kort tid siden. Nå har vaksinen kommet som redder flere, takket være "hysteriet"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er et så dårlig argument:-) Dette kunne ingen vite for kort tid siden. Nå har vaksinen kommet som redder flere, takket være "hysteriet"

Forklar hvorfor det er et dårlig argument. Grunnen til at dette tar helt av er fordi pressen liker å ha noe å skrive om og liker å lage store overskrifter. Dette skremmer folk og leger og helsmyndigheter har faktisk ikke noe valg enn å hekte seg på selv om de skulle mene at det går for langt.

Det er ikke noe, som har tydet på, eller som tyder på at dette skulle havne på det nivået det er på i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et så dårlig argument:-) Dette kunne ingen vite for kort tid siden. Nå har vaksinen kommet som redder flere, takket være "hysteriet"

''Nå har vaksinen kommet som redder flere, takket være "hysteriet"''

For ikke å snakke om det økte fokuset på hygiene og ymse smitteverntiltak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får du ikke tatt vaksine så er det ikke stort å gjøre med det.

Jeg synes det var veldig greit at legen valgte det bort, men jeg hadde nok tatt den. Jeg kjenner jeg blir påvirket av hysteriet jeg og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

Forklar hvorfor det er et dårlig argument. Grunnen til at dette tar helt av er fordi pressen liker å ha noe å skrive om og liker å lage store overskrifter. Dette skremmer folk og leger og helsmyndigheter har faktisk ikke noe valg enn å hekte seg på selv om de skulle mene at det går for langt.

Det er ikke noe, som har tydet på, eller som tyder på at dette skulle havne på det nivået det er på i dag.

Jeg skjønner ikke at det skulle være hysteri å få informasjon om at det så langt er 18 døde?

Her er det 7 , men det skrives også om det.

Så fordi at det er flere som dør i trafikkulykker, bør det ikke skrives om svineinfluensaen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

''Nå har vaksinen kommet som redder flere, takket være "hysteriet"''

For ikke å snakke om det økte fokuset på hygiene og ymse smitteverntiltak.

Nemlig:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er greit å forholde seg til det som Folkehelsa anbefaler at man skal gjøre i situasjoner som denne.

Samtidig er jeg ikke så veldig glad i sprøyter, og litt skeptisk til vaksiner...

Så jeg håper egentlig at svineinfluensaen har forsvunnet før det blir vaksinering av oss som ikke er i noen risikogrupper, sånn at jeg slipper å ta stilling til det.

Mitt håp var at jeg skulle bli smittet (og frisk igjen) før vaksinen ble tilgjengelig. Sånn gikk det ikke, så jeg tok den selv om jeg er vettskremt for sprøyter. (Noe jeg brukte dol til å håndtere i tiden fra jeg bestemte meg til jeg tok vaksinen.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fornuften er en sjælden vare

enhver, som ejer den, bør spare.

Piet Hein

*lister seg ut av dol igjen*

Piet Hein har mange gode betraktninger. Og det virker unektelig som en del følger rådet om å spare på den sunne fornuften.

Min personlige favoritt er kanskje: Når to deler et ansvar blir det kun en prosent på hver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...