Gå til innhold

Sunn fornuft.


Orio

Anbefalte innlegg

Sunn fornuft er så mye og det som er sunn fornuft for deg trenger ikke å være det for meg.

Men når det gjelder svineinfluensa så er det hysteri. Vi kan jo lure på hvorfor dette tar så vannvittig av. Det er 1000 hvert eneste år som dør av vanlig influensa, så langt har vi under 20 døde av svineinfluensa. Selv om det er noen unge som har mistet livet så er det tross alt utrolig stor forskjell.

Derfor er er det sunn fornuft å ta det med ro og gjøre seg opp noen meninger på hvorfor man ønsker å vaksinere seg eller ikke. Det er ingen grunn for å haste i vei for å vaksinere seg hvis man ikke er i risikogruppen. De som er i risikogruppen bør også vaksinere seg for vanlig influensa og gjøre det hvert år.

Jeg har nesten inntrykk av at "sunn fornuft" trekkes inn når det ikke er flere argumenter igjen. Når argumentene mot vaksinen blir tilbakevist ender man opp med "sunn fornuft" og "det er lov å tenke selv".

Det er sikkert en del gode argumenter mot vaksinen også, men det er mange skrekkhistorier og hysteri ute og går i argumentene. Kan jo nesten få inntrykk av at det er flaks hvis vi kommer fra det i live og uten varige men. (Det samme gjelder svineinfluensaen.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 214
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Orio

    30

  • mrxx

    23

  • Colette

    22

  • morsan

    10

Mest aktive i denne tråden

Jeg har nesten inntrykk av at "sunn fornuft" trekkes inn når det ikke er flere argumenter igjen. Når argumentene mot vaksinen blir tilbakevist ender man opp med "sunn fornuft" og "det er lov å tenke selv".

Det er sikkert en del gode argumenter mot vaksinen også, men det er mange skrekkhistorier og hysteri ute og går i argumentene. Kan jo nesten få inntrykk av at det er flaks hvis vi kommer fra det i live og uten varige men. (Det samme gjelder svineinfluensaen.)

''Jeg har nesten inntrykk av at "sunn fornuft" trekkes inn når det ikke er flere argumenter igjen. Når argumentene mot vaksinen blir tilbakevist ender man opp med "sunn fornuft" og "det er lov å tenke selv". ''

Enig. Jeg får litt assossiasjoner til religionsdiskusjoner, der ethvert rasjonelt argument mot religion tilbakevises med at "tro ikke kan forklares vitenskapelig" el lign, og så stopper hele diskusjonen. Det er nesten noe religiøst over den voldsomste vaksinemotstanden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er sunn fornuft det samme som å kunne ta egne avgjørelser etter å ha stukket fingeren i jorda:-) Man stoler på sin egen dømmekraft, og lar seg ikke rive med av all verdens informasjon, men tar allikvel med seg viktig informasjon fra de man anser som seriøse kilder.

Dette forutsetter at man har levd lenge nok til å ha samlet diverse kunnskap og erfaringer fra mange områder i livet.

''tar allikvel med seg viktig informasjon fra de man anser som seriøse kilder.''

Det er et viktig poeng. Man tenker selv, men legger vekt på det seriøse kilder sier. Og man leter ikke opp mer eller mindre tilfeldige historier som styrker ens egen skepsis og overser det som kommer fra mer anerkjente kilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest rosarød

''Dessverre er det for sent for han. Han har svineinfluensa nå og her prioriteres pilgrimmer som skal reise til Mekka først.''

Har han fått svineinfluensaen? Husker at det var din store skrekk før dere reiste:-( Og enda han har tatt Tamiflu forebyggende? Får håpe han ikke får det så hardt!

http://www.pasienthandboka.no/default.asp?mode=document&documentid=23048

Tamiflu ser ikke ut til å ha noen nevneverdig effekt i forhold til influensa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg har nesten inntrykk av at "sunn fornuft" trekkes inn når det ikke er flere argumenter igjen. Når argumentene mot vaksinen blir tilbakevist ender man opp med "sunn fornuft" og "det er lov å tenke selv". ''

Enig. Jeg får litt assossiasjoner til religionsdiskusjoner, der ethvert rasjonelt argument mot religion tilbakevises med at "tro ikke kan forklares vitenskapelig" el lign, og så stopper hele diskusjonen. Det er nesten noe religiøst over den voldsomste vaksinemotstanden.

God sammenlikning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''De som er i risikogruppen bør også vaksinere seg for vanlig influensa og gjøre det hvert år''

Vet du mer om dette enn legene du?

Jeg har aldri hørt noe om at min sønn i risikogruppa bør ha vanlig influensavaksine. Og han blir veldig godt fulgt opp. Deriomot har jeg hørt at han skal ha denne vaksinen, fordi denne influensaen slår seg på lungene.

Dessverre er det for sent for han. Han har svineinfluensa nå og her prioriteres pilgrimmer som skal reise til Mekka først.

Selvsagt vet jeg ikke mer enn legene. Men når det dør 1000 stk av vanlig influensa hvert år, så bør de som kan dø av dette være mye mer påpasselig til å vaksinere seg enn vi andre bør være når det gjelder svineinfluensa.

Vi burde være mye mer hysteriske når det gjelder vanlig influensa enn svineinfluensa.

De som er i risikogruppa for svineinfluensa bør selvsagt vaksinere seg for det.

Skjønte du forskjellen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''tar allikvel med seg viktig informasjon fra de man anser som seriøse kilder.''

Det er et viktig poeng. Man tenker selv, men legger vekt på det seriøse kilder sier. Og man leter ikke opp mer eller mindre tilfeldige historier som styrker ens egen skepsis og overser det som kommer fra mer anerkjente kilder.

''Man tenker selv, men legger vekt på det seriøse kilder sier. Og man leter ikke opp mer eller mindre tilfeldige historier som styrker ens egen skepsis og overser det som kommer fra mer anerkjente kilder.''

Vel talt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nesten inntrykk av at "sunn fornuft" trekkes inn når det ikke er flere argumenter igjen. Når argumentene mot vaksinen blir tilbakevist ender man opp med "sunn fornuft" og "det er lov å tenke selv".

Det er sikkert en del gode argumenter mot vaksinen også, men det er mange skrekkhistorier og hysteri ute og går i argumentene. Kan jo nesten få inntrykk av at det er flaks hvis vi kommer fra det i live og uten varige men. (Det samme gjelder svineinfluensaen.)

Sunn fornuft gjelder jo selvsagt ikke bare MOT vaksinen, men også for å ta den, så jeg skjønner ikke helt hva du sier her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har erfart det ja. Jeg skal ikke ta samme historien igjen. Jeg har fortalt den før her inne, men om jeg skulle hørt på legen for 8 år siden, vet jeg sannelig ikke om min yngstedatter hadde levd i dag.

Er glad jeg hørte på meg selv den gangen:-)

Jeg har vært i en lignende situasjon, som liten. Min mor "overprøvde" legevaktslegen og fikk meg på sykehus. Hvis hun ikke hadde gjort det er det ikke sikkert jeg ville sittet her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sunn fornuft kan vel lede til forskjellig resultat avhengig av omstendigheter?

''Når det gjelder svineinfluensaen kan vi per i dag ikke konkludere med om det er motstanderne eller tilhengerne av vaksinen som bruker sunn fornuft fordi vi enda ikke vet hva som vil skje med de respektive gruppene på lang sikt.''

Det blir etterpåklokskap. For å følge sunn fornuft er det vel nok å ta hensyn til det man vet/kjente usikkerhetsmomenter på det aktuelle tidspunktet?

Når man da vet at denne influensaen er mildere og har lavere dødlighet enn de fleste sesonginfluensaer, hvor ligger da fornuften i å la seg vaksinere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg har nesten inntrykk av at "sunn fornuft" trekkes inn når det ikke er flere argumenter igjen. Når argumentene mot vaksinen blir tilbakevist ender man opp med "sunn fornuft" og "det er lov å tenke selv". ''

Enig. Jeg får litt assossiasjoner til religionsdiskusjoner, der ethvert rasjonelt argument mot religion tilbakevises med at "tro ikke kan forklares vitenskapelig" el lign, og så stopper hele diskusjonen. Det er nesten noe religiøst over den voldsomste vaksinemotstanden.

Som jeg sa til Orio, sunn fornuft går jo ikke bare mot vaksinen, men også for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

WHO forandrer plutselig reglene for når man erklærer pandemi, politikere og legemiddelindustrien i USA inngår avtaler sånn at man slipper å stilles til ansvar for død eller bivirkninger...dette lukter det ikke bra av. Basert på de nye pandemi reglene til WHO vil vi nå få årlige pandemier bare pga den vanlige influensaen...og hvem tror dere tjener fett på dette?

*rekker opp hånda*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''tar allikvel med seg viktig informasjon fra de man anser som seriøse kilder.''

Det er et viktig poeng. Man tenker selv, men legger vekt på det seriøse kilder sier. Og man leter ikke opp mer eller mindre tilfeldige historier som styrker ens egen skepsis og overser det som kommer fra mer anerkjente kilder.

Enig. Og man lar seg ikke rive med fra dag til dag, uansett hva som dukker opp av informasjon. Man beholder en viss nøkternhet og distanse til informasjonen. Og man tror mest på sin egen dømmekraft. Fordi man har settt dette før, hørt dette før...osv. Og det var feil:-) Uten at man blir uimottagelig og arrogant overfor informasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sunn fornuft gjelder jo selvsagt ikke bare MOT vaksinen, men også for å ta den, så jeg skjønner ikke helt hva du sier her.

I diskusjoner for eller mot vaksinen kommer det gode og mindre gode argumenter fra begge sider. Når vaksinemotstanderne (det er de som er mest høylytte) slipper opp for argumenter dukker "sunn fornuft" opp som argument. "Det er lov å bruke sunn fornuft", "Det er lov å tenke selv". Vaksineforkjempernes motstykke er "Det er en grunn til at det er anbefalt å ta vaksinen".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man da vet at denne influensaen er mildere og har lavere dødlighet enn de fleste sesonginfluensaer, hvor ligger da fornuften i å la seg vaksinere?

Dette er ikke en diskusjon om hvorvidt det er fornuftig å la seg vaksinere eller ikke. Jeg har ikke kompetanse til å trekke noen konklusjon på det området, men hører på de rådene myndighetene kommer med.

Grunnen til at jeg valgte å vaksinere meg er at jeg tilhører en risikogruppe, og myndighetene etterhvert anbefalte alle å la seg vaksinere. Jeg stoler på at folkehelsa vet hva de driver med, og at de ikke er kjøpt og betalt av legemiddelindustrien eller vil utsette den norske befolkningen for et vaksineforsøk fordi de ikke vil brenne inn med en masse vaksine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I diskusjoner for eller mot vaksinen kommer det gode og mindre gode argumenter fra begge sider. Når vaksinemotstanderne (det er de som er mest høylytte) slipper opp for argumenter dukker "sunn fornuft" opp som argument. "Det er lov å bruke sunn fornuft", "Det er lov å tenke selv". Vaksineforkjempernes motstykke er "Det er en grunn til at det er anbefalt å ta vaksinen".

Jeg har så langt ikke sett noen veldig gode grunner for at vi alle i dette skal vaksinere oss heller, heller ikke i fra legene, men de har ikke noe annet valg enn å anbefale det, slike som dette har utviklet seg. Gud hjelpe dem hvis de skulle si noe annet og En skulle dø, det kom til å bli hauset voldsomt opp i media, som alt annet i denne saken.

Hvorfor går de ikke ut og ber alle som er i risikogruppen for vanlig influensa om å vaksinere seg? Det er tross alt 1000 som dør hvert år, da hører vi ikke stort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mye nytt der

WHO forandrer plutselig reglene for når man erklærer pandemi, politikere og legemiddelindustrien i USA inngår avtaler sånn at man slipper å stilles til ansvar for død eller bivirkninger...dette lukter det ikke bra av. Basert på de nye pandemi reglene til WHO vil vi nå få årlige pandemier bare pga den vanlige influensaen...og hvem tror dere tjener fett på dette?

''WHO forandrer plutselig reglene for når man erklærer pandemi, politikere og legemiddelindustrien i USA inngår avtaler sånn at man slipper å stilles til ansvar for død eller bivirkninger...dette lukter det ikke bra av.''

Man kan mene mye om argumentasjonen på begge sider, men akkurat _dette_ synes jeg også det lukter svidd av.

Viser forøvrig til tråden om Nonna på YouTube på Åpen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

''Dessverre er det for sent for han. Han har svineinfluensa nå og her prioriteres pilgrimmer som skal reise til Mekka først.''

Har han fått svineinfluensaen? Husker at det var din store skrekk før dere reiste:-( Og enda han har tatt Tamiflu forebyggende? Får håpe han ikke får det så hardt!

Det er 99 % sikkert at det er det. Søstra hadde det 99% sikkert i forrige uke. Hun lå hele uka med feber, vondt i hodet og halsen.I tillegg kastet hun opp.

Han ble syk tidlig denne uka, men til å begynne med bare med oppkast og diare. Ingen feber Dagen etter var han fisk, trodde jeg. Da tenkte jeg at det var Tamifluen han tok forbyggende som hadde hjulpet. Da han ble syk og den pakken vi fikk med hjemmefra og som han hadde tatt forebyggende ble tom, tok jeg han med til legen og fikk en ny pakke. Nå ha han økt dosen.

Nå har han startet og hoste. Han er hes og slimete. Jeg følger med heletiden. Er redd han plutselig skal begynne å puste tungt. Det er jo det som er så skummelt med denne influensaen at problemene kan starte veldig brått. Har snakket med faren til et barn som har ligget i respirator her. Pusteproblemene kom veldig brått.

To barn her har fått problemer med lungene, men begge er nå friske heldigvis.

Mye fravær fra skolen for tiden. Svineinfluensaen har blusset opp her også og flere både barn og lærere er i karantene.Jeg leste i avisa at det er 7 døde nå og det er et lite land.

Jeg tror jeg har det selv også, men i veldig mild grad. Jeg begynte å fryse, fikk brått hodepine, kvalme en kveld i denne uka. Bedre nest dag, men de to siste dagene har jeg vært veldig kvalm igjen og veldig trøtt.

Jeg liker ikke at sønnen har blitt veldig slimete og hes de siste par dagene, men han tar fortsatt Tamiflu.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har så langt ikke sett noen veldig gode grunner for at vi alle i dette skal vaksinere oss heller, heller ikke i fra legene, men de har ikke noe annet valg enn å anbefale det, slike som dette har utviklet seg. Gud hjelpe dem hvis de skulle si noe annet og En skulle dø, det kom til å bli hauset voldsomt opp i media, som alt annet i denne saken.

Hvorfor går de ikke ut og ber alle som er i risikogruppen for vanlig influensa om å vaksinere seg? Det er tross alt 1000 som dør hvert år, da hører vi ikke stort.

''Hvorfor går de ikke ut og ber alle som er i risikogruppen for vanlig influensa om å vaksinere seg? Det er tross alt 1000 som dør hvert år, da hører vi ikke stort''

Kanskje ford i denne influensaen er annerledes? Og setter seg dypere ned i luftveissystemet? Og dermed rammer yngre mennesker med astma f.eks. Og de er det jo mange av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...