Gå til innhold

Sunn fornuft.


Orio

Anbefalte innlegg

''Kanskje bedre å lese litt på hjemmesidene til WHO''

Er det noen som er i lomma her, så er det nettopp WHO!

Hvem stoler du på?

Dette er et veldig omfattende område, det krever mye informasjon og ekspertise å kunne uttale seg om dette.

Mener du at du stoler mer på informasjon fra ymse kilder du finner på nett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 214
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Orio

    30

  • mrxx

    23

  • Colette

    22

  • morsan

    10

Mest aktive i denne tråden

''Jeg tror folkehelsa sine anbefalinger ikke dreier seg om liv og død for andre enn risikopasientene, men økonomi. Norge stopper opp om alle blir syk.''

Tror du har mye rett i dine antagelser;)

Men det som forbauser mange næringslivtopper, er at sykemeldingsraten har sunket, ikke økt!

Og med 800.000 syke, så burde det vel vært en økning i sykefravær;)

Det er flest unge som er blitt syke, de fleste går kanskje fortsatt på skole eller studerer, da er det ikke rart at det ikke merkes på sykefraværet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Dette var ikke ment som en tråd for/mot svineinfluensa, men en kommentar til enkelte av argumentene som er kommet frem. Det du nevner er fornuftige argumenter, og det er også fornuftige motargumenter.

Men det er ikke noen forskjell mellom å bruke sunn fornuft og å lytte til fagfolk. I de aller fleste tilfeller er det jo det å lytte til hva fagkyndige har å si som faktisk er det fornuftige.

''Men det er ikke noen forskjell mellom å bruke sunn fornuft og å lytte til fagfolk. I de aller fleste tilfeller er det jo det å lytte til hva fagkyndige har å si som faktisk er det fornuftige.''

Mulig, men ikke alltid, så lenge man ikke har hele oversikten, og våre myndigheter surrer med det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Og med 800.000 syke, så burde det vel vært en økning i sykefravær;)''

Derfor har jeg lurt på om de tallene er overestimert, eller om det er mange barn/unge rammet (som går skole), eller at vi har vært syke på omgang- og at sykefraværet derfor ikke er gått drastisk opp.

De fleste som er blitt syke er under 30, og da er det mange som går på skole/studerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Men det er ikke noen forskjell mellom å bruke sunn fornuft og å lytte til fagfolk. I de aller fleste tilfeller er det jo det å lytte til hva fagkyndige har å si som faktisk er det fornuftige.''

Mulig, men ikke alltid, så lenge man ikke har hele oversikten, og våre myndigheter surrer med det!

Det jeg har problemer med å tro er at du har bedre oversikt over dette enn de som faktisk jobber med det til daglig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Det er flest unge som er blitt syke, de fleste går kanskje fortsatt på skole eller studerer, da er det ikke rart at det ikke merkes på sykefraværet.

Men, siden det er så smittsomt, så burde alle; som var i kontakt med den syke, være syke...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et godt spørsmål!

Jeg irriterer meg faktisk endel over bruken av uttrykket "å bruke sunn fornuft" når det gjelder avgjørelsen om å ta influensavaksinen eller ikke. Det handler ikke om sunn fornuft, men om å lese seg til begge sider av saken og forsøke å finne ut hva/hvem man selv tror mest på. Det handler også like mye om hvilke erfaringer man selv har gjort seg gjennom samtale med andre som har hatt influensaen. Det er tre grunner til at vi valgte å vaksinere våre barn:

1. Den eldste hadde feberkramper som liten og jeg fikk rett og slett en slags angst for feber. Hver gang ungene er syke med høy feber blir jeg like nervøs :-(

2. Vi har en liten nevø på fem mnd som ikke kan ta vaksinen og som vi er mye sammen med. Jeg holder meg bevisst litt unna ham siden det er endel svineinfluensa i min jobbkommune og jeg jobber på en barneskole. Ungene mine er mye sammen med ham og koser masse med ham.

3. Jeg kjenner til et par tilfeller der helt friske folk har fått svineinfluensa og hatt det helt grusomt fordi de har følt at de ikke fikk puste i det hele tatt (det gikk bra med begge). Min søster har astma, så jeg har opplevd det grusomme å overvære store pusteproblemer. (Må legge til at resten av de jeg kjenner som har hatt svineinfluensa ikke har hatt store problemer!)

Disse erfaringene sammen med vår livssituasjon gjorde at det kjentes mindre risikabelt for oss å velge vaksinen framfor å velge den bort. Jeg tror altså folk tar valget ut fra sitt eget liv og sine egne erfaringer, ikke via "sunn fornuft".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt innspill er at de som tror på konspirasjonsteorier og fanatiske vaksinemotstandere neppe har mye fornuft å komme med i denne diskusjonen.

Jeg blir helt matt av enkeltes argumenter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange grunner til å være skeptisk:

- Vaksineprodusenten fraskriver seg ethvert ansvar. Allerede her burde det lyse rødt.

- Vaksinen inneholder svært helseskadelige ingredienser som squalen og kvikksølv.

- Har ikke vært testet ut skikkelig. Man aner ingen ting om bivirkninger på lang sikt.

- Svineinfluensavaksinen førte i 1976 til 25 dødsfall i USA, men bare én person døde av selve sykdommen.

- Vaksinerte utgjør en smittefare

http://www.nyhetsspeilet.no/2009/11/svinevaksinerte-er-en-smittefare-mot-uvaksinerte/

- Sykehusansatte er skeptiske til vaksine

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/ostafjells/telemark/1.6795561

Se også disse videoene av legen og nonnen TERESA FORCADES:

Vaksinen inneholder ikke mer kvikksølv enn det vi får i oss daglig via maten uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, siden det er så smittsomt, så burde alle; som var i kontakt med den syke, være syke...?

Det ser til at disse under 30 ikke omgås andre enn de under 30 ;) Dette har nå blitt redusert til en skoleepedemi. Og ingen av disse har hverken foreldre eller søsken de omgås til daglig, derav ikke noe økt sykefravær bortsett fra på skoler. Der smittes imidlertid også lærere.

Eller for å si det slik for de som kan tenke litt selv. Den er ikke så utbredt som FHI sier at den er og heller ikke så smittsom som de har presentert den som ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg blir helt matt av at folk tror mer på hva de finner sjøl enn hva ansvarlige folk (ja, da mener jeg ansvarlige utenom fabrikantene) framholder om og om igjen.''

Hvordan vet du at ansvarlige folk ikke er i lomma på fabrikantene?

En smule paranoid?

Og nå sier du nok at jeg er en smule naiv ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et godt spørsmål!

Jeg irriterer meg faktisk endel over bruken av uttrykket "å bruke sunn fornuft" når det gjelder avgjørelsen om å ta influensavaksinen eller ikke. Det handler ikke om sunn fornuft, men om å lese seg til begge sider av saken og forsøke å finne ut hva/hvem man selv tror mest på. Det handler også like mye om hvilke erfaringer man selv har gjort seg gjennom samtale med andre som har hatt influensaen. Det er tre grunner til at vi valgte å vaksinere våre barn:

1. Den eldste hadde feberkramper som liten og jeg fikk rett og slett en slags angst for feber. Hver gang ungene er syke med høy feber blir jeg like nervøs :-(

2. Vi har en liten nevø på fem mnd som ikke kan ta vaksinen og som vi er mye sammen med. Jeg holder meg bevisst litt unna ham siden det er endel svineinfluensa i min jobbkommune og jeg jobber på en barneskole. Ungene mine er mye sammen med ham og koser masse med ham.

3. Jeg kjenner til et par tilfeller der helt friske folk har fått svineinfluensa og hatt det helt grusomt fordi de har følt at de ikke fikk puste i det hele tatt (det gikk bra med begge). Min søster har astma, så jeg har opplevd det grusomme å overvære store pusteproblemer. (Må legge til at resten av de jeg kjenner som har hatt svineinfluensa ikke har hatt store problemer!)

Disse erfaringene sammen med vår livssituasjon gjorde at det kjentes mindre risikabelt for oss å velge vaksinen framfor å velge den bort. Jeg tror altså folk tar valget ut fra sitt eget liv og sine egne erfaringer, ikke via "sunn fornuft".

Er ikke det du har gjort å bruke sunn fornuft?

Du har sett på myndighetenes anbefalinger og omstendigheter i deres eget liv, og kommet frem til at det lureste er å ta vaksinen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt innspill er at de som tror på konspirasjonsteorier og fanatiske vaksinemotstandere neppe har mye fornuft å komme med i denne diskusjonen.

Jeg blir helt matt av enkeltes argumenter.

Enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Nickløsheletia

''Hva er egentlig sunn fornuft? Er det å tro at man selv alltid vet best? Eller er det å stole på råd fra kompetente fagfolk?''

En kombinasjon, mener jeg.

Som hovedregel stole på kompetente fagfolk, men ikke alltid. Det er ikke alltid de er kompetente nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke det du har gjort å bruke sunn fornuft?

Du har sett på myndighetenes anbefalinger og omstendigheter i deres eget liv, og kommet frem til at det lureste er å ta vaksinen.

Hmm, jeg vet ikke, jeg?

Kaller det kanskje ikke fornuft, for jeg vet jo egentlig ikke om vårt valg har vært det mest fornuftige. Mest sannsynlig hadde vi fått svineinfluensaen og gjennomgått den uten store problemer - men jeg orker bare ikke det sjansespillet det er. Dessuten vet jeg at vaksinemotstandere bruker alle mulige argumenter for å skremme folk - og det gjelder stort sett de fleste vaksinene...

Norge er visst det landet i verden med størst vaksinasjonsdekning (vaksinasjon generelt) og samtidig lavest dødelighet. Jeg velger å stole på at de vet hva de gjør... Sunn fornuft? Tja... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

Mitt innspill er at de som tror på konspirasjonsteorier og fanatiske vaksinemotstandere neppe har mye fornuft å komme med i denne diskusjonen.

Jeg blir helt matt av enkeltes argumenter.

Helt enig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig.

Men at en kan være såpass skeptisk til vaksinen at en lurer på om en skal ta den eller ikke og så diskuterer saken - det syns jeg er fornuftig. En skal ikke umiddelbart hoppe om andre sier hopp.

Jeg hadde bestemt meg for nei selv jeg, helt til jeg ombestemte meg. Men det som gjorde det vanskelig for meg var at jeg er gravid og vanligvis skal en jo unngå mest mulig medikamenter da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, jeg vet ikke, jeg?

Kaller det kanskje ikke fornuft, for jeg vet jo egentlig ikke om vårt valg har vært det mest fornuftige. Mest sannsynlig hadde vi fått svineinfluensaen og gjennomgått den uten store problemer - men jeg orker bare ikke det sjansespillet det er. Dessuten vet jeg at vaksinemotstandere bruker alle mulige argumenter for å skremme folk - og det gjelder stort sett de fleste vaksinene...

Norge er visst det landet i verden med størst vaksinasjonsdekning (vaksinasjon generelt) og samtidig lavest dødelighet. Jeg velger å stole på at de vet hva de gjør... Sunn fornuft? Tja... ;)

Når det gjelder svineinfluensaen kan vi per i dag ikke konkludere med om det er motstanderne eller tilhengerne av vaksinen som bruker sunn fornuft fordi vi enda ikke vet hva som vil skje med de respektive gruppene på lang sikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange grunner til å være skeptisk:

- Vaksineprodusenten fraskriver seg ethvert ansvar. Allerede her burde det lyse rødt.

- Vaksinen inneholder svært helseskadelige ingredienser som squalen og kvikksølv.

- Har ikke vært testet ut skikkelig. Man aner ingen ting om bivirkninger på lang sikt.

- Svineinfluensavaksinen førte i 1976 til 25 dødsfall i USA, men bare én person døde av selve sykdommen.

- Vaksinerte utgjør en smittefare

http://www.nyhetsspeilet.no/2009/11/svinevaksinerte-er-en-smittefare-mot-uvaksinerte/

- Sykehusansatte er skeptiske til vaksine

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/ostafjells/telemark/1.6795561

Se også disse videoene av legen og nonnen TERESA FORCADES:

Er det virkelig noen som tviholder på det kvikksølvargumentet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...