Gå til innhold

Sunn fornuft.


Orio

Anbefalte innlegg

Gjest rosarød

Det er mye mulig. Men det har jo ikke engang vaksinen, etter som jeg har skjønt. Gir den ikke bare ca. 70% beskyttelse?

Det vet jeg lite om, og det tror jeg gjelder de fleste med tanke på at den var lite utprøvd når den ble tatt i bruk. Så tiden vil vise...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 214
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Orio

    30

  • mrxx

    23

  • Colette

    22

  • morsan

    10

Mest aktive i denne tråden

''Hvorfor går de ikke ut og ber alle som er i risikogruppen for vanlig influensa om å vaksinere seg? Det er tross alt 1000 som dør hvert år, da hører vi ikke stort''

Kanskje ford i denne influensaen er annerledes? Og setter seg dypere ned i luftveissystemet? Og dermed rammer yngre mennesker med astma f.eks. Og de er det jo mange av.

Joda, det er jeg enig i, men men i forhold til antall som dør så er det mye større grunn for å vaksineres ved vanlig influensa enn dette.

Det burde heller gå ut en oppfordring til å be alle som er i risikogruppen og deres pårørende om å vaksinere seg og be de andre ta det med ro. Vaksinere alle i dette landet er voldsomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mye nytt der

Når man da vet at denne influensaen er mildere og har lavere dødlighet enn de fleste sesonginfluensaer, hvor ligger da fornuften i å la seg vaksinere?

Godt poeng? Har du sett på hu nonna på youtube? (tråd på åpen med link)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mye nytt der

Når man da vet at denne influensaen er mildere og har lavere dødlighet enn de fleste sesonginfluensaer, hvor ligger da fornuften i å la seg vaksinere?

Godt poeng skulle selvsagt være med utropstegn og ikke spm.tegn.

Altså: Godt poeng!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har så langt ikke sett noen veldig gode grunner for at vi alle i dette skal vaksinere oss heller, heller ikke i fra legene, men de har ikke noe annet valg enn å anbefale det, slike som dette har utviklet seg. Gud hjelpe dem hvis de skulle si noe annet og En skulle dø, det kom til å bli hauset voldsomt opp i media, som alt annet i denne saken.

Hvorfor går de ikke ut og ber alle som er i risikogruppen for vanlig influensa om å vaksinere seg? Det er tross alt 1000 som dør hvert år, da hører vi ikke stort.

De som er i risikogruppen for vanlig influensa anbefales å vaksinere seg mot det hvert år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er 99 % sikkert at det er det. Søstra hadde det 99% sikkert i forrige uke. Hun lå hele uka med feber, vondt i hodet og halsen.I tillegg kastet hun opp.

Han ble syk tidlig denne uka, men til å begynne med bare med oppkast og diare. Ingen feber Dagen etter var han fisk, trodde jeg. Da tenkte jeg at det var Tamifluen han tok forbyggende som hadde hjulpet. Da han ble syk og den pakken vi fikk med hjemmefra og som han hadde tatt forebyggende ble tom, tok jeg han med til legen og fikk en ny pakke. Nå ha han økt dosen.

Nå har han startet og hoste. Han er hes og slimete. Jeg følger med heletiden. Er redd han plutselig skal begynne å puste tungt. Det er jo det som er så skummelt med denne influensaen at problemene kan starte veldig brått. Har snakket med faren til et barn som har ligget i respirator her. Pusteproblemene kom veldig brått.

To barn her har fått problemer med lungene, men begge er nå friske heldigvis.

Mye fravær fra skolen for tiden. Svineinfluensaen har blusset opp her også og flere både barn og lærere er i karantene.Jeg leste i avisa at det er 7 døde nå og det er et lite land.

Jeg tror jeg har det selv også, men i veldig mild grad. Jeg begynte å fryse, fikk brått hodepine, kvalme en kveld i denne uka. Bedre nest dag, men de to siste dagene har jeg vært veldig kvalm igjen og veldig trøtt.

Jeg liker ikke at sønnen har blitt veldig slimete og hes de siste par dagene, men han tar fortsatt Tamiflu.

Huff, neimen ikke godt å vite hva en skal tro, og jeg skjønner at du blir skremt/bekymret for han. Jeg har en venn i England som har 4 barn. 2 av barna fikk svineinfluensa, men ingen av de voksne eller de to andre barna.

Det er jo ikke sikkert at det er det han har? Vi har jo lett for å tro at alt er svineinfluensa i disse dager:-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er ikke en diskusjon om hvorvidt det er fornuftig å la seg vaksinere eller ikke. Jeg har ikke kompetanse til å trekke noen konklusjon på det området, men hører på de rådene myndighetene kommer med.

Grunnen til at jeg valgte å vaksinere meg er at jeg tilhører en risikogruppe, og myndighetene etterhvert anbefalte alle å la seg vaksinere. Jeg stoler på at folkehelsa vet hva de driver med, og at de ikke er kjøpt og betalt av legemiddelindustrien eller vil utsette den norske befolkningen for et vaksineforsøk fordi de ikke vil brenne inn med en masse vaksine.

Vel du har tatt ditt valg. Jeg tar mitt. Jeg velger å ikke stole på folkehelsa i denne sammenhengen. De vil at en hel nasjon skal vaksinere seg mot en mild og lite ufarlig influensa med en lite utprøvd vaksine selv produsenten har fra skrevet seg ansvaret for. Dette er nok til at valget mitt blir det motsatte av ditt.

Mulig jeg hadde tenkt motsatt om noen var villig til å påta seg ansvaret. Det er rapportert alvorlige bivirkninger, 4 har dødd, 2 har spontanabortert og til og med her fraskriver de seg ansvar. Ingenting av dette skyldes trolig vaksinering. Og dette sier de på tross av at de vet at denne vaksinen er lite utprøvd, altså vet de ikke. Men de avskriver raskt at det ikke kan ha noen sammenheng med vaksinering? For hvor ville da ansvaret ligge når produsenten har fraskrevet seg det? En eller annen representant gikk tidlig ut og forsikret om at denne vaksinen var trygg. Hvordan vet han det når den ikke var utprøvd i noen særlig grad? Er dette mennesker jeg bør sette min lit til? Jeg tror ikke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, det er jeg enig i, men men i forhold til antall som dør så er det mye større grunn for å vaksineres ved vanlig influensa enn dette.

Det burde heller gå ut en oppfordring til å be alle som er i risikogruppen og deres pårørende om å vaksinere seg og be de andre ta det med ro. Vaksinere alle i dette landet er voldsomt.

Nå er det jo slik at denne influensaen stort sett ikke rammer de over 60 år. Og slik er det jo ikke med vanlig sesonginfluensa.Og dermed oppstår ikke alle dødsfallene som pleier å inntre med gamle og syke mennesker, og som dermed er årsaken til de høye dødstallene v da hører om.

Ikke godt å bli klok, nei:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

Huff, neimen ikke godt å vite hva en skal tro, og jeg skjønner at du blir skremt/bekymret for han. Jeg har en venn i England som har 4 barn. 2 av barna fikk svineinfluensa, men ingen av de voksne eller de to andre barna.

Det er jo ikke sikkert at det er det han har? Vi har jo lett for å tro at alt er svineinfluensa i disse dager:-(

Jo, men nå er det mange på skolen som har det og husk det er en liten skole både han og søstra går på. Han ble ikke testet hos legen, men legen mente at det kunne være det selv om han ikke hadde feber. Både oppkast og diare er symptomer som stemmer og søstra hadde jo alle symtomer i forrige uke.

Jeg har aldri regnet med å slippe unna dette, men jeg er opptatt av å gjøre alt riktig, for at han skal komme velberget gjennom det.

Foreldrene til barnet som har ligget i respirator her, trodde barnet hadde en vanlig forkjølelse, helt til barnet ganske brått begynte å puste tungt.

Så jeg trøster meg ikke med at det kan være noe annet. Jeg regner det som ganske sikkert at han har svineinfluensa nå.

Hun hjemme har også hatt det, så begge jentene er nå ferdig med det.

Det skal gå bra med han også:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''WHO forandrer plutselig reglene for når man erklærer pandemi, politikere og legemiddelindustrien i USA inngår avtaler sånn at man slipper å stilles til ansvar for død eller bivirkninger...dette lukter det ikke bra av.''

Man kan mene mye om argumentasjonen på begge sider, men akkurat _dette_ synes jeg også det lukter svidd av.

Viser forøvrig til tråden om Nonna på YouTube på Åpen

''Man kan mene mye om argumentasjonen på begge sider, men akkurat _dette_ synes jeg også det lukter svidd av.''

Dette er jeg faktisk veldig enig i. Det lukter svidd:-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt poeng? Har du sett på hu nonna på youtube? (tråd på åpen med link)

Ja jeg så igjennom de i går. Og hun satt på mye viktig informasjon i denne saken. Gjør valget enda enklere :) Og det som foregår enda mer skremmende :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, men nå er det mange på skolen som har det og husk det er en liten skole både han og søstra går på. Han ble ikke testet hos legen, men legen mente at det kunne være det selv om han ikke hadde feber. Både oppkast og diare er symptomer som stemmer og søstra hadde jo alle symtomer i forrige uke.

Jeg har aldri regnet med å slippe unna dette, men jeg er opptatt av å gjøre alt riktig, for at han skal komme velberget gjennom det.

Foreldrene til barnet som har ligget i respirator her, trodde barnet hadde en vanlig forkjølelse, helt til barnet ganske brått begynte å puste tungt.

Så jeg trøster meg ikke med at det kan være noe annet. Jeg regner det som ganske sikkert at han har svineinfluensa nå.

Hun hjemme har også hatt det, så begge jentene er nå ferdig med det.

Det skal gå bra med han også:-)

I går, da min datter var på apoteket for å hente Tamiflu til en "influensasyk" meg, så var et av det første spørsmålene om jeg hadde feber over 38,2 .....De aller fleste får feber - høy feber.

Jeg tenker på dere i hvert fall:-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel du har tatt ditt valg. Jeg tar mitt. Jeg velger å ikke stole på folkehelsa i denne sammenhengen. De vil at en hel nasjon skal vaksinere seg mot en mild og lite ufarlig influensa med en lite utprøvd vaksine selv produsenten har fra skrevet seg ansvaret for. Dette er nok til at valget mitt blir det motsatte av ditt.

Mulig jeg hadde tenkt motsatt om noen var villig til å påta seg ansvaret. Det er rapportert alvorlige bivirkninger, 4 har dødd, 2 har spontanabortert og til og med her fraskriver de seg ansvar. Ingenting av dette skyldes trolig vaksinering. Og dette sier de på tross av at de vet at denne vaksinen er lite utprøvd, altså vet de ikke. Men de avskriver raskt at det ikke kan ha noen sammenheng med vaksinering? For hvor ville da ansvaret ligge når produsenten har fraskrevet seg det? En eller annen representant gikk tidlig ut og forsikret om at denne vaksinen var trygg. Hvordan vet han det når den ikke var utprøvd i noen særlig grad? Er dette mennesker jeg bør sette min lit til? Jeg tror ikke det.

Det er flere momenter som har spilt inn for meg, det er det sikkert for deg også.

Mitt poeng med dette var hvordan "sunn fornuft" passer inn i diskusjonen, som et argument. Du har lagt avgjørende vekt på at produsenten har fraskrevet seg ansvar, og det er et helt greit standpunkt. Ingenting ufornuftig med det.

Jeg kunne komme med motargumenter for hvorfor det ikke er noe å legge særlig vekt på. Overforsiktige legemiddelfirmaer og erstatningskåte forbrukere tror jeg er en viktigere årsak enn at de tror vaksinen har alvorlige bivirkninger i større gradd enn andre vaksiner. Det er først hvis du møter det argumentet med "det er lov å bruke sunn fornuft" at jeg stusser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå er det jo slik at denne influensaen stort sett ikke rammer de over 60 år. Og slik er det jo ikke med vanlig sesonginfluensa.Og dermed oppstår ikke alle dødsfallene som pleier å inntre med gamle og syke mennesker, og som dermed er årsaken til de høye dødstallene v da hører om.

Ikke godt å bli klok, nei:-)

''Og dermed oppstår ikke alle dødsfallene som pleier å inntre med gamle og syke mennesker, og som dermed er årsaken til de høye dødstallene v da hører om.''

Når det gjelder de eldre i denne sammenhengen og at færre ser ut til å smittes av denne influensaen i denne aldersgruppen og med fatale konsekvenser, så skyldes det mulig at de er immune. Dette er ikke som mange ser ut til å tro et nytt virus dette her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som er i risikogruppen for vanlig influensa anbefales å vaksinere seg mot det hvert år.

Men det er ikke det samme hysteriet som dette og det er det faktisk større grunn til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Og dermed oppstår ikke alle dødsfallene som pleier å inntre med gamle og syke mennesker, og som dermed er årsaken til de høye dødstallene v da hører om.''

Når det gjelder de eldre i denne sammenhengen og at færre ser ut til å smittes av denne influensaen i denne aldersgruppen og med fatale konsekvenser, så skyldes det mulig at de er immune. Dette er ikke som mange ser ut til å tro et nytt virus dette her.

Nei. Vi som har opplevd Asiasyken og Maosyken har nok trolig en viss immunitet. Jeg hadde Asiasyken som barn, men slapp unna Maosyken i 68 - enda hele resten av familien min lå rett ut. Og defor ser jeg ingen grunn til å vaksinere meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det jo slik at denne influensaen stort sett ikke rammer de over 60 år. Og slik er det jo ikke med vanlig sesonginfluensa.Og dermed oppstår ikke alle dødsfallene som pleier å inntre med gamle og syke mennesker, og som dermed er årsaken til de høye dødstallene v da hører om.

Ikke godt å bli klok, nei:-)

Det er sant, men sett i lys av at det er 18 døde så langt, mot 1000 hver eneste år, så blir dette merkelig.

18 døde er 18 for mange, men av nesten 5 mill mennesker så er jo ikke dette noe å bli hysteriske for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sant, men sett i lys av at det er 18 døde så langt, mot 1000 hver eneste år, så blir dette merkelig.

18 døde er 18 for mange, men av nesten 5 mill mennesker så er jo ikke dette noe å bli hysteriske for.

Ja, jeg er enig med deg. Men allikevel så dør det mange flere i Norge enn i andre land. Og hva er årsaken til det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flere momenter som har spilt inn for meg, det er det sikkert for deg også.

Mitt poeng med dette var hvordan "sunn fornuft" passer inn i diskusjonen, som et argument. Du har lagt avgjørende vekt på at produsenten har fraskrevet seg ansvar, og det er et helt greit standpunkt. Ingenting ufornuftig med det.

Jeg kunne komme med motargumenter for hvorfor det ikke er noe å legge særlig vekt på. Overforsiktige legemiddelfirmaer og erstatningskåte forbrukere tror jeg er en viktigere årsak enn at de tror vaksinen har alvorlige bivirkninger i større gradd enn andre vaksiner. Det er først hvis du møter det argumentet med "det er lov å bruke sunn fornuft" at jeg stusser.

''Jeg kunne komme med motargumenter for hvorfor det ikke er noe å legge særlig vekt på. Overforsiktige legemiddelfirmaer og erstatningskåte forbrukere tror jeg er en viktigere årsak enn at de tror vaksinen har alvorlige bivirkninger i større gradd enn andre vaksiner.''

Ja det kunne du selvsagt gjøre, så kunne jeg motargumentere med alle de tilfellene hvor det er bevist at legemiddelfirmaer sjelden er overforsiktige og alle tilfeller hvor de har skadet og drept mennesker uten å stå til ansvar for det de har gjort. Og så kunne vi fortsatt i det uendelige. Man er relativt naiv hvis man i dag stoler blindt på at legemiddelindustrien kun vil ens eget beste. Det finnes nok av dokumentasjon på at dette ikke er tilfelle.

Men det er så enkelt dette her at du har tatt din avgjørelse og jeg har tatt min. Så kan vi avslutte med at de fleste trolig er tjent med å søke informasjon om det de selv skal utsette seg for og derfra handle ut i fra "sunn fornuft".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

I går, da min datter var på apoteket for å hente Tamiflu til en "influensasyk" meg, så var et av det første spørsmålene om jeg hadde feber over 38,2 .....De aller fleste får feber - høy feber.

Jeg tenker på dere i hvert fall:-(

Jeg vet ikke, men det var ihverfall hva legen sa, at det kunne være svineinfluensa, selv om hun vet at tempen da lå på 37 grader.

Søstra hadde feber hele uka og han ble syk uka etter henne. Han har også to kamerater som har vært influensasyke 1 uke hver.

Jeg tror ganske sikkert vi kan utelukke vanlig influensa, da alle skolene er vaksinert for den.

Kanskje det er Tamifluen som er årsaken til at feberen har uteblitt? Det kan jo hende han hadde vært mye verre nå om han ikke startet på Tamiflu forebyggende med det samme hun ble syk?

Jeg vet ikke, men det er ihvertfall hva jeg tror.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...