Gå til innhold

Sunn fornuft.


Orio

Anbefalte innlegg

Når man da vet at denne influensaen er mildere og har lavere dødlighet enn de fleste sesonginfluensaer, hvor ligger da fornuften i å la seg vaksinere?

Fordi det vanligvis bare er gamle som dør av influensaen. I år er det foreløpig veldig mange unge mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 214
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Orio

    30

  • mrxx

    23

  • Colette

    22

  • morsan

    10

Mest aktive i denne tråden

Sunn fornuft er så mye og det som er sunn fornuft for deg trenger ikke å være det for meg.

Men når det gjelder svineinfluensa så er det hysteri. Vi kan jo lure på hvorfor dette tar så vannvittig av. Det er 1000 hvert eneste år som dør av vanlig influensa, så langt har vi under 20 døde av svineinfluensa. Selv om det er noen unge som har mistet livet så er det tross alt utrolig stor forskjell.

Derfor er er det sunn fornuft å ta det med ro og gjøre seg opp noen meninger på hvorfor man ønsker å vaksinere seg eller ikke. Det er ingen grunn for å haste i vei for å vaksinere seg hvis man ikke er i risikogruppen. De som er i risikogruppen bør også vaksinere seg for vanlig influensa og gjøre det hvert år.

Amen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nesten inntrykk av at "sunn fornuft" trekkes inn når det ikke er flere argumenter igjen. Når argumentene mot vaksinen blir tilbakevist ender man opp med "sunn fornuft" og "det er lov å tenke selv".

Det er sikkert en del gode argumenter mot vaksinen også, men det er mange skrekkhistorier og hysteri ute og går i argumentene. Kan jo nesten få inntrykk av at det er flaks hvis vi kommer fra det i live og uten varige men. (Det samme gjelder svineinfluensaen.)

Det er jo nettopp det med å tenke selv som er cluet.

Du tenker ikke selv om du blindt godtar det Folkehelseinstituttet sier til deg.

Du tenker ikke selv om du blindt stoler på medias fremstilling av en sak.

Du tenker derimot selv om du oppsøker forskjellige kilder som argumenterer på forskjellige måter, reflekterer over de forskjellige argumentene og danner deg opp en mening selv.

Mitt inntrykk når det kommer til vaksinering generelt, er at de færreste tenker selv. Man følger den gemene hop og de anbefalingene helsemyndighetene gir.

Helsemyndighetene baserer seg i all hovedsak på informasjon gitt direkte fra legemiddelprodusentene. Disse kan man vel strengt tatt ikke kalle nøytrale og uhildede?

Så sunn fornuft og det å tenke selv er viktig også når det kommer til vaksinering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo nettopp det med å tenke selv som er cluet.

Du tenker ikke selv om du blindt godtar det Folkehelseinstituttet sier til deg.

Du tenker ikke selv om du blindt stoler på medias fremstilling av en sak.

Du tenker derimot selv om du oppsøker forskjellige kilder som argumenterer på forskjellige måter, reflekterer over de forskjellige argumentene og danner deg opp en mening selv.

Mitt inntrykk når det kommer til vaksinering generelt, er at de færreste tenker selv. Man følger den gemene hop og de anbefalingene helsemyndighetene gir.

Helsemyndighetene baserer seg i all hovedsak på informasjon gitt direkte fra legemiddelprodusentene. Disse kan man vel strengt tatt ikke kalle nøytrale og uhildede?

Så sunn fornuft og det å tenke selv er viktig også når det kommer til vaksinering.

Jeg har tenkt selv.

Ett av momentene jeg har lagt vekt på er at alle anbefales å la seg vaksinere.

Jeg har også lest litt rundt omkring, men kommet til at jeg blir forvirret og vettskremt av all informasjonen, og at jeg ikke har kunnskaper nok til å vurdere om en kilde er seriøs og til å stole på, eller ikke. Jeg tror ikke mediene gir en riktig og nøktern fremstilling av situasjonen, verken når det gjelder farene ved svineinfluense eller ved vaksinen. Jeg vet at det er strenge regler for godkjenning av medisiner i Norge, og jeg vet at det ikke er mulig å følge de helt i en situasjon hvor det haster. Jeg har valgt å stole på folkehelsa fordi jeg vet at de har bedre kompetanse enn meg, tilgang til og mulighet til å sette seg inn i tilgjengelig informasjon på en helt annen måte enn jeg har.

Jeg vet at enkelte vaksiner kan ha alvorlige bivirkninger, men jeg vet ikke om det gjelder denne vaksinen. Jeg har valgt å ta sjansen, for selv om det skulle være fare for alvorlige bivirkninger er den risikoen liten.

Jeg vet at vaksinen er ny og ikke utprøvd, det må den være i situasjoner som dette. Det er ikke tid til å prøve ut denne vaksinen i mange år, viruset er nytt og pandemien kom ganske raskt. (Etter mitt syn er vi heldige fordi den ikke kom raskere, da hadde vi ikke rukket å få noen vaksine.) Jeg vet også at de fleste av komponentene i vaksinen er brukt i andre vaksiner i mange år, og derfor godt utprøvd. Jeg vet at denne vaksinen ikke inneholder levende virus, noe som gjør risikoen mindre (sett i forhold til mer utprøvde vaksiner).

Jeg vet at de fleste ikke har blitt alvorlig syke av svineinfluensaen, men jeg vet også at en del i utgangspunktet friske mennesker har blitt alvorlig syke. Jeg vet også at ellers friske mennesker har dødd av svineinfluensa. Jeg vet at jeg er i risikogruppen. Og jeg vet at jeg har kontakt med mennesker som risikerer å bli alvorlig syke, men som ikke kan ta vaksinen selv. Jeg vet også at jeg har kontakt med et par gravide, som riktignok har fått tilbud om å ta vaksinen (og har gjort det), men jeg ville selv vært skeptisk til vaksine hvis jeg var gravid. Jeg vet også at jeg ikke er den største smittefaren for disse personene, men jeg vil eliminere den faren jeg selv kan utgjøre. Andre mulige smittekilder har jeg ikke kontroll over.

Jeg vet at jeg gikk med en voldsom, konstant angst for å få svineinfluensa og overføre smitten til andre. Jeg vet også at jeg var vettskremt for å ta vaksinen. Og jeg vet at svineinfluensaen sannsynligvis vil være "i omløp" en god stund fremover, mens jeg ved å ta vaksinen som jeg i utgangspunktet var mer redd for, ville begrense perioden med den angsten.

Så jeg har tenkt selv. Jeg har valgt å la meg vaksinere fordi det alt i alt var den beste løsningen for meg. Nå er beslutningen og vaksinen tatt, og jeg velger derfor ikke å dvele ved mulig alvorlige, langsiktige bivirkninger av vaksinen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjøstjerna

Det er jo nettopp det med å tenke selv som er cluet.

Du tenker ikke selv om du blindt godtar det Folkehelseinstituttet sier til deg.

Du tenker ikke selv om du blindt stoler på medias fremstilling av en sak.

Du tenker derimot selv om du oppsøker forskjellige kilder som argumenterer på forskjellige måter, reflekterer over de forskjellige argumentene og danner deg opp en mening selv.

Mitt inntrykk når det kommer til vaksinering generelt, er at de færreste tenker selv. Man følger den gemene hop og de anbefalingene helsemyndighetene gir.

Helsemyndighetene baserer seg i all hovedsak på informasjon gitt direkte fra legemiddelprodusentene. Disse kan man vel strengt tatt ikke kalle nøytrale og uhildede?

Så sunn fornuft og det å tenke selv er viktig også når det kommer til vaksinering.

Jeg tenker selv. :-)

Jeg har søkt litt info her og der. Jeg har lest diskusjoner som her. Jeg har deltatt i diskusjoner på jobb og privat.

Jeg var opprinnelig skeptisk til vaksinering og opphausingen. Men etter nøyere ettertanke endret jeg standpunkt. Og jeg kommer til å velge vaksinen av solidaritetsgrunner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er 99 % sikkert at det er det. Søstra hadde det 99% sikkert i forrige uke. Hun lå hele uka med feber, vondt i hodet og halsen.I tillegg kastet hun opp.

Han ble syk tidlig denne uka, men til å begynne med bare med oppkast og diare. Ingen feber Dagen etter var han fisk, trodde jeg. Da tenkte jeg at det var Tamifluen han tok forbyggende som hadde hjulpet. Da han ble syk og den pakken vi fikk med hjemmefra og som han hadde tatt forebyggende ble tom, tok jeg han med til legen og fikk en ny pakke. Nå ha han økt dosen.

Nå har han startet og hoste. Han er hes og slimete. Jeg følger med heletiden. Er redd han plutselig skal begynne å puste tungt. Det er jo det som er så skummelt med denne influensaen at problemene kan starte veldig brått. Har snakket med faren til et barn som har ligget i respirator her. Pusteproblemene kom veldig brått.

To barn her har fått problemer med lungene, men begge er nå friske heldigvis.

Mye fravær fra skolen for tiden. Svineinfluensaen har blusset opp her også og flere både barn og lærere er i karantene.Jeg leste i avisa at det er 7 døde nå og det er et lite land.

Jeg tror jeg har det selv også, men i veldig mild grad. Jeg begynte å fryse, fikk brått hodepine, kvalme en kveld i denne uka. Bedre nest dag, men de to siste dagene har jeg vært veldig kvalm igjen og veldig trøtt.

Jeg liker ikke at sønnen har blitt veldig slimete og hes de siste par dagene, men han tar fortsatt Tamiflu.

Når ble det greit å ta Tamiflu forebyggende? Trodde ikke det virket før man faktisk ble syk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er jo nettopp det med å tenke selv som er cluet.

Du tenker ikke selv om du blindt godtar det Folkehelseinstituttet sier til deg.

Du tenker ikke selv om du blindt stoler på medias fremstilling av en sak.

Du tenker derimot selv om du oppsøker forskjellige kilder som argumenterer på forskjellige måter, reflekterer over de forskjellige argumentene og danner deg opp en mening selv.

Mitt inntrykk når det kommer til vaksinering generelt, er at de færreste tenker selv. Man følger den gemene hop og de anbefalingene helsemyndighetene gir.

Helsemyndighetene baserer seg i all hovedsak på informasjon gitt direkte fra legemiddelprodusentene. Disse kan man vel strengt tatt ikke kalle nøytrale og uhildede?

Så sunn fornuft og det å tenke selv er viktig også når det kommer til vaksinering.

Det er STOR forskjell på Folkehelseinstituttet og media i denne sammenhengen. Skjønner ikke helt hvorfor du sidestiller disse ift. det å "tenke selv".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er greit å forholde seg til det som Folkehelsa anbefaler at man skal gjøre i situasjoner som denne.

Samtidig er jeg ikke så veldig glad i sprøyter, og litt skeptisk til vaksiner...

Så jeg håper egentlig at svineinfluensaen har forsvunnet før det blir vaksinering av oss som ikke er i noen risikogrupper, sånn at jeg slipper å ta stilling til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er til trøst for hvem?

Ikke for oss som har barn i risikogruppa ihvertfall.

Jeg kaller ikke hysteri det som foregår i media nå. For meg er det rett og slett nyttig informasjon, da jeg lærer noe av det som står der og kan forsøke ta de rette valgene etter den kunnskapen jeg tilegner meg.

Jeg skjønner jo at for dere som har barn i risikogruppa blir engstelig, det er ikke noe rart det, men likevel så må alle prøve å ha bena litt på jorda. Selvsagt er dette hysteri med 18 døde av nesten 5 mill. mennesker.

Hva med alle andre situasjoner vi vi blir utsatt for døden? Det er mye annet det er mange ganger større muligheter for å dø. Mange er det som dør av røyking? hvor mange dør i bilulykker? Ikke bare at folk dør med de bli invalide også, men alt annet er ikke i nærheten en gang av det hysteriet som er nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sendes ut anbefalinger om dette hvert år, men man hører ikke like mye om det. Grunnen er at det er gamle og syke som dør av den vanlige influensaen - ikke unge mennesker.

Poenget er at vanlig influensa er ikke i nærheten av det hysteriet dette er, men det burde det ha vært fordi vi har alle noen i risikogruppa som er nær oss. Sjansen for at noen i nær familie skal dø av vanlig influensa er mange ganger større enn at noen av våre nærmeste skal dø av svineinfluensa, men det ser det ikke ut til å bety så mye i forhold til dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg har nesten inntrykk av at "sunn fornuft" trekkes inn når det ikke er flere argumenter igjen. Når argumentene mot vaksinen blir tilbakevist ender man opp med "sunn fornuft" og "det er lov å tenke selv". ''

Enig. Jeg får litt assossiasjoner til religionsdiskusjoner, der ethvert rasjonelt argument mot religion tilbakevises med at "tro ikke kan forklares vitenskapelig" el lign, og så stopper hele diskusjonen. Det er nesten noe religiøst over den voldsomste vaksinemotstanden.

Jeg ser at flere har kommentert dette, men jeg vil også påpeke at sunn fornuft ikke bare brukes av de som er imot vaksinen - selv synes jeg at jeg har brukt min sunne fornuft, og det har resultert i at mannen allerede er vaksiner, og jeg og snuppa kommer til å vaksinere oss når vi får tilgang til vaksiner...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feber er alltid over 38. Alt annet er tull:-(

Det er så fullstendig feil, det du sier der - hvis du har en normaltemperatur på 36 eller lavere, har du feber lenge før du kommer over 38... det er stigningen i grader som er avgjørende for om du har feber eller ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vet at noen påstår det. Men jeg tror ikke på det.

Du må gjerne la være å tro på det, men jeg er faktisk et levende bevis på at der er slil:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er STOR forskjell på Folkehelseinstituttet og media i denne sammenhengen. Skjønner ikke helt hvorfor du sidestiller disse ift. det å "tenke selv".

Fordi mange ser på Folkehelseinstituttet som en opphøyd og uhildet organisasjon, noe den definitivt ikke er :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mener jeg.

Ja, jeg er enig med deg. Men allikevel så dør det mange flere i Norge enn i andre land. Og hva er årsaken til det?

Jeg tror det er fordi vi er unaturlig opptatte av renslighet så vi får færre bakterier og dårligere imunnforsvar.

Dra til nederland- som er et opplyst vestlig land, der bor de tett i tett, og har ikke den samme muligheten til å ikke komme i kontakt med bakterier.

Heldigvis har vi trikk og buss, som sprer litt bakterier.

Vi er litt hysteriske her i Norge og vi får dårligere imunnforsvar.

Tenkte ikke å ta noen vaksine- for alt jeg vet kan jeg ha hatt svineriet allerede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo nettopp det med å tenke selv som er cluet.

Du tenker ikke selv om du blindt godtar det Folkehelseinstituttet sier til deg.

Du tenker ikke selv om du blindt stoler på medias fremstilling av en sak.

Du tenker derimot selv om du oppsøker forskjellige kilder som argumenterer på forskjellige måter, reflekterer over de forskjellige argumentene og danner deg opp en mening selv.

Mitt inntrykk når det kommer til vaksinering generelt, er at de færreste tenker selv. Man følger den gemene hop og de anbefalingene helsemyndighetene gir.

Helsemyndighetene baserer seg i all hovedsak på informasjon gitt direkte fra legemiddelprodusentene. Disse kan man vel strengt tatt ikke kalle nøytrale og uhildede?

Så sunn fornuft og det å tenke selv er viktig også når det kommer til vaksinering.

''Det er jo nettopp det med å tenke selv som er cluet.

Du tenker ikke selv om du blindt godtar det Folkehelseinstituttet sier til deg. Du tenker ikke selv om du blindt stoler på medias fremstilling av en sak. ''

Ja, og man tenker ikke selv hvis man blindt godtar myndigheters og medias fremstilling av 11. september som noe som Al Quaida sto bak, fremfor å tenke grrundig gjennom saken selvtsendig og komme til at det er amerikanerne selv som stpr bak dette for å skaffe legitimitet for en krig mot Saddam! ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når ble det greit å ta Tamiflu forebyggende? Trodde ikke det virket før man faktisk ble syk?

Det har stått i media at mange i risikogruppen, som ikke kan ta vaksine, eller ikke har tilgang på vaksine, anbefales å ta Tamiflu forebyggende. Det står også i pakningsvedlegget noe om bruk av medisinen forebyggende for dem som har hatt nærkontakt med en influensasyk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er at vanlig influensa er ikke i nærheten av det hysteriet dette er, men det burde det ha vært fordi vi har alle noen i risikogruppa som er nær oss. Sjansen for at noen i nær familie skal dø av vanlig influensa er mange ganger større enn at noen av våre nærmeste skal dø av svineinfluensa, men det ser det ikke ut til å bety så mye i forhold til dette.

Men du mrxx... De som dør av den vanlige influensaen er som regel 90 eller 100 år og ligger omtrent for døden allerede ;) Når de er så gamle og syke, så dropper de antagelig vaksineringen. Folk over 65 vaksinerer seg vel som regel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har stått i media at mange i risikogruppen, som ikke kan ta vaksine, eller ikke har tilgang på vaksine, anbefales å ta Tamiflu forebyggende. Det står også i pakningsvedlegget noe om bruk av medisinen forebyggende for dem som har hatt nærkontakt med en influensasyk.

Ok, da lærte jeg noe nytt i dag og :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...