Gå til innhold

Hvorfor har jeg ikke kjøpt riskoker før!?


Gjest togli

Anbefalte innlegg

Vi spiser nok kylling i diverse varianter et par ganger i uka og da har vi som regel ris og grønnsaker som tilbehør. Ris er jo egentlig enkelt å lage, men jeg irriterer meg over at risrestene sitter så godt fast i bunnen på panna.

Min vietnamesiske venninne holdt på å få sjokk når jeg fortalte at jeg kokte ris i vanlig panne, så da skjønte jeg at jeg nok burde investere i en riskoker. Du verden så deilig!! Utrolig greit å bare ha vann, ris og salt i kokeren - slå den på - og vente noen minutter til risen er klar :) Fastklistret ris er også en saga blott!

Har du riskoker? Hvis ikke, så løp og kjøp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 138
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • candyqueen_83

    11

  • tusseline

    9

  • Colette

    9

  • Lillemus

    5

''Du verden så deilig!! Utrolig greit å bare ha vann, ris og salt i kokeren - slå den på - og vente noen minutter til risen er klar :)''

Noen minutter? Skikkelig god ris må koke i 15-20 min, hvor lang tid tar det i riskokeren da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er egentlig forskjellen til å koke på vanlig måte?

Jeg har ris og vann i en kjele, setter på platen og venter til risen er ferdig. Enklere kan det vanskelig bli.

Hvor stor er riskokeren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gevinsten skal være ufattelig stor hvos jeg skal kjøpe inn en dings til kjøkkenet som kun kan brukes til én ting.

Jeg synes ris er ufattelig enkelt å koke i en vanlig gryte (og gryta brukes til mye annet også)

Det er da ikke mye ris som setter seg fast i bunnen? Litt er det jo, men veldig lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Du verden så deilig!! Utrolig greit å bare ha vann, ris og salt i kokeren - slå den på - og vente noen minutter til risen er klar :)''

Noen minutter? Skikkelig god ris må koke i 15-20 min, hvor lang tid tar det i riskokeren da?

ca 15-20 minutter. Forskjellen er at den går fra å koke og til å holde varm akkurat når risen er perfekt.

Den kan også holdes varm i fem timer og det er supert når vi av og til spiser på forskjellige tidspunkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men riskokeren må vel vaskes den også?

Jeg bruker stort sett porsjonsposer med ris. Uøkonomisk, men veldig praktisk. Da trenger man ikke måle opp vann og ris engang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trist jente

Jepp, jeg har. kjøpte en liten snerten en på rema1000. Alldeles utmerket og veldig lettvint.

Aldri hatt noen problemer med å koke ris på vanlig måte med vann og salt i vanlig kjede - men høres jo veldig praktisk ut. Dersom det ikke er så dyrt har jeg lyst til å gi den en sjanse.

Trollmor har kjøpt sin på rema 1000 så den er vel kanskje ikke så dyr?

Noen som har andre å anbefale?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt riskoker. Var veldig fornøyd helt fram til det tidspunktet hvor belegget løsnet og blandet seg med risen ;).

Å koke ris i en kjele med teflon- eller titanbelegg er bra, den setter seg ikke fast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest JUSTaMinute

Jeg har bare ris og vann i en bolle jeg, og putter det i mikro'n. Vips, så er det også ferdig. LIke lett å varme opp er de tjo også i mikro'n. Danderer kjøleskapkald mat på en tallerken, tre minutter i mikro'n og det er middag for etternølere.

Har ikke plass til en ekstra dings på kjøkkenet. Så brødmaskin, ismaskin og riskoker er ikke noe for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri hatt noen problemer med å koke ris på vanlig måte med vann og salt i vanlig kjede - men høres jo veldig praktisk ut. Dersom det ikke er så dyrt har jeg lyst til å gi den en sjanse.

Trollmor har kjøpt sin på rema 1000 så den er vel kanskje ikke så dyr?

Noen som har andre å anbefale?

Jeg vil faktisk anbefale å ikke kjøpe. Vår kostet 3-400 kr og ble ødelagt. Belegget løsnet etterhvert og blandet seg i risen. Det er mulig andre har andre erfaringer (etter måneder, års bruk) og tips å komme med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trist jente

Jepp, jeg har. kjøpte en liten snerten en på rema1000. Alldeles utmerket og veldig lettvint.

Innlegget mitt kl 23.21 skulle selvfølgelig til trådstarter.. Går mye i surr når jeg poster innlegg - svarer på feil sted.

Etter som du har kjøpt din på rema 1000 er den vel ikke så dyr?

Vet du om de har den fortsatt? Evt om du kunne skrevet merket så jeg kunne kjøpt tilsvarende et annet sted?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Du verden så deilig!! Utrolig greit å bare ha vann, ris og salt i kokeren - slå den på - og vente noen minutter til risen er klar :)''

Noen minutter? Skikkelig god ris må koke i 15-20 min, hvor lang tid tar det i riskokeren da?

Jeg er faktisk litt usikker på hvor lang tid det tar, men vi setter den på når vi starter å steke kyllingen og den stopper av seg selv når risen er ferdigkokt - deretter slåes den autmatisk over på "holde varm" til middagen er klar. Risen smaker nøyaktig likedan som når den kokes på vanlig vis :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trist jente

Jeg vil faktisk anbefale å ikke kjøpe. Vår kostet 3-400 kr og ble ødelagt. Belegget løsnet etterhvert og blandet seg i risen. Det er mulig andre har andre erfaringer (etter måneder, års bruk) og tips å komme med?

Det er jo absolutt ikke noe stort behov. Jeg opplever veldig sjelden at risen brenner seg, og ser ikke på riskoking som noe avansert.

Ble litt revet med av alle de postive innlegene. Det er jo hauger av spesialutstyr til kjøkken som ikke er nødvendig i det hele tatt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er egentlig forskjellen til å koke på vanlig måte?

Jeg har ris og vann i en kjele, setter på platen og venter til risen er ferdig. Enklere kan det vanskelig bli.

Hvor stor er riskokeren?

Som regel må vannet kokes opp først, før man heller i risen, legger på lokk og skrur ned varmen. Dessuten må man vaske (og evt skrape) kasserollen først. Jeg argumenterte på akkurat samme vis som deg før jeg prøvde riskoker selv ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gevinsten skal være ufattelig stor hvos jeg skal kjøpe inn en dings til kjøkkenet som kun kan brukes til én ting.

Jeg synes ris er ufattelig enkelt å koke i en vanlig gryte (og gryta brukes til mye annet også)

Det er da ikke mye ris som setter seg fast i bunnen? Litt er det jo, men veldig lite.

Som jeg skulle sagt det selv - _før_ jeg fikk riskokeren i hus ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men riskokeren må vel vaskes den også?

Jeg bruker stort sett porsjonsposer med ris. Uøkonomisk, men veldig praktisk. Da trenger man ikke måle opp vann og ris engang.

Men risen kleber seg ikke fast, så det holder å skylle bollen risen ble kokt i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gevinsten skal være ufattelig stor hvos jeg skal kjøpe inn en dings til kjøkkenet som kun kan brukes til én ting.

Jeg synes ris er ufattelig enkelt å koke i en vanlig gryte (og gryta brukes til mye annet også)

Det er da ikke mye ris som setter seg fast i bunnen? Litt er det jo, men veldig lite.

Vi bruker ikke ris så ofte, så jeg koker boil-in-bag når vi først har det :o) Da er det ikke et riskorn som sitter fast. Hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt riskoker. Var veldig fornøyd helt fram til det tidspunktet hvor belegget løsnet og blandet seg med risen ;).

Å koke ris i en kjele med teflon- eller titanbelegg er bra, den setter seg ikke fast.

Vår er ny, så vi får se etterhvert ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...