Gå til innhold

Hvorfor har jeg ikke kjøpt riskoker før!?


Gjest togli

Anbefalte innlegg

Jeg har oppdaget at om jeg bruker en del mer vann enn anbefalt og koker risen lenger enn det står på posen så blir den skikkelig deilig og klebrig! :o) Nam!

''Jeg har oppdaget at om jeg bruker en del mer vann enn anbefalt og koker risen lenger enn det står på posen så blir den skikkelig deilig og klebrig! :o) Nam!

''

Æsj, det høres jo ut som grøt! Jeg liker risen litt tørr (dvs. passe) og den skal måtte tygges.

Forøvrig foretrekker jeg basmati :-).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 138
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • candyqueen_83

    11

  • tusseline

    9

  • Colette

    9

  • morsan

    5

Villris er godt :)

Jeg liker ellers best Jasminris. Blir så herlig duft når den tillages :)

Enig - villris er godt! Blanding av hvitris og villris er også godt.

Forøvrig liker jeg basmati langt bedre enn jasminris!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det mest unyttige jeg har er nok eggkokeren...Den brukes ALDRI!''

*hihi* Samme hvilken apparatur man nevner er det alltid noen som synes de ikke kunne klart seg uten. Det være seg eggekoker, brødbakemaskin eller riskoker. Jeg har aldri savnet noen av delene, men ikke prøv å ta fra meg vannkokeren min! ;o)

og jeg er på min 3. bakemaskin siden 94... Den første ble utslitt, nr 2 står på hytta, og nr 3 står på kjøkkenbenken fordi den brukes hele tiden :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg har oppdaget at om jeg bruker en del mer vann enn anbefalt og koker risen lenger enn det står på posen så blir den skikkelig deilig og klebrig! :o) Nam!

''

Æsj, det høres jo ut som grøt! Jeg liker risen litt tørr (dvs. passe) og den skal måtte tygges.

Forøvrig foretrekker jeg basmati :-).

Nei nei! Ris skal ikke være tørr og luftig, den skal være skikkelig klebrig. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei nei! Ris skal ikke være tørr og luftig, den skal være skikkelig klebrig. :o)

Smak og behag... ;)

Enig i at den ikke skal være helt _luftig_, da. Men grøtete? Nei

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, har ikke riskoker og kommer nok ikke til å kjøpe.

Vi har ris omtrent én gang i uken, og jeg har svært sjelden problemer med riskliss i grytene. Slikt blir det bare om en koker risen for lenge eller har for lite vann? Helt unntaksvis (ved feil koking) må en skrape løs, men det er heldigvis sjelden.

Er ikke begeistret for store duppedingser som kun skal brukes til én ting! :)

''Er ikke begeistret for store duppedingser som kun skal brukes til én ting! :)''

Enig:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres praktisk ut med en riskoker, men ikke spiser vi sååå mye ris, det er ikke noe problem å koke risen i en teflonkjele. Om den skulle sette seg litt fast er det bare å skrape ut det man får til med en tresleiv og så setter man resten i varmt såpevann en liten stund og vips er det løsnet. :o) Dessuten er det fullt nok på benk og i skap fra før.

Ergo mer jobb enn med riskoker ;)

Det med skapplass er forøvrig et godkjent argument imot riskoker ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det mest unyttige jeg har er nok eggkokeren...Den brukes ALDRI!''

*hihi* Samme hvilken apparatur man nevner er det alltid noen som synes de ikke kunne klart seg uten. Det være seg eggekoker, brødbakemaskin eller riskoker. Jeg har aldri savnet noen av delene, men ikke prøv å ta fra meg vannkokeren min! ;o)

Jeg tror faktisk ingen bruker eggkoker nå for tida?

Ingen jeg kjenner som jeg vet har eggkoker, bruker den - men riskokeren klarer man seg ikke uten dersom man først har prøvd ;) (ikke vannkokeren heller for den saks skyld ;))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har oppdaget at om jeg bruker en del mer vann enn anbefalt og koker risen lenger enn det står på posen så blir den skikkelig deilig og klebrig! :o) Nam!

*noterer seg større mengde vann* ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta ris og vann i en kjele og sett på platen på full styrke. Når det koker skrur du av platen og setter på lokket. Etter 20 min. er risen klar og ikke fastbrent, uten at du behøver å se noe mer til den.

Det må da være like enkelt som å putte ris og vann i en riskoker?

Hos oss satte risen seg alltid fast i bunnen. Det ble ikke brent, men klissete ris som satt ganske godt fast...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig - villris er godt! Blanding av hvitris og villris er også godt.

Forøvrig liker jeg basmati langt bedre enn jasminris!

Jeg skal kjøpe inn Basmatiris neste gang. Lenge siden jeg har spist det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Som regel må vannet kokes opp først, før man heller i risen, legger på lokk og skrur ned varmen. ''

Er det sånn du koker ris i kjele? Det har aldri jeg gjort. Jeg har vann, ris og salt i kjelen. Koker det opp sammen, slår ned varmen og lar risen småkoke i 20 min uten lokk.

Hvor lang tid tar det å koke ris i riskoker?

Det varierer litt fra merke til merke. Noen typer ris skal ikke legges i vannet før det er kokt, men mulig det egentlig går for det samme? (jeg følger oppskriften..).

Jeg følger ikke med på tida når jeg koker ris i riskoker, for da passer risen seg selv - og slåes automatisk over på en funksjon der risen holdes varm til man skal spise den. Jeg vil tro den kokes ferdig på maks ti minutter? Pleier å ha vann, ris og salt i kokeren og slå på knappen. Deretter lager jeg resten av maten og når den er klar, så er risen på holde-på-varmen-funksjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal kjøpe inn Basmatiris neste gang. Lenge siden jeg har spist det :)

Og om du har valget - kjøp gjerne den som er i tøyposer i stedet for en i eske. Den er nydelig :-).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, har ikke riskoker og kommer nok ikke til å kjøpe.

Vi har ris omtrent én gang i uken, og jeg har svært sjelden problemer med riskliss i grytene. Slikt blir det bare om en koker risen for lenge eller har for lite vann? Helt unntaksvis (ved feil koking) må en skrape løs, men det er heldigvis sjelden.

Er ikke begeistret for store duppedingser som kun skal brukes til én ting! :)

Jeg hater den klebrige risen som setter seg i pannene. Brenner seg ikke fast, men synes det blir litt kliss. Klaga ikke før jeg fikk riskokeren, så jeg har nok blitt en smule bortskjemt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hater den klebrige risen som setter seg i pannene. Brenner seg ikke fast, men synes det blir litt kliss. Klaga ikke før jeg fikk riskokeren, så jeg har nok blitt en smule bortskjemt ;)

Men riskokeren må vel også vaskes?

Kan ikke si jeg har hatt særlig problem med klebring...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke riskoker, og bruker bare boil-in-bag-ris - dermed har jeg heller ikke problemer med ris som kleber seg i kasserollen:-)

Den risen blir ikke like god som vanlig ris? Og er dyrere når man er mange til bords?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og om du har valget - kjøp gjerne den som er i tøyposer i stedet for en i eske. Den er nydelig :-).

Får prøve å stikke innom asiabutikken neste gang jeg skal kjøpe ris ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men riskokeren må vel også vaskes?

Kan ikke si jeg har hatt særlig problem med klebring...

Trenger bare å skylle bollen som risen har blitt kokt i. Ikke en risbit klebrer seg fast :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...