Gå til innhold

Hvorfor har jeg ikke kjøpt riskoker før!?


Gjest togli

Anbefalte innlegg

Jeg har bare ris og vann i en bolle jeg, og putter det i mikro'n. Vips, så er det også ferdig. LIke lett å varme opp er de tjo også i mikro'n. Danderer kjøleskapkald mat på en tallerken, tre minutter i mikro'n og det er middag for etternølere.

Har ikke plass til en ekstra dings på kjøkkenet. Så brødmaskin, ismaskin og riskoker er ikke noe for meg.

Vi er en familie på fem, så da blir slike ting litt verre ;)

Med nytt kjøkken og masse skapplass er det god plass til riskoker, så det hjelper nok på entusiasmen det også ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 138
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • candyqueen_83

    11

  • tusseline

    9

  • Colette

    9

  • Lillemus

    5

Vi bruker ikke ris så ofte, så jeg koker boil-in-bag når vi først har det :o) Da er det ikke et riskorn som sitter fast. Hehe

Men den risen blir ikke like god på smak...eller kanskje jeg har kjøpt feil merke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo komme med en oppdatering om noen måneder :). Får håpe den fungerer bra!

Får gjøre det ;)

Vasker den ikke i oppvaskmaskinen, så satser på at den holder seg bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva? Har du kjøpt deg japansk motorsykkel???

;-)

Jeg betviler ikke at det er mye fint med å ha egne maskiner til koking av egg eller ris eller popping av popcorn. Men alt man kjøper skal jo lagres osv, og så mye ris spiser vi tross alt ikke at jeg gidder å ha egne apparater som skal stappes inn og ut av skap osv.

Og ikke har jeg ergret meg over fastkokte riskorn heller;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva? Har du kjøpt deg japansk motorsykkel???

;-)

Jeg betviler ikke at det er mye fint med å ha egne maskiner til koking av egg eller ris eller popping av popcorn. Men alt man kjøper skal jo lagres osv, og så mye ris spiser vi tross alt ikke at jeg gidder å ha egne apparater som skal stappes inn og ut av skap osv.

Og ikke har jeg ergret meg over fastkokte riskorn heller;-)

Nå har ikke vi så mange duppedingser på kjøkkenet heller da, så da overlever vi riskokeren ;)

Det mest unyttige jeg har er nok eggkokeren...Den brukes ALDRI! Brødbakemaskin har jeg heller aldri falt for fristelsen til å kjøpe...

Men riskokeren er altså utrolig praktisk å eie. Til og med mannen min er hekta ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå har ikke vi så mange duppedingser på kjøkkenet heller da, så da overlever vi riskokeren ;)

Det mest unyttige jeg har er nok eggkokeren...Den brukes ALDRI! Brødbakemaskin har jeg heller aldri falt for fristelsen til å kjøpe...

Men riskokeren er altså utrolig praktisk å eie. Til og med mannen min er hekta ;)

Jeg har heller ikke så mange duppeditter, men jeg merker at de duppedittene som må tas ut og inn av skap blir lite brukt....;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har heller ikke så mange duppeditter, men jeg merker at de duppedittene som må tas ut og inn av skap blir lite brukt....;-)

Det kan jeg forstå ;)

Nå har vi fått helt nytt kjøkken der det er veldig lettvint å ta ting ut av skapene (ingen overskap, men skuffer). Er liksom ikke mer jobb å hente fram riskokeren enn å hente fram en kasserolle ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men den risen blir ikke like god på smak...eller kanskje jeg har kjøpt feil merke?

Jeg bruker villris eller hva det heter. Eller om det er vanlig ris blandet med villris. Ikke helt oversikt ;O)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker villris eller hva det heter. Eller om det er vanlig ris blandet med villris. Ikke helt oversikt ;O)

Villris er godt :)

Jeg liker ellers best Jasminris. Blir så herlig duft når den tillages :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri hatt noen problemer med å koke ris på vanlig måte med vann og salt i vanlig kjede - men høres jo veldig praktisk ut. Dersom det ikke er så dyrt har jeg lyst til å gi den en sjanse.

Trollmor har kjøpt sin på rema 1000 så den er vel kanskje ikke så dyr?

Noen som har andre å anbefale?

tror jeg betalte 199,-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som regel må vannet kokes opp først, før man heller i risen, legger på lokk og skrur ned varmen. Dessuten må man vaske (og evt skrape) kasserollen først. Jeg argumenterte på akkurat samme vis som deg før jeg prøvde riskoker selv ;)

Det høres praktisk ut med en riskoker, men ikke spiser vi sååå mye ris, det er ikke noe problem å koke risen i en teflonkjele. Om den skulle sette seg litt fast er det bare å skrape ut det man får til med en tresleiv og så setter man resten i varmt såpevann en liten stund og vips er det løsnet. :o) Dessuten er det fullt nok på benk og i skap fra før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke vi så mange duppedingser på kjøkkenet heller da, så da overlever vi riskokeren ;)

Det mest unyttige jeg har er nok eggkokeren...Den brukes ALDRI! Brødbakemaskin har jeg heller aldri falt for fristelsen til å kjøpe...

Men riskokeren er altså utrolig praktisk å eie. Til og med mannen min er hekta ;)

''Det mest unyttige jeg har er nok eggkokeren...Den brukes ALDRI!''

*hihi* Samme hvilken apparatur man nevner er det alltid noen som synes de ikke kunne klart seg uten. Det være seg eggekoker, brødbakemaskin eller riskoker. Jeg har aldri savnet noen av delene, men ikke prøv å ta fra meg vannkokeren min! ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Villris er godt :)

Jeg liker ellers best Jasminris. Blir så herlig duft når den tillages :)

Jeg har oppdaget at om jeg bruker en del mer vann enn anbefalt og koker risen lenger enn det står på posen så blir den skikkelig deilig og klebrig! :o) Nam!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta ris og vann i en kjele og sett på platen på full styrke. Når det koker skrur du av platen og setter på lokket. Etter 20 min. er risen klar og ikke fastbrent, uten at du behøver å se noe mer til den.

Det må da være like enkelt som å putte ris og vann i en riskoker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulvinnen

Som regel må vannet kokes opp først, før man heller i risen, legger på lokk og skrur ned varmen. Dessuten må man vaske (og evt skrape) kasserollen først. Jeg argumenterte på akkurat samme vis som deg før jeg prøvde riskoker selv ;)

''Som regel må vannet kokes opp først, før man heller i risen, legger på lokk og skrur ned varmen. ''

Er det sånn du koker ris i kjele? Det har aldri jeg gjort. Jeg har vann, ris og salt i kjelen. Koker det opp sammen, slår ned varmen og lar risen småkoke i 20 min uten lokk.

Hvor lang tid tar det å koke ris i riskoker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, har ikke riskoker og kommer nok ikke til å kjøpe.

Vi har ris omtrent én gang i uken, og jeg har svært sjelden problemer med riskliss i grytene. Slikt blir det bare om en koker risen for lenge eller har for lite vann? Helt unntaksvis (ved feil koking) må en skrape løs, men det er heldigvis sjelden.

Er ikke begeistret for store duppedingser som kun skal brukes til én ting! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...