Gå til innhold

Hvorfor har jeg ikke kjøpt riskoker før!?


Gjest togli

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

  • Svar 138
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • candyqueen_83

    11

  • tusseline

    9

  • Colette

    9

  • morsan

    5

Her i huset er det mannen, som står for innkjøp og matlaging, så jeg følger ikke så godt med på prisene.

Bra du har ordna deg godt ;)

Forresten er det mannen i huset her også som fikser matinnkjøp, men jeg pleier som regel å å få beskjed om ting som koster ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke riktig!

Jeg/vi spiser ris flere ganger i uka, og har prøvd riskoker over en lang periode. Det anbefales det ikke! Årsaken er at belegget på kokeren løsnet og blandet seg med maten (pluss at det da etterhvert ikke ble belegg igjen). Dette var en koker til 3-400 kr.

Vi koker ris i kjele med teflon- eller titanbelegg og det sitter aldri fast (jasminris).

Så konklusjonen din gjelder nok ikke, for alle som har hatt det, er ikke fornøyd!

Søren òg ;)

Jeg har ikke hatt riskokeren min lenge, så jeg får vente og se om den "overlever" eller ikke ;)

Kunne tenkt meg den fra Tupperware som ble linka til i tråden her. Den er av plast. Vaska dere ikke selve risbeholderen i oppvaskmaskinen heller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ris setter seg vanligvis ikke fast i gode kjeler som er egnet til formålet ;)

Det spørs sikkert hvem som lager mat? ;)

Jeg har veldig gode kjeler fra Solingen, så jeg tror ikke jeg skal skylde på dem ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må jo vaske riskokeren også, akkurat som en kjele.

Trenger bare å tømme rester av risen i søpla, så er beholderen fri for ris og kan kjapt skylles :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Riskoker er kanskje greit om man skal lage ris til fire eller mer, men det er totalt bortkastet om man bare er en.

Da hadde jeg nok kjøpt risposer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søren òg ;)

Jeg har ikke hatt riskokeren min lenge, så jeg får vente og se om den "overlever" eller ikke ;)

Kunne tenkt meg den fra Tupperware som ble linka til i tråden her. Den er av plast. Vaska dere ikke selve risbeholderen i oppvaskmaskinen heller?

Nei, vi vasket den for hånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tzatziki1365380058

Jeg tror faktisk ingen bruker eggkoker nå for tida?

Ingen jeg kjenner som jeg vet har eggkoker, bruker den - men riskokeren klarer man seg ikke uten dersom man først har prøvd ;) (ikke vannkokeren heller for den saks skyld ;))

Vi bruker eggkokeren vår hele tiden, dvs minst en gang i uken. Synes den er kjempepraktisk!

Har riskoker også, og er kjempefornøyd med den. En ting er at man slipper "søl", men det beste er at risen blir MYE bedre enn om man koker i kjele. Kommer litt an på risen, Uncle bens kan man jo koke hvordan man gidder - for dem som spiser det. Men "skikkelig" ris, jasmin og basmati, blir mye bedre i riskoker, synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker eggkokeren vår hele tiden, dvs minst en gang i uken. Synes den er kjempepraktisk!

Har riskoker også, og er kjempefornøyd med den. En ting er at man slipper "søl", men det beste er at risen blir MYE bedre enn om man koker i kjele. Kommer litt an på risen, Uncle bens kan man jo koke hvordan man gidder - for dem som spiser det. Men "skikkelig" ris, jasmin og basmati, blir mye bedre i riskoker, synes jeg.

Jeg har nå aldri forstått at det skal være så stor forskjell på ris... Vi kjøper både Uncle Bens og Jasmin og den andre du nevner, og jeg synes det smaker omtrent det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker eggkokeren vår hele tiden, dvs minst en gang i uken. Synes den er kjempepraktisk!

Har riskoker også, og er kjempefornøyd med den. En ting er at man slipper "søl", men det beste er at risen blir MYE bedre enn om man koker i kjele. Kommer litt an på risen, Uncle bens kan man jo koke hvordan man gidder - for dem som spiser det. Men "skikkelig" ris, jasmin og basmati, blir mye bedre i riskoker, synes jeg.

Enig ang riskokeren ;)

Skal tørke støv av eggekokeren og prøve den imorgen tidlig ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

tzatziki1365380058

Jeg har nå aldri forstått at det skal være så stor forskjell på ris... Vi kjøper både Uncle Bens og Jasmin og den andre du nevner, og jeg synes det smaker omtrent det samme.

Uncle Bens ris faller fra hverandre, og kleber overhodet ikke. Smaker plastikk.

Jasminris kleber, og blir skikkelig "kinarestaurantaktig" - veldig god. Basmati kleber mindre, men er også veldig god på smak.

Hurtigris og poseris synes jeg smaker vann.

Så jo, jeg synes det er stor forskjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uncle Bens ris faller fra hverandre, og kleber overhodet ikke. Smaker plastikk.

Jasminris kleber, og blir skikkelig "kinarestaurantaktig" - veldig god. Basmati kleber mindre, men er også veldig god på smak.

Hurtigris og poseris synes jeg smaker vann.

Så jo, jeg synes det er stor forskjell.

At det går an å lage så mange problemer ut av det å koke ris :-) Alle de forskjellige ristypene er gode til sitt formål. Man følger oppskriften på pakken, og bruker en kjele med teflonbelegg. Verre er det ikke....Å koke ris er ikke noe man trenger spesialutstyr for å gjøre. Men hvis noen har glede av det, så gjerne for meg :-)

Det setter seg ikke fast i noen typer kjeler hvis man er nøye med koketid og vannmengde. De eneste gangene jeg har hatt litt prolemer med "kliss i bunnen" er de gangene jeg koker ris til sushi. Men da har jeg antatt at det skyldes sukkeret som følger denne typen riskoking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tzatziki1365380058

At det går an å lage så mange problemer ut av det å koke ris :-) Alle de forskjellige ristypene er gode til sitt formål. Man følger oppskriften på pakken, og bruker en kjele med teflonbelegg. Verre er det ikke....Å koke ris er ikke noe man trenger spesialutstyr for å gjøre. Men hvis noen har glede av det, så gjerne for meg :-)

Det setter seg ikke fast i noen typer kjeler hvis man er nøye med koketid og vannmengde. De eneste gangene jeg har hatt litt prolemer med "kliss i bunnen" er de gangene jeg koker ris til sushi. Men da har jeg antatt at det skyldes sukkeret som følger denne typen riskoking.

Jeg har heller aldri hatt problemer med at ris har satt seg fast. Men den blir bare SÅ mye bedre og luftigere i riskoker.

Jeg trodde det ikke før jeg så det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har heller aldri hatt problemer med at ris har satt seg fast. Men den blir bare SÅ mye bedre og luftigere i riskoker.

Jeg trodde det ikke før jeg så det :)

Ok. Jeg tror deg:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...