Gå til innhold

vaksinehysteri


Gjest krummeluren

Anbefalte innlegg

Åh - det der leste jeg også. De beskrev bl.a. at hun spydde ut av vinduet i taxien. Sånt husker jeg som er på grensen til å ha oppkastfobi - altså i den grad man kan ha denslags når man har barn.

Typisk at jeg husker akkurat det veldig tydelig, jeg oppsøker ikke akkurat denslags skildringer. Det er f.eks. en viss scene i Monty Pytons Meningen med livet som jeg har mer enn nok med å tåle lyden av.

Ja, det med oppkastet hadde jeg glemt.

I det hele tatt sto hennes egen oppfattelse av sitt liv som godt i skarp kontrast til journalistens beskrivelse av dette livet. Huff...

Monty Python, ja, he he, det må vel være den scenen som folk flest _husker_! Thin mint blir aldri helt det samme etter det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 141
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • mrxx

    44

  • Colette

    18

  • morsan

    9

  • emmelina

    3

Mest aktive i denne tråden

Håper ikke at du i fullt alvor mener at røykere er dummere enn andre mennesker?

Vet om en lege som røyker jeg. Og han kan da umulig være dum siden han har klart å bli lege! ;-)

Det er kanskje jeg som er skrekkelig fordomsfull, men jeg møter sjelden røykere som framstår som spesielt skarpe. Unntak finnes selvsagt. Jeg kjenner også en og annen smarting som røyker, men det virker for meg som det stort sett er de litt ressurssvake som fortsatt ikke har greid å stumpe røyken i 2009.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Enhver må få lov til å velge det som er "best" for seg. Selv om det ikke er "best" i forhold til det store flertallet. Hvis noen velger å røyke, og dermed har et godt liv, så må de nesten få lov til det, selv om det i noen tilfeller er et kortere liv:-)''

Jeg husker jeg leste et portrettintervju med Elisabeth Grannemann på den tiden hun var side-kick i obert Aschbergs talk show i Sverige. Hun var bare i begynnelsen av 60-årene, og storrøyker, i tillegg til å være ganske overvektig.

I intervjuet var hun veldig tydelig på at hennes syn på det gode liv/livskvalitet er noe annet enn dem som frarådet røyking. Hun mente det var bedre med et kortere, rikere liv, enn nødvendigvis å leve til man er 90 men ha det asketisk og trist.

I utgangspunktet er jeg enig, men det skal ikke store skrapinga bak fernissen for å finne noe å peke på. For det første forutsetter hun nærmest at den som ikke røyker (eller overspiser, eller direkker eller hva-det-nå-måtte-være) har et kjedeligere og mindre innholdsrikt liv enn røykerne.

Men dernest kan det stilles spørsmål ved livskvaliteten ved hennes eget liv også. Reporteren fulgte henne på flyet til Stockholm og inn til tv-studio. Dama var så dårlig til bens at hun ble transportert i rullestol på flyplassen. Vel ombord på flyet klaget hun voldsomt over halsbrann, og maste masse på flyvertene om å komme med isvann - noe hun ikke fikk før etter take off.

Og hun tente omtrent den neste sigaretten med den forrige, og fremsto som amper når det gikk lange opphold der hun ikke fikk lov til å røyke.

Jeg husker jeg tenkte at hun der neppe har lenge igjen å leve, og jeg fikk dessverre rett.

Elisabeth Granneman, ja...du kunne ikke komme med et verre eksempel, tror jeg :-) Nå var det vel ikke bare røyking som tok knekken på henne, men også en mer flytende variant som kjøpes på vinmonopolet, i tillegg til ekstrem overvekt.

Ellers led hun av nyresvikt, sukkersyke, astma og vann i lungene i tillegg til hjerneslag, ifg. Wikipedia:

http://no.wikipedia.org/wiki/Elisabeth_Granneman

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les hva jeg skriver da. Om alle i risikogruppene KUNNE vaksinere seg var det noe annet. Jeg mener her de som er i risikogruppene som IKKE kan vaksinere som f.eks alvorlig eggallergi. Hva om du var en av de? Ved at alle som kan vakisnerer seg gjør det så er vi med på og også la desse få et liv.

Det skjønner jeg, men vi kan ikke vaksinere oss så fort det er noen som ikke kan vaksinere seg for noe. Så farlig er dette tross alt ikke. Det er nå ca. 23 døde og folk går helt av skaftet. 23 av 5 mill mennesker. Det er mye som er mange ganger farligere enn dette, vanlig influensa f.eks.

Det er 350 ansatte der jeg jobber, ingen av dem vet med sikkerhet om de selv eller andre har hatt svineinfluensa, mange tror, men ingen vet, og det er det samme i min vennekrets.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Massevaksinering er med på å hindre spredning av viruset. Dermed kan de som er i risikogruppa- og som av en eller annen grunn ikke _kan_ vaksinere seg- mindre utsatt for smitte.

Det skjønner jeg, men det får da være måte på av hysteri. Dette viruset er tross alt lite farlig. Hvorfor bør vi ikke vaksinere oss mot vanlig influensa? Det er omtrent tusen ganger farliger hvis vi ser på antall døde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skjønner jeg, men det får da være måte på av hysteri. Dette viruset er tross alt lite farlig. Hvorfor bør vi ikke vaksinere oss mot vanlig influensa? Det er omtrent tusen ganger farliger hvis vi ser på antall døde.

Men det finnes noen skumle historier da..Han siste som døde - en mann i 30-årene. Han var småsyk en uke, og vips i løpet av en time så ble han mye verre og døde. Og han hadde ingen kjente risikofaktorer. Dette er litt skremmende, for å være ærlig:-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men det finnes noen skumle historier da..Han siste som døde - en mann i 30-årene. Han var småsyk en uke, og vips i løpet av en time så ble han mye verre og døde. Og han hadde ingen kjente risikofaktorer. Dette er litt skremmende, for å være ærlig:-(

Selvsagt er det skremmende når en ung mann dør plutselig på denne måten. Men tenk på alle som som dør plutselig hele året, vi kan ikke henge oss opp i enkelte slike tragiske hendelser.

Det er letter å vinne i Lotto enn dette dødssfallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt er det skremmende når en ung mann dør plutselig på denne måten. Men tenk på alle som som dør plutselig hele året, vi kan ikke henge oss opp i enkelte slike tragiske hendelser.

Det er letter å vinne i Lotto enn dette dødssfallet.

Men nå er det en gang slik at vi kan beskytte oss mot slike dødsfall på en enkel måte, nemlig ved å vaksinere oss.

På samme måte som vi bruker bilbelte hver gang til tross for at vi ikke regner med å dø i en bilulykke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt er det skremmende når en ung mann dør plutselig på denne måten. Men tenk på alle som som dør plutselig hele året, vi kan ikke henge oss opp i enkelte slike tragiske hendelser.

Det er letter å vinne i Lotto enn dette dødssfallet.

Jeg håper du har rett. Det er klart at 25 personer ikke er mange, men det er så mye tragisk rundt de som har dødd.

Jeg snakket med sønnen min i dag, og han bor i Sverige. Vi kom på snakk om han som døde pga av vaksinen i Sverige ved at han frastøtte hjertet som var transplantert inn. Han hadde lest at dette også skyldtes at han ikke hadde tatt medisinene sine. Men slike ting gidder jo ikke norske aviser å opplyse om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

Selvsagt er det skremmende når en ung mann dør plutselig på denne måten. Men tenk på alle som som dør plutselig hele året, vi kan ikke henge oss opp i enkelte slike tragiske hendelser.

Det er letter å vinne i Lotto enn dette dødssfallet.

Jeg synes du har en meningsløs og enkel tankegang her.

Ok, det er større sjangse for å dø i tafikken, men det betyr jo ikke at vi ikke bør vaksinere oss av den grunn.

Det er ikke realistisk å slutte med å kjøre bil, men det er klokt å bruke bilbelte. På samme måte vil vi som ønsker beskytte oss mot sykdommer, benytte oss av de mulighetene som finnes.

Javel, så er det hysteri for deg. For meg er det bare sunn fornuft.

Det er meningsløst å fortelle meg at det er større sjangse for at akkurat _min sønn_ kan dø i en bilulykke, enn at han kan dø av svineinfluensa, for det vet du ingenting om. Ikke jeg heller og ingen andre.

Statistikk betyr ingenting i denne sammenhengen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men nå er det en gang slik at vi kan beskytte oss mot slike dødsfall på en enkel måte, nemlig ved å vaksinere oss.

På samme måte som vi bruker bilbelte hver gang til tross for at vi ikke regner med å dø i en bilulykke.

Skal vi tenke sånn så må vi vaksinere oss mot mange andre sykdommer også. Dette har tatt helt av fordi avisene skriker om det og helsemyndighetene ikke har annet valg enn å henge seg på, hvis ikke blir de hengt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper du har rett. Det er klart at 25 personer ikke er mange, men det er så mye tragisk rundt de som har dødd.

Jeg snakket med sønnen min i dag, og han bor i Sverige. Vi kom på snakk om han som døde pga av vaksinen i Sverige ved at han frastøtte hjertet som var transplantert inn. Han hadde lest at dette også skyldtes at han ikke hadde tatt medisinene sine. Men slike ting gidder jo ikke norske aviser å opplyse om.

Hvis dette hadde vært så farlig som det skrikes om hadde langt flere allerede vært døde. Det er tross alt ikke så veldig mange som har vaksinert seg ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dette hadde vært så farlig som det skrikes om hadde langt flere allerede vært døde. Det er tross alt ikke så veldig mange som har vaksinert seg ennå.

Jeg tror jeg er enig med deg i akkurat det:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Nickløsheletia

Jeg håper du har rett. Det er klart at 25 personer ikke er mange, men det er så mye tragisk rundt de som har dødd.

Jeg snakket med sønnen min i dag, og han bor i Sverige. Vi kom på snakk om han som døde pga av vaksinen i Sverige ved at han frastøtte hjertet som var transplantert inn. Han hadde lest at dette også skyldtes at han ikke hadde tatt medisinene sine. Men slike ting gidder jo ikke norske aviser å opplyse om.

Ja, det aller viktigste er jo at folk tar de medisinene de skal ta regelmessig. Det er enda viktigere enn tamiflu.

Jeg leste i avisa at flere doser med vaksine har kommet nå og vi skal vaksinere oss så fort vi kan. Vi er jo ikke 100 % sikker på om det er svineinfluensa vi har hatt, selv om vi er ganske sikre.

Først ble pilgrimene som skulle reise til Mekka vaksinert. Ikke alle av dem fulgte anbefalingene og 4 av dem som ikke fulgte anbefalingene døde underveis. De var ikke hysteriske nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du har en meningsløs og enkel tankegang her.

Ok, det er større sjangse for å dø i tafikken, men det betyr jo ikke at vi ikke bør vaksinere oss av den grunn.

Det er ikke realistisk å slutte med å kjøre bil, men det er klokt å bruke bilbelte. På samme måte vil vi som ønsker beskytte oss mot sykdommer, benytte oss av de mulighetene som finnes.

Javel, så er det hysteri for deg. For meg er det bare sunn fornuft.

Det er meningsløst å fortelle meg at det er større sjangse for at akkurat _min sønn_ kan dø i en bilulykke, enn at han kan dø av svineinfluensa, for det vet du ingenting om. Ikke jeg heller og ingen andre.

Statistikk betyr ingenting i denne sammenhengen.

Nå må du gi deg. Grunnen til at du omtrent gårt av hengslene er at du blir påvirket av hysteriet overalt. Hadde dette vært så farlig som det skrikes om hadde det allerede vært langt flere døde, det er tross alt ikke så mange som har vaksinert seg i tillegg blir det opplyst at det ser ut til å være tilbakegang.

Men jeg skjønner deg hvis du har noen nært deg som er i risikogruppen.

Hvorfor vaksinerer du eller dere deg ikke mot vanlig influensa? Det er over 1000 som dør hvert eneste år. Er det fordi det rammer flest gamle og de betyr ikke så mye?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

Nå må du gi deg. Grunnen til at du omtrent gårt av hengslene er at du blir påvirket av hysteriet overalt. Hadde dette vært så farlig som det skrikes om hadde det allerede vært langt flere døde, det er tross alt ikke så mange som har vaksinert seg i tillegg blir det opplyst at det ser ut til å være tilbakegang.

Men jeg skjønner deg hvis du har noen nært deg som er i risikogruppen.

Hvorfor vaksinerer du eller dere deg ikke mot vanlig influensa? Det er over 1000 som dør hvert eneste år. Er det fordi det rammer flest gamle og de betyr ikke så mye?

Jeg går ikke av hengslende i det hele tatt:-) Jeg er i grunnen en veldig rolig person, selv om jeg diskuterer med deg:-) Men jeg bruker bilbelte. Jeg ber ungene ta på hjelm i slalombakken. Jeg ber ungene ta på redningsvest i båten osv.

Jeg vaksinerer ikke ungene mot vanlig influnsa fordi det er veldig lite sannsynlig at det er farlig for dem. Jeg skal vaksinere min sønn mot svineinfluensa, fordi han har et lungeproblem.

Ingen hysteri her, bare sunn fornuft:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

Nå må du gi deg. Grunnen til at du omtrent gårt av hengslene er at du blir påvirket av hysteriet overalt. Hadde dette vært så farlig som det skrikes om hadde det allerede vært langt flere døde, det er tross alt ikke så mange som har vaksinert seg i tillegg blir det opplyst at det ser ut til å være tilbakegang.

Men jeg skjønner deg hvis du har noen nært deg som er i risikogruppen.

Hvorfor vaksinerer du eller dere deg ikke mot vanlig influensa? Det er over 1000 som dør hvert eneste år. Er det fordi det rammer flest gamle og de betyr ikke så mye?

Jeg går ikke av hengslende i det hele tatt:-) Jeg er i grunnen en veldig rolig person, selv om jeg diskuterer med deg:-) Men jeg bruker bilbelte. Jeg ber ungene ta på hjelm i slalombakken. Jeg ber ungene ta på redningsvest i båten osv.

Jeg vaksinerer ikke ungene mot vanlig influnsa fordi det er veldig lite sannsynlig at det er farlig for dem. Jeg skal vaksinere min sønn mot svineinfluensa, fordi han har et lungeproblem.

Ingen hysteri her, bare sunn fornuft:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal vi tenke sånn så må vi vaksinere oss mot mange andre sykdommer også. Dette har tatt helt av fordi avisene skriker om det og helsemyndighetene ikke har annet valg enn å henge seg på, hvis ikke blir de hengt.

Vi vaksinerer oss mot mange andre sykdommer også.

Selv har jeg i tillegg til svineinfluensavaksinen, vaksinert meg mot sesonginfluensa og pneumokokk-lungebetennelse. Hysterisk er jeg ikke, men jeg ser ikke grunnen til ikke å gjøre dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går ikke av hengslende i det hele tatt:-) Jeg er i grunnen en veldig rolig person, selv om jeg diskuterer med deg:-) Men jeg bruker bilbelte. Jeg ber ungene ta på hjelm i slalombakken. Jeg ber ungene ta på redningsvest i båten osv.

Jeg vaksinerer ikke ungene mot vanlig influnsa fordi det er veldig lite sannsynlig at det er farlig for dem. Jeg skal vaksinere min sønn mot svineinfluensa, fordi han har et lungeproblem.

Ingen hysteri her, bare sunn fornuft:-)

Det er forståelig at du og dine vil vaksinere deg i en slik situasjon.

Men det betyr ikke at 5 mill. trenger å vaksinere seg i dette landet for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...