Gå til innhold

vaksinehysteri


Gjest krummeluren

Anbefalte innlegg

Gjest Nickløsheletia

Skal vi tenke sånn så må vi vaksinere oss mot mange andre sykdommer også. Dette har tatt helt av fordi avisene skriker om det og helsemyndighetene ikke har annet valg enn å henge seg på, hvis ikke blir de hengt.

''Skal vi tenke sånn så må vi vaksinere oss mot mange andre sykdommer også''

Det er jo også det vi gjør. Meslinger var heller ikke farlig for folk flest. Jeg hadde det som barn og de fleste av mine venner. I dag blir babyer vaksinert mot meslinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 141
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • mrxx

    44

  • Colette

    18

  • morsan

    9

  • cecily

    3

Mest aktive i denne tråden

''Skal vi tenke sånn så må vi vaksinere oss mot mange andre sykdommer også''

Det er jo også det vi gjør. Meslinger var heller ikke farlig for folk flest. Jeg hadde det som barn og de fleste av mine venner. I dag blir babyer vaksinert mot meslinger.

Jeg hadde også meslinger som 10-åring. Og det var ingen grei sykdom å ha, synes jeg. Jeg ble bra og fikk feber, ble bra og fikk feber i en mnd. Jeg husker godt hvor bekymret foreldrene mine var over at jeg "aldri" ble bra igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

Det er forståelig at du og dine vil vaksinere deg i en slik situasjon.

Men det betyr ikke at 5 mill. trenger å vaksinere seg i dette landet for det.

Men nå er det jo heller ikke slik at 5 millioner vaksinerer seg.

Jeg tror grunnen til at du føler at det er hysteri, er at avisene skriver mye om det.

Viruset er nytt, ekspertene er usikre/uenige om hvordan utviklingen ville bli. Det er naturlig at det skrives om det. På 80-tallet var det mye skriverier om hiv-viruset. Nå vet vi hvordan viruet smitter og de som ønsker kan ta sine forholdsregler. De som ikke ønsker kan la være.

Jeg er ikke redd for meg selv. Blir jeg ikke tilbudt vaksina her jeg er, så blir jeg ikke redd av den grunn. Det viktigste for meg er at den som trenger den mest får den.

De siste årene har jeg vaksinert meg mot vanlig influensa. Den eneste grunnen til det er at jeg blir tilbudt den gjennom jobben min. Jeg hadde aldri tatt meg bryet med å gå til legen om det ikke var slik at bedriftslegen befant seg 2.min borti gata.

Jeg vet at influensa ikke er farlig for meg, jeg synes bare det har vært veldig deilig slippe å være syk de siste årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det finnes noen skumle historier da..Han siste som døde - en mann i 30-årene. Han var småsyk en uke, og vips i løpet av en time så ble han mye verre og døde. Og han hadde ingen kjente risikofaktorer. Dette er litt skremmende, for å være ærlig:-(

Og idag hørte jeg om en baby på fire mnd som måtte flys med helikopter til Trondheim med organsvikt pga svineinfluensa :-( Babyer skal ikke ha vaksine, så for dem er det ganske viktig at vi andre vaksinerer oss...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

Jeg hadde også meslinger som 10-åring. Og det var ingen grei sykdom å ha, synes jeg. Jeg ble bra og fikk feber, ble bra og fikk feber i en mnd. Jeg husker godt hvor bekymret foreldrene mine var over at jeg "aldri" ble bra igjen.

Huffda. Jeg husker ikke så mye, annet enn at jeg var sengeliggende og at nabobarna kom hjem til meg med godterier som jeg var for syk til å orke spise. Det var slik den gangen at når en i nabolaget ble syk, ble barn sendt hjem til den syke for at de skulle gjøre seg ferdig med sykdommen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi vaksinerer oss mot mange andre sykdommer også.

Selv har jeg i tillegg til svineinfluensavaksinen, vaksinert meg mot sesonginfluensa og pneumokokk-lungebetennelse. Hysterisk er jeg ikke, men jeg ser ikke grunnen til ikke å gjøre dette.

Ja tenk om 5 mill skulle vaksinere seg mot alt som er, det skulle bli tilstander.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja tenk om 5 mill skulle vaksinere seg mot alt som er, det skulle bli tilstander.

LOL.:-) Vi kan ikke få nok trygghet i dagens samfunn, kan vi vel? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og idag hørte jeg om en baby på fire mnd som måtte flys med helikopter til Trondheim med organsvikt pga svineinfluensa :-( Babyer skal ikke ha vaksine, så for dem er det ganske viktig at vi andre vaksinerer oss...

Huff...stakkars liten :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde også meslinger som 10-åring. Og det var ingen grei sykdom å ha, synes jeg. Jeg ble bra og fikk feber, ble bra og fikk feber i en mnd. Jeg husker godt hvor bekymret foreldrene mine var over at jeg "aldri" ble bra igjen.

Søsteren min ble kraftige angrepet av meslinger som liten. Jeg kan fortsatt huske at jeg lå i senga sammen med henne og leste for henne når hun var syk :) Selv fikk jeg ikke meslingene siden jeg var vaksinert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

Og idag hørte jeg om en baby på fire mnd som måtte flys med helikopter til Trondheim med organsvikt pga svineinfluensa :-( Babyer skal ikke ha vaksine, så for dem er det ganske viktig at vi andre vaksinerer oss...

Godt poeng.

Vi er bare 1000 nordmenn her, men 3 barn har ligget på sykehus med pusteproblemer. Alle er heldigvis frsike igjen nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men nå er det jo heller ikke slik at 5 millioner vaksinerer seg.

Jeg tror grunnen til at du føler at det er hysteri, er at avisene skriver mye om det.

Viruset er nytt, ekspertene er usikre/uenige om hvordan utviklingen ville bli. Det er naturlig at det skrives om det. På 80-tallet var det mye skriverier om hiv-viruset. Nå vet vi hvordan viruet smitter og de som ønsker kan ta sine forholdsregler. De som ikke ønsker kan la være.

Jeg er ikke redd for meg selv. Blir jeg ikke tilbudt vaksina her jeg er, så blir jeg ikke redd av den grunn. Det viktigste for meg er at den som trenger den mest får den.

De siste årene har jeg vaksinert meg mot vanlig influensa. Den eneste grunnen til det er at jeg blir tilbudt den gjennom jobben min. Jeg hadde aldri tatt meg bryet med å gå til legen om det ikke var slik at bedriftslegen befant seg 2.min borti gata.

Jeg vet at influensa ikke er farlig for meg, jeg synes bare det har vært veldig deilig slippe å være syk de siste årene.

Det er vel akkurat slik nå at alle blir bedt om å vaksinere seg. Det betyr at hvis alle skulle gjøre det de blir bedt om, så blir det 5 mill som vaksinerer seg.

Jeg snakker ikke om enkelte som bør vaksinere seg av forskjellige årsaker, det er noe helt annet enn det vi opplever med dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff...stakkars liten :-(

Ja, jeg håper inderlig det går bra med ham :-(

Jeg er litt engstelig for å kose for mye med nevøen min som ble seks mnd for to dager siden... Vil ta vaksinen så snart jeg får lov... Han kan sikkert ta vaksinen nå, men jeg er fryktelig glad det ikke er jeg som skal ta standpunkt mht å vaksinere et så lite barn :-( Leste at grunnen til at babyer skal være over seks mnd er ikke fordi det kan være farlig med vaksinen, men fordi den jo kan skape ubehag som de minste babyene takler dårligere enn de litt større.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søsteren min ble kraftige angrepet av meslinger som liten. Jeg kan fortsatt huske at jeg lå i senga sammen med henne og leste for henne når hun var syk :) Selv fikk jeg ikke meslingene siden jeg var vaksinert :)

Huff ja....det var ikke noe særlig. Jeg husker at vi flyttet noen 100 meter akkurat da jeg hadde det. Og derfor ble jeg uten speil et par dager. Jeg glemmer ikke det sjokket jeg fikk da jeg så meg i speilet. Det var ikke en flekk i ansiktet mitt som ikke var fullt av utslett:-( Og jeg tålte ikke lys, og alt smakte rart :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Godt poeng.

Vi er bare 1000 nordmenn her, men 3 barn har ligget på sykehus med pusteproblemer. Alle er heldigvis frsike igjen nå.

Huff...Godt det gikk bra med dem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff ja....det var ikke noe særlig. Jeg husker at vi flyttet noen 100 meter akkurat da jeg hadde det. Og derfor ble jeg uten speil et par dager. Jeg glemmer ikke det sjokket jeg fikk da jeg så meg i speilet. Det var ikke en flekk i ansiktet mitt som ikke var fullt av utslett:-( Og jeg tålte ikke lys, og alt smakte rart :-(

Det utslettet husker jeg godt! Søstra mi var omtrent ugjenkjennelig :-/ Kan forstå det var et sjokk å se seg selv igjen, ja ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja tenk om 5 mill skulle vaksinere seg mot alt som er, det skulle bli tilstander.

Det er jo ikke snakk om å vaksinere seg mot "alt som er", men å vaksinere seg mot sykdommer som kan være potensielt dødelige og som det ikke finnes medisiner mot. Slike sykdommer er det heldigvis fint lite av i Norge idag, så jeg ser ikke helt problemet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg håper inderlig det går bra med ham :-(

Jeg er litt engstelig for å kose for mye med nevøen min som ble seks mnd for to dager siden... Vil ta vaksinen så snart jeg får lov... Han kan sikkert ta vaksinen nå, men jeg er fryktelig glad det ikke er jeg som skal ta standpunkt mht å vaksinere et så lite barn :-( Leste at grunnen til at babyer skal være over seks mnd er ikke fordi det kan være farlig med vaksinen, men fordi den jo kan skape ubehag som de minste babyene takler dårligere enn de litt større.

Ja, det får jeg også håpe. Det er ekstra vondt når små babyer får denne sykdommen.

Er det 6 mnd som er den nedre grensen for vaksinering? Min datter og hennes samboer har besluttet å ikke vaksinere sønnen sin på 4 år. Han er veldig robust og sjelden eller aldri syk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

Det er vel akkurat slik nå at alle blir bedt om å vaksinere seg. Det betyr at hvis alle skulle gjøre det de blir bedt om, så blir det 5 mill som vaksinerer seg.

Jeg snakker ikke om enkelte som bør vaksinere seg av forskjellige årsaker, det er noe helt annet enn det vi opplever med dette.

Ja, det anbefales. Det er ingen tvang. Det er ikke slik at man er hysterisk fordi om man følger anbefalingene til helsemyndighetene. Du kan fortsatt gjøre det du vil. Jeg gjør hva jeg vil, men jeg er ikke hysterisk:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det utslettet husker jeg godt! Søstra mi var omtrent ugjenkjennelig :-/ Kan forstå det var et sjokk å se seg selv igjen, ja ;)

Ja, huff....jeg så ut som en kjøttkake :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh - det der leste jeg også. De beskrev bl.a. at hun spydde ut av vinduet i taxien. Sånt husker jeg som er på grensen til å ha oppkastfobi - altså i den grad man kan ha denslags når man har barn.

Typisk at jeg husker akkurat det veldig tydelig, jeg oppsøker ikke akkurat denslags skildringer. Det er f.eks. en viss scene i Monty Pytons Meningen med livet som jeg har mer enn nok med å tåle lyden av.

Og jeg glemmer aldri at hun fortalte at hun måtte opp om natta for å ta seg en røyk! *måpe*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...