Gå til innhold

vaksinehysteri


Gjest krummeluren

Anbefalte innlegg

Selvsagt er det verre at unge dør enn gamle, men sett i forhold til at det er omtrent 1000 flere som dør av vanlig influensa, PR ÅR så er den faktisk mange ganger verre og det er ikke det samme hysteriet rundt det.

''Hva er forresten problemet med at de som ønsker det kan få ta vaksinen? Ingenting er bedre for de som dropper vaksinen at så mange som mulig tar den ;) Jeg skjønner ikke enkeltes hang til å påvirke andre til ikke å ta vaksinen? Handler det om dårlig samvittighet eller hva? (ikke det at jeg synes vaksinemotstanderne trenger å ha dårlig samvittighet - bare så det er sagt ;-))''

Jeg har da ikke sagt at det er noe problem at enkelte ønsker å ta vaksinen, da har du ikke lest det jeg sier. For meg kan alle som ønsker å ta vaksine, ta så mange vaksiner de bare orker, det er meg knekkende likegyldig. Det jeg sier er at det er unødvendig og be alle i dette landet om å vaksinere seg.

Jeg tror at dersom man ikke gikk ut med en anbefaling om å vaksinere seg, så ville man hatt et stort forklaringsproblem overfor familiene til de som hadde dødd av svineinfluensaen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 141
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • mrxx

    44

  • Colette

    18

  • morsan

    9

  • emmelina

    3

Mest aktive i denne tråden

''Det er en anbefaling for å spare liv. Grunnen er at de regner svineinfluensaen som farligere enn vaksina. Det er liksom ikke verre enn det.''

Jeg har ikke tatt stilling om hva som er farligst, det er ikke det jeg diskuterer

''Svineinfluensaen hadde nettopp blomstret opp igjen, da vaksina kom. Ingen vet hvordan den hadde utviklet seg, da det fremdeles var tidlig på vinteren.''

Uansett så hadde ikke dette vært noen stor risiko.

''23 unge liv er selvfølgelig en del, selv om du synes det er lite. En av dine kunne vært en av dem.''

Jeg og mine kunne ha vært en av dem, men det heller er ikke det vi diskutere, men det er likevel et spørsmål om det er nødvendig å vaksinere 5 mill mennesker.Vi tar mange ganger større sjanser ellers i livet enn dette.

''Når det gjelder vanlig influensa finnes det vaksine hvert år. Hvert år anbefales visse grupper å vaksinere seg og spesielt folk med dårlig helse over 60-65 år. Det er hovedsakelig disse folk den vanlige influensaen er farlig for.''

Her sier du akkurat det jeg mener er kjernen i det jeg sier. Verre burde det ikke ha vært når det gjelder svineinfluensa heller.

''Svineinfluensaen er farligst for de med astma, immunsykdommer hvor lungene er spesielt utsatt, folk med hjerteproblemer, diabetes, men også andre som ikke var klar over at de kunne være utsatt. Helt friske småbarn og voksne har fått pusteproblemer. Derfor anbefales vaksinen for alle.''

Det er svært få som har dødd som ikke tilhører risikogruppen

''Vanlig influensa setter seg ikke i lungene slik denne influensaen gjør. Sesonginfluensaen som kommer hvert år, har vært virus som forskerne har sett før og derfor skrives det ikke så mye om det. Men de anbefaler vaksine også her for de grupper som bør ta den.''

Likefullt dør det over 1000 hvert eneste år og hvor det aldri har vært snakke om noen massevaksinering.

''Grunnen til at de anbefaler alle vaksine når det gjelder svineinfluensaen er at det er nytt, ukjent og ingen vet hvem den vil ramme. Derfor anbefalingen. Det er ingen tvang. Alle vaksiner er frivillige.''

At det er frivillig har jeg aldri sagt noe om og er heller ikke tema.

''Pilgrimmer som reiste til Mekka ble anbefalt å vaksinere seg av helsemyndighetene. 4 av dem døde. De fulgte ikke anbefalingene. Det var jo deres valg, men helsemyndighetene har gjort jobben sin.''

Hvo mange reiste til Mekka og hvor mange var ikke vaksinert? Jeg tror ikke noe på at det var kun de 4 som døde som ikke var vaksinert. Når du vet hvor mange som reiser dit hvert år, så er du naiv hvis du tror det,.

''Du behøver ikke vaksinere deg eller barna dine hvis du ikke vil, men du kan ikke skylde på andre enn deg selv om du valgte feil. Helsemyndighetene har gjort jobben sin''

Jeg har aldri sagt at ingen skal vaksinere seg, det er heller ikke poenget. Poenget er om det er nødvendig å lage så mye oppstyr som er i denne saken og vaksinere 5 mill mennesker.

Hvor ble det av fugleinfluensaen som også tok mye av? Vi har fortsatt ikke dødd som fluer, eller rettere sagt, som fugler:-)

''men det er likevel et spørsmål om det er nødvendig å vaksinere 5 mill mennesker.Vi tar mange ganger større sjanser ellers i livet enn dette.''

Men vi massevaksinerer jo nordmenn også mot sykdommer som meslinger, kusma og røde hunder, men dette skjer gradvis med nye årskull barn hvert år og ikke folk i alle aldersgrupper.

Jeg har selv hatt disse sykdommene som barn, og overlevde dem, men har overhodet ikke vært i tvil om at barnet mitt skulle få MMR-vaksinen når han ble tilbudt den.

Argumentet om at vi tar andre sjanser kjøper jeg ikke - det er som å si at dersom du røyker kan du like gjerne gi blaffen i å ha på deg redningsvest ombord i båt...

''Hvor ble det av fugleinfluensaen som også tok mye av? Vi har fortsatt ikke dødd som fluer, eller rettere sagt, som fugler:-)''

Bare at du i det hele tatt sammenligner med fugleinfluensaen, dog med en liten smiley, beviser hvor lite du har satt deg inn i dette. Du sitter bare hjemme i sofaen og synser i vei og tror at din sunne fornuft er bedre enn fagfolks vurderinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal jeg det? Du skriver bare om risikogruppen generelt. Ok, du ville heller satt livet til ditt barn på spill fremfor å mene at alle burde vaksinert seg? Som sagt er svineinfluensaen meget farlig for de som ikke kan vaksienere seg. Det er selvsagt ingen som forlanger at andre skal vaksinere seg. Men det er snakk om å tenke litt på andre også og ikke bare på seg selv.

Du har ikke lest noe av det jeg skriver. Jeg har da ikke sagt at ingen skal vaksinere seg og jeg har heller ikke sagt at de som er i en risikogruppe ikke skal vaksinere seg og jeg har heller ikke sagt at jeg ikke ville vaksinere meg selv og barna mine hvis vi var i en riskiogruppe. Lær deg og les.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''men det er likevel et spørsmål om det er nødvendig å vaksinere 5 mill mennesker.Vi tar mange ganger større sjanser ellers i livet enn dette.''

Men vi massevaksinerer jo nordmenn også mot sykdommer som meslinger, kusma og røde hunder, men dette skjer gradvis med nye årskull barn hvert år og ikke folk i alle aldersgrupper.

Jeg har selv hatt disse sykdommene som barn, og overlevde dem, men har overhodet ikke vært i tvil om at barnet mitt skulle få MMR-vaksinen når han ble tilbudt den.

Argumentet om at vi tar andre sjanser kjøper jeg ikke - det er som å si at dersom du røyker kan du like gjerne gi blaffen i å ha på deg redningsvest ombord i båt...

''Hvor ble det av fugleinfluensaen som også tok mye av? Vi har fortsatt ikke dødd som fluer, eller rettere sagt, som fugler:-)''

Bare at du i det hele tatt sammenligner med fugleinfluensaen, dog med en liten smiley, beviser hvor lite du har satt deg inn i dette. Du sitter bare hjemme i sofaen og synser i vei og tror at din sunne fornuft er bedre enn fagfolks vurderinger.

''Bare at du i det hele tatt sammenligner med fugleinfluensaen, dog med en liten smiley, beviser hvor lite du har satt deg inn i dette. Du sitter bare hjemme i sofaen og synser i vei og tror at din sunne fornuft er bedre enn fagfolks vurderinger.''

Smileyen skjønte du ikke. Det siste er for dumt til å kommentere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at dersom man ikke gikk ut med en anbefaling om å vaksinere seg, så ville man hatt et stort forklaringsproblem overfor familiene til de som hadde dødd av svineinfluensaen.

Det skjønner jeg veldig godt, derfor er de ikke annet valg heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg lest igjennom en god del av svarene dine og min konklusjon er at du ikke aner noe om det du uttaler deg om. Jeg er ikke særlig redd for sykdommer og tilhører ikke risikogruppe. Jeg hadde ikke noen særlige tanker om å bli vaksinert, men diskuterte det med legen min da jeg var hos henne av andre grunner.

Etter å ha snakket med henne har jeg snakket med to andre leger også, og alle sier det samme. Det er mye uklart med denne influensaen fremfor andre. Ingen vet hvorfor unge mennesker blir så mye sykere enn eldre. Det pleier å være omvendt. Han som døde sist var en mann i tredveårene. Det er mer alvorlig enn hvis en mann i åttiårene hadde tatt siste åndedraget pga. svineinfluensa.

Legene sa rett ut at det er mye farligere å få svineinfluensa enn å bli vaksinert. De rådet meg alle sammen til å ta vaksinen. Jeg tror mer på dem enn slike tøffe besservissere som deg.

Denne svineinfluensan er ikke hysteri. Den er dødsens alvor slik det viser seg med mange. Det betyr ikke at alle blir like syke, og de som ikke vet om de har hatt svineinfluensa kan vi ikke regne med.

Jeg pleier å søke råd til fagpersoner når jeg er i tvil. Det har jeg gjort og fått svar. De rådene kommer jeg til å følge så fort turen kommer til meg. Jeg kommer ikke til å snike i køen.

Skriver under på dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du har ikke lest noe av det jeg skriver. Jeg har da ikke sagt at ingen skal vaksinere seg og jeg har heller ikke sagt at de som er i en risikogruppe ikke skal vaksinere seg og jeg har heller ikke sagt at jeg ikke ville vaksinere meg selv og barna mine hvis vi var i en riskiogruppe. Lær deg og les.

''Lær deg og les''

Og du bør lære deg bruken av og/å og imperativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var jeg faktisk usikker på om jeg skulle svare på. Her var det mye rart. Jeg håper da inderlig at du hører på legene og ikke på meg, hehe. En lege kan ikke ta sjansen på å si noe annet heller, i tilfelle du ble dausyk dagen etter.

Hvis dette hadde vært så farlig som det sies, så hadde langt flere allerede vært døde, fordi vaksinen kom altfor sent i forhold til når dette startet. Nå skrives det også om at det er tilbakegang. Sjansen for at du dør av dette er fosvinnende liten.

Men likevel må dette ses på i sammenhenger. Selvsagt er det mye verre at unge blir rammet enn at eldre blir det. Men sett i sammenheng med at det er tusen ganger farligere å få vanlig influensa, sett i forhold til antall døde og det skjer tross alt hvert år, så blir dette hauset kraftig opp.

Det er ikke måte på hva folk er redd om dagen, de tør ikke å sende ungene i svømmehallen, ikke skal de ha gym, selv om mulighetene for smitte er mye større i andre sammenhenger og noen er redd børdskjæremaskiner og tør snart ikke å gå og handle på butikken. Er ikke det å ta altfor kraftig i så vet ikke jeg.

Fugleinflusena gikk også over i historien uten at vi daua som fluer.

Media skaper et hysteri det er jeg enig i, men dine påstander om at legene må svare slik de gjør er for drøye. Da sier du at du vet bedre enn legene og det er jeg aldeles uenig i.

Det er mye rart i alle dine innlegg nedover og gir inntrykk av en tøffing som skal vise omverdenen at HAN er i hvert fall ikke redd.

At gamle mennesker dør når de får influensa er ikke noe nytt, men det føres det statistikk over. Det er for mye usikkerhet rundt denne influensaen slik det har vært flere ganger før, hva med spanske syken og Asiainfluense i siste århundre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tenk litt på andre også da

Du har ikke lest noe av det jeg skriver. Jeg har da ikke sagt at ingen skal vaksinere seg og jeg har heller ikke sagt at de som er i en risikogruppe ikke skal vaksinere seg og jeg har heller ikke sagt at jeg ikke ville vaksinere meg selv og barna mine hvis vi var i en riskiogruppe. Lær deg og les.

Jeg tror du spiller dum nå så nå forklarer jeg ikke en gang til.

Rister på hodet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du spiller dum nå så nå forklarer jeg ikke en gang til.

Rister på hodet!

Spiller dum? Jeg har da svart på spørsmålene dine, klart og tydelig. Du har ikke gjort annet enn å slenge med leppa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Media skaper et hysteri det er jeg enig i, men dine påstander om at legene må svare slik de gjør er for drøye. Da sier du at du vet bedre enn legene og det er jeg aldeles uenig i.

Det er mye rart i alle dine innlegg nedover og gir inntrykk av en tøffing som skal vise omverdenen at HAN er i hvert fall ikke redd.

At gamle mennesker dør når de får influensa er ikke noe nytt, men det føres det statistikk over. Det er for mye usikkerhet rundt denne influensaen slik det har vært flere ganger før, hva med spanske syken og Asiainfluense i siste århundre?

Du er litt for usakelig til at jeg gidder å bruke tid på innleggene dine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tenk litt på andre også da

Spiller dum? Jeg har da svart på spørsmålene dine, klart og tydelig. Du har ikke gjort annet enn å slenge med leppa

Om du ikke spiller dum så har du tydligvis ikke skjønnt hva allergi er. Sett deg først ned og les om det.

Jeg sa altså:

ALLERGI. I DENNE DISKUSJONEN ALLERGI MOT SVINEINFLUENSAVAKSINE!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om du ikke spiller dum så har du tydligvis ikke skjønnt hva allergi er. Sett deg først ned og les om det.

Jeg sa altså:

ALLERGI. I DENNE DISKUSJONEN ALLERGI MOT SVINEINFLUENSAVAKSINE!!

For å si det sånn, du er for usakelig til at jeg gidder å svare på innleggene dine. Vi er her for i diskutere og ikke komme med masse usakeligheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tenk litt på andre også da

For å si det sånn, du er for usakelig til at jeg gidder å svare på innleggene dine. Vi er her for i diskutere og ikke komme med masse usakeligheter.

Så det er ikke så nøye med de i risikogruppene som ikke kan vaksinere seg?

Hvorfor kan du ikke bare innrømme at du ikke bryr deg om de som rammes av det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er litt for usakelig til at jeg gidder å bruke tid på innleggene dine.

Jeg har til gode å se at dine argumenter om at legene er usaklige og du den eneste saklige er mye verdt. Heldigvis ser det ut som de fleste ikke hopper på de selvgode argumentene dine, men du kan jo alltid prøve.......

Det er et idiotisk argument å fortelle meg at leger MÅ si noe, men at du vet bedre...foruten at du som en av de få hanene i en stor hønseflokk gjør deg ikke særlig stor med å si at de som motsier deg er usaklige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å si det sånn, du er for usakelig til at jeg gidder å svare på innleggene dine. Vi er her for i diskutere og ikke komme med masse usakeligheter.

Interessant å se at det er flere som motsier deg og da kaller du dem usaklige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det er ikke så nøye med de i risikogruppene som ikke kan vaksinere seg?

Hvorfor kan du ikke bare innrømme at du ikke bryr deg om de som rammes av det?

Som sagt du er for useriøs til at du er verdt å bruke tid på. Jeg kunne gjerne ha svart deg, men gidder ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant å se at det er flere som motsier deg og da kaller du dem usaklige.

Jeg har svart på mange innlegg, men du er av de som har vært useriøs. Hadde du spurt meg skikkelig hadde du fått svar også. Vi er jo her for å diskutere, men jeg gidder ikke å bruke tid på det som er useriøst, det er for mange innlegg å svare på til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har svart på mange innlegg, men du er av de som har vært useriøs. Hadde du spurt meg skikkelig hadde du fått svar også. Vi er jo her for å diskutere, men jeg gidder ikke å bruke tid på det som er useriøst, det er for mange innlegg å svare på til det.

Du har lite seriøst å bidra med i denne tråden, og du diskuterer ikke i det hele tatt. Du kommer gamg på gang med idiotiske fremstillinger om 5 millioner som om det er et eller annet argument. Du er arrogant som tror du vet mer enn leger og stiller dem og alle andre i dårlig lys. Dette er mitt siste svar til deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...