Gå til innhold

vaksinehysteri


Gjest krummeluren

Anbefalte innlegg

''Det er tross alt ikke så veldig mange som har vaksinert seg ennå.''

Per denne uke er ca 1,7 millioner doser vaksine distribuert.

Ikke et ubetydelig antall når det gjelder å begrense spredning. Dette i tillegg til forbedrede hygienerutiner.

pandemi.no

Det er 3 mill som ikke har vaksinert seg og sett i forhold til når disse vaksinene er utført og når dette startet, så er det i alle fall ikke bare vaksinen som har gjort at flere ikke har mistet livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 141
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • mrxx

    44

  • Colette

    18

  • morsan

    9

  • cecily

    3

Mest aktive i denne tråden

Svineinfluensaen er ny- og de fleste kan bli syk i mer eller mindre grad av den. For noen er det alvorlig.

Dette er nå.

Dersom viruset muterer- hvilket det allerede ses at den har gjort i noen tilfeller- så kan vi risikere en alvorligere variant av viruset. At viruset plutselig blir farlig for både deg og meg- og ikke bare risikogrupper og noen få andre.

De som da har hatt sykdommen før- eller er vaksinert- er mindre utsatt for å bli alvorlig syk av mutert virus.

Jeg forstår dette, men sett i forhold til at det bes om at 5 mill skal vaksinere seg så blir dette hysteri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har sannsynligvis hatt svineinfluensa her også men vi har allikevel vaksinert oss for å være på den sikre siden så vi ikke skal smitte andre. Jeg synes det er superegoistisk og ikke vaksinere seg. Etter min mening er det vedlig hysteriskt og være så redd denne vaksinen.

Hvor har jeg sagt at jeg eller andre er redd vaksinen? Det er jo ikke det vi snakker om i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men nå var det ikke det jeg spurte om. Jeg spørr om du ville sagt det samme om du (eller ditt barn) var i risikogruppe og ikke kunne vaksinere deg. Ville du da hatt den samme meningen? Hadde du da også vært i mot massevaksinering?

Langt flere enn de 23 unge kan dø siden folk er så egoistiske og ikke vaksinere seg.

Om jeg eller mine barn hadde vært i risikogruppen hadde jeg selvsagt ikke ment at 5 mill i dette landet skulle vaksinere seg og jeg hadde heller ikke forlangt at de i min nærmeste omgangskrets hadde vaksinert seg heller. Det får bli opp til den enkelte og bestemme.

Forøvrig er det ikke det jeg diskuterer i denne tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er svineinfluensaen i seg selv hysteri. Massevaksinering er også helt på trynet når vi ser hva dette er.

Venninna de burde heller velge å slutte å røyke og ta vaksinen enn å gjøre motsatt. Eller hun kunne velge å ikke gjøre noe av delene.

Nå har jeg lest igjennom en god del av svarene dine og min konklusjon er at du ikke aner noe om det du uttaler deg om. Jeg er ikke særlig redd for sykdommer og tilhører ikke risikogruppe. Jeg hadde ikke noen særlige tanker om å bli vaksinert, men diskuterte det med legen min da jeg var hos henne av andre grunner.

Etter å ha snakket med henne har jeg snakket med to andre leger også, og alle sier det samme. Det er mye uklart med denne influensaen fremfor andre. Ingen vet hvorfor unge mennesker blir så mye sykere enn eldre. Det pleier å være omvendt. Han som døde sist var en mann i tredveårene. Det er mer alvorlig enn hvis en mann i åttiårene hadde tatt siste åndedraget pga. svineinfluensa.

Legene sa rett ut at det er mye farligere å få svineinfluensa enn å bli vaksinert. De rådet meg alle sammen til å ta vaksinen. Jeg tror mer på dem enn slike tøffe besservissere som deg.

Denne svineinfluensan er ikke hysteri. Den er dødsens alvor slik det viser seg med mange. Det betyr ikke at alle blir like syke, og de som ikke vet om de har hatt svineinfluensa kan vi ikke regne med.

Jeg pleier å søke råd til fagpersoner når jeg er i tvil. Det har jeg gjort og fått svar. De rådene kommer jeg til å følge så fort turen kommer til meg. Jeg kommer ikke til å snike i køen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg lest igjennom en god del av svarene dine og min konklusjon er at du ikke aner noe om det du uttaler deg om. Jeg er ikke særlig redd for sykdommer og tilhører ikke risikogruppe. Jeg hadde ikke noen særlige tanker om å bli vaksinert, men diskuterte det med legen min da jeg var hos henne av andre grunner.

Etter å ha snakket med henne har jeg snakket med to andre leger også, og alle sier det samme. Det er mye uklart med denne influensaen fremfor andre. Ingen vet hvorfor unge mennesker blir så mye sykere enn eldre. Det pleier å være omvendt. Han som døde sist var en mann i tredveårene. Det er mer alvorlig enn hvis en mann i åttiårene hadde tatt siste åndedraget pga. svineinfluensa.

Legene sa rett ut at det er mye farligere å få svineinfluensa enn å bli vaksinert. De rådet meg alle sammen til å ta vaksinen. Jeg tror mer på dem enn slike tøffe besservissere som deg.

Denne svineinfluensan er ikke hysteri. Den er dødsens alvor slik det viser seg med mange. Det betyr ikke at alle blir like syke, og de som ikke vet om de har hatt svineinfluensa kan vi ikke regne med.

Jeg pleier å søke råd til fagpersoner når jeg er i tvil. Det har jeg gjort og fått svar. De rådene kommer jeg til å følge så fort turen kommer til meg. Jeg kommer ikke til å snike i køen.

Dette var jeg faktisk usikker på om jeg skulle svare på. Her var det mye rart. Jeg håper da inderlig at du hører på legene og ikke på meg, hehe. En lege kan ikke ta sjansen på å si noe annet heller, i tilfelle du ble dausyk dagen etter.

Hvis dette hadde vært så farlig som det sies, så hadde langt flere allerede vært døde, fordi vaksinen kom altfor sent i forhold til når dette startet. Nå skrives det også om at det er tilbakegang. Sjansen for at du dør av dette er fosvinnende liten.

Men likevel må dette ses på i sammenhenger. Selvsagt er det mye verre at unge blir rammet enn at eldre blir det. Men sett i sammenheng med at det er tusen ganger farligere å få vanlig influensa, sett i forhold til antall døde og det skjer tross alt hvert år, så blir dette hauset kraftig opp.

Det er ikke måte på hva folk er redd om dagen, de tør ikke å sende ungene i svømmehallen, ikke skal de ha gym, selv om mulighetene for smitte er mye større i andre sammenhenger og noen er redd børdskjæremaskiner og tør snart ikke å gå og handle på butikken. Er ikke det å ta altfor kraftig i så vet ikke jeg.

Fugleinflusena gikk også over i historien uten at vi daua som fluer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest tenk litt på andre også da

Om jeg eller mine barn hadde vært i risikogruppen hadde jeg selvsagt ikke ment at 5 mill i dette landet skulle vaksinere seg og jeg hadde heller ikke forlangt at de i min nærmeste omgangskrets hadde vaksinert seg heller. Det får bli opp til den enkelte og bestemme.

Forøvrig er det ikke det jeg diskuterer i denne tråden.

Jeg skrev om ditt barn var i risikogruppen og ikke kunne ta vaksinen p.g.a alvorlig allergi mot innholdsstoffene. Hadde du da ment det samme?

Tenk på de som er i den situasjonen. De må holde barna sine isolert fra alt omtrent p.g.a at folk ikke vil vaksinere seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tenk litt på andre også da

Dette var jeg faktisk usikker på om jeg skulle svare på. Her var det mye rart. Jeg håper da inderlig at du hører på legene og ikke på meg, hehe. En lege kan ikke ta sjansen på å si noe annet heller, i tilfelle du ble dausyk dagen etter.

Hvis dette hadde vært så farlig som det sies, så hadde langt flere allerede vært døde, fordi vaksinen kom altfor sent i forhold til når dette startet. Nå skrives det også om at det er tilbakegang. Sjansen for at du dør av dette er fosvinnende liten.

Men likevel må dette ses på i sammenhenger. Selvsagt er det mye verre at unge blir rammet enn at eldre blir det. Men sett i sammenheng med at det er tusen ganger farligere å få vanlig influensa, sett i forhold til antall døde og det skjer tross alt hvert år, så blir dette hauset kraftig opp.

Det er ikke måte på hva folk er redd om dagen, de tør ikke å sende ungene i svømmehallen, ikke skal de ha gym, selv om mulighetene for smitte er mye større i andre sammenhenger og noen er redd børdskjæremaskiner og tør snart ikke å gå og handle på butikken. Er ikke det å ta altfor kraftig i så vet ikke jeg.

Fugleinflusena gikk også over i historien uten at vi daua som fluer.

Hvis ikke folk var redd dette så hadde flere dødd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

Nå har jeg lest igjennom en god del av svarene dine og min konklusjon er at du ikke aner noe om det du uttaler deg om. Jeg er ikke særlig redd for sykdommer og tilhører ikke risikogruppe. Jeg hadde ikke noen særlige tanker om å bli vaksinert, men diskuterte det med legen min da jeg var hos henne av andre grunner.

Etter å ha snakket med henne har jeg snakket med to andre leger også, og alle sier det samme. Det er mye uklart med denne influensaen fremfor andre. Ingen vet hvorfor unge mennesker blir så mye sykere enn eldre. Det pleier å være omvendt. Han som døde sist var en mann i tredveårene. Det er mer alvorlig enn hvis en mann i åttiårene hadde tatt siste åndedraget pga. svineinfluensa.

Legene sa rett ut at det er mye farligere å få svineinfluensa enn å bli vaksinert. De rådet meg alle sammen til å ta vaksinen. Jeg tror mer på dem enn slike tøffe besservissere som deg.

Denne svineinfluensan er ikke hysteri. Den er dødsens alvor slik det viser seg med mange. Det betyr ikke at alle blir like syke, og de som ikke vet om de har hatt svineinfluensa kan vi ikke regne med.

Jeg pleier å søke råd til fagpersoner når jeg er i tvil. Det har jeg gjort og fått svar. De rådene kommer jeg til å følge så fort turen kommer til meg. Jeg kommer ikke til å snike i køen.

Bra innlegg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

Jo, det er vanskelig å forstå på grunn av at reaksjonene står ikke stil til omfanget.

Alt det andre du nevner har ikke på langt nær samme fokus som svineinfluensaen har fått.

''Alt det andre du nevner har ikke på langt nær samme fokus som svineinfluensaen har fått''

Hvor i all verden har du vært?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

Joda, noen blir syke og enda mener dere at det er greit at 5 mill i dette landet skal vaksinere seg. Det mener jeg er hysteri.

''Alt det andre du nevner har ikke på langt nær samme fokus som svineinfluensaen har fått''

Det er en anbefaling for å spare liv. Grunnen er at de regner svineinfluensaen som farligere enn vaksina. Det er liksom ikke verre enn det.

Svineinfluensaen hadde nettopp blomstret opp igjen, da vaksina kom. Ingen vet hvordan den hadde utviklet seg, da det fremdeles var tidlig på vinteren.

23 unge liv er selvfølgelig en del, selv om du synes det er lite. En av dine kunne vært en av dem.

Når det gjelder vanlig influensa finnes det vaksine hvert år. Hvert år anbefales visse grupper å vaksinere seg og spesielt folk med dårlig helse over 60-65 år. Det er hovedsakelig disse folk den vanlige influensaen er farlig for.

Svineinfluensaen er farligst for de med astma, immunsykdommer hvor lungene er spesielt utsatt, folk med hjerteproblemer, diabetes, men også andre som ikke var klar over at de kunne være utsatt.

Helt friske småbarn og voksne har fått pusteproblemer. Derfor anbefales vaksinen for alle.

Vanlig influensa setter seg ikke i lungene slik denne influensaen gjør. Sesonginfluensaen som kommer hvert år, har vært virus som forskerne har sett før og derfor skrives det ikke så mye om det. Men de anbefaler vaksine også her for de grupper som bør ta den.

Grunnen til at de anbefaler alle vaksine når det gjelder svineinfluensaen er at det er nytt, ukjent og ingen vet hvem den vil ramme. Derfor anbefalingen. Det er ingen tvang.

Alle vaksiner er frivillige.

Pilgrimmer som reiste til Mekka ble anbefalt å vaksinere seg av helsemyndighetene. 4 av dem døde. De fulgte ikke anbefalingene. Det var jo deres valg, men helsemyndighetene har gjort jobben sin.

Du behøver ikke vaksinere deg eller barna dine hvis du ikke vil, men du kan ikke skylde på andre enn deg selv om du valgte feil. Helsemyndighetene har gjort jobben sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var jeg faktisk usikker på om jeg skulle svare på. Her var det mye rart. Jeg håper da inderlig at du hører på legene og ikke på meg, hehe. En lege kan ikke ta sjansen på å si noe annet heller, i tilfelle du ble dausyk dagen etter.

Hvis dette hadde vært så farlig som det sies, så hadde langt flere allerede vært døde, fordi vaksinen kom altfor sent i forhold til når dette startet. Nå skrives det også om at det er tilbakegang. Sjansen for at du dør av dette er fosvinnende liten.

Men likevel må dette ses på i sammenhenger. Selvsagt er det mye verre at unge blir rammet enn at eldre blir det. Men sett i sammenheng med at det er tusen ganger farligere å få vanlig influensa, sett i forhold til antall døde og det skjer tross alt hvert år, så blir dette hauset kraftig opp.

Det er ikke måte på hva folk er redd om dagen, de tør ikke å sende ungene i svømmehallen, ikke skal de ha gym, selv om mulighetene for smitte er mye større i andre sammenhenger og noen er redd børdskjæremaskiner og tør snart ikke å gå og handle på butikken. Er ikke det å ta altfor kraftig i så vet ikke jeg.

Fugleinflusena gikk også over i historien uten at vi daua som fluer.

Enig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skrev om ditt barn var i risikogruppen og ikke kunne ta vaksinen p.g.a alvorlig allergi mot innholdsstoffene. Hadde du da ment det samme?

Tenk på de som er i den situasjonen. De må holde barna sine isolert fra alt omtrent p.g.a at folk ikke vil vaksinere seg.

Les svaret mitt en gang til ovenfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Alt det andre du nevner har ikke på langt nær samme fokus som svineinfluensaen har fått''

Det er en anbefaling for å spare liv. Grunnen er at de regner svineinfluensaen som farligere enn vaksina. Det er liksom ikke verre enn det.

Svineinfluensaen hadde nettopp blomstret opp igjen, da vaksina kom. Ingen vet hvordan den hadde utviklet seg, da det fremdeles var tidlig på vinteren.

23 unge liv er selvfølgelig en del, selv om du synes det er lite. En av dine kunne vært en av dem.

Når det gjelder vanlig influensa finnes det vaksine hvert år. Hvert år anbefales visse grupper å vaksinere seg og spesielt folk med dårlig helse over 60-65 år. Det er hovedsakelig disse folk den vanlige influensaen er farlig for.

Svineinfluensaen er farligst for de med astma, immunsykdommer hvor lungene er spesielt utsatt, folk med hjerteproblemer, diabetes, men også andre som ikke var klar over at de kunne være utsatt.

Helt friske småbarn og voksne har fått pusteproblemer. Derfor anbefales vaksinen for alle.

Vanlig influensa setter seg ikke i lungene slik denne influensaen gjør. Sesonginfluensaen som kommer hvert år, har vært virus som forskerne har sett før og derfor skrives det ikke så mye om det. Men de anbefaler vaksine også her for de grupper som bør ta den.

Grunnen til at de anbefaler alle vaksine når det gjelder svineinfluensaen er at det er nytt, ukjent og ingen vet hvem den vil ramme. Derfor anbefalingen. Det er ingen tvang.

Alle vaksiner er frivillige.

Pilgrimmer som reiste til Mekka ble anbefalt å vaksinere seg av helsemyndighetene. 4 av dem døde. De fulgte ikke anbefalingene. Det var jo deres valg, men helsemyndighetene har gjort jobben sin.

Du behøver ikke vaksinere deg eller barna dine hvis du ikke vil, men du kan ikke skylde på andre enn deg selv om du valgte feil. Helsemyndighetene har gjort jobben sin.

''Det er en anbefaling for å spare liv. Grunnen er at de regner svineinfluensaen som farligere enn vaksina. Det er liksom ikke verre enn det.''

Jeg har ikke tatt stilling om hva som er farligst, det er ikke det jeg diskuterer

''Svineinfluensaen hadde nettopp blomstret opp igjen, da vaksina kom. Ingen vet hvordan den hadde utviklet seg, da det fremdeles var tidlig på vinteren.''

Uansett så hadde ikke dette vært noen stor risiko.

''23 unge liv er selvfølgelig en del, selv om du synes det er lite. En av dine kunne vært en av dem.''

Jeg og mine kunne ha vært en av dem, men det heller er ikke det vi diskutere, men det er likevel et spørsmål om det er nødvendig å vaksinere 5 mill mennesker.Vi tar mange ganger større sjanser ellers i livet enn dette.

''Når det gjelder vanlig influensa finnes det vaksine hvert år. Hvert år anbefales visse grupper å vaksinere seg og spesielt folk med dårlig helse over 60-65 år. Det er hovedsakelig disse folk den vanlige influensaen er farlig for.''

Her sier du akkurat det jeg mener er kjernen i det jeg sier. Verre burde det ikke ha vært når det gjelder svineinfluensa heller.

''Svineinfluensaen er farligst for de med astma, immunsykdommer hvor lungene er spesielt utsatt, folk med hjerteproblemer, diabetes, men også andre som ikke var klar over at de kunne være utsatt. Helt friske småbarn og voksne har fått pusteproblemer. Derfor anbefales vaksinen for alle.''

Det er svært få som har dødd som ikke tilhører risikogruppen

''Vanlig influensa setter seg ikke i lungene slik denne influensaen gjør. Sesonginfluensaen som kommer hvert år, har vært virus som forskerne har sett før og derfor skrives det ikke så mye om det. Men de anbefaler vaksine også her for de grupper som bør ta den.''

Likefullt dør det over 1000 hvert eneste år og hvor det aldri har vært snakke om noen massevaksinering.

''Grunnen til at de anbefaler alle vaksine når det gjelder svineinfluensaen er at det er nytt, ukjent og ingen vet hvem den vil ramme. Derfor anbefalingen. Det er ingen tvang. Alle vaksiner er frivillige.''

At det er frivillig har jeg aldri sagt noe om og er heller ikke tema.

''Pilgrimmer som reiste til Mekka ble anbefalt å vaksinere seg av helsemyndighetene. 4 av dem døde. De fulgte ikke anbefalingene. Det var jo deres valg, men helsemyndighetene har gjort jobben sin.''

Hvo mange reiste til Mekka og hvor mange var ikke vaksinert? Jeg tror ikke noe på at det var kun de 4 som døde som ikke var vaksinert. Når du vet hvor mange som reiser dit hvert år, så er du naiv hvis du tror det,.

''Du behøver ikke vaksinere deg eller barna dine hvis du ikke vil, men du kan ikke skylde på andre enn deg selv om du valgte feil. Helsemyndighetene har gjort jobben sin''

Jeg har aldri sagt at ingen skal vaksinere seg, det er heller ikke poenget. Poenget er om det er nødvendig å lage så mye oppstyr som er i denne saken og vaksinere 5 mill mennesker.

Hvor ble det av fugleinfluensaen som også tok mye av? Vi har fortsatt ikke dødd som fluer, eller rettere sagt, som fugler:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Alt det andre du nevner har ikke på langt nær samme fokus som svineinfluensaen har fått''

Hvor i all verden har du vært?

Du kan da ikke mene at det har vært samme hysteri rundt de andre temaene du nevner som dette. Da lurer jeg også på hvor du har vært.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tenk litt på andre også da

Les svaret mitt en gang til ovenfor.

Hvorfor skal jeg det? Du skriver bare om risikogruppen generelt. Ok, du ville heller satt livet til ditt barn på spill fremfor å mene at alle burde vaksinert seg? Som sagt er svineinfluensaen meget farlig for de som ikke kan vaksienere seg. Det er selvsagt ingen som forlanger at andre skal vaksinere seg. Men det er snakk om å tenke litt på andre også og ikke bare på seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

''Det er en anbefaling for å spare liv. Grunnen er at de regner svineinfluensaen som farligere enn vaksina. Det er liksom ikke verre enn det.''

Jeg har ikke tatt stilling om hva som er farligst, det er ikke det jeg diskuterer

''Svineinfluensaen hadde nettopp blomstret opp igjen, da vaksina kom. Ingen vet hvordan den hadde utviklet seg, da det fremdeles var tidlig på vinteren.''

Uansett så hadde ikke dette vært noen stor risiko.

''23 unge liv er selvfølgelig en del, selv om du synes det er lite. En av dine kunne vært en av dem.''

Jeg og mine kunne ha vært en av dem, men det heller er ikke det vi diskutere, men det er likevel et spørsmål om det er nødvendig å vaksinere 5 mill mennesker.Vi tar mange ganger større sjanser ellers i livet enn dette.

''Når det gjelder vanlig influensa finnes det vaksine hvert år. Hvert år anbefales visse grupper å vaksinere seg og spesielt folk med dårlig helse over 60-65 år. Det er hovedsakelig disse folk den vanlige influensaen er farlig for.''

Her sier du akkurat det jeg mener er kjernen i det jeg sier. Verre burde det ikke ha vært når det gjelder svineinfluensa heller.

''Svineinfluensaen er farligst for de med astma, immunsykdommer hvor lungene er spesielt utsatt, folk med hjerteproblemer, diabetes, men også andre som ikke var klar over at de kunne være utsatt. Helt friske småbarn og voksne har fått pusteproblemer. Derfor anbefales vaksinen for alle.''

Det er svært få som har dødd som ikke tilhører risikogruppen

''Vanlig influensa setter seg ikke i lungene slik denne influensaen gjør. Sesonginfluensaen som kommer hvert år, har vært virus som forskerne har sett før og derfor skrives det ikke så mye om det. Men de anbefaler vaksine også her for de grupper som bør ta den.''

Likefullt dør det over 1000 hvert eneste år og hvor det aldri har vært snakke om noen massevaksinering.

''Grunnen til at de anbefaler alle vaksine når det gjelder svineinfluensaen er at det er nytt, ukjent og ingen vet hvem den vil ramme. Derfor anbefalingen. Det er ingen tvang. Alle vaksiner er frivillige.''

At det er frivillig har jeg aldri sagt noe om og er heller ikke tema.

''Pilgrimmer som reiste til Mekka ble anbefalt å vaksinere seg av helsemyndighetene. 4 av dem døde. De fulgte ikke anbefalingene. Det var jo deres valg, men helsemyndighetene har gjort jobben sin.''

Hvo mange reiste til Mekka og hvor mange var ikke vaksinert? Jeg tror ikke noe på at det var kun de 4 som døde som ikke var vaksinert. Når du vet hvor mange som reiser dit hvert år, så er du naiv hvis du tror det,.

''Du behøver ikke vaksinere deg eller barna dine hvis du ikke vil, men du kan ikke skylde på andre enn deg selv om du valgte feil. Helsemyndighetene har gjort jobben sin''

Jeg har aldri sagt at ingen skal vaksinere seg, det er heller ikke poenget. Poenget er om det er nødvendig å lage så mye oppstyr som er i denne saken og vaksinere 5 mill mennesker.

Hvor ble det av fugleinfluensaen som også tok mye av? Vi har fortsatt ikke dødd som fluer, eller rettere sagt, som fugler:-)

Re: vaksinehysteri

Det er en anbefaling for å spare liv. Grunnen er at de regner svineinfluensaen som farligere enn vaksina. Det er liksom ikke verre enn det.

''Uansett så hadde ikke dette vært noen stor risiko''

Dette er jo etterpåklokskap. Du kunne ikke vite noe mer en ekspertene på tiden. Ikke en gang de visste.

Heller ikke nå vet vi hvordan det kunne blitt uten vaksina.

''Jeg og mine kunne ha vært en av dem, men det heller er ikke det vi diskutere, men det er likevel et spørsmål om det er nødvendig å vaksinere 5 mill mennesker.Vi tar mange ganger større sjanser ellers i livet enn dette''

Jeg gjentar. Det er en anbefaling. Om det er nødvendig vet vi ikke, da vi ikke vet hvem som vil rammes. Det eneste vi vet er at det er større sjangse for ikke å rammes hvis vaksina taes.

''Her sier du akkurat det jeg mener er kjernen i det jeg sier. Verre burde det ikke ha vært når det gjelder svineinfluensa heller''

Så det det hele koker ned til for deg, er selve anbefalingen til hele det norske folk om å vaksinere seg?

Har du samme meningen om alle andre vaksiner vi tar også?

Svineinfluensaen er farligst for de med astma, immunsykdommer hvor lungene er spesielt utsatt, folk med hjerteproblemer, diabetes, men også andre som ikke var klar over at de kunne være utsatt. Helt friske småbarn og voksne har fått pusteproblemer. Derfor anbefales vaksinen for alle.

Det er svært få som har dødd som ikke tilhører risikogruppen

Vanlig influensa setter seg ikke i lungene slik denne influensaen gjør. Sesonginfluensaen som kommer hvert år, har vært virus som forskerne har sett før og derfor skrives det ikke så mye om det. Men de anbefaler vaksine også her for de grupper som bør ta den.

Likefullt dør det over 1000 hvert eneste år og hvor det aldri har vært snakke om noen massevaksinering.

Grunnen til at de anbefaler alle vaksine når det gjelder svineinfluensaen er at det er nytt, ukjent og ingen vet hvem den vil ramme. Derfor anbefalingen. Det er ingen tvang. Alle vaksiner er frivillige.

At det er frivillig har jeg aldri sagt noe om og er heller ikke tema.

Pilgrimmer som reiste til Mekka ble anbefalt å vaksinere seg av helsemyndighetene. 4 av dem døde. De fulgte ikke anbefalingene. Det var jo deres valg, men helsemyndighetene har gjort jobben sin.

''Hvor ble det av fugleinfluensaen som også tok mye av? Vi har fortsatt ikke dødd som fluer, eller rettere sagt, som fugler:-)''

Dette er først og fremst en fuglesykdom(foreløpig) Sånn sett kan det ikke sammenlignes.

Den dagen det eventuelt ikke er det lenger, håper jeg helsemyndighetene tar det like alvorlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjøstjerna

Jeg forstår dette, men sett i forhold til at det bes om at 5 mill skal vaksinere seg så blir dette hysteri.

Hysteri- eller en underliggende grunn til anbefalt vaksinering?

Mutering av virus er en ting.

En annen ting forskere er bekymret for, er om fugleinfluensaen (som mange dør av dersom de får den- men som smitter dårlig mellom mennesker) blander seg med svineinfluensaen (som smitter lett mellom mennesker). Da har vi trøbbel, da.

Og da kan vi ha en viss beskyttelse ved å ha blitt vaksinert eller har vært syk mot svineinfluensaen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjøstjerna

Hvis dette hadde vært så farlig som det skives om, hadde langt flere vært døde allerede. Nå er det ca. 23 døde og herover skrives det at det er tilbakegang.

Ja, det at mange er vaksinert og flere har hatt sykdommen- _er_ beskyttende for "folk flest". Derfor tilbakegang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...