Gå til innhold

Julaften og svigermor


Gjest gruer meg forferdelig

Anbefalte innlegg

Gjest gruer meg forferdelig

Min mann er enebarn. Svigermor bor tre km unna oss. Mine foreldre skal til syden i jula. Vi skal være hos oss selv. Svigermor kommer har komt til oss nesten hver jul. Jeg skal jobbe noen dager i romjula.

Problemet er at jeg gruer meg sånn til å feire jul med henne. Hun blander seg borti alt mulig og kritiserer oss. Jeg har fått henne helt oppi vrangstrupen og hadde en utblåasning for ikke så lenge siden. Min mann skjønner meg veldig godt men syns det er litt pinlig om hun må sitte alene på julaften. Han er redd for hva naboer vil tenke. Jeg for min del gruer meg veldig til julekvelden for jeg orker ikke trynet hennes akkuratt nå. Jeg som alltid har gledet meg som et barn til jul. Nå bare gruer jeg meg. Hva gjør vi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 105
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • morsan

    13

  • laban

    12

  • cecily

    11

  • frosken

    9

Mest aktive i denne tråden

Gjest gruer meg forferdelig

Kan du ikke prøve å skvære opp med henne før jul? Dere har vel et felles mål om å kunne omgås hverandre også i fremtiden?

Det går ikke inn. Har sagt mange ganger i fra til henne at vi ikke ønsker hennes innblanding og kritikk. Jeg sprakk i forrige uke. Det er andre gangen jeg har sprukket, så nå har jeg bare fått fullstendig nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Hva gjør vi?''

Jeg syns din man bør ta en prat med sin mor. Han må si at hun er velkommen til dere på julaften, men bare hvis hun kan oppføre seg som en gjest og ikke kritisere og blande seg inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Hva gjør vi?''

Jeg syns din man bør ta en prat med sin mor. Han må si at hun er velkommen til dere på julaften, men bare hvis hun kan oppføre seg som en gjest og ikke kritisere og blande seg inn.

Det var det beste rådet her. Hiver meg på dette svaret.

For jeg synes ikke at det er hyggelig at folk skal være alene på julaften.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På bakgrunn av det du skrev nedenfor om at dere nylig hadde en konfrontasjon:

Mannen din snakker med henne og gjør det klart at hun er velkommen på julaften, men at den kvelden skal holdes fri for bebreidelser og konflikter. Voksne folk burde klare å holde fred noen timer på julaften.

Og så bestemmer du deg for å være litt mer tunghørt enn vanlig og fleipe bort evt. små stikk. Bare dra en eller variant av "ja, sånn er det her i huset der sønnen din er sjefen" med et flir, dersom hun prøver seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen din må snakke med svigermor. Og samtalene må få konsekvenser om det ikke følges opp med forbedring.

Men akkurat for jula synes jeg du må svelge irritasjon, stolthet og sinne. En samtale kan nok mannen din få inn før den tid, men det spørs hvor stor forbedring det har.

Hvis du har noen konkrete eksempler angående hva hun sier/gjør, så har vi kanskje noen forslag til hvordan du kan respondere for å ende sirkelen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med Elextra. Jeg synes faktisk det er blitt en egen hetskampanje her på dol om mødre og svigermødre.

Rart at så kjipe folk får så perfekte unger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

''Hva gjør vi?''

Jeg syns din man bør ta en prat med sin mor. Han må si at hun er velkommen til dere på julaften, men bare hvis hun kan oppføre seg som en gjest og ikke kritisere og blande seg inn.

Enig med deg. Lurt å la mannen ta en prat med sin mor om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med Elextra. Jeg synes faktisk det er blitt en egen hetskampanje her på dol om mødre og svigermødre.

Rart at så kjipe folk får så perfekte unger

Jeg husker jeg hadde store problemer med å forholde meg til svigersøster og svigermor i fjor. Jeg hadde rett og slett overbevist meg selv om at jeg ikke orket å forholde meg til de overhodet. Det var heller ikke kun snakk om kritikk eller lignende, men ganske grov oppførsel fra deres side.

Heldigvis var det mange som snakket fornuft med meg da. Og heldigvis har jeg perspektiv nå.

Vi skal selvfølgelig spise julelunsj hos svigermor i år, når vi feirer i England. Jeg skal selvfølgelig tåle svigersøsters nærvær i noen timer, som jeg gjør hver gang vi blir invitert over på middag.

Jeg tror flere her på DOL kan lære seg å fokusere på sin egen oppførsel først og fremst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest frillen

Kanskje det å la henne sitte på julaften alene eller finne noen andre å være med er en klar tale som gjør at hun vil forstå at dere mener alvor med tanke på det dere ønsker å formidle? Handling sier mer enn ord er det vel noe som heter.

Men jeg synes dette kommer an på graden av konflikt dere har gående. Jeg hadde ikke svelget kameler på julaften for å tilfredstille naboer alene. Hvis derimot hjertet (les hodet) mitt sa at dette er jeg villig til å legge bort noen timer ville jeg tatt i mot besøket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går ikke inn. Har sagt mange ganger i fra til henne at vi ikke ønsker hennes innblanding og kritikk. Jeg sprakk i forrige uke. Det er andre gangen jeg har sprukket, så nå har jeg bare fått fullstendig nok.

Stakkars deg, høres utrivelig ut og forstår godt at nok er nok.

La mannen din snakke med henne.

Dere inviterer henne til dere i julen og du overhører hennes, hvis hun skulle glemme seg.

Så kan mannen din tilby seg å følge henne hjem, en gang etter middagen om det skulle bli for ille.

Da har du et sikkerhetsnett..

Svigermor må da selv forstå hvorfor hun blir fulgt hjem før kvelden er over i så fall.

Hva naboene tenker, hadde jeg ikke brydd meg om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skjønner deg veldig godt!

Sliter selv med min svigermor. Heldigvis skal ho feire jul hos søstera til samboeren min i år.

Jeg vil bare ønske deg lykke til. Håper du/dere får en fin jul :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker jeg hadde store problemer med å forholde meg til svigersøster og svigermor i fjor. Jeg hadde rett og slett overbevist meg selv om at jeg ikke orket å forholde meg til de overhodet. Det var heller ikke kun snakk om kritikk eller lignende, men ganske grov oppførsel fra deres side.

Heldigvis var det mange som snakket fornuft med meg da. Og heldigvis har jeg perspektiv nå.

Vi skal selvfølgelig spise julelunsj hos svigermor i år, når vi feirer i England. Jeg skal selvfølgelig tåle svigersøsters nærvær i noen timer, som jeg gjør hver gang vi blir invitert over på middag.

Jeg tror flere her på DOL kan lære seg å fokusere på sin egen oppførsel først og fremst.

Jeg har ikke vært så innmari glad i mora mi og svigermora mi bestandig jeg heller. Men jeg har da oppført meg ordentlig og svelget endel kameler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke vært så innmari glad i mora mi og svigermora mi bestandig jeg heller. Men jeg har da oppført meg ordentlig og svelget endel kameler.

Jeg tror kameler står på julemenyen hos svært mange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter min oppfatning er det uhyre vanskelig å forsvare for en selv om en velger å la sin partners mor sitte alene på julaften hvis dette ikke er hennes ønske. Omtrent helt uavhengig av hvordan hun er eller ikke er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror kameler står på julemenyen hos svært mange.

Ja, det er nok ganske vanlig.

Vi er så opptatt av å lære barna våre at de må omgås alle slags mennesker, uavhengig av hva de foretrekker, men vi har lett for å ekskludere oss selv fra den regelen.

Det er mye viktigere å lære seg grensesetting enn å unngå normal omgang med mennesker som er sårende eller irriterende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er nok ganske vanlig.

Vi er så opptatt av å lære barna våre at de må omgås alle slags mennesker, uavhengig av hva de foretrekker, men vi har lett for å ekskludere oss selv fra den regelen.

Det er mye viktigere å lære seg grensesetting enn å unngå normal omgang med mennesker som er sårende eller irriterende.

Juledagene og andre store familiedramaer er tross alt ikke så mange timene av ens liv.

På en måte er det nok lett for meg å si - jeg har ikke blitt direkte trakassert i noen sammenheng. Jeg vet godt at jeg ikke har noen spesielt høy stjerne hos mine svigerinner, men jeg har heller ikke noe behov for å bli venninne med dem. Jeg er rikelig rund nok i kantene til å treffe dem noen ganger i året.

Da jeg kom inn i svigerfamilien, fløt jeg litt på en slags Obama-effekt (typen "alt er bedre enn Bush"), ved å score atskillig høyere enn min manns eks i enkelte sammenhenger. Men det har de selvfølgelig glemt nå :-|

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Juledagene og andre store familiedramaer er tross alt ikke så mange timene av ens liv.

På en måte er det nok lett for meg å si - jeg har ikke blitt direkte trakassert i noen sammenheng. Jeg vet godt at jeg ikke har noen spesielt høy stjerne hos mine svigerinner, men jeg har heller ikke noe behov for å bli venninne med dem. Jeg er rikelig rund nok i kantene til å treffe dem noen ganger i året.

Da jeg kom inn i svigerfamilien, fløt jeg litt på en slags Obama-effekt (typen "alt er bedre enn Bush"), ved å score atskillig høyere enn min manns eks i enkelte sammenhenger. Men det har de selvfølgelig glemt nå :-|

Hahaha :D

Vel, jeg tror det viktigste er å komme igjennom det med æren i behold. Altså at man passer mest på sin egen oppførsel og bekymrer seg mindre for andres.

Også kan man jo i tillegg, noe arrogant, tenke at det handler om omsorg for de som ikke har det så greit. Det er i alle fall slik jeg tenker når jeg inviterer svigermor over på middag hver uke ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...