Gå til innhold

Julaften og svigermor


Gjest gruer meg forferdelig

Anbefalte innlegg

Gjest metooalso

Nå vet jeg ikke hvor ille forholdet mellom dere er, men jeg stusser likevel litt over at så og si alle under her mener at det er bedre at svigermor ikke får sin jul ødelagt ved å være alene enn at svigerdatteren får sin jul ødelagt fordi hun gruer seg skikkelig og kanskje ikke vil få det noe hyggelig.

Hvem sin jul er viktigst?

Men det kommer jo selvsagt an på hvor ille konflikten her er.

Jeg har feiret jul alene.

Hva er galt med det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 105
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • morsan

    13

  • laban

    12

  • cecily

    11

  • frosken

    9

Mest aktive i denne tråden

Problemet er vel bl.a. at foreldregenerasjonen ikke kommer til å "tenke annerledes" om noe som har med jula å gjøre. At noen skal sitte alene julaften uten å ville det selv, er utenkelig i manges øyne. Tror du ikke svigermoren din vil bruke det mot dere i evigheter dersom dere lar være å invitere henne? Blir ikke det verre enn noen timers samvær?

Den første jula jeg var gift med mannen min, hadde vi foreldrene hans, bestemoren hans, tanten hans og _eksen_ hans hos oss på julaften. Det var fordi det opplegget hun hadde for julaften, ble avlyst. De har ikke barn sammen, så hun er på ingen måte min manns ansvar, men alternativet var altså at hun skulle være alene eller "trenge seg på" noen i siste liten.

Hun hadde riktignok vett nok til å ikke slenge dritt til meg.

Jula er lang. Gjør det unna julaften, så kan dere ta "fri" med god samvittighet.

Eksen til mannen din, faktisk.

Gudbedre, du er jaggu mer romslig enn jeg kunne drømt om å bli. Foreslår herved at du bytter nick til Mor Teresa-laban.

*Gobsmacked*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har feiret jul alene.

Hva er galt med det?

Absolutt ingenting. Jeg skulle ønske det var meg som kunne være mutters aleine og hatt litt etterlengta fred og ro i jula!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eksen til mannen din, faktisk.

Gudbedre, du er jaggu mer romslig enn jeg kunne drømt om å bli. Foreslår herved at du bytter nick til Mor Teresa-laban.

*Gobsmacked*

Det var svært udramatisk. Ingen var uvenner, hun var glad for å slippe å reise et sted hun ikke ville være, og de andre gjestene kjente henne bedre enn de kjente meg.

Jeg var nettopp blitt gravid og hadde ingen problemer med at hun var der. Bruddet var avsluttet før min tid, og hun var helt uproblematisk som gjest. Svigermors søster forsøkte å gjøre litt nummer av det, men ingen av oss beit på, så det døde hen.

Men det var ikke akkurat starten på en ny tradisjon. Året etter hadde vi en baby og eksen en ny samboer, hvis jeg ikke husker feil (altså om tidspunktet for sistnevnte).

I år er "babyen" 19 år og på jobb julaften til kl. 17. Tiden går!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du tar deg sammen og gjør det beste ut av det. Klart ikke svigermor kan sitte alene!

Din man får ta seg en prat med henne i god tid før julaften. Han må fortelle henne i klartekst at det ikke er noe morro å bli kritisert og at dere gjø ting på deres måte og det må hun godta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kunne jeg også sagt på et generellt grunnlag. Problemet i min familie er at det er en person som ødelegger alt, har psykopatiske trekk osv. Selvsagt synes foreldre og søsken synd på denne personen og inviterer h=n# i selvskap.

Jeg har mange ganger blitt utsatt for store ubehageligheter og er blitt veldig redd dette mennesket. Hver jul har jeg pga dette lyst til å ta med meg barna mine og rømme på månen.

Av hensynet til resten av familien, det at jeg ønsker at alle andre skal ha en god og samvittighetsfull jul, så har jeg angst i hele desember måned og langt ut på det nye året.

JA, jeg ønsker ikke å sette meg ned på noens nivå, men hvor mye av seg selv skal man egentlig "ofre"?

Vet du, i et slikt tilfelle hadde jeg blitt hjemme med barna (dersom barna heller ikke liker denne personen i alle fall) og kost meg med verdens beste samvittighet. Om noen hadde spurt hvorfor jeg ikke kom hadde jeg sagt det som det er - at X har vært så ubehagelig mot meg at jeg ikke utsetter meg selv og mine barn for denne mannen flere ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tar deg sammen og gjør det beste ut av det. Klart ikke svigermor kan sitte alene!

Din man får ta seg en prat med henne i god tid før julaften. Han må fortelle henne i klartekst at det ikke er noe morro å bli kritisert og at dere gjø ting på deres måte og det må hun godta.

Hvorfor kan ikke svigermor det?

Svigermor skjønner vel også selv at ikke alt er greit og at om en gjør seg til uvenn med familie like før jul, så vil det nødvendigvis innebære en risiko for å ikke være velkommen i jula.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hev deg over henne! Gled deg til jul, gjør ting på din måte, ha det hyggelig med barn og mann, og forhåpentligvis med svigermor. Svar høflig, men bestemt på hennes kommentarer. Si "sånn er det her i huset" og overse evt. andre etterfølgende kommentarer.. Lykke til og god jul. :) Be mannen din "ta seg av" henne også, det er hans mor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gruer meg helt forferdelig

Hev deg over henne! Gled deg til jul, gjør ting på din måte, ha det hyggelig med barn og mann, og forhåpentligvis med svigermor. Svar høflig, men bestemt på hennes kommentarer. Si "sånn er det her i huset" og overse evt. andre etterfølgende kommentarer.. Lykke til og god jul. :) Be mannen din "ta seg av" henne også, det er hans mor.

Ser vi har ikke så mye valg. Men gleder meg klarer jeg nok ikke. Hun har alltid visst hva hun skal si for å treffe mine såreste punkt. Jeg skulle mere enn gjerne heller vært alene et sted fremfor å ha henne i nærheten julekvelden.

Det kommer nok av at vi akkuratt hadde jeg hadde en utblåsning. Det tar jo alltid tid før man får slikt på avstand. Får jo bare holde ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fru krokodille

Vet du, i et slikt tilfelle hadde jeg blitt hjemme med barna (dersom barna heller ikke liker denne personen i alle fall) og kost meg med verdens beste samvittighet. Om noen hadde spurt hvorfor jeg ikke kom hadde jeg sagt det som det er - at X har vært så ubehagelig mot meg at jeg ikke utsetter meg selv og mine barn for denne mannen flere ganger.

Ja, det er vel på tide at jeg setter grenser. Har vært ung og dum, nå er jeg bare ung, hehe.

Visse personer har det med å dukke opp uansett om de blir invitert eller ikke. Denne personen er oftest drita full, sterk som en bjørn, og har enda ikke greid å lære seg de "sosiale kodene", enda h=n er mellom 50 og 60. Ser det er trekk som går igjen i hele familien.

Irriterende at noen personer kan greie å forsure et miljø så ille.

Ser jo at jeg må sette mere grenser, men hvordan gjør man dette ovenfor folk som er døve og tror de har "makten" uansett? Kan jo heller ikke fortelle alt her inne, et komplisert "stykke" dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alenekveld

Hvis ikke din samboer kan ta en skikkelig prat med sin mor, så hadde jeg gjort dette enkelt: bedt han reise til henne, og heller vært alene noen timer. Når han så kommer hjem, kan dere ha deres egne, lille julekveld.

Jeg hadde ikke orka å ofre meg, julekveld eller ikke. Mennesker som ikke kan oppføre seg gidder jeg ikke bruke tid på, samma hvem det er. Livet er jaggu for kort til å drive med slike offer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest fru krokodille

Hvis ikke din samboer kan ta en skikkelig prat med sin mor, så hadde jeg gjort dette enkelt: bedt han reise til henne, og heller vært alene noen timer. Når han så kommer hjem, kan dere ha deres egne, lille julekveld.

Jeg hadde ikke orka å ofre meg, julekveld eller ikke. Mennesker som ikke kan oppføre seg gidder jeg ikke bruke tid på, samma hvem det er. Livet er jaggu for kort til å drive med slike offer!

Det virker som om noen her mener at man bør ofre seg uansett. Jeg er enig med deg. Etter mange år hvor jeg liksom har gjort alt for å bevare julefreden og gått på "nåler" hver jul, innser jeg at jeg har gjort en stor feil. Jeg har latt andre tråkke på meg i mange år.

Det som nå har skjedd er at jeg er veldig sint og tåler ingenting fra disse personene. Hate er et sterkt ord, men det er vel det jeg føler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser vi har ikke så mye valg. Men gleder meg klarer jeg nok ikke. Hun har alltid visst hva hun skal si for å treffe mine såreste punkt. Jeg skulle mere enn gjerne heller vært alene et sted fremfor å ha henne i nærheten julekvelden.

Det kommer nok av at vi akkuratt hadde jeg hadde en utblåsning. Det tar jo alltid tid før man får slikt på avstand. Får jo bare holde ut.

Det er mange voksne som ikke gleder seg til julaften. Man anstrenger seg for å ikke helle bensin på bålet, og for å ikke senke seg ned på et nivå man ikke ønsker å være på.

Få mannen din til å snakke med henne på forhånd, når han inviterer henne. Budskapet skal være at på julaften skal det være fritt for kritikk og gamle konflikter. Bli enig med ham om at han skal avvise forsøk fra hennes side, på å dra igang noen intriger julaften. Hvis dere står samlet i å overhøre og ignorere alle tilløp, klarer hun det neppe.

Om enkelte personer i min svigerfamilie, sa vi alltid at "h*n har ikke injurierende kraft". Underforstått - enkelte sier så mye dumt at vi velger å ikke ta det alvorlig i det hele tatt.

Vi hadde noen juler der enkelte ikke kunne bes i samme selskap. De slapp likevel å være alene, fordi det heldigvis var flere å fordele dem på. Nå er de trygt forvart på hver sin kirkegård, og freden er gjenopprettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Melis34

Jeg hadde enkelt å greit latt kjerringa sitti hjemme alene,for å bevise at her kan en ikke pille noen på nesa...

Hvem sin jul er det egentlig???? DERES!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor kan ikke svigermor det?

Svigermor skjønner vel også selv at ikke alt er greit og at om en gjør seg til uvenn med familie like før jul, så vil det nødvendigvis innebære en risiko for å ikke være velkommen i jula.

Jeg er en av dem som ikke helt skjønner den der med at på juleaften skal folk som man ikke liker inviteres bare fordi det er jul. Vi snakker om voksne mennesker her, en på kanskje 60 år som ikke oppfører seg særlig hyggelig mot andre, hvorfor skal hun ikke kunne sitte alene juleaften? Er denne kvelden så magisk for voksne mennesker?

Jeg er i alle fall så voksen nå, at jeg fint hadde klart å være alene i julen,- håper jeg ikke blir mer banslig når jeg blir eldre...

Vi har noen i familien litt lenger ute som vi av og til har hatt hos oss på juleaften (et eldre par) - men det er bare i ytterste nød, hvis de spør på en sånn måte at vi ikke kan komme utenom å invitere uten at det blir pinlig... De preger veldig en forsamling de er i, for å si det sånn, og våre unger ser helst at vi har julen for oss selv - med eller uten sine halvsøsken...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en av dem som ikke helt skjønner den der med at på juleaften skal folk som man ikke liker inviteres bare fordi det er jul. Vi snakker om voksne mennesker her, en på kanskje 60 år som ikke oppfører seg særlig hyggelig mot andre, hvorfor skal hun ikke kunne sitte alene juleaften? Er denne kvelden så magisk for voksne mennesker?

Jeg er i alle fall så voksen nå, at jeg fint hadde klart å være alene i julen,- håper jeg ikke blir mer banslig når jeg blir eldre...

Vi har noen i familien litt lenger ute som vi av og til har hatt hos oss på juleaften (et eldre par) - men det er bare i ytterste nød, hvis de spør på en sånn måte at vi ikke kan komme utenom å invitere uten at det blir pinlig... De preger veldig en forsamling de er i, for å si det sånn, og våre unger ser helst at vi har julen for oss selv - med eller uten sine halvsøsken...

Nettopp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange voksne som ikke gleder seg til julaften. Man anstrenger seg for å ikke helle bensin på bålet, og for å ikke senke seg ned på et nivå man ikke ønsker å være på.

Få mannen din til å snakke med henne på forhånd, når han inviterer henne. Budskapet skal være at på julaften skal det være fritt for kritikk og gamle konflikter. Bli enig med ham om at han skal avvise forsøk fra hennes side, på å dra igang noen intriger julaften. Hvis dere står samlet i å overhøre og ignorere alle tilløp, klarer hun det neppe.

Om enkelte personer i min svigerfamilie, sa vi alltid at "h*n har ikke injurierende kraft". Underforstått - enkelte sier så mye dumt at vi velger å ikke ta det alvorlig i det hele tatt.

Vi hadde noen juler der enkelte ikke kunne bes i samme selskap. De slapp likevel å være alene, fordi det heldigvis var flere å fordele dem på. Nå er de trygt forvart på hver sin kirkegård, og freden er gjenopprettet.

Jeg hadde virkelig ikke giddet å late som om jeg var Mor Theresa når jeg ikke var det. Om svigerdatter gruer seg til jul på grunn av dette kvinnemennesket, er det helt greit?

Jul eller ikke jul, det får være måte på oppofrelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er vel på tide at jeg setter grenser. Har vært ung og dum, nå er jeg bare ung, hehe.

Visse personer har det med å dukke opp uansett om de blir invitert eller ikke. Denne personen er oftest drita full, sterk som en bjørn, og har enda ikke greid å lære seg de "sosiale kodene", enda h=n er mellom 50 og 60. Ser det er trekk som går igjen i hele familien.

Irriterende at noen personer kan greie å forsure et miljø så ille.

Ser jo at jeg må sette mere grenser, men hvordan gjør man dette ovenfor folk som er døve og tror de har "makten" uansett? Kan jo heller ikke fortelle alt her inne, et komplisert "stykke" dette.

Om ikke vertsskapet da kaster vedkommende ut går man selv. Jeg skjønner jo selvfølgelig at det ikke er lett i mange sammenhenger, men noen ganger må man skåne seg selv rett og slett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...