Gå til innhold

Julaften og svigermor


Gjest gruer meg forferdelig

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

  • Svar 105
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • morsan

    13

  • laban

    12

  • cecily

    11

  • frosken

    9

Mest aktive i denne tråden

Gjest fru krokodille

Om ikke vertsskapet da kaster vedkommende ut går man selv. Jeg skjønner jo selvfølgelig at det ikke er lett i mange sammenhenger, men noen ganger må man skåne seg selv rett og slett.

Ja, helt enig. Oppstår det flere slike situasjoner skal jeg fjerne meg selv fra situasjonen. Jeg har utviklet en angst for dette mennesket (og flere) som jeg må gjøre noe med. Jeg har "tatt meg sammen" i litt for lang tid og spillt tøff. Da kan det vel lett gå sånn. Ikke verdt å bli syk for ihvertfall.

Jeg må lære meg å sette mere grenser og si ifra om "hvor skapet skal stå". Har latt andre bestemme alt for lenge, prøvd alt for å skåne barna så det ikke skulle bli bråk osv. Prisen jeg betaler er at jeg ikke makter mere selv.

Skjønner nå at faktisk så har jeg også en rett (sånn som alle andre) til å si NEI. Jeg måtte bare bli "tørr bak ørene" før jeg skjønte dette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor kan ikke svigermor det?

Svigermor skjønner vel også selv at ikke alt er greit og at om en gjør seg til uvenn med familie like før jul, så vil det nødvendigvis innebære en risiko for å ikke være velkommen i jula.

I dette tilfellet var det vel svigerdatteren som nettopp hadde hatt en utblåsning i forhold til svigermor, og ikke det motsatte.

Etter å ha fulgt svigermordebatter på dol gjennom noen år, så tenker jeg at det er få roller som ser ut til å være vanskeligere å fylle på en akseptabel måte enn svigermorrollen. Ser ut til at det som regel enten blir for mye eller for lite av det meste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde virkelig ikke giddet å late som om jeg var Mor Theresa når jeg ikke var det. Om svigerdatter gruer seg til jul på grunn av dette kvinnemennesket, er det helt greit?

Jul eller ikke jul, det får være måte på oppofrelser.

Oppførselen hennes er selvfølgelig ikke grei dersom trådstarters versjon stemmer, det er ingen i tråden som mener det.

Men alternativet er antakelig at konflikten får ny næring, svigermonsteret får enda en saftig godbit å bruke mot dem. Antakelig kan hun komme til å leve på den i mye lenger tid enn det tar å avvikle den julemiddagen.

Det er nettopp fordi jeg ikke har noe "hellig" forhold til julaften som voksen og ansvarlig, at jeg er villig til å svelge denslags kameler - og ta "fri" resten av jula. Jeg føler meg absolutt ikke som mor Teresa av den grunn, bare som en anstendig voksen person.

Hadde det vært noen gode alternativer her, f.eks. at svigermor selv hadde ytret ønske om å være alene, hadde jeg ikke hatt problemer med det. Men jeg synes alt tyder på at den løsningen bare er å helle bensin på bålet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest juletreet

I dette tilfellet var det vel svigerdatteren som nettopp hadde hatt en utblåsning i forhold til svigermor, og ikke det motsatte.

Etter å ha fulgt svigermordebatter på dol gjennom noen år, så tenker jeg at det er få roller som ser ut til å være vanskeligere å fylle på en akseptabel måte enn svigermorrollen. Ser ut til at det som regel enten blir for mye eller for lite av det meste.

Betyr dette at personer som ikke har en depresjon kan få en mere positiv personlighet også? I såfall kunne jeg tenke meg å lure litt i kaffen til en jeg kjenner :-).

Jeg har sett to personer som har forandret seg ganske mye etter oppstart med seroxat. Det ene av dem ganske mye. Ifra å være sur, negativ til alt, og mure seg selv inne, til å bli positiv, si ja til å være med på ting osv.

Den andre hadde svær sosialangst og torde å si ifra mye mere hva hun mente. Nå bruker hun cipralex, og jeg merker ikke samme effekten selv om den virker litt på angsten så hun får sove.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest juletreet

Betyr dette at personer som ikke har en depresjon kan få en mere positiv personlighet også? I såfall kunne jeg tenke meg å lure litt i kaffen til en jeg kjenner :-).

Jeg har sett to personer som har forandret seg ganske mye etter oppstart med seroxat. Det ene av dem ganske mye. Ifra å være sur, negativ til alt, og mure seg selv inne, til å bli positiv, si ja til å være med på ting osv.

Den andre hadde svær sosialangst og torde å si ifra mye mere hva hun mente. Nå bruker hun cipralex, og jeg merker ikke samme effekten selv om den virker litt på angsten så hun får sove.

Så feil har jeg aldri greid å svare før :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Betyr dette at personer som ikke har en depresjon kan få en mere positiv personlighet også? I såfall kunne jeg tenke meg å lure litt i kaffen til en jeg kjenner :-).

Jeg har sett to personer som har forandret seg ganske mye etter oppstart med seroxat. Det ene av dem ganske mye. Ifra å være sur, negativ til alt, og mure seg selv inne, til å bli positiv, si ja til å være med på ting osv.

Den andre hadde svær sosialangst og torde å si ifra mye mere hva hun mente. Nå bruker hun cipralex, og jeg merker ikke samme effekten selv om den virker litt på angsten så hun får sove.

Jeg skjønte hvorfor du svarte som du gjorde, men ble litt usikker på om det var jeg som hadde blingsa og at nhd hadde vært inne i denne tråden og "reklamert" for seroxat...*s*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest juletreet

Jeg skjønte hvorfor du svarte som du gjorde, men ble litt usikker på om det var jeg som hadde blingsa og at nhd hadde vært inne i denne tråden og "reklamert" for seroxat...*s*

:-). Utrolig hvor mye rot jeg kan greie å få til på en dag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var svært udramatisk. Ingen var uvenner, hun var glad for å slippe å reise et sted hun ikke ville være, og de andre gjestene kjente henne bedre enn de kjente meg.

Jeg var nettopp blitt gravid og hadde ingen problemer med at hun var der. Bruddet var avsluttet før min tid, og hun var helt uproblematisk som gjest. Svigermors søster forsøkte å gjøre litt nummer av det, men ingen av oss beit på, så det døde hen.

Men det var ikke akkurat starten på en ny tradisjon. Året etter hadde vi en baby og eksen en ny samboer, hvis jeg ikke husker feil (altså om tidspunktet for sistnevnte).

I år er "babyen" 19 år og på jobb julaften til kl. 17. Tiden går!

Det kule med den historien, er at du viser at det jo er litt slik her i livet at mye handler om hvordan "man tar ting".

Egentlig minner det meg litt om en diskusjon jeg har hatt gående med en unge jeg kjenner om å ikke gjøre seg selv så "ertbar". Tror det burde arrangeres kurs både for svigermødre og svigerdøtre. Den første gruppen må lære seg å holde munn av og til og den andre gruppa må lære seg å bli litt mindre sårbare (eller ertbare...). Det finnes selvfølgelig slemme svigermødre - akkurat som det finnnes svigerdøtretroll - men som regel er dette jo folk som hver for seg er helt ok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor kan ikke svigermor det?

Svigermor skjønner vel også selv at ikke alt er greit og at om en gjør seg til uvenn med familie like før jul, så vil det nødvendigvis innebære en risiko for å ikke være velkommen i jula.

Men utblåsningen hadde jo en årsak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppførselen hennes er selvfølgelig ikke grei dersom trådstarters versjon stemmer, det er ingen i tråden som mener det.

Men alternativet er antakelig at konflikten får ny næring, svigermonsteret får enda en saftig godbit å bruke mot dem. Antakelig kan hun komme til å leve på den i mye lenger tid enn det tar å avvikle den julemiddagen.

Det er nettopp fordi jeg ikke har noe "hellig" forhold til julaften som voksen og ansvarlig, at jeg er villig til å svelge denslags kameler - og ta "fri" resten av jula. Jeg føler meg absolutt ikke som mor Teresa av den grunn, bare som en anstendig voksen person.

Hadde det vært noen gode alternativer her, f.eks. at svigermor selv hadde ytret ønske om å være alene, hadde jeg ikke hatt problemer med det. Men jeg synes alt tyder på at den løsningen bare er å helle bensin på bålet.

Jeg skjønner hva du mener, men jeg tror ikke jeg ville klart å gjennomføre planen din om det var meg. Jeg hater å spille skuespill og late som om alt er greit når det ikke er det. Min julaften hadde blitt fullstendig ødelagt av å ha en person jeg var i konflikt med og skulle være vertinne for denne personen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kule med den historien, er at du viser at det jo er litt slik her i livet at mye handler om hvordan "man tar ting".

Egentlig minner det meg litt om en diskusjon jeg har hatt gående med en unge jeg kjenner om å ikke gjøre seg selv så "ertbar". Tror det burde arrangeres kurs både for svigermødre og svigerdøtre. Den første gruppen må lære seg å holde munn av og til og den andre gruppa må lære seg å bli litt mindre sårbare (eller ertbare...). Det finnes selvfølgelig slemme svigermødre - akkurat som det finnnes svigerdøtretroll - men som regel er dette jo folk som hver for seg er helt ok.

Jeg kan komme til å få en svigerdatter en gang, så jeg får øve meg i å være diplomatisk :-|

Jeg har skrevet her mange ganger at "det bryr jeg meg ikke om", er en helt lovlig følelse.

Jeg tror også det kanskje hjelper litt å være fra en tid da det var en udiskutabel sannhet at man - spesielt voksne, men også barn - iblant var nødt til å gjøre ting som ikke var spesielt lystbetonte. Det er mange positive sider ved at verden har gått framover, men det har også sine fordeler å ikke få vokse opp helt hudløs og beskyttet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niccola

I dette tilfellet var det vel svigerdatteren som nettopp hadde hatt en utblåsning i forhold til svigermor, og ikke det motsatte.

Etter å ha fulgt svigermordebatter på dol gjennom noen år, så tenker jeg at det er få roller som ser ut til å være vanskeligere å fylle på en akseptabel måte enn svigermorrollen. Ser ut til at det som regel enten blir for mye eller for lite av det meste.

Ikke sant. Gleder meg ikke til å innta svigermor-rollen selv.. Heldigvis en del år til, da.. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde enkelt å greit latt kjerringa sitti hjemme alene,for å bevise at her kan en ikke pille noen på nesa...

Hvem sin jul er det egentlig???? DERES!

''Hvem sin jul er det egentlig???? DERES!''

Hvorfor er det ikke også svigermorens jul?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg ikke hvor ille forholdet mellom dere er, men jeg stusser likevel litt over at så og si alle under her mener at det er bedre at svigermor ikke får sin jul ødelagt ved å være alene enn at svigerdatteren får sin jul ødelagt fordi hun gruer seg skikkelig og kanskje ikke vil få det noe hyggelig.

Hvem sin jul er viktigst?

Men det kommer jo selvsagt an på hvor ille konflikten her er.

''Men det kommer jo selvsagt an på hvor ille konflikten her er.''

Det er vel de fleste enige om, skulle jeg tro. Spørsmålet er bare hvor man setter grensen.

Svært mange ville nok ha hatt sværrt god forståelse for at man f eks ikke hadde villet feire jul med en som har begått seksuelle overgrep mot en selv eller ens barn, f eks, for å sette det på spissen.

Men hvor mye vet vi egentlig om denne konflikten? Vi vet litt om trådstarters egen oppfatning av dette, men det finnes minst to sider av en og samme sak, og hadde det vært svigermoren som haddelagt ut sin versjon her, kan det godt hende hun hadde fått veldig mye sympati.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Men det kommer jo selvsagt an på hvor ille konflikten her er.''

Det er vel de fleste enige om, skulle jeg tro. Spørsmålet er bare hvor man setter grensen.

Svært mange ville nok ha hatt sværrt god forståelse for at man f eks ikke hadde villet feire jul med en som har begått seksuelle overgrep mot en selv eller ens barn, f eks, for å sette det på spissen.

Men hvor mye vet vi egentlig om denne konflikten? Vi vet litt om trådstarters egen oppfatning av dette, men det finnes minst to sider av en og samme sak, og hadde det vært svigermoren som haddelagt ut sin versjon her, kan det godt hende hun hadde fått veldig mye sympati.

Det kan veldig godt hende hun hadde fått.

Men nå er det jo slik at det er svigerdatter som skal invitere svigermor til jul og ikke omvendt. Jeg syns ikke en skal måtte invitere noen en gruer seg for å ha i hus. Men det kan jo klart være at konflikten eskalerer om de ikke inviterer, men det syns jeg faktisk ikke burde være et argument for å invitere svigermor.

Jeg syns ikke det skal være en plikt å føye seg for familien, selv om det er jul. Forholdet skal gå begge veier og oppfører en seg slik at en ikke er ønsket til julaften, da har en vært med på det selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Hvem sin jul er det egentlig???? DERES!''

Hvorfor er det ikke også svigermorens jul?

Svigermor kan jo invitere dem til seg. Svigermor syns jeg ikke kan forlange å bli invitert bort. Svigermor kan dermed sørge for sikre at hun ikke blir alene på julaften.

Syns jeg, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan veldig godt hende hun hadde fått.

Men nå er det jo slik at det er svigerdatter som skal invitere svigermor til jul og ikke omvendt. Jeg syns ikke en skal måtte invitere noen en gruer seg for å ha i hus. Men det kan jo klart være at konflikten eskalerer om de ikke inviterer, men det syns jeg faktisk ikke burde være et argument for å invitere svigermor.

Jeg syns ikke det skal være en plikt å føye seg for familien, selv om det er jul. Forholdet skal gå begge veier og oppfører en seg slik at en ikke er ønsket til julaften, da har en vært med på det selv.

''Men nå er det jo slik at det er svigerdatter som skal invitere svigermor til jul og ikke omvendt. ''

Kanskje ville svigermor gladelig ha invitert selv. Men det er nå engang slik at de yngre generasjoner "overtar" julefeiringen etterhvert.

''Jeg syns ikke en skal måtte invitere noen en gruer seg for å ha i hus. ''

Kan du ikke tenke deg grunner til at denne "gruingen" kan være noe som først og fremst foregår i ens eget hode? Jeg sier ikke at dette gjelder trådstarter, men det er opplagt at det finnes mange situasjoner der de fleste av oss reagerer på andre mennesker uten noen spesiell grunn.

''Men det kan jo klart være at konflikten eskalerer om de ikke inviterer, men det syns jeg faktisk ikke burde være et argument for å invitere svigermor.''

Det å tenke på eventuelt eskalerende konflikt kan i aller høyeste grad være å ta hensyn til seg selv.

''Forholdet skal gå begge veier og oppfører en seg slik at en ikke er ønsket til julaften, da har en vært med på det selv.''

Igjen: Kan du se for deg en situasjon (nok en gang understreker jeg at jeg snakker generelt og ikke mener at det er slikt for trådstarter) der det er en meget sjalu og manipulerende svigerdatter som vil utestenge mannens mor og som alltid uansett tar alt ved svigermor opp i verste mening - er det likevel helt greit å si at hun kan la svigermor seile sin egen sjø "for hun har vært med på det selv"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svigermor kan jo invitere dem til seg. Svigermor syns jeg ikke kan forlange å bli invitert bort. Svigermor kan dermed sørge for sikre at hun ikke blir alene på julaften.

Syns jeg, da.

Nå svarte jeg akkurat noe om dette lenger ned;-)

Selvsagt kan svigermoren invitere, men mange vil helst feire hjemme hos seg selv når de er voksne og etablerte med barn - det merket man bl a i en tråd jeg hadde om dette for noen dager siden.

MMin egen mor fortalte også at hun syntes det var litt leit at hennes egen mor sutret da datteren ville begynne å lage jul hjemme hos seg selv, og på bakgrunn av dette har min mor vært bevisst på ikke å gjøre det samme selv.

Og i trådstarters tilfelle vet vi jo alle, og sikkert også svigermor, hva utfallet på en slik invitasjon ville blitt. Så hvordan det skal være å selv sørge for at hun ikek blir alene, er meg een gåte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå svarte jeg akkurat noe om dette lenger ned;-)

Selvsagt kan svigermoren invitere, men mange vil helst feire hjemme hos seg selv når de er voksne og etablerte med barn - det merket man bl a i en tråd jeg hadde om dette for noen dager siden.

MMin egen mor fortalte også at hun syntes det var litt leit at hennes egen mor sutret da datteren ville begynne å lage jul hjemme hos seg selv, og på bakgrunn av dette har min mor vært bevisst på ikke å gjøre det samme selv.

Og i trådstarters tilfelle vet vi jo alle, og sikkert også svigermor, hva utfallet på en slik invitasjon ville blitt. Så hvordan det skal være å selv sørge for at hun ikek blir alene, er meg een gåte.

Hun kan bli snill ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...