Gå til innhold

Julaften og svigermor


Gjest gruer meg forferdelig

Anbefalte innlegg

Jeg ville nok svelget noen kameler her... Men jeg ville fått sønnen til å si klart i fra om at hun er velkommen så lenge hun oppfører seg som folk, og ikke kritiserer.

:0)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 105
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • morsan

    13

  • laban

    12

  • cecily

    11

  • frosken

    9

Mest aktive i denne tråden

Gjest fru krokodille

Vil bare si at jeg føler med deg. Jeg hadde det selv slik i mange år, jula var så og si ødelagt pga av svigermor og enkelte andre mennesker.

Heldigvis er det ingenting som varer evig.. jeg holdt ut, men vet ikke om prisen var verdt det. Du må ihvertfall ikke la deg underkue, sett grenser for deg selv og si hva du mener. Det kan ihvertfall lette litt på "trykket."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Juledagene og andre store familiedramaer er tross alt ikke så mange timene av ens liv.

På en måte er det nok lett for meg å si - jeg har ikke blitt direkte trakassert i noen sammenheng. Jeg vet godt at jeg ikke har noen spesielt høy stjerne hos mine svigerinner, men jeg har heller ikke noe behov for å bli venninne med dem. Jeg er rikelig rund nok i kantene til å treffe dem noen ganger i året.

Da jeg kom inn i svigerfamilien, fløt jeg litt på en slags Obama-effekt (typen "alt er bedre enn Bush"), ved å score atskillig høyere enn min manns eks i enkelte sammenhenger. Men det har de selvfølgelig glemt nå :-|

''Da jeg kom inn i svigerfamilien, fløt jeg litt på en slags Obama-effekt (typen "alt er bedre enn Bush"), ved å score atskillig høyere enn min manns eks i enkelte sammenhenger.''

Tjihi...Den der flyter jeg på enda gitt. Det er ganske takknemlig å komme inn som svigerdatter nr 2, når forgjengeren var så mislikt at det tok mange år før de klarte å si navnet hennes uten å gyse.

;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gruer meg forferdelig

Etter min oppfatning er det uhyre vanskelig å forsvare for en selv om en velger å la sin partners mor sitte alene på julaften hvis dette ikke er hennes ønske. Omtrent helt uavhengig av hvordan hun er eller ikke er.

Enig. Vi kvinner skal liksom finne oss i hva som helst. Vi må for all del aldri tenke på oss selv. Vi skal godta alt, om ikke så vil våre medsøstre dømme oss ut og inn.

I mitt neste liv vil jeg være mann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig. Vi kvinner skal liksom finne oss i hva som helst. Vi må for all del aldri tenke på oss selv. Vi skal godta alt, om ikke så vil våre medsøstre dømme oss ut og inn.

I mitt neste liv vil jeg være mann.

Men det handler da overhodet ikke om hva andre måtte mene om det valget du evt. tar? Det jeg sier, er at jeg ikke ville ha latt min svigermor sitte alene på julaften hvis det ikke var det hun selv ønsket. Jeg anser julen for å være et tidspunkt hvor man forsøker å ikke dyrke konflikter, og min manns mor ville jeg ønsket å oppføre meg ok mot -. nesten helt uavhengig av hva hun hadde gjort mot meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Da jeg kom inn i svigerfamilien, fløt jeg litt på en slags Obama-effekt (typen "alt er bedre enn Bush"), ved å score atskillig høyere enn min manns eks i enkelte sammenhenger.''

Tjihi...Den der flyter jeg på enda gitt. Det er ganske takknemlig å komme inn som svigerdatter nr 2, når forgjengeren var så mislikt at det tok mange år før de klarte å si navnet hennes uten å gyse.

;-)

;-)

Blant mine svigerinner tror jeg det er en ikke-uttalt sannhet at han (altså mannen min) velger litt spesielle damer, men det får bli hans sak. Dessuten tror jeg det er allmenn enighet om at jeg ikke er så sprø som kona til broren hans. Ikke at det er noe å være kjempestolt av.

Men jeg har sørget for at han ikke blir den gamle, barnløse, grinete onkelen til _deres_ barn, det skal jeg ha. Hadde han forblitt singel (ikke spesielt sannsynlig, men HVIS), ville han vært en klar kandidat til det typiske problemtilfellet på julaften - ville helst sittet alene med TVen og en juledram, mens niesene og nevøene følte at noen burde "ha ham"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig. Vi kvinner skal liksom finne oss i hva som helst. Vi må for all del aldri tenke på oss selv. Vi skal godta alt, om ikke så vil våre medsøstre dømme oss ut og inn.

I mitt neste liv vil jeg være mann.

Det er da ikke bare kvinner som feirer jul med svigermødre de ikke er spesielt glade i, for husfredens og samvittighetens skyld?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gruer meg forferdelig

Men det handler da overhodet ikke om hva andre måtte mene om det valget du evt. tar? Det jeg sier, er at jeg ikke ville ha latt min svigermor sitte alene på julaften hvis det ikke var det hun selv ønsket. Jeg anser julen for å være et tidspunkt hvor man forsøker å ikke dyrke konflikter, og min manns mor ville jeg ønsket å oppføre meg ok mot -. nesten helt uavhengig av hva hun hadde gjort mot meg.

Selvsagt ønsker man et greit forhold til de. Men jeg har henne i vrangstrupen og for meg er kvelden ødelagt når jeg må forholde meg til henne. Jeg får dårlig samvittighte av om vi dropper å inviterer henne. Da føler jeg meg egoistisk. Håpte selvsgat på svar hvor jeg ble opppfordret til å tenke litt på meg selv også men slik er det aldri med kvinner. Hvis vi tenker på oss selv så er vi dårlige mennesker liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gruer meg forferdelig

Det er da ikke bare kvinner som feirer jul med svigermødre de ikke er spesielt glade i, for husfredens og samvittighetens skyld?

Nei. Jeg synes kanskje vi burde begynne å tenke annerledes på dette og ikke føle at vi MÅ invitere familien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt ønsker man et greit forhold til de. Men jeg har henne i vrangstrupen og for meg er kvelden ødelagt når jeg må forholde meg til henne. Jeg får dårlig samvittighte av om vi dropper å inviterer henne. Da føler jeg meg egoistisk. Håpte selvsgat på svar hvor jeg ble opppfordret til å tenke litt på meg selv også men slik er det aldri med kvinner. Hvis vi tenker på oss selv så er vi dårlige mennesker liksom.

Nja, for min del hadde kvelden vært enda mer ødelagt om jeg satt med dårlig samvittighet... Og den hadde ikke bare vart selve julekvelden, men dagene før og etter. Og sannsynligvis er det noe du ville fått i årevis etter.. Om hun er av rette typen.

Så, for MIN egen del, hadde jeg svelget noen kameler noen timer julekvelden.

:0)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Jeg synes kanskje vi burde begynne å tenke annerledes på dette og ikke føle at vi MÅ invitere familien.

Det er ikke slik at om to mennesker ikke kommer overens, så er den ene ond og den andre god. Som oftest er det en blanding. Kommunikasjon og kjemi kan bare stemme utrolig dårlig. Kanskje er det noe i din væremåte som bringer ut svigermors verste sider?

Skal en slik uenighet rettferdiggjøre at noen blir sittende alene i jula og ha det skikkelig vondt? Jeg synes ikke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gruer meg forferdelig

Det er ikke slik at om to mennesker ikke kommer overens, så er den ene ond og den andre god. Som oftest er det en blanding. Kommunikasjon og kjemi kan bare stemme utrolig dårlig. Kanskje er det noe i din væremåte som bringer ut svigermors verste sider?

Skal en slik uenighet rettferdiggjøre at noen blir sittende alene i jula og ha det skikkelig vondt? Jeg synes ikke det.

Jeg tror ikke det vil være noe verre for henne å sitte alene enn for meg og måtte omgås henne. Min mann vil heller ikke ha henne her men er bare redd for hva naboer vil si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Selvsagt ønsker man et greit forhold til de. Men jeg har henne i vrangstrupen og for meg er kvelden ødelagt når jeg må forholde meg til henne. Jeg får dårlig samvittighte av om vi dropper å inviterer henne. Da føler jeg meg egoistisk. Håpte selvsgat på svar hvor jeg ble opppfordret til å tenke litt på meg selv også men slik er det aldri med kvinner. Hvis vi tenker på oss selv så er vi dårlige mennesker liksom.

''Håpte selvsgat på svar hvor jeg ble opppfordret til å tenke litt på meg selv også men slik er det aldri med kvinner. ''

Som poengtert annet sted i tråden er det sikkert like mange menn som feirer jul med svigerforeldre eller annen familie de ikke liker noe særlig.

Jul skal jo stå for fred og forsoning, og du vil neppe hygge deg om du vet at svigermor sitter alene (og din mann vil antakelig synes det er verre enn du). Er det ikke bedre å gjøre det beste ut av denne kvelden, og heller glede seg til "kos" en annen kveld?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror ikke det vil være noe verre for henne å sitte alene enn for meg og måtte omgås henne. Min mann vil heller ikke ha henne her men er bare redd for hva naboer vil si.

Vel, siden dere er så enige, så får dere ringe svigermor og fortelle henne nyheten da. Forhåpentligvis finner hun noen andre som tåler nærværet hennes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Jeg synes kanskje vi burde begynne å tenke annerledes på dette og ikke føle at vi MÅ invitere familien.

Problemet er vel bl.a. at foreldregenerasjonen ikke kommer til å "tenke annerledes" om noe som har med jula å gjøre. At noen skal sitte alene julaften uten å ville det selv, er utenkelig i manges øyne. Tror du ikke svigermoren din vil bruke det mot dere i evigheter dersom dere lar være å invitere henne? Blir ikke det verre enn noen timers samvær?

Den første jula jeg var gift med mannen min, hadde vi foreldrene hans, bestemoren hans, tanten hans og _eksen_ hans hos oss på julaften. Det var fordi det opplegget hun hadde for julaften, ble avlyst. De har ikke barn sammen, så hun er på ingen måte min manns ansvar, men alternativet var altså at hun skulle være alene eller "trenge seg på" noen i siste liten.

Hun hadde riktignok vett nok til å ikke slenge dritt til meg.

Jula er lang. Gjør det unna julaften, så kan dere ta "fri" med god samvittighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Jeg synes kanskje vi burde begynne å tenke annerledes på dette og ikke føle at vi MÅ invitere familien.

Det synes ikke jeg. Jeg synes ikke det største problemet i dette samfunnet er at vi tar for mye hensyn til andres følelser, snarere tvert i mot.

Jeg ville ikke invitert en person jeg ikke kunne fordra fordi jeg var redd for hva andre ville tenke om meg hvis jeg ikke gjorde det. Jeg ville invitert denne personen fordi det var det rette å gjøre, og fordi jeg ikke ville senke meg ned på vedkommendes nivå men vet at jeg har det bedre med meg selv når jeg er den mest fleksible personen i en konflikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt ønsker man et greit forhold til de. Men jeg har henne i vrangstrupen og for meg er kvelden ødelagt når jeg må forholde meg til henne. Jeg får dårlig samvittighte av om vi dropper å inviterer henne. Da føler jeg meg egoistisk. Håpte selvsgat på svar hvor jeg ble opppfordret til å tenke litt på meg selv også men slik er det aldri med kvinner. Hvis vi tenker på oss selv så er vi dårlige mennesker liksom.

For meg er en del av det å være voksen også å kunne la være å gå for intenst inn i konflikter i sammenhenger hvor dette ikke bringer noe godt med seg. Jeg har tro på å fortelle svigermor hva du opplever som vanskelig, men ikke å gjøre henne til "en forhatt drittsekk".

Håper dere finner en måte å få en god jul på:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det synes ikke jeg. Jeg synes ikke det største problemet i dette samfunnet er at vi tar for mye hensyn til andres følelser, snarere tvert i mot.

Jeg ville ikke invitert en person jeg ikke kunne fordra fordi jeg var redd for hva andre ville tenke om meg hvis jeg ikke gjorde det. Jeg ville invitert denne personen fordi det var det rette å gjøre, og fordi jeg ikke ville senke meg ned på vedkommendes nivå men vet at jeg har det bedre med meg selv når jeg er den mest fleksible personen i en konflikt.

Du uttrykte mye bedre enn meg det jeg forsøkte å formidle:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke slik at om to mennesker ikke kommer overens, så er den ene ond og den andre god. Som oftest er det en blanding. Kommunikasjon og kjemi kan bare stemme utrolig dårlig. Kanskje er det noe i din væremåte som bringer ut svigermors verste sider?

Skal en slik uenighet rettferdiggjøre at noen blir sittende alene i jula og ha det skikkelig vondt? Jeg synes ikke det.

''Det er ikke slik at om to mennesker ikke kommer overens, så er den ene ond og den andre god. Som oftest er det en blanding. ''

Dette er jeg svært enig i. Så enig at det av og til skaffer meg problemer i dol-diskusjoner, fordi jeg sliter med fullt ut å tro på historier hvor den ene parten fremstilles som uskyldsren og den andre djevelsk...*s* (Det hører selvfølgelig med å presisere at det finnes unntak også i denne sammenhengen, av og til beror vanskeligheter kun på _en_ kampkåt kriger. )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...