Gå til innhold

Julaften og svigermor


Gjest gruer meg forferdelig

Anbefalte innlegg

''Men nå er det jo slik at det er svigerdatter som skal invitere svigermor til jul og ikke omvendt. ''

Kanskje ville svigermor gladelig ha invitert selv. Men det er nå engang slik at de yngre generasjoner "overtar" julefeiringen etterhvert.

''Jeg syns ikke en skal måtte invitere noen en gruer seg for å ha i hus. ''

Kan du ikke tenke deg grunner til at denne "gruingen" kan være noe som først og fremst foregår i ens eget hode? Jeg sier ikke at dette gjelder trådstarter, men det er opplagt at det finnes mange situasjoner der de fleste av oss reagerer på andre mennesker uten noen spesiell grunn.

''Men det kan jo klart være at konflikten eskalerer om de ikke inviterer, men det syns jeg faktisk ikke burde være et argument for å invitere svigermor.''

Det å tenke på eventuelt eskalerende konflikt kan i aller høyeste grad være å ta hensyn til seg selv.

''Forholdet skal gå begge veier og oppfører en seg slik at en ikke er ønsket til julaften, da har en vært med på det selv.''

Igjen: Kan du se for deg en situasjon (nok en gang understreker jeg at jeg snakker generelt og ikke mener at det er slikt for trådstarter) der det er en meget sjalu og manipulerende svigerdatter som vil utestenge mannens mor og som alltid uansett tar alt ved svigermor opp i verste mening - er det likevel helt greit å si at hun kan la svigermor seile sin egen sjø "for hun har vært med på det selv"?

Klart jeg kan se alt dette og det er også gode argumenter (det har du jo alltid).

Om det siste punktet ditt stemmer vil julaften uansett ikke bli særlig hyggelig for noen av de tre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 105
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • morsan

    13

  • laban

    12

  • cecily

    11

  • frosken

    9

Mest aktive i denne tråden

Hev deg over henne! Gled deg til jul, gjør ting på din måte, ha det hyggelig med barn og mann, og forhåpentligvis med svigermor. Svar høflig, men bestemt på hennes kommentarer. Si "sånn er det her i huset" og overse evt. andre etterfølgende kommentarer.. Lykke til og god jul. :) Be mannen din "ta seg av" henne også, det er hans mor.

Godt skrevet og helt enig med deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smaker hun alkohol? I så fall er du blid og hyggelig mot henne og serverer et glass rødvin som velkomstdrink. Jeg har selv erfaring med tverre mennesker som blir såå avslappa og hyggelige etter et glass rødvin eller to (begrens det selvsagt om dere har barn tilstede!) :) Jeg tror slike mennesker egentlig er ganske nervøse og kontrollerende, samt har dårlige sosiale antenner. Litt rødvin e.l. kan kanskje hjelpe på ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niccola

Vil samvittigheten din orke å la svigermor sitte alene (?) på julaften?

Som du sier er forholdet forverret pga at du hadde en utblåsning, det er altså du som sist har gjort noe negativt (prøver ikke å forsvare den ene eller den andre)

Er det mulig at du kan si noe sånt som - "vi kom jo litt på kant med hverandre den dagen, og jeg beklager at jeg ble såpass sint. Men jeg håper vi kan legge det bak oss nå og ha en hyggelig julaften". På den måten beklager du episoden uten å legge deg flat for henne, og kommer faktisk ut av det som den ansvarlige, voksne personen.

Teori er noe annet enn praksis, som kjent, men jeg har vært borti noe lignende med min egen svigermor. Jeg måtte bare gi henne klar beskjed, for jeg har tross alt tenkt å tilbringe livet mitt med sønnen hennes - og kan ikke ha en konflikt gående konstant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inviter svigermor til å feire julaften med dere. Mannen din vil neppe få en hyggelig kveld hvis han vet at moren hans sitter alene.

Det var også du som hadde en "utblåsning", ikke gjør avstanden mellom dere enda større ved å tvinge henne til å sitte alene juleaften.

Når hun ikke bor mer enn tre kilometer unna trenger hun heller ikke overnatte.

Og husk at julen består av flere dager, det er mange muligheter for deg og mannen din til å ha en fin jul sammen selv om dere tilbringer juleaften sammen med svigermor.

(Jeg mener ikke å fordele noen skyld, men et vanskelig at du har et vanskelig forhold til svigermor kan også bli en belastning for forholdet mellom deg og mannen din.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor kan ikke svigermor det?

Svigermor skjønner vel også selv at ikke alt er greit og at om en gjør seg til uvenn med familie like før jul, så vil det nødvendigvis innebære en risiko for å ikke være velkommen i jula.

Dette henger nok sammen med hvordan vi har det og at jeg ikke har opplevd det som trådstarter snakker om. Jeg får vondt av å tenke på at min svigermor skulle sitte alene på julaften...

Jeg ville sikkert hatt en annen oppfatning dersom min vigermor var et skikkelig troll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...