Gå til innhold

Fostersøsken

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis en familie har tatt til seg fosterbarn, hva tenker dere da om arv til disse barna, både fra fosterforeldrene sin side og fostersøskene?

Fortsetter under...

Skrevet

Det er jo mulig å skrive testamente hvis det er ønskelig at fosterbarn/søsken skal arve.

Forsterbarn har arverett etter sine biologigske foreldre.

Skrevet

Det problematiske er vel hvis fosterforeldrene har egne barn i tillegg. Hvis fosterbarna skal arve sine fosterforeldre så betyr jo det at de får dobbelt opp, når de også skal arve av sine egne foreldre. Det vil bli urettferdig ovenfor de biologiske barna. Hvis fosterforeldrene ikke har egne barn så står de vel fritt til å testamentere det de vil til fosterbarna.

Skrevet

Det problematiske er vel hvis fosterforeldrene har egne barn i tillegg. Hvis fosterbarna skal arve sine fosterforeldre så betyr jo det at de får dobbelt opp, når de også skal arve av sine egne foreldre. Det vil bli urettferdig ovenfor de biologiske barna. Hvis fosterforeldrene ikke har egne barn så står de vel fritt til å testamentere det de vil til fosterbarna.

Så det er lov å føle det "urettferdig" hvis en må dele arven sin med to nye fostersøsken?

De vil jo arve sine biologiske foreldre, men de eier jo ikke så mye.

Ser også for meg huset til mine foreldre som de bor i nå mens jeg er flyttet ut, hvis en av de skulle ende opp med å overta det, noe jeg vet at de selv ønsker,selvom de selvfølgelig ikke er helt voksne enda vil det føles fryktelig urettferdig. Selvom mine foreldre ikke nødvendigvis ønsker det vet jeg ikke hva lover og regler sier.

Skrevet

Så det er lov å føle det "urettferdig" hvis en må dele arven sin med to nye fostersøsken?

De vil jo arve sine biologiske foreldre, men de eier jo ikke så mye.

Ser også for meg huset til mine foreldre som de bor i nå mens jeg er flyttet ut, hvis en av de skulle ende opp med å overta det, noe jeg vet at de selv ønsker,selvom de selvfølgelig ikke er helt voksne enda vil det føles fryktelig urettferdig. Selvom mine foreldre ikke nødvendigvis ønsker det vet jeg ikke hva lover og regler sier.

Så lenge de mottar arv fra to steder ville jeg synes at det var litt urettferdig ja. Selv om deres biologiske foreldre ikke eier så mye nå, så vet du jo ikke hvordan det blir i fremtiden. Jeg ville tenkt at det biologiske barnet har førsteprioritet når det gjelder arv. Hvis det står igjen ting etter at barnet har "forsynt" seg kan jo fosterbarna få det.

Har selv tre fosterbarn i familien men har ikke tenkt på dette med arv ennå. et av barna har foreldre som begge er narkoman med Aids, det kan tenkes at arven er rett rundt hjørnet.

Annonse

Skrevet

Fosterbarn har ikke rett til arv fra fosterforeldre. Dersom fosterforeldrene ønsker at de skal motta arv, må det gjøres via et testamente. Dersom fosterforeldrene har egne barn, så kan maks en tredjedel av arven testamenteres til fosterbarna.

Når det gjelder den "moralske" - og ikke juridiske siden ved arveforholdene, så synes jeg det er flere forhold som spiller inn mht hva som er "rettferdig". Tror nok at dersom fosterbarna har vært i familien i svært mange år og ikke arver noe særlig fra egen familie, så ville jeg kunne synes det var riktig at de fikk noe av arven.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...