Gå til innhold

Krisen er over...


Persille1365381127

Anbefalte innlegg

Jeg prøver å fortelle deg at folk som ikke var i noen risikogruppe også ble syke og døde.

Tvillingparet jeg snakker om hadde hverken hjerteproblemer eller noe annet.

...og så er jo det å tilhøre denne svineinfluensa-risikogruppen ikke så veldig spesielt, da. Mange av mine bekjente og kolleger var i denne gruppen uten at man anså dem for å være svekket i det hele tatt. Man tenker liksom litt sånn at det er nær-døden syke som har økt risiko, men du verden så mange som har astma, diabetes osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 217
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Persille1365381127

    53

  • cecily

    16

  • hidi, the scorpion

    16

  • morsan

    7

Og det blir for paranoid for meg å tenke at hele verden kan dø av influensa :)

Jeg vet ikke om vaksinen er farlig eller ikke, det har jeg ikke satt meg inn i. Jeg tror bare på at den ikke var nødvendig for alle slik det ble hevdet - det er jo ikke det samme :)

Hvem har sagt at hele verden kan dø av svineinfluensa? Ungene mine, mannen min eller jeg hadde neppe blitt særlig syke av denne influensaen, men vi kunne smitta flere som av ulike grunner ikke kan ta vaksinen - og har kanskje redda liv av den grunn?

For meg er _et_ liv så mye verdt at det ikke kosta meg noe som helst å ta vaksinen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mil1365380270

Det er ingen som har sagt at vaksinen i seg selv er bortkastet.

Det det stilles spørsmål ved er om det var nødvendig å advare og vaksinere i det omfanget det ble gjort, relasjonen mellom enkeltpersoner og mektige institusjoner og måten verdens ledere håndterte situasjonen på.

Dette er ingen kritikk av deg. Jeg har fått oss vaksinert, men er ikke sikker på hva som er riktig. Den som lever får se o.s.v. Udiskutabelt er det derimot at friske, unge mennesker blir dødelig syke av dette viruset, og dør. Derfor ser jeg litt på sånne utspill som dette, som teite. Hva hadde du sagt om Norge ikke hadde bestilt vaksiner f.eks? Dessuten er det ingen som vet enden på dette enda, så heiarop i den ene eller andre retning, er etter min mening noe forhastet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ingen kritikk av deg. Jeg har fått oss vaksinert, men er ikke sikker på hva som er riktig. Den som lever får se o.s.v. Udiskutabelt er det derimot at friske, unge mennesker blir dødelig syke av dette viruset, og dør. Derfor ser jeg litt på sånne utspill som dette, som teite. Hva hadde du sagt om Norge ikke hadde bestilt vaksiner f.eks? Dessuten er det ingen som vet enden på dette enda, så heiarop i den ene eller andre retning, er etter min mening noe forhastet.

Amen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

...og så er jo det å tilhøre denne svineinfluensa-risikogruppen ikke så veldig spesielt, da. Mange av mine bekjente og kolleger var i denne gruppen uten at man anså dem for å være svekket i det hele tatt. Man tenker liksom litt sånn at det er nær-døden syke som har økt risiko, men du verden så mange som har astma, diabetes osv...

Nettopp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du, de som lar seg provosere av dette gjør det antagelig fordi de ikke liker å lese at det argumenterte så hardt mot viste seg å være sant.

Enten det, eller så legger de verste mening til - jeg har ikke sagt noenting annet enn at det kan være greit å tenke over at andre kan ha rett - selv om det ikke samsvarer med det staten formidler.

''Enten det, eller så legger de verste mening til''

På seg selv kjenner en andre? ;-)

Ref det at du hevder at dem som vaksinerte seg var "slemmest" i diskusjonene tidliger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Persille1365381127

''Enten det, eller så legger de verste mening til''

På seg selv kjenner en andre? ;-)

Ref det at du hevder at dem som vaksinerte seg var "slemmest" i diskusjonene tidliger?

Vel, det var de som var imot vaksineringen (i farten husker jeg Hidi, mrxx og meg best) som ble kalt dumme, at vi lekte med andres liv, at vi ikke hadde respekt for de som var verre stilt enn oss osv.

Jeg kan ikke erindre at noen av de som valgte å ikke vaksinere seg, eller som mente at det var mye hysteri tildels ubegrunnet si de samme (eller tilsvarende ting) om den andre parten.

Det er mulig jeg kun snakker på vegne av meg selv, for jeg husker sjelden hva andre skriver sånn sett, men jeg husker det var en del aggressive uttalelser fra de som vaksinerte seg mot de som ikke gjorde det - og jeg tror ikke det var like aggressivt tilbake.

Grunnen til at jeg postet denne artikkelen nå var for å poengtere at det var/er noe hold i det vi sa - og at det ikke var arrogant som enkelte hevdet. Ikke for å si at vaksinen var bortkastet, at de som vaksinerte seg var dumme eller andre meninger som har blitt prakket på meg i denne tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det var de som var imot vaksineringen (i farten husker jeg Hidi, mrxx og meg best) som ble kalt dumme, at vi lekte med andres liv, at vi ikke hadde respekt for de som var verre stilt enn oss osv.

Jeg kan ikke erindre at noen av de som valgte å ikke vaksinere seg, eller som mente at det var mye hysteri tildels ubegrunnet si de samme (eller tilsvarende ting) om den andre parten.

Det er mulig jeg kun snakker på vegne av meg selv, for jeg husker sjelden hva andre skriver sånn sett, men jeg husker det var en del aggressive uttalelser fra de som vaksinerte seg mot de som ikke gjorde det - og jeg tror ikke det var like aggressivt tilbake.

Grunnen til at jeg postet denne artikkelen nå var for å poengtere at det var/er noe hold i det vi sa - og at det ikke var arrogant som enkelte hevdet. Ikke for å si at vaksinen var bortkastet, at de som vaksinerte seg var dumme eller andre meninger som har blitt prakket på meg i denne tråden.

''men jeg husker det var en del aggressive uttalelser fra de som vaksinerte seg mot de som ikke gjorde det - og jeg tror ikke det var like aggressivt tilbake.''

Vel, slikt kommer ofte an på øyet som ser, øret som hører og mennesket som _føler_. Jeg følte det som at mange av vaksinemotstanderne latterliggjorde 'motparten' ved å fremstille det som at de kun var dem selv som hadde "sunn fornuft" og "evne til å tenke selv".

Tenk litt over det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

Vel, det var de som var imot vaksineringen (i farten husker jeg Hidi, mrxx og meg best) som ble kalt dumme, at vi lekte med andres liv, at vi ikke hadde respekt for de som var verre stilt enn oss osv.

Jeg kan ikke erindre at noen av de som valgte å ikke vaksinere seg, eller som mente at det var mye hysteri tildels ubegrunnet si de samme (eller tilsvarende ting) om den andre parten.

Det er mulig jeg kun snakker på vegne av meg selv, for jeg husker sjelden hva andre skriver sånn sett, men jeg husker det var en del aggressive uttalelser fra de som vaksinerte seg mot de som ikke gjorde det - og jeg tror ikke det var like aggressivt tilbake.

Grunnen til at jeg postet denne artikkelen nå var for å poengtere at det var/er noe hold i det vi sa - og at det ikke var arrogant som enkelte hevdet. Ikke for å si at vaksinen var bortkastet, at de som vaksinerte seg var dumme eller andre meninger som har blitt prakket på meg i denne tråden.

Jeg husker at jeg diskuterte med mrxx, men den disusjonen var helt stueren og det er jeg ganske sikker på at også mrxx mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

Vet du, de som lar seg provosere av dette gjør det antagelig fordi de ikke liker å lese at det argumenterte så hardt mot viste seg å være sant.

Enten det, eller så legger de verste mening til - jeg har ikke sagt noenting annet enn at det kan være greit å tenke over at andre kan ha rett - selv om det ikke samsvarer med det staten formidler.

''Vet du, de som lar seg provosere av dette gjør det antagelig fordi de ikke liker å lese at det argumenterte så hardt mot viste seg å være sant''

Jeg forstår fremdeles ikke hva som er sant jeg. Vaksinen har jo tydeligvis virket. Er ikke det bra da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Sorry altså, men det blir helt feil å si at det var fornuften som styrte her i en situasjon hvor ingen visste noe. Er du synsk?''

Man trengte faktisk ikke å være synsk i denne situasjonen, og sunn fornuft viser seg gang på gang å være nettopp; sunn!

Endel mennesker har faktisk fått alvorlige bivirkninger av denne "snille" vaksinen. _Ingen_ vaksiner er trygge for _alle_!

I mine øyne har denne vaksinen vært totalt unødvendig for mange hundretusener av mennesker, og man "leker" ikke med folks liv på den måten.

Vitenskapen tror at influensaen vil blomstre opp igjen i kulda, men målingen på VG sin nettside viser at 70% av ca 1000, mener nei.

Når det èn gang virkelig blir krise, har staten ropt ulv for mye, og det _tragisk!

Frivillig vaksinering er da ikke å leke med folks liv.

Kan det tenkes at noen av de som reagerte på vaksinen, ville ha blitt alvorlig rammet dersom de hadde fått sykdommen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trollemor;o)

Hele klassen til den ene datra mi var vaksinerte, bortsett fra en. H*n lå med svineinfluensa hele jula stakkars.. Da var jeg jammen glad vi hadde valgt å vaksinere ungene ;-)

hysj! ;-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest dette er ikke en spøk

Har lyst til å fortelle en historie om en av mine ungdommer.

Han ble skikkelig syk av svineinfluensa først. Så fikk han lungebetennelse og nyrebekkenbetennelse. Måtte så ha en skikkelig penicillinkur. Denne tålte han imidlertid ikke og han fikk tykktarmbetennelse som gikk over til blodforgiftning.

Slik ble denne julen for oss. Hadde han rukket å få denne vaksninen ville alt dette vært unngått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du vet at man kan få senvirkninger av vaksinen? Alle substansene i vaksinen er sjekket ut hver for seg, og finnes i andre vaksiner som er godt uttestet.

De to substansene kritikerne har hengt seg opp i er kvikksølv og squalen(?). Mengden kvikksølv i en vaksinedose er den samme mengden man får i seg gjennom maten en hel dag. Squalen har vi naturlig i kroppen fra før.

Man er pålagt å teste vaksiner over tid for å ha lov til å fortelle at den er 100 % trygg. Dette hadde verden naturlig nok ikke tid til og derfor ble det som det ble. Media brukte dette for alt det var verdt og klarte å skremme mange fra å ta vaksinen. Jeg tror neppe Folkehelseinstituttet hadde våget å anbefale vaksinen dersom de var usikre på om den kunne være skadelig. Det vi vet er iallefall at risikoen for alvorlig sykdom/død er mye større hvis man får svineinfluensaen enn hvis man tar vaksinen. For meg ble derfor valget enkelt - også fordi min livssituasjon gjør at jeg er i kontakt med mennesker som ikke kan ta vaksinen.

Jeg skjønner forøvrig også godt de som valgte å ikke ta vaksinen. Slike ting må man selv vurdere opp mot sin egen livssituasjon.

Det er for dumt å skremme opp folk mht ting som er tatt ut av løse luften... Hvor ble det forresten av den antivaksinasjonsgruppen som virkelig "tok av"? Plutselig ble det dørgende stille fra den kanten...?

''Jeg tror neppe Folkehelseinstituttet hadde våget å anbefale vaksinen dersom de var usikre på om den kunne være skadelig.''

Ikke en gang produsenten av vaksinen du har valgt å ta har gitt noen garantier i forhold til virkning/bivirkninger/senvirkninger ved denne vaksinen og du tror at FHI ikke ville anbefale den om de var usikre?

Jeg kan ikke annet enn å humre her jeg sitter.

Men jeg skal ikke ta fra deg og andre heltedådfølelsen dere føler over å ha reddet mange fra døden ved å sette denne vaksinen, selv om den kanskje ikke gir beskyttelse en gang ;). Og selv om land uten massevaksinasjn heller ikke har hatt noen høy dødlighet ved denne influensaen. Husk å ta en ny dose innen to år da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest også en mamma

"Nå vet jeg ikke hvor mange som er vaksinert, men etter alt å dømme er dødligheten lav ved denne influensatypen"

Det hjelper jo lite for de som er døde. Over 60 % vaksinerte seg og det sier seg selv at dette har medvirket til at risikoen for å bli smittet er over halvert for de 40 prosentene som er igjen.

Når det finnes en vaksine, så er det fornuftig å vaksinere seg i situasjon hvor ingen visste (og heller ikke fremdeles vet) hvordan dette ville utviklet seg for hver og en.

Det er mest sannsynlig at det går bra å kjøre en liten tur til butikken uten å bruke bilbelte også, men det er nå likevel mest fornuftig å ta bilbelte på.

Selvsagt hjelper det ikke for den som er død. Men den analogien kan brukes om alt. Folk ville ikke dødd i trafikken hvis vi ikke kjørte bil heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest også en mamma

Slike sannhetshistorier om enkelttilfeller er å totalt ikke forstå statistikk og epidemiologi.

Jeg fortalte "min historie" fordi mange argumenterte i tråden med at hovedinnlegger (og andre) skulle være glad for at hun selv slapp å få influensa, og burde være takknemlig for at de andre hadde vaksinert seg slik at dette kunne skje.

Jeg kjenner også mange andre som har hatt influensa av svinetypen, og jevnt over er dette en mild influensa. Min påstand er derfor at det er dødsfall-historiene som ikke er representative. Noen få enkeltpersoner dør av et virus som alle vi andre tåler rimelig bra - og for mange av oss bedre enn "vanlig" influensa.

Er vel rundt 20 personer som har dødd av svineinfluensa (husker ikke helt), og jeg er sikker på at vi kan finne minst like mange historier for folk som har hatt svineinfluensa og opplevd et mildt forløp og overlevd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Frivillig vaksinering er da ikke å leke med folks liv.

Kan det tenkes at noen av de som reagerte på vaksinen, ville ha blitt alvorlig rammet dersom de hadde fått sykdommen?

''Kan det tenkes at noen av de som reagerte på vaksinen, ville ha blitt alvorlig rammet dersom de hadde fått sykdommen?''

To kvinner mistet smaksansene, og for dem veldig alvorlig selvfølgelig, om de ville dødd av svineinfluensaen tviler jeg på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Kan det tenkes at noen av de som reagerte på vaksinen, ville ha blitt alvorlig rammet dersom de hadde fått sykdommen?''

To kvinner mistet smaksansene, og for dem veldig alvorlig selvfølgelig, om de ville dødd av svineinfluensaen tviler jeg på.

Det får vi selvfølgelig aldri vite. Jeg synes ikke tap av lukt / smak i 1 - 2 uker er det samme som å leke med folks liv.

Men det er aldri 100% risikofritt å ta vaksiner, derfor er det fint å bo i et land der det er nok til alle, slik at vi kan velge ut fra andre kriterier enn f.eks. økonomi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...