Gå til innhold

Krisen er over...


Persille1365381127

Anbefalte innlegg

Gjest lillibeth

Så føkkings teite kommentarer du har. :-(

Det nytter ikke å rokke ved Persilles meninger, Hun vet best uansett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 217
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Persille1365381127

    53

  • cecily

    16

  • hidi, the scorpion

    16

  • morsan

    7

Persille1365381127

"min sunne fornuft tilsa at hysteriet ikke var nødvendig"

Sorry altså, men det blir helt feil å si at det var fornuften som styrte her i en situasjon hvor ingen visste noe. Er du synsk?

Om jeg hadde styrt en barnehage, så ville jeg tankt at mange foreldre sikkert ikke vaksinerer barna sine, så da skal nå ihvertfall jeg gjøre mitt for ikke å utsette disse barna for sykdom og død. (selv om risikoen er liten)

I mitt hode er det dette som er sunn fornuft.

Men nå er det en kjent sak at common sense ikke er så common.

Det er helt greit at du og jeg ikke betrakter dette på samme måte. Du står helt fritt til å mene hva du vil både når det kommer til vaksinen i seg selv, om du vil vaksinere deg og dine - og om det var grunn til å anbefale massevaksinasjon. Du kan også få mene hva du vil når det kommer til om denne influensaen var så farlig som det ble hevdet, om det var påvirkning av beslutningstagere som burde granskes - og om det ble hysteri eller fornuftig varsling.

Det eneste jeg forventer av deg, er at du lar meg gjøre det samme.

Min fornuft (og det jeg leste/hørte/fikk av informasjon) sa meg at dette var overdrevet, at dødeligheten ikke på langt nær var så stort som det ble hevdet - og at jeg mener vaksinasjon var unødvendig.

Du trenger ikke være enig, jeg har ikke uttalt meg om HVA jeg mener om det du ytrer av meninger.

Det eneste jeg har sagt er at neste gang det kommer en diskusjon i denne kategorien, så kan du vurdere argumentene dine en gang til - det KAN hende at motparten har rett. Vi vet ikke, men det KAN hende.

Og når hele land, organisasjoner og politikere velger å granske denne saken grunnet informasjon om økonomiske interesser, lobbyvirksomhet og uetiske samarbeid - så kan det hende det er noe i det. Det er ikke sikkert, men det kan hende.

Skulle det vise seg at det har vært skittent spill her, så har min fornuft sagt det som i ettertid vise seg å være rett - og jeg må få ytre at jeg er glad for det.

Det har ingenting med at jeg ikke har respekt for de som døde, ikke har respekt for de pårørende eller ikke forstår at det har vært dramatisk for risikogruppene å gjøre. Det er fordi jeg er tilfreds med at jeg klarte å resonnere meg frem til dette som nå viser seg at flere har stilt spørsmål ved - uten å la meg påvirke av "myndighetene har alltid rett"-påstanden.

Jeg velger å være glad for at jeg er trygg nok til å tenke meg frem til dette selv - jeg trenger ikke rakke ned på, stigmatisere eller uttale meg om deg av den grunn.

Du kan gjøre akkurat som du vil for meg, på samme måte som du er i din fulle rett til å mene hva du vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

"min sunne fornuft tilsa at hysteriet ikke var nødvendig"

Sorry altså, men det blir helt feil å si at det var fornuften som styrte her i en situasjon hvor ingen visste noe. Er du synsk?

Om jeg hadde styrt en barnehage, så ville jeg tankt at mange foreldre sikkert ikke vaksinerer barna sine, så da skal nå ihvertfall jeg gjøre mitt for ikke å utsette disse barna for sykdom og død. (selv om risikoen er liten)

I mitt hode er det dette som er sunn fornuft.

''Sorry altså, men det blir helt feil å si at det var fornuften som styrte her i en situasjon hvor ingen visste noe. Er du synsk?''

Man trengte faktisk ikke å være synsk i denne situasjonen, og sunn fornuft viser seg gang på gang å være nettopp; sunn!

Endel mennesker har faktisk fått alvorlige bivirkninger av denne "snille" vaksinen. _Ingen_ vaksiner er trygge for _alle_!

I mine øyne har denne vaksinen vært totalt unødvendig for mange hundretusener av mennesker, og man "leker" ikke med folks liv på den måten.

Vitenskapen tror at influensaen vil blomstre opp igjen i kulda, men målingen på VG sin nettside viser at 70% av ca 1000, mener nei.

Når det èn gang virkelig blir krise, har staten ropt ulv for mye, og det _tragisk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ervaksinert

Noen dør av alle sykdommer, det betyr ikke at hele verden står i fare for å dø av en epidemi likevel. (altså ikke at noen dør flere ganger, men at alle sykdommer kan få et dødelig utfall).

Det er MANGE smittsomme sykdommer som er dødelige, og de har alle pårørende. Den ene dødelige sykdommen er egentlig ikke neo verre enn den andre - med det perspektivet vel å merke.

Vi gjør det vi kan for å beskytte oss mot smittsome, dødelige sykdommer. Vaksinasjonsprogrammet mange velger å følge her i landet er et resultat av vårt ønske om å beskytte oss.

Jeg forstår fortsatt ikke ditt motiv for å ta saken ned på et så lavt nivå som du gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Det nytter ikke å rokke ved Persilles meninger, Hun vet best uansett...

Hvorfor i all verden skulle jeg poste noe her i påstandsform om jeg ikke er sikker?

Da stiller man jo i så fall et spørsmål - og får svar.

Min mening er at dette var overdrivelse og hysteri - den får du ikke endret på. Men du er i din fulle rett til å mene noe annet - det er det ingen som kan nekte deg.

Jeg ser ikke poenget med å fremstå ydmyk og unnskyldende for noe jeg mener er helt teit. Det er et nettforum. Who cares om du er misfornøyd med meningene mine?

Det er vel ingen som går inn i en debatt der de ikke mener de har gode argumenter for å ha rett? Hva er vitsen med det? Bortkastet tid....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Vi gjør det vi kan for å beskytte oss mot smittsome, dødelige sykdommer. Vaksinasjonsprogrammet mange velger å følge her i landet er et resultat av vårt ønske om å beskytte oss.

Jeg forstår fortsatt ikke ditt motiv for å ta saken ned på et så lavt nivå som du gjør.

Nå er det vel ikke jeg som har gjort det.

Jeg har sagt at epidemien var overdrevet, svært lite annet. Les artikkelen - den sier egentlig det meste.

Utover det har jeg bare tilfredsstilt blant annet ditt behov for å ytre deg litt negativt om andre personer i stedet for å argumentere sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hidi, the scorpion

Det nytter ikke å rokke ved Persilles meninger, Hun vet best uansett...

For noe tull:(

Vi som var/er imot massevaksinering har ingenting å skamme oss over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Men det skulle vært interessant å se om dette har vært begrunnet i reell fare eller ikke''

Det er vel ingen tvil om at faren var reell, men ikke for det store flertall. Poenget er at vi ikke vet hvem av oss som ville vært blant det lille mindretallet det hadde blitt virkelig farlig for. Verken helsemyndigheter eller enkeltpersoner er utstyrt med krystallkule.

Media vil alltid benytte anledningen til å krisemaksimere. F.eks. presset de talspersonene til å gå ut med de absolutte worst case-tallene allerede i sommer og kjørte dem ut på førstesida. Tabloidene elsker overskrifter av typen "en million kan dø". Ingen har påstått at slike verstefalls-konsekvenser var det sannsynlige.

Det som virkelig hadde vært interessant, var å f.eks. tvangsvaksinere alle i ett fylke og nekte alle i nabofylket vaksine, og se på dødstallene etterpå. Men slik forskning regnes som uansvarlig her i landet. Heldigvis.

enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ervaksinert

Men nå er det en kjent sak at common sense ikke er så common.

Det er helt greit at du og jeg ikke betrakter dette på samme måte. Du står helt fritt til å mene hva du vil både når det kommer til vaksinen i seg selv, om du vil vaksinere deg og dine - og om det var grunn til å anbefale massevaksinasjon. Du kan også få mene hva du vil når det kommer til om denne influensaen var så farlig som det ble hevdet, om det var påvirkning av beslutningstagere som burde granskes - og om det ble hysteri eller fornuftig varsling.

Det eneste jeg forventer av deg, er at du lar meg gjøre det samme.

Min fornuft (og det jeg leste/hørte/fikk av informasjon) sa meg at dette var overdrevet, at dødeligheten ikke på langt nær var så stort som det ble hevdet - og at jeg mener vaksinasjon var unødvendig.

Du trenger ikke være enig, jeg har ikke uttalt meg om HVA jeg mener om det du ytrer av meninger.

Det eneste jeg har sagt er at neste gang det kommer en diskusjon i denne kategorien, så kan du vurdere argumentene dine en gang til - det KAN hende at motparten har rett. Vi vet ikke, men det KAN hende.

Og når hele land, organisasjoner og politikere velger å granske denne saken grunnet informasjon om økonomiske interesser, lobbyvirksomhet og uetiske samarbeid - så kan det hende det er noe i det. Det er ikke sikkert, men det kan hende.

Skulle det vise seg at det har vært skittent spill her, så har min fornuft sagt det som i ettertid vise seg å være rett - og jeg må få ytre at jeg er glad for det.

Det har ingenting med at jeg ikke har respekt for de som døde, ikke har respekt for de pårørende eller ikke forstår at det har vært dramatisk for risikogruppene å gjøre. Det er fordi jeg er tilfreds med at jeg klarte å resonnere meg frem til dette som nå viser seg at flere har stilt spørsmål ved - uten å la meg påvirke av "myndighetene har alltid rett"-påstanden.

Jeg velger å være glad for at jeg er trygg nok til å tenke meg frem til dette selv - jeg trenger ikke rakke ned på, stigmatisere eller uttale meg om deg av den grunn.

Du kan gjøre akkurat som du vil for meg, på samme måte som du er i din fulle rett til å mene hva du vil.

Nok en gang uttaler du deg som om du sitter på fasiten.

Du _vet_ ikke. Du fant en artikkel som stemmer overens med din oppfatning. Det er det også mulig å gjøre for den andre siden av saken, men igjen: Ingen _vet_ hva som hadde vært utfallet om vaksinasjonen ikke hadde blitt iverksatt. Det er derfor ingen grunn for noen av sidene å hovere slik du gjør. Det er respektløst overfor de som døde og deres pårørende, eksempelvis.

Når du sier at ditt valg var sunn fornuftig, så sier du samtidig at det andre valget var ufornuftig, selv om du ikke skriver ordene ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det KAN også hende at den hadde tatt livet av like mange som Spanskesyken hvis vi ikke hadde hatt vaksine og Tamiflu.

Det får vi aldri vite.

Det jeg vet er at Spanskesyken tok livet av flere enn 1. verdenskrig. (Min bestemor mistet sin mor i Spansken, hun døde fra 4 småjenter under 5 år, min bestemor var nyfødt. Oldemoren min var altså i risikogruppen, og hadde de hatt samme ressurser som i dag hadde hun antagelig overlevd)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

Men nå er det en kjent sak at common sense ikke er så common.

Det er helt greit at du og jeg ikke betrakter dette på samme måte. Du står helt fritt til å mene hva du vil både når det kommer til vaksinen i seg selv, om du vil vaksinere deg og dine - og om det var grunn til å anbefale massevaksinasjon. Du kan også få mene hva du vil når det kommer til om denne influensaen var så farlig som det ble hevdet, om det var påvirkning av beslutningstagere som burde granskes - og om det ble hysteri eller fornuftig varsling.

Det eneste jeg forventer av deg, er at du lar meg gjøre det samme.

Min fornuft (og det jeg leste/hørte/fikk av informasjon) sa meg at dette var overdrevet, at dødeligheten ikke på langt nær var så stort som det ble hevdet - og at jeg mener vaksinasjon var unødvendig.

Du trenger ikke være enig, jeg har ikke uttalt meg om HVA jeg mener om det du ytrer av meninger.

Det eneste jeg har sagt er at neste gang det kommer en diskusjon i denne kategorien, så kan du vurdere argumentene dine en gang til - det KAN hende at motparten har rett. Vi vet ikke, men det KAN hende.

Og når hele land, organisasjoner og politikere velger å granske denne saken grunnet informasjon om økonomiske interesser, lobbyvirksomhet og uetiske samarbeid - så kan det hende det er noe i det. Det er ikke sikkert, men det kan hende.

Skulle det vise seg at det har vært skittent spill her, så har min fornuft sagt det som i ettertid vise seg å være rett - og jeg må få ytre at jeg er glad for det.

Det har ingenting med at jeg ikke har respekt for de som døde, ikke har respekt for de pårørende eller ikke forstår at det har vært dramatisk for risikogruppene å gjøre. Det er fordi jeg er tilfreds med at jeg klarte å resonnere meg frem til dette som nå viser seg at flere har stilt spørsmål ved - uten å la meg påvirke av "myndighetene har alltid rett"-påstanden.

Jeg velger å være glad for at jeg er trygg nok til å tenke meg frem til dette selv - jeg trenger ikke rakke ned på, stigmatisere eller uttale meg om deg av den grunn.

Du kan gjøre akkurat som du vil for meg, på samme måte som du er i din fulle rett til å mene hva du vil.

Selvfølgelig skal du få ha dine meninger. På samme måte regner jeg med at jeg får ha mine meninger og at du inviterte til debatt da du skrev tråden?

At du er i levende live i dag, har lite med sunn fornuft å gjøre slik du hevder. Det har å gjøre med at du var heldig.

Om jeg hadde resonert meg frem til at risikoen for å dø er liten ved å kjøre en tur til butikken uten bilbelte og etterpå triumfere over over at "fornuften" min hadde rett, er jeg ikke mer fornuftig av den grunn. Det mest fornuftige hadde nå likevel vært å tatt bilbelte på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ervaksinert

Nå er det vel ikke jeg som har gjort det.

Jeg har sagt at epidemien var overdrevet, svært lite annet. Les artikkelen - den sier egentlig det meste.

Utover det har jeg bare tilfredsstilt blant annet ditt behov for å ytre deg litt negativt om andre personer i stedet for å argumentere sak.

Det er da du som stadig vekk tråkker på folk, gjennom ditt utsagn om at ditt valg var "sunn fornuft".

Jeg har ikke noe behov for å tråkke på dere som ikke vaksinerte dere. Jeg er kjempeglad for at det ikke døde flere. Jeg er kjempeglad for at ingen her har mistet sine kjære, og jeg håper virkelig at det ikke kommer noen flere pandemier. Jeg _vet_ ikke hva som var det riktige, jeg _vet_ ikke hvordan dette hadde endt om ikke drøyt 60 % hadde vaksinert seg, men jeg er kjempeglad for at det nå synes å være kraftig nedgang i tilfellene av sykdom.

Hadde jeg hatt behov for å hovere, tråkke på de som valgte annerledes enn meg, så hadde jeg vel skrevet et innlegg tilsvarende ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Nok en gang uttaler du deg som om du sitter på fasiten.

Du _vet_ ikke. Du fant en artikkel som stemmer overens med din oppfatning. Det er det også mulig å gjøre for den andre siden av saken, men igjen: Ingen _vet_ hva som hadde vært utfallet om vaksinasjonen ikke hadde blitt iverksatt. Det er derfor ingen grunn for noen av sidene å hovere slik du gjør. Det er respektløst overfor de som døde og deres pårørende, eksempelvis.

Når du sier at ditt valg var sunn fornuftig, så sier du samtidig at det andre valget var ufornuftig, selv om du ikke skriver ordene ned.

''Når du sier at ditt valg var sunn fornuftig, så sier du samtidig at det andre valget var ufornuftig, selv om du ikke skriver ordene ned.''

Tror du hun sitter og hoverer over dødsfall?

Jeg er i risikogruppen, men er ikke vaksinert, og har heller ingen planer om det. For meg er det "sunn fornuft", men det gjelder ikke deg... Du velger hva som er "sunn fornuft" for deg og din familie, og ingen vil vel dømme deg for det? Ikke jeg ihvertfall;)

Nordmenn viste soldaritet, og det står det respekt av, men var det virkelig nødvendig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest sjøstjerna

''Når du sier at ditt valg var sunn fornuftig, så sier du samtidig at det andre valget var ufornuftig, selv om du ikke skriver ordene ned.''

Tror du hun sitter og hoverer over dødsfall?

Jeg er i risikogruppen, men er ikke vaksinert, og har heller ingen planer om det. For meg er det "sunn fornuft", men det gjelder ikke deg... Du velger hva som er "sunn fornuft" for deg og din familie, og ingen vil vel dømme deg for det? Ikke jeg ihvertfall;)

Nordmenn viste soldaritet, og det står det respekt av, men var det virkelig nødvendig?

''Nordmenn viste soldaritet, og det står det respekt av, men var det virkelig nødvendig?''

Det blir vel vanskelig å undersøke i ettertid. Mange vaksinerte gir høy immunitet i befolkningen og mindre smitterisiko. Ergo kan uvaksinerte forbli friske.

Men det kan også være motsatt. At mange er vaksinert unødvendig mot uskyldig virus. Da forblir jo også uvaksinerte friske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

''Sorry altså, men det blir helt feil å si at det var fornuften som styrte her i en situasjon hvor ingen visste noe. Er du synsk?''

Man trengte faktisk ikke å være synsk i denne situasjonen, og sunn fornuft viser seg gang på gang å være nettopp; sunn!

Endel mennesker har faktisk fått alvorlige bivirkninger av denne "snille" vaksinen. _Ingen_ vaksiner er trygge for _alle_!

I mine øyne har denne vaksinen vært totalt unødvendig for mange hundretusener av mennesker, og man "leker" ikke med folks liv på den måten.

Vitenskapen tror at influensaen vil blomstre opp igjen i kulda, men målingen på VG sin nettside viser at 70% av ca 1000, mener nei.

Når det èn gang virkelig blir krise, har staten ropt ulv for mye, og det _tragisk!

Sunn fornuft handler om å være føre var, ikke etter snar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du skal lese artikkelen :)

Det er ikke nødvendig å liste alle artiklene lest i alle avisene osv, denne er faktisk en god oppsummering.

Jeg har lest den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du ser jo det samme i denne tråden...

Det eneste jeg skrev var at de som gikk kraftig ut mot de som mente dette var overdrevet kunne tenke seg litt bedre om neste gang, og konsekvensen er at de nok engang bruker de samme argumentene :)

Da syns jeg du skulle lese ditt hovedinnlegg igjen og analysere dine ordvalg og formuleringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

''Når du sier at ditt valg var sunn fornuftig, så sier du samtidig at det andre valget var ufornuftig, selv om du ikke skriver ordene ned.''

Tror du hun sitter og hoverer over dødsfall?

Jeg er i risikogruppen, men er ikke vaksinert, og har heller ingen planer om det. For meg er det "sunn fornuft", men det gjelder ikke deg... Du velger hva som er "sunn fornuft" for deg og din familie, og ingen vil vel dømme deg for det? Ikke jeg ihvertfall;)

Nordmenn viste soldaritet, og det står det respekt av, men var det virkelig nødvendig?

''Nordmenn viste soldaritet, og det står det respekt av, men var det virkelig nødvendig?''

Selvfølgelig var det nødvendig. Om vaksina hadde kommer tidligere ville det forhindret at spass mange i Norge døde av den. Det spiller da liten rolle at ikke tusenvis døde av den i Norge. Det var nok med dem som døde til å skjønne at solidariteten er viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

''Nordmenn viste soldaritet, og det står det respekt av, men var det virkelig nødvendig?''

Det blir vel vanskelig å undersøke i ettertid. Mange vaksinerte gir høy immunitet i befolkningen og mindre smitterisiko. Ergo kan uvaksinerte forbli friske.

Men det kan også være motsatt. At mange er vaksinert unødvendig mot uskyldig virus. Da forblir jo også uvaksinerte friske.

''Det blir vel vanskelig å undersøke i ettertid. Mange vaksinerte gir høy immunitet i befolkningen og mindre smitterisiko. Ergo kan uvaksinerte forbli friske.''

Helt enig. Jeg er selv koppevaksinert, og tror absolutt at det var en god ting de bestemte dengang;) Men, så har du episoden hvor tabletter, som skulle motvirke morgenkvalme i graviditeten, endte i total katastrofe:(

Man må bare følge sin egen innebygde "sunne fornuft" mener jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Sunn fornuft handler om å være føre var, ikke etter snar.

Nei, det handler om å ta valg som ikke går imot ens egen fornuft.

Jeg _kan_ kjøre til butikken uten bilbelte, men fornuften sier at det _ikke_ er lurt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...