Gå til innhold

Krisen er over...


Persille1365381127

Anbefalte innlegg

Gjest høstløv

Datteren min vaksinerte seg og ble syk av vaksinen, vi andre i familien har ikke vaksinert oss og vi er ikke blitt syke heller.

Datteren min er ikke så veldig liten, hun er i midten av tyveårene, men takk for gode ønsker.

Hun tok vaksinen fordi hun jobber med mange forskjellige mennesker hver dag.

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 217
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Persille1365381127

    53

  • cecily

    16

  • hidi, the scorpion

    16

  • morsan

    7

Gjest høstløv

Uff, ikke godt når de små blir syke... Håper det gikk fort over. Bra dere andre holdt dere friske! :0)

Datteren min er ikke så veldig liten, hun er i midten av tyveårene, men takk for gode ønsker.

Hun tok vaksinen fordi hun jobber med mange forskjellige mennesker hver dag.

Dette kom under feil innlegg. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ja... jeg er i allefall vaksinert og svært fornøyd med det. Kanksje har jeg unngått å smitte noen som ikke hadde tålt sykdommen så godt...?

Sistemann i huset på 17 skal vaksinere seg på mandag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anna72

Kanskje krisen er over for denne gang fordi så mange lot seg vaksinere?? De regner også med at en 3. runde ikke vil komme fordi så mange er vaksinert, ca 60% av befolkningen. Skulle en 3. runde bryte ut, vil uansett ikke mange få den fordi så mange allerede er vaksinert.

Men om dette gjør at du kan fortsette på din høye hest er jo det flott.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Men det skulle vært interessant å se om dette har vært begrunnet i reell fare eller ikke''

Det er vel ingen tvil om at faren var reell, men ikke for det store flertall. Poenget er at vi ikke vet hvem av oss som ville vært blant det lille mindretallet det hadde blitt virkelig farlig for. Verken helsemyndigheter eller enkeltpersoner er utstyrt med krystallkule.

Media vil alltid benytte anledningen til å krisemaksimere. F.eks. presset de talspersonene til å gå ut med de absolutte worst case-tallene allerede i sommer og kjørte dem ut på førstesida. Tabloidene elsker overskrifter av typen "en million kan dø". Ingen har påstått at slike verstefalls-konsekvenser var det sannsynlige.

Det som virkelig hadde vært interessant, var å f.eks. tvangsvaksinere alle i ett fylke og nekte alle i nabofylket vaksine, og se på dødstallene etterpå. Men slik forskning regnes som uansvarlig her i landet. Heldigvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Persille1365381127

Her inne kommuniserer en med flere enn den en skriver innlegget direkte til. Det vet gamle travere. Om det var noen her som hadde mistet noen av sine kjære i influensaen, og du visste det, ville du da også kommet med en slik kommentar selv om den ikke var myntet til henne?

Ja.

På samme måte som at jeg har en handicappet venninne, og vi har i mange år tullet med ting som "ingen armer, ingen kake". Vi har en form for galgenhumor som fungerer veldig bra for oss - og om du overhører en kommentar til en annen er det ikke nødvendig å la seg støre på dennes vegne.

På samme måte som når du leser et svar til en annen, det er ikke nødvendig å la seg støte av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Kanskje krisen er over for denne gang fordi så mange lot seg vaksinere?? De regner også med at en 3. runde ikke vil komme fordi så mange er vaksinert, ca 60% av befolkningen. Skulle en 3. runde bryte ut, vil uansett ikke mange få den fordi så mange allerede er vaksinert.

Men om dette gjør at du kan fortsette på din høye hest er jo det flott.

60% av befolkningen er faktisk ikke mange, det er ikke mer en drøyt halvparten - og de aller fleste er allerede syke av noe annet (altså i faresonen), eller små barn. Det er ikke like mange av den voksne friske befolkningen som har latt seg vaksinere.

Men igjen; du kan jo vurdere å la oss som ikke trodde på dette få lov til å være tilfreds med vår sunne fornuft selv om du velger å høre på andre? Jeg kan ikke huske å lese at noen har rakket ned på dere som har latt dere vaksinere, det eneste vi (i hvertfall jeg) har gjort er å forsvare hvorfor jeg mener dette har vært overdrevet.

Så jeg tror nok din hest er høyere enn min :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

''Men det skulle vært interessant å se om dette har vært begrunnet i reell fare eller ikke''

Det er vel ingen tvil om at faren var reell, men ikke for det store flertall. Poenget er at vi ikke vet hvem av oss som ville vært blant det lille mindretallet det hadde blitt virkelig farlig for. Verken helsemyndigheter eller enkeltpersoner er utstyrt med krystallkule.

Media vil alltid benytte anledningen til å krisemaksimere. F.eks. presset de talspersonene til å gå ut med de absolutte worst case-tallene allerede i sommer og kjørte dem ut på førstesida. Tabloidene elsker overskrifter av typen "en million kan dø". Ingen har påstått at slike verstefalls-konsekvenser var det sannsynlige.

Det som virkelig hadde vært interessant, var å f.eks. tvangsvaksinere alle i ett fylke og nekte alle i nabofylket vaksine, og se på dødstallene etterpå. Men slik forskning regnes som uansvarlig her i landet. Heldigvis.

Nå er vel saken at det faktisk er sådd tvil om faren var reell eller ikke...

Og det vil vi antagelig aldri få vite. Poenget mitt er at det ikke er greit å gå til de personangrepene enkelte gjorde her inne fordi flere valgte å ikke vaksinere seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ervaksinert

Nå er vel saken at det faktisk er sådd tvil om faren var reell eller ikke...

Og det vil vi antagelig aldri få vite. Poenget mitt er at det ikke er greit å gå til de personangrepene enkelte gjorde her inne fordi flere valgte å ikke vaksinere seg.

''Nå er vel saken at det faktisk er sådd tvil om faren var reell eller ikke...''

Tja, du kan jo spørre de som døde... Eller nei, det kan du jo ikke, men kanskje de pårørende?

Fatter ikke at du kan uttrykke deg som du gjør, jeg, du virker utrolig lite moden i denne saken. Som laban sier, ingen _vet_.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

Nå er vel saken at det faktisk er sådd tvil om faren var reell eller ikke...

Og det vil vi antagelig aldri få vite. Poenget mitt er at det ikke er greit å gå til de personangrepene enkelte gjorde her inne fordi flere valgte å ikke vaksinere seg.

Det var da ingen som gikk til personangrep her inne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ervaksinert

60% av befolkningen er faktisk ikke mange, det er ikke mer en drøyt halvparten - og de aller fleste er allerede syke av noe annet (altså i faresonen), eller små barn. Det er ikke like mange av den voksne friske befolkningen som har latt seg vaksinere.

Men igjen; du kan jo vurdere å la oss som ikke trodde på dette få lov til å være tilfreds med vår sunne fornuft selv om du velger å høre på andre? Jeg kan ikke huske å lese at noen har rakket ned på dere som har latt dere vaksinere, det eneste vi (i hvertfall jeg) har gjort er å forsvare hvorfor jeg mener dette har vært overdrevet.

Så jeg tror nok din hest er høyere enn min :)

''Men igjen; du kan jo vurdere å la oss som ikke trodde på dette få lov til å være tilfreds med vår sunne fornuft selv om du velger å høre på andre? Jeg kan ikke huske å lese at noen har rakket ned på dere som har latt dere vaksinere, det eneste vi (i hvertfall jeg) har gjort er å forsvare hvorfor jeg mener dette har vært overdrevet.''

Du rakker jo i høyeste grad ned på de vaksinerte, du sier at alle vaksinerte ikke har sunn fornuft og rett og slett er dumme som fulgte helsemyndighetenes anbefalinger.

Er ikke det å rakke ned på folk så vet ikke jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

60% av befolkningen er faktisk ikke mange, det er ikke mer en drøyt halvparten - og de aller fleste er allerede syke av noe annet (altså i faresonen), eller små barn. Det er ikke like mange av den voksne friske befolkningen som har latt seg vaksinere.

Men igjen; du kan jo vurdere å la oss som ikke trodde på dette få lov til å være tilfreds med vår sunne fornuft selv om du velger å høre på andre? Jeg kan ikke huske å lese at noen har rakket ned på dere som har latt dere vaksinere, det eneste vi (i hvertfall jeg) har gjort er å forsvare hvorfor jeg mener dette har vært overdrevet.

Så jeg tror nok din hest er høyere enn min :)

''Jeg kan ikke huske å lese at noen har rakket ned på dere som har latt dere vaksinere''

Eh, joda - vi som valgte å høre på hva helsemyndighetene sa, ble da kalt ett og annet. At ikke vi tenkte selv,- du sier jo selv at ditt syn er "den sunne fornuft", at vi var hysteriske osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kanskje krisen er over for denne gang fordi så mange lot seg vaksinere?? De regner også med at en 3. runde ikke vil komme fordi så mange er vaksinert, ca 60% av befolkningen. Skulle en 3. runde bryte ut, vil uansett ikke mange få den fordi så mange allerede er vaksinert.

Men om dette gjør at du kan fortsette på din høye hest er jo det flott.

Mange her inne som er glad i å sende stikk til andre, har jeg merket meg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er vel saken at det faktisk er sådd tvil om faren var reell eller ikke...

Og det vil vi antagelig aldri få vite. Poenget mitt er at det ikke er greit å gå til de personangrepene enkelte gjorde her inne fordi flere valgte å ikke vaksinere seg.

Jeg gjentar: Faren var reell (noen døde), men ikke for det store flertall (de fleste døde ikke).

Vi vil aldri få vite hva som hadde skjedd dersom ingen hadde foretatt seg noe som helst. Vi vet ikke hvem av oss som ville dødd av spanskesyken, tub eller polio heller, om vi hadde vært født i en annen tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

60% av befolkningen er faktisk ikke mange, det er ikke mer en drøyt halvparten - og de aller fleste er allerede syke av noe annet (altså i faresonen), eller små barn. Det er ikke like mange av den voksne friske befolkningen som har latt seg vaksinere.

Men igjen; du kan jo vurdere å la oss som ikke trodde på dette få lov til å være tilfreds med vår sunne fornuft selv om du velger å høre på andre? Jeg kan ikke huske å lese at noen har rakket ned på dere som har latt dere vaksinere, det eneste vi (i hvertfall jeg) har gjort er å forsvare hvorfor jeg mener dette har vært overdrevet.

Så jeg tror nok din hest er høyere enn min :)

"Men igjen; du kan jo vurdere å la oss som ikke trodde på dette få lov til å være tilfreds med vår sunne fornuft selv om du velger å høre på andre?"

Jeg synes heller du skal sende en takknemlig tanke til alle som var fornuftig og tok ansvar, slik at du selv ble mer beskyttet og nå kan sitte her å være fornøyd over at du ikke ble syk.

Litt takknemlighet overfor dem, hadde vært på sin plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anna72

60% av befolkningen er faktisk ikke mange, det er ikke mer en drøyt halvparten - og de aller fleste er allerede syke av noe annet (altså i faresonen), eller små barn. Det er ikke like mange av den voksne friske befolkningen som har latt seg vaksinere.

Men igjen; du kan jo vurdere å la oss som ikke trodde på dette få lov til å være tilfreds med vår sunne fornuft selv om du velger å høre på andre? Jeg kan ikke huske å lese at noen har rakket ned på dere som har latt dere vaksinere, det eneste vi (i hvertfall jeg) har gjort er å forsvare hvorfor jeg mener dette har vært overdrevet.

Så jeg tror nok din hest er høyere enn min :)

''Jeg kan ikke huske å lese at noen har rakket ned på dere som har latt dere vaksinere, det eneste vi (i hvertfall jeg) har gjort er å forsvare hvorfor jeg mener dette har vært overdrevet.''

Ehh... Er ikke innlegget ditt her i tråden nedrakking av de som lot seg vaksinere, så vet ikke jeg. Vi som ikke lot oss vaksinere, vi er kloke vi, klarte å tenke selv. Og jo, 60% av befolkningen er mye når det gjelder en slik vaksine. Det uttaler jo faktisk fhi selv, men de skal man jo ikke høre på, de farer bare med løgner?? Og fordi så mange lot seg vaksinere går de heller ikke så hardt ut lenger for å få folk til å vaksinere seg, fordi da en 3. runde hvis den skulle dukke opp ikke vil ramme så hardt.

Men du vet vel bedre du tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjentar: Faren var reell (noen døde), men ikke for det store flertall (de fleste døde ikke).

Vi vil aldri få vite hva som hadde skjedd dersom ingen hadde foretatt seg noe som helst. Vi vet ikke hvem av oss som ville dødd av spanskesyken, tub eller polio heller, om vi hadde vært født i en annen tid.

Uansett har dette vært en global mobilisering og det er store penger involvert, så en gransking av de faktiske forhold er fornuftig, syns jeg. Vi kan få lignende situasjoner i framtiden, kanskje med et farligere virus, og da er det viktig å ta lærdom fra denne saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett har dette vært en global mobilisering og det er store penger involvert, så en gransking av de faktiske forhold er fornuftig, syns jeg. Vi kan få lignende situasjoner i framtiden, kanskje med et farligere virus, og da er det viktig å ta lærdom fra denne saken.

Selvfølgelig. Det kommer helt sikkert en masse erfaringer utav epidemien. Det er ikke ofte verden får "øvd seg" på den måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig. Det kommer helt sikkert en masse erfaringer utav epidemien. Det er ikke ofte verden får "øvd seg" på den måten.

''Det er ikke ofte verden får "øvd seg" på den måten.''

Nei, heldigvis, får vi vel si :-)

Neste gang kan det være en virkelig farlig pandemi, som f.eks. fugleinfluensa, og da er det greit å bruke erfaringene til å gjøre de riktige tingene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...