Gå til innhold

Vi har betalt varmepumpa til Rimi-Hagen


Gjest firepile

Anbefalte innlegg

Gjest firepile

''Det er PRINSIPPET dette dreier seg om: Skal milliardærer ha støtte av staten (dvs. deg og meg)?''

Jeg synes det er helt greit, så lenge mannen betaler sin skatt og reglene er slik at han mottar pengene på lovlig vis.

''

Han hadde bidratt langt mer hvis han hadde hatt et mindre hus å varme opp. Trenger én mann 1800 kvm + digert basseng?

''

Selvfølgelig ikke. Men skal man begrense hvor store hus folk skal ha lov til å ha, da? Det er jo en nydelig måte å drive demokrati på.

''Selvfølgelig ikke. Men skal man begrense hvor store hus folk skal ha lov til å ha, da? Det er jo en nydelig måte å drive demokrati på.''

For meg kan folk at akkurat hvor store hus de vil. Det var imidertid DU som begynte å snakke om hvor "miljøbevisst" Hagen var som byttet ut oljefyren. Mitt poeng er at man ikke akkurat tenker miljø når man har et 1800kvm hus + svømmebasseng som krever 325.000 kWh strøm i året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 134
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • hidi, the scorpion

    27

  • mariaflyfly

    24

  • Lillemus

    16

  • morsan

    9

Mest aktive i denne tråden

Nå ble jeg litt glad;)

Fyrer med ved, for strømmen er så dyr, og følte meg litt som en økomisbruker....

Jeg fyrer også med ved i tillegg til litt strøm på elektrisk ovn. Synes det er helt greit når det er kaldt. Varmepumpe er ikke noe alternativ hos oss, for det er ikke lov i borettslaget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Selvfølgelig ikke. Men skal man begrense hvor store hus folk skal ha lov til å ha, da? Det er jo en nydelig måte å drive demokrati på.''

For meg kan folk at akkurat hvor store hus de vil. Det var imidertid DU som begynte å snakke om hvor "miljøbevisst" Hagen var som byttet ut oljefyren. Mitt poeng er at man ikke akkurat tenker miljø når man har et 1800kvm hus + svømmebasseng som krever 325.000 kWh strøm i året.

Nei, det hersker ingen tvil om at mannen ikke er spesielt miljøbevisst. :) Men når han først har det store huset, er det bra at han pælma ut den gamle oljefyren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig. Men man kan ikke laste han for å benytte seg av et tilbud han har krav på.

Jeg mener man kan kritisere folk for denne typen valg. Han har ikke gjort noe juridisk galt, men man kan fortsatt mene at hans valg bygger på et dårlig etisk skjønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har fått 3 stk hjemme - plast-, mat- og restavfall. Og så sorterer vi papir/papp og glass/metall i tillegg. Jeg er positivt overraska over hvor greit det er. Men vi slenger alle tre avfallsposene i en og samme dunken, da. :)

Vi har store containere ute i borettslaget for rest-, plast- og papiravfall. Funker helt greit. I grunnen min egen feil at jeg er så sløv til å bære ut papiravfallet at det blir en enorm mengde mellom hver gang... *Hehe* Og jeg har ikke reklame i postkassen engang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Neida, jeg har en leilighet og jeg har på en paneloven stort sett på vinterstid, soverommene er uoppvarmet - ja, også en liten ovn på badet da, men det er ikke akkurat badstue der inne heller.

Jeg er glad ungene er hos faren nå for da er jeg hos kjæresten og fyrer med ved. :o)

Ja, en sparer det en må;)

Jeg har varmekabler på badet, på det laveste, og en ovn på mitt rom som står på 10 grader, ellers er hele huset oppvarmet med fyring! Og det er tøft, er ca 10-13 grader når jeg står opp, og det tar litt tid før vedovnen varmer, og jeg kommer ikke over 20 grader! men det holder for meg;)

Tenk hvor mye ved det gikk til å varme opp gamle slott!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest firepile

''Han bruker 325.000 KW pr. år og han gjør noe for å bedre klimaet...? ''

Det er i det minste en forbedring. Etter at han la om til varmepumpe har han redusert disse med 200 000 kW i året, ifølge vg: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=586475

''Jeg har _ikke_ råd til å bedre klimaet, men jeg bruker jo hele 20.000 KW pr år da....

''

ALLE har råd til å bedre klimaet ved å bidra i form av f.eks kildesortering.

''Etter at han la om til varmepumpe har han redusert disse med 200 000 kW i året, ''

Han kunne fått seg en nett liten 2-rommer på Tveia, så hadde han sikkert klart å komme ned i 7-8000. HVIS han hadde vært så miljøbevisst som du hevder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, en sparer det en må;)

Jeg har varmekabler på badet, på det laveste, og en ovn på mitt rom som står på 10 grader, ellers er hele huset oppvarmet med fyring! Og det er tøft, er ca 10-13 grader når jeg står opp, og det tar litt tid før vedovnen varmer, og jeg kommer ikke over 20 grader! men det holder for meg;)

Tenk hvor mye ved det gikk til å varme opp gamle slott!

Jeg snylter på naboen under meg - noen fordeler må man ha med å bo oppe i etasjene i en blokk! ;o) Er veldig glad jeg ikke kjøpte i første etasje i grunnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener man kan kritisere folk for denne typen valg. Han har ikke gjort noe juridisk galt, men man kan fortsatt mene at hans valg bygger på et dårlig etisk skjønn.

Men da kan man jo samtidig stille spørsmålstegn ved hvorvidt han skal takke ja til å motta barnetrygd eller kontantstøtte hvis han hadde hatt små unger. Eller om han ikke skal føre opp alle fradrag i selvangivelsen, slik morsan sa, for han har jo råd til å gå glipp av dem. hvor skal grensa gå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

''Selv om det er tungvint med fem ulike dunker, så sorterer jeg ihvertfall søppel!''

Fem? Jøss. Vi har 3, eller 4 da, restavfall + plast + papir og container for glass og metall ved butikken. Men dere sorterer kanskje matavfall også?

Vi sorterer, matavfall, plast, vanlig søppel, flasker, farlig avfall (egen boks) og papir;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Jeg fyrer også med ved i tillegg til litt strøm på elektrisk ovn. Synes det er helt greit når det er kaldt. Varmepumpe er ikke noe alternativ hos oss, for det er ikke lov i borettslaget.

''for det er ikke lov i borettslaget.''

Borettslag er ikke særlig miljøvennlig stemt altså? Så mye man ikke vet altså;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Etter at han la om til varmepumpe har han redusert disse med 200 000 kW i året, ''

Han kunne fått seg en nett liten 2-rommer på Tveia, så hadde han sikkert klart å komme ned i 7-8000. HVIS han hadde vært så miljøbevisst som du hevder.

Jeg sa aldri at han ER miljøbevisst. Jeg sa at han har gjort en miljøbevvist (og økonomisk gunstig) HANDLING ved å pælme ut oljefyren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''for det er ikke lov i borettslaget.''

Borettslag er ikke særlig miljøvennlig stemt altså? Så mye man ikke vet altså;)

Argumentet er at varmepumper ennå ikke lages lydstille nok til å ikke forstyrre naboene. Vi bor i små, tette rekkehus. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi sorterer, matavfall, plast, vanlig søppel, flasker, farlig avfall (egen boks) og papir;)

Farlig avfall ja, den hadde jeg glemt, jeg har nemlig ikke en sånn rød kasse. Da jeg snakket med renholdsverket skulle de sørge for at jeg fikk en før påske. Det var i 2008 og jeg har fremdeles ikke sett noe til den, men de sa ikke noe om _hvilken_ påske da... ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Jeg snylter på naboen under meg - noen fordeler må man ha med å bo oppe i etasjene i en blokk! ;o) Er veldig glad jeg ikke kjøpte i første etasje i grunnen.

Skulle gjerne snyltet på naboen, jeg, men han bor akkurat litt for langt unna;)

Har leieboere som ligger noe under ditt strømforbruk, og de har det skikkelig varmt og koselig;p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da kan man jo samtidig stille spørsmålstegn ved hvorvidt han skal takke ja til å motta barnetrygd eller kontantstøtte hvis han hadde hatt små unger. Eller om han ikke skal føre opp alle fradrag i selvangivelsen, slik morsan sa, for han har jo råd til å gå glipp av dem. hvor skal grensa gå?

Den enkelte må selv avgjøre hvor grensen går. Det er jo det som er forskjellen på jus og moral i en del sammenhenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Argumentet er at varmepumper ennå ikke lages lydstille nok til å ikke forstyrre naboene. Vi bor i små, tette rekkehus. :)

Er det mye bråk fra pumpene da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest firepile

Jeg sa aldri at han ER miljøbevisst. Jeg sa at han har gjort en miljøbevvist (og økonomisk gunstig) HANDLING ved å pælme ut oljefyren.

Men han kunne ha gjort så mye mer. Hvis han brydde seg om miljøet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mye bråk fra pumpene da?

Jeg har ikke så veldig greie på det. Men det må visstnok monteres ei vifte, og denne bråker en del. Dersom naboen hadde montert denne under sin veranda, som er det eneste stedet den vil kunne monteres, ville det vært sjenerende for vi som bor ved siden av. Men jeg har ikke sjekka hvor mye det bråker, altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...