Jump to content
Sign in to follow this  
Guest Litt irritert

Grunn til advarsel

Recommended Posts

Guest Niccola

Ok jeg har ALDRI skrevet noe sted at man burde sende SMS når man blir bedt om å ringe.

Dette skriver jeg i mitt første innlegg:

’’Men hvis dere har det som en regel at alle skal ringe, og hun konsekvent ikke følger denne regelen, så synes jeg det er grunnlag for en advarsel.’’

Som du ser så synes jeg at man helt klar bør ringe dersom det er en regel arbeidsplassen har. Jeg har også skrevet at jeg forstår regelen dersom man har behov for å skaffe vikar. Men dersom man derimot IKKE har behov for å skaffe vikar, så skjønner jeg ikke helt hvorfor en arbeidsgiver har behov for en sånn ringe regel - en sms burde holde.

Hvorfor er det da så viktig å vite _årsaken_ til at jeg slår av sms-lyden? Og når jeg så forklarer så kvitterer du med å kalle meg vanskelig? Jeg følger selv mine egne retningslinjer, og det kunne bare ikke ramle meg inn å sende en sms når jeg har førstevakt og våkner opp syk...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fortsetter under...

Sør

''"Argumentet" for at arbeidstaker ikke skulle sende SMS var visstnok at sjefen ikke hadde på lyden? Eller?''

Nei, det var det ikke.

''Jeg ser ingen vanskeligheter med å sende/motta SMS.''

Jeg ser mange, men du nekter å ta inn mine innspill. Det preller glatt av. Du kommer bare drassende med arbiedsmiljøloven, og nekter å se praktiske hensyn og realitetene i andres arbeidsliv enn ditt eget.

Du har fremdeles ikke klart å si én god grunn for at ikke en SMS er en fullgod måte å melde fra at man er syk.

Med vennlig hilsen

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Niccola

Og en arbeidsgiver som påtvinger de ansatte idiotiske (og ikke juridisk grunnlagte) regler, får neppe lojale eller fornøyde ansatte, så lenge de bare gjør slikt fordi de "ikke har lyd på mobilen".

Slikt slår begge veier, Niccola.

Med vennlig hilsen

Og om en ansatt slutter hos meg bare fordi jeg er så fæl å pålegge dem å ringe istedet for å sende sms dersom vi må skaffe vikar for å unngp kaos, så kan vedkommende mer enn gjerne finne seg annet beite.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Niccola

Det er jeg som har påpekt at:

1) Arbeidsgiver har ikke noe juridisk grunnlag til å kreve telefonsamtale fra den ansatte. Ingen har kunnet påpeke hvor et slikt krav kan være hjemlet.

2) Den som har ansvaret for å motta beskjeder om fravær, har også ansvaret for å ha lyd på mobiltelefonen. Det er ikke arbeidstakers ansvar hvis sjefen ikke har lyd på.

3) For å sette det på spissen, så er arbeidstager ikke engang forpliktet til å ha en telefon.

Ingen av disse har du klart å motbevise, likevel kverulerer du i innlegg etter innlegg, og flytter fokus til omsorgsdager, osv.

Med vennlig hilsen

*For å sette det på spissen" ja, nettopp. Du har fått plenty av svar her, men nekter å ta dem inn.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Niccola

Du har fremdeles ikke klart å si én god grunn for at ikke en SMS er en fullgod måte å melde fra at man er syk.

Med vennlig hilsen

Jo, det har jeg.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Niccola

Dette er viktig for sjefen. Ergo bør sjefen ha på lyden, og sjekke for SMS.

Med vennlig hilsen

Selvsagt er det viktig for sjefen, samt de andre kollegene. Og eventuelle pasienter, kunder, barn, passasjerer, osv. Det er viktig for et helt maskineri.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Annonse

Sør

Og om en ansatt slutter hos meg bare fordi jeg er så fæl å pålegge dem å ringe istedet for å sende sms dersom vi må skaffe vikar for å unngp kaos, så kan vedkommende mer enn gjerne finne seg annet beite.

Nei, den ansatte blir sannsynligvis bare like smålig og vanskelig som regelverket. I tillegg vil vedkommende føle mindre forpliktelse ovenfor arbeidsstedet.

Du taper, uansett.

Med vennlig hilsen

Share this post


Link to post
Share on other sites
Sør

*For å sette det på spissen" ja, nettopp. Du har fått plenty av svar her, men nekter å ta dem inn.

Jeg har fått mange svar, men ingen som faktisk motbeviser det jeg skriver.

Greit at du ikke liker det (det er opptil deg), men poenget er at du faktisk ikke har juridisk dekning for en regel om at man må ringe.

Med vennlig hilsen

Share this post


Link to post
Share on other sites
Sør

Du vet å gjøre deg vanskelig. Det går an å være syk på måter som ikke involverer stemmebåndene. Eller må man være drukningsdøden nær for å defineres som syk? Skal du nå trekke inn godkjente diagnoser og hva som antas som sykt nok?

''For det andre, ingen her sier at man ikke skal melde fra. Å sende en SMS er å melde fra. Man kan til og med få tilbakemelding om at SMSen er levert. Det er 100% godt nok.''

Dette har du fått grundig motsvar på over her.

''Det jeg opponerer mot er tilfeldige regler (uten mål og mening) som sier at man skal ringe, i stedet for å sende SMS. At man skrur av lyden er faktisk ikke en god grunn.''

Nei, det du søker er å være så vanskelig som du overhodet kan være, samtidig som ingen kan ta deg for det. Da koser du deg.

Ingen har klart å komme med en fornuftig grunn til at ikke SMS er godt nok. Det vet du godt, og derfor forsøker du å flytte fokus til "omsorgsdager" og slikt.

Med vennlig hilsen

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Niccola

Nei, den ansatte blir sannsynligvis bare like smålig og vanskelig som regelverket. I tillegg vil vedkommende føle mindre forpliktelse ovenfor arbeidsstedet.

Du taper, uansett.

Med vennlig hilsen

Hvis du mener en er smålig og vanskelig på bakgrunn av denne detaljen, sier det mye om deg.

Forresten, hva med ansatte/kolleger som faktisk samvittighetsfullt _ringer_ inn beskjed om at de er syk? De kan da umulig være ute av stand til å jobbe? Ref. dine tidligere påstander om at de syke sjelden er i stand til å snakke.

Slik mistenkeliggjøring er mye mer skadelig for et arbeidsmiljø.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Niccola

Ingen har klart å komme med en fornuftig grunn til at ikke SMS er godt nok. Det vet du godt, og derfor forsøker du å flytte fokus til "omsorgsdager" og slikt.

Med vennlig hilsen

Joda, du har fått mange av dem.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Sør

Hvis du mener en er smålig og vanskelig på bakgrunn av denne detaljen, sier det mye om deg.

Forresten, hva med ansatte/kolleger som faktisk samvittighetsfullt _ringer_ inn beskjed om at de er syk? De kan da umulig være ute av stand til å jobbe? Ref. dine tidligere påstander om at de syke sjelden er i stand til å snakke.

Slik mistenkeliggjøring er mye mer skadelig for et arbeidsmiljø.

Jeg legger meg ikke opp i hva mine kollegaer gjør når de ikke er på jobb. Verken hvordan de melder fra, eller hva som feiler dem. Spør ikke hva som var galt, med mindre de selv forteller.

Poenget er ta hvis du, som sjef, kverulerer like mye for en slik filleregel (som er satt opp uten mål og mening), så er du neppe videre grei å jobbe for.

Og før du spør - jeg er meget fleksibel og grei.

Med vennlig hilsen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Annonse

Guest Niccola

Jeg har fått mange svar, men ingen som faktisk motbeviser det jeg skriver.

Greit at du ikke liker det (det er opptil deg), men poenget er at du faktisk ikke har juridisk dekning for en regel om at man må ringe.

Med vennlig hilsen

Joda, det har du fått.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Niccola

Jeg legger meg ikke opp i hva mine kollegaer gjør når de ikke er på jobb. Verken hvordan de melder fra, eller hva som feiler dem. Spør ikke hva som var galt, med mindre de selv forteller.

Poenget er ta hvis du, som sjef, kverulerer like mye for en slik filleregel (som er satt opp uten mål og mening), så er du neppe videre grei å jobbe for.

Og før du spør - jeg er meget fleksibel og grei.

Med vennlig hilsen

Du er fleksibel og grei når det passer deg, er nok mer korrekt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Niccola

Hvilken?

"En kan lede en hest til vannet, men en kan ikke tvinge den til å drikke."

Share this post


Link to post
Share on other sites
Sør

Du er fleksibel og grei når det passer deg, er nok mer korrekt.

Selvsagt. Og det får jeg respekt for. Det forventes at man står opp for seg selv og sine rettigheter. Hvis man bare lar folk tråkke på seg, blir man en dørmatte, og får ikke respekt.

Med vennlig hilsen

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest queque

Det spørs om arbeidsgiver har anledning til ikke å godta det.

Arbeidsgiver kan jo faktisk ikke kreve at arbeidstaker overhodet skal eie en telefon. Sånn, for å sette det på spissen.

Med vennlig hilsen

Hvordan skal vedkommende i såfall kunne sende en sms eller melde om sykefravær i det hele tatt. Skrive brev?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Sør

Hvordan skal vedkommende i såfall kunne sende en sms eller melde om sykefravær i det hele tatt. Skrive brev?

Hei,

Sannsynligvis! :-)

Poenget mitt var å sette det på spissen, for å illustrere at det ikke påhviler en juridisk forpliktelse til å ringe. Man bør sende en beskjed, selvsagt, men da er en SMS like god som en telefon. Det viktige er jo at sjefen får beskjeden!

Med vennlig hilsen

Share this post


Link to post
Share on other sites
Sør

Må man være halvdød av malaria for å kvalifisere som syk i din bok?

Nei, men det virker som om en del folk tar veldig lett på sykemelding.

Med vennlig hilsen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this  

Artikler fra forsiden

×
×
  • Create New...