Gå til innhold

Grunn til advarsel


Gjest Litt irritert

Anbefalte innlegg

Tja, det handler om deg som person på måten du diskuterer og derigjennom viser dine holdninger og verdier, også til andre mennesker, som dem du diskuterer med her inne.

Din måte å diskutere på har ikke forandret seg de siste 10 årene, og viser sjelden kompromitterende sider. Tror knapt jeg har sett deg skrive "jeg skjønner godt hvorfor du mener det" eller "det er jeg helt enig i". Du har som regel noe å innvende, og måten det gjøres på kan oppleves som nedlatende - nettopp fordi svarene ikke inneholder noen kompromitterende elementer.

Det er fint å underskrive innleggene med "med vennlig hilsen". Likevel kan dette oppfattes som sarkasme når innlegget ikke reflekterer vennlighet, fordi innleggene stort sett handler om å korrigere andres oppfatninger eller å fortelle andre hvorfor de tar feil.

Nyansene uteblir, og nyansene fins fordi de fleste innlegg her inne ikke handler om "absolutte sannheter", men om oppfatninger og meninger utifra ens eget ståsted.

Med vennlig hilsen, og uten snev av ironi eller sarkasme,

Enda et innlegg med bare personfokus. Hva er det med deg?

Det er ikke en "konkurranse" om hvem som har "rett oftest", men at man presenterer argumenter, og se hvilke holder vann.

Når folk (jeg husker ikke om det var deg) kommer med "jeg skrur av lyden for SMS om natten, så derfor kan ikke de ansatte sende SMS", så er det et *meget* dårlig argument. Å påpeke at det er et dårlig argument (høflig selvsagt), er faktisk ikke "fælt", men bare å kalle en spade for en spade.

Og ja, jeg synes det er tåpelig hvis man ikke vil innrømme at dette er hovedsakelig noe man gjør for å sjekke at de ansatte høres syke ut, eller "legge listen høyere".

Utover det, det er ingen uvennlighet i dette, men jeg konstaterer at folk tar saklig argumentasjon personlig, og det er dumt. Jeg har ingen problemer med å innrømme når jeg tar feil, og det blir dumt når man lager merkelig unnskyldninger (slik som har blitt gjort for å forsvare "regelen" i denne tråden).

Med vennlig hilsen (selvsagt uten sarkasme)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 360
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    124

  • Persille1365381127

    43

  • Mary Poppins

    15

  • morsan

    9

Gjest Niccola

Jeg har hatt eget firma i 8 år, og vært daglig leder i et annet firma også. Aldri hatt slike firkantede regler, som tilsynelatende ikke har annet formål enn å gjøre livet vanskelig for de ansatte.

Med vennlig hilsen

Problemene oppstår når denne personens fravær (og umuligheten av å få erstattet denne tidsnok) stopper et helt maskineri, og går utover mange mennesker.

Jeg har ingen problemer med å forestille meg hvordan en anestesisykepleier eller en kirurg med ansvar for en medisinsk eller krirgisk avdeling kan påvirke behandlingen av livstruende syke mennesker. Det er en lunge klar til henting i et sykehus, men helikopterføreren har ikke fått mesldt fra på skikkelig måte at han er syk.. osv.

I mange tilfeller kan andres liv og helse settes i fare. Jeg tviler på at det er tilfellet i akkurat denne tråden, men generelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niccola

Enda et innlegg med bare personfokus. Hva er det med deg?

Det er ikke en "konkurranse" om hvem som har "rett oftest", men at man presenterer argumenter, og se hvilke holder vann.

Når folk (jeg husker ikke om det var deg) kommer med "jeg skrur av lyden for SMS om natten, så derfor kan ikke de ansatte sende SMS", så er det et *meget* dårlig argument. Å påpeke at det er et dårlig argument (høflig selvsagt), er faktisk ikke "fælt", men bare å kalle en spade for en spade.

Og ja, jeg synes det er tåpelig hvis man ikke vil innrømme at dette er hovedsakelig noe man gjør for å sjekke at de ansatte høres syke ut, eller "legge listen høyere".

Utover det, det er ingen uvennlighet i dette, men jeg konstaterer at folk tar saklig argumentasjon personlig, og det er dumt. Jeg har ingen problemer med å innrømme når jeg tar feil, og det blir dumt når man lager merkelig unnskyldninger (slik som har blitt gjort for å forsvare "regelen" i denne tråden).

Med vennlig hilsen (selvsagt uten sarkasme)

"Enda et innlegg med bare personfokus. Hva er det med deg?"

...diskusjonsteknikk igjen.

"Hva er det med deg" er jo i høyeste grad en personfokuserende uttalelse, noe du er klar over. Så dermed må jo intensjonen være å få meg til å reagere på din plutselige "personfokusering" på meg.

Men jeg har ikke tenkt å bite på. ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nilje

Ja, det virker som enkelte i tråden har et meget avslappet forhold til slikt, og muligvis tror at andre tenker som dem. Jeg vet ikke.

Poenget må jo være å få "jeg er syk i dag" beskjeden gjennom til vedkommende som skal ha den. Og da er det selvsagt sjefens plikt å ha på telefonen.

Med vennlig hilsen

jeg foreslår et kompromiss. Kan man ikke som leder gi uttrykk for at man ønsker at ansatte helst skal ringe og gi beskjed om sykefravær. Hvis det av en eller annen grunn skulle være umulig å få det til kan de sende en sms, men da før kl......folk aksepterer som regel det.

Ser jo for meg situasjoner hvor man har så vondt i halsen at man ikke klarer å prate. Eller det kan skje en familietragedie og man ikke klarer å ringe jobben og hylgrine i telefonen. Dumt om det ikke skulle bli registrert som gyldig fravær da. Det kan jo jogså tenkes at bedriften vil få en hørselshemmet arbeidstaker som foretrekker sms.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemene oppstår når denne personens fravær (og umuligheten av å få erstattet denne tidsnok) stopper et helt maskineri, og går utover mange mennesker.

Jeg har ingen problemer med å forestille meg hvordan en anestesisykepleier eller en kirurg med ansvar for en medisinsk eller krirgisk avdeling kan påvirke behandlingen av livstruende syke mennesker. Det er en lunge klar til henting i et sykehus, men helikopterføreren har ikke fått mesldt fra på skikkelig måte at han er syk.. osv.

I mange tilfeller kan andres liv og helse settes i fare. Jeg tviler på at det er tilfellet i akkurat denne tråden, men generelt.

Det var da meget dårlige eksempler.

Hvis det virkelig står om "liv og helse" så kan man selvsagt ikke ta sjanse på at den ansatte ikke "omkom i en bilulykke på vei til jobb" eller "sovnet stille inn", og derfor ikke kunne ringe. Da må man uansett ha en vikar klar, selv om man ikke får noe varsel.

Og SMS (med tilbakemelding) er selvsagt mer enn god nok måte å få "jeg er syk i dag" beskjeden formidlet.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg foreslår et kompromiss. Kan man ikke som leder gi uttrykk for at man ønsker at ansatte helst skal ringe og gi beskjed om sykefravær. Hvis det av en eller annen grunn skulle være umulig å få det til kan de sende en sms, men da før kl......folk aksepterer som regel det.

Ser jo for meg situasjoner hvor man har så vondt i halsen at man ikke klarer å prate. Eller det kan skje en familietragedie og man ikke klarer å ringe jobben og hylgrine i telefonen. Dumt om det ikke skulle bli registrert som gyldig fravær da. Det kan jo jogså tenkes at bedriften vil få en hørselshemmet arbeidstaker som foretrekker sms.

Ingen her har tenkt på at SJEFEN kan være døv, og må ha SMSer! :-)

Selvsagt skal man være fleksibel, på begge sider. Det er jo nettopp derfor jeg synes det er tåpelig med slike regler. Det bør jo ikke være vanskelig for sjefen å motta en SMS, hvis noen ikke liker å ringe.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Niccola

Det var da meget dårlige eksempler.

Hvis det virkelig står om "liv og helse" så kan man selvsagt ikke ta sjanse på at den ansatte ikke "omkom i en bilulykke på vei til jobb" eller "sovnet stille inn", og derfor ikke kunne ringe. Da må man uansett ha en vikar klar, selv om man ikke får noe varsel.

Og SMS (med tilbakemelding) er selvsagt mer enn god nok måte å få "jeg er syk i dag" beskjeden formidlet.

Med vennlig hilsen

"Og SMS (med tilbakemelding) er selvsagt mer enn god nok måte å få "jeg er syk i dag" beskjeden formidlet."

Hehe, med tilbakemelding ja. Og da var vi tilbake til kjernen her. Round and round we go! ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Og SMS (med tilbakemelding) er selvsagt mer enn god nok måte å få "jeg er syk i dag" beskjeden formidlet."

Hehe, med tilbakemelding ja. Og da var vi tilbake til kjernen her. Round and round we go! ;-)

Tilbakemelding har vært nevnt for mange dager siden, i denne tråden.

Man kan både få tilbakemelding om at SMSen er levert til mobiltelefonen, og/eller vente på en SMS tilbake fra sjefen.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nilje

Ingen her har tenkt på at SJEFEN kan være døv, og må ha SMSer! :-)

Selvsagt skal man være fleksibel, på begge sider. Det er jo nettopp derfor jeg synes det er tåpelig med slike regler. Det bør jo ikke være vanskelig for sjefen å motta en SMS, hvis noen ikke liker å ringe.

Med vennlig hilsen

''Ingen her har tenkt på at SJEFEN kan være døv, og må ha SMSer! :-)

''

Da synes jeg alle ansatte skal gi beskjed gjennom teksttelefon, litt orden må det være på sakene;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Ingen her har tenkt på at SJEFEN kan være døv, og må ha SMSer! :-)

''

Da synes jeg alle ansatte skal gi beskjed gjennom teksttelefon, litt orden må det være på sakene;)

Det er da det minste man kan forvente! :-)

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niccola

Tilbakemelding har vært nevnt for mange dager siden, i denne tråden.

Man kan både få tilbakemelding om at SMSen er levert til mobiltelefonen, og/eller vente på en SMS tilbake fra sjefen.

Med vennlig hilsen

Flere dager siden ja, nettopp. Og tilbakevist for flere dager siden. "Man kan både få tilbakemelding om at SMSen er levert til mobiltelefonen, og/eller vente på en SMS tilbake fra sjefen."

Et automatisk svar betyr ikke at smsen er lest. Å vente på sms tilbake har jo ingen betydning for den syke - som antakelig er like syk uansett om sjefen svarer eller ei.

Om hele maskineriet bryter sammen i mellomtiden, har man et potensielt enormt problem. Ikke hos deg forstår jeg, men hos en god del andre, som hos meg, hvor en tredjepart i verste fall kan bli svært skadelidende.

Men nå gjentar jeg meg selv for n'te gang, og det orker jeg ikke bruke tid på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nilje

Om det er grunn til advarsel kommer helt an på hvor klart dette har vært kommunisert tidligere. Om det ikke har vært klart kommunisert (og en har dokumentasjon for dette) at melding om sykdom skal gis på annen måte, kan en ikke gå rett på advarsel, synes jeg.

Generelt anbefals regler om at sykdom skal meldes over telefon til overordnede. Dette må selvfølgelig klart kommuniseres til alle ansatte og bør stå nedfelt i en personalhåndbok.

Her jeg jobber aksepteres ikke sms-melding, men e-post går bra. Avhengig av type jobb (og selvfølgelig også sykdom) forventes at man følger opp med mail/telefon om avvikling av arbeidet/forventet tilbakekomst etc. i løpet av dagen eller dagen etter, om fraværet vedvarer.

Men om det var et sjeldent unntak feks at man overhodet ikke hadde stemme og følte seg helt elendig, eller var oppe i en familietragedie og ikke klarte å ringe så må man vel kunne akseptere det som en løsning? I sånne situasjoner er vel det viktigste at en får gitt beskjed så tidlig som mulig. Noen unntak må en vel kunne akseptere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere dager siden ja, nettopp. Og tilbakevist for flere dager siden. "Man kan både få tilbakemelding om at SMSen er levert til mobiltelefonen, og/eller vente på en SMS tilbake fra sjefen."

Et automatisk svar betyr ikke at smsen er lest. Å vente på sms tilbake har jo ingen betydning for den syke - som antakelig er like syk uansett om sjefen svarer eller ei.

Om hele maskineriet bryter sammen i mellomtiden, har man et potensielt enormt problem. Ikke hos deg forstår jeg, men hos en god del andre, som hos meg, hvor en tredjepart i verste fall kan bli svært skadelidende.

Men nå gjentar jeg meg selv for n'te gang, og det orker jeg ikke bruke tid på.

Nei, det betyr ikke at SMSen er lest, eller at sjefen har gjort jobben sin. Eller at sjefen ikke har sovnet, eller ringt feil vikarbyrå.

Men det er sjefens ansvar å sjekke mobiltelefonen.

Og det er dette du sauser sammen:

1) Ja, det er viktig sjefen får besked.

2) En SMS er beskjed.

3) Det er sjefens eget ansvar å lytte til mobiloppringninger og SMSer. Altså, å ha på lyden.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Niccola

Nei, det betyr ikke at SMSen er lest, eller at sjefen har gjort jobben sin. Eller at sjefen ikke har sovnet, eller ringt feil vikarbyrå.

Men det er sjefens ansvar å sjekke mobiltelefonen.

Og det er dette du sauser sammen:

1) Ja, det er viktig sjefen får besked.

2) En SMS er beskjed.

3) Det er sjefens eget ansvar å lytte til mobiloppringninger og SMSer. Altså, å ha på lyden.

Med vennlig hilsen

Sukk, ja, selvsagt sauser jeg. Det finnes ingen annen mulighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Men om det var et sjeldent unntak feks at man overhodet ikke hadde stemme og følte seg helt elendig, eller var oppe i en familietragedie og ikke klarte å ringe så må man vel kunne akseptere det som en løsning? I sånne situasjoner er vel det viktigste at en får gitt beskjed så tidlig som mulig. Noen unntak må en vel kunne akseptere

Selvfølgelig kan det finnes unntak!

Men ni av ti ganger klarer man fint ringe eller maile.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sukk, ja, selvsagt sauser jeg. Det finnes ingen annen mulighet.

Ikke når du (av en eller annen grunn) får det til å høre ut som om SMSer ikke "virker" for å sende en beskjed.

SMSer virker fint. Du "glemmer" at det er sjefens ansvar å ha på lyden!

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har skjønt fra andre innlegg at du også er av den gammeldagse typen som ikke bruker sykedagene som ekstra feriedager. Jeg hadde ei venninne som 'tok ut de ekstra dagene sine', og hun skjønte ikke hvorfor jeg ikke kunne det siden jeg ikke hadde ferie igjen. Jobbet også et sted hvor enkelte kom for å høre med lønnsavdeling om hvor mange 'dager' de hadde igjen. hehe... Ja, arbeidsnormalen er for sterkt nedadbående, det er helt sikkert!

De som anser egenmelding som ekstra ferie, senker terskelen for å ringe seg inn syk, ved å sende SMS. Når man ringer bør man ha en troverdig forklaring på hvorfor man ikke kommer, det slipper man med SMS. På min arbeidsplass må jeg snakke direkte med leder når jeg er syk, og vet at grunnen er som skissert, men anser det som ingen problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som anser egenmelding som ekstra ferie, senker terskelen for å ringe seg inn syk, ved å sende SMS. Når man ringer bør man ha en troverdig forklaring på hvorfor man ikke kommer, det slipper man med SMS. På min arbeidsplass må jeg snakke direkte med leder når jeg er syk, og vet at grunnen er som skissert, men anser det som ingen problem.

Det er i hvert fall ærlig, men dog ulovlig. Arbeidsgiver har da ikke noe med hvorfor/hvordan man er syk - slikt er fortrolig.

Det er derfor noen av feltene på arbeidsgiverens kopi av sykemeldingsskjemaet er skravert bort.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest psykisksikysp

De som anser egenmelding som ekstra ferie, senker terskelen for å ringe seg inn syk, ved å sende SMS. Når man ringer bør man ha en troverdig forklaring på hvorfor man ikke kommer, det slipper man med SMS. På min arbeidsplass må jeg snakke direkte med leder når jeg er syk, og vet at grunnen er som skissert, men anser det som ingen problem.

Når jeg er skikkelig syk (psykisk) så tør jeg ikke ringe og si det til sjefen. Jeg tør bare sende sms. Hadde jeg ikke kunnet sende sms, så har du rett i at jeg muligens ville gått på jobb i stedet, men det ville ikke føre noe godt med seg om jeg gikk på jobb når jeg var så syk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er i hvert fall ærlig, men dog ulovlig. Arbeidsgiver har da ikke noe med hvorfor/hvordan man er syk - slikt er fortrolig.

Det er derfor noen av feltene på arbeidsgiverens kopi av sykemeldingsskjemaet er skravert bort.

Med vennlig hilsen

Nå tenkte jeg kun på egenmelding. Ved sykmelding, holder det med å ringe og si at man er sykmeldt. Jeg forteller alltid hva som feiler meg når jeg er syk, men vet jeg ikke er pliktet til å fortelle det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...