Gå til innhold

Grunn til advarsel


Gjest Litt irritert

Anbefalte innlegg

Gjest Nilje

Selvfølgelig kan det finnes unntak!

Men ni av ti ganger klarer man fint ringe eller maile.

Det er jeg helt enig i! man bør tilpasse seg kodene på jobben. Om jeg flyttet til et annet land og begynte å jobbe der så hadde jeg måtte tilpasse meg nye regler og skikker selv om jeg følte at det var aldri så dumt. Det har med respekt for arbeidstedet å gjøre at man finner seg i ting man aldri ville ha innført selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 360
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    124

  • Persille1365381127

    43

  • Mary Poppins

    15

  • morsan

    9

Gjest psykisksikysp

Nå tenkte jeg kun på egenmelding. Ved sykmelding, holder det med å ringe og si at man er sykmeldt. Jeg forteller alltid hva som feiler meg når jeg er syk, men vet jeg ikke er pliktet til å fortelle det.

Du har da ikke noe mere plikt til å oppgi grunn på egenmelding enn på sykemelding

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå tenkte jeg kun på egenmelding. Ved sykmelding, holder det med å ringe og si at man er sykmeldt. Jeg forteller alltid hva som feiler meg når jeg er syk, men vet jeg ikke er pliktet til å fortelle det.

Man skal melde fra, men det er ikke noen formelle krav til hvordan man skal melde fra. En SMS funker helt fint, for informasjonen blir jo overført direkte til sjefens telefon.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jeg helt enig i! man bør tilpasse seg kodene på jobben. Om jeg flyttet til et annet land og begynte å jobbe der så hadde jeg måtte tilpasse meg nye regler og skikker selv om jeg følte at det var aldri så dumt. Det har med respekt for arbeidstedet å gjøre at man finner seg i ting man aldri ville ha innført selv.

Man bør selvsagt tilpasse seg kodene på jobben, men i dette tilfellet snakker vi jo ikke om jobben (for man er syk, og da gjelder det ikke), men hvordan man får meldt fra.

Husk at den ansatte er ikke engang forpliktet til å eie en telefon.

Jeg mener selvsagt at den ansatte skal gjøre sitt beste for å melde fra, men om det er på telefon eller SMS får den syke velge selv.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mary Poppins

Orker ikke å bli vekket om noen skulle finne på å sende meg en sms om natten. Enten feilsendt, venner på fylla, hva som helst. Og hvem som helst. Derfor har jeg ingen sms-lyd på om natta.

Ok da synes jeg bare du er vanskelig. De færreste får vel en haug med sms på en hverdagsnatt..

Og her snakker vi om en sms som man sender om morgenen og ikke om natten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mary Poppins

Orker ikke å bli vekket om noen skulle finne på å sende meg en sms om natten. Enten feilsendt, venner på fylla, hva som helst. Og hvem som helst. Derfor har jeg ingen sms-lyd på om natta.

Og som Sør skriver under her, det er vel like stor sannsynlighet at noen ringer fylleringer, eller ringer feil, om natten som å sende sms om natten (og uansett er den sannsynligheten ganske liten på en hverdagsnatt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Du som kan så mye

Man bør selvsagt tilpasse seg kodene på jobben, men i dette tilfellet snakker vi jo ikke om jobben (for man er syk, og da gjelder det ikke), men hvordan man får meldt fra.

Husk at den ansatte er ikke engang forpliktet til å eie en telefon.

Jeg mener selvsagt at den ansatte skal gjøre sitt beste for å melde fra, men om det er på telefon eller SMS får den syke velge selv.

Med vennlig hilsen

''Man bør selvsagt tilpasse seg kodene på jobben, men i dette tilfellet snakker vi jo ikke om jobben (for man er syk, og da gjelder det ikke), men hvordan man får meldt fra.''

Hvilken lov er det du referer til når du mener man er fritatt fra jobbens gjeldene regler (eller normal folkeskikk) når man er syk?

Og sidestiller du alltid det å bli syk med å havne i koma? Selvsagt kan man ikke da klare å ringe inn en beskjed, ingen sier deg opp av den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Man bør selvsagt tilpasse seg kodene på jobben, men i dette tilfellet snakker vi jo ikke om jobben (for man er syk, og da gjelder det ikke), men hvordan man får meldt fra.''

Hvilken lov er det du referer til når du mener man er fritatt fra jobbens gjeldene regler (eller normal folkeskikk) når man er syk?

Og sidestiller du alltid det å bli syk med å havne i koma? Selvsagt kan man ikke da klare å ringe inn en beskjed, ingen sier deg opp av den grunn.

Er man syk (og derfor vekke fra jobb) så er man selvsagt fritatt regler som gjelder når man er på jobb, ettersom man ikke er på jobb.

Det er liksom det som er poenget med sykemelding/egenmelding - at man er for syk til å følge regler/plikter.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Du som kan så mye

Er man syk (og derfor vekke fra jobb) så er man selvsagt fritatt regler som gjelder når man er på jobb, ettersom man ikke er på jobb.

Det er liksom det som er poenget med sykemelding/egenmelding - at man er for syk til å følge regler/plikter.

Med vennlig hilsen

''Er man syk (og derfor vekke fra jobb) så er man selvsagt fritatt regler som gjelder når man er på jobb, ettersom man ikke er på jobb.

Det er liksom det som er poenget med sykemelding/egenmelding - at man er for syk til å følge regler/plikter.''

Ok, så du bygger det kun på EGNE tanker om hva det å være i et jobbforhold innebærer av forpliktelser. For dette klang bare skikkelig dårlig i mine ører!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er man syk (og derfor vekke fra jobb) så er man selvsagt fritatt regler som gjelder når man er på jobb, ettersom man ikke er på jobb.

Det er liksom det som er poenget med sykemelding/egenmelding - at man er for syk til å følge regler/plikter.

Med vennlig hilsen

''Det er liksom det som er poenget med sykemelding/egenmelding - at man er for syk til å følge regler/plikter.

''

Jeg er overbevist om at det kun er i sjeldne tilfeller at folk er for syke til å kunne følge enhver retningslinje angitt av arbeidsgiver. Hvis du har blitt utsatt for en trafikkulykke og ligger i koma på nærmeste intensivenhet, så vil du sikkert bli tilgitt om du ikke ringer inn beskjed om at du er syk . Sikkert greit om du ikke får til å sende sms også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niccola

Ok da synes jeg bare du er vanskelig. De færreste får vel en haug med sms på en hverdagsnatt..

Og her snakker vi om en sms som man sender om morgenen og ikke om natten.

Kjære vene at det går an. Jeg får ikke sms hver natt nei, men glemmer jeg å slå av lyden kan du banne på at det er nettopp det som skjer. Og jeg har barn, og trnger de timene søvn jeg får. Om det er å være vanskelig kan du få deg en vekker den dagen du selv får familie.

Sms om sykdom må nødvendigvis sendes ganske tidlig om en skal rekke å få inn vikar til riktig tid. Vanskelig? Jeg? Det som er vanskelig er å insistere på å taste en sms når det er så _mye enklere_ å ringe.

Men jeg skjønner at det er lett å legge alt ansvar over på arbeidsgiver. Jeg har også vært ansatt en gang, og det er to ulike verdener. Blir du selv eier kommer du til å få deg noen vekkere der også. Jeg finnes btw ikke vanskelig i forhold til mine ansatte, vi har et fantastisk miljø hos oss. Bare så det er klart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

Er man syk (og derfor vekke fra jobb) så er man selvsagt fritatt regler som gjelder når man er på jobb, ettersom man ikke er på jobb.

Det er liksom det som er poenget med sykemelding/egenmelding - at man er for syk til å følge regler/plikter.

Med vennlig hilsen

''Er man syk (og derfor vekke fra jobb) så er man selvsagt fritatt regler som gjelder når man er på jobb, ettersom man ikke er på jobb''

Her er jeg enig med Frosken. Så syk er de færreste. Det går an å ta med mobilen i senga. Går fint an å ligge i senga å ringe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niccola

Ikke når du (av en eller annen grunn) får det til å høre ut som om SMSer ikke "virker" for å sende en beskjed.

SMSer virker fint. Du "glemmer" at det er sjefens ansvar å ha på lyden!

Med vennlig hilsen

Du tar feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Nickløsheletia

Er man syk (og derfor vekke fra jobb) så er man selvsagt fritatt regler som gjelder når man er på jobb, ettersom man ikke er på jobb.

Det er liksom det som er poenget med sykemelding/egenmelding - at man er for syk til å følge regler/plikter.

Med vennlig hilsen

''Er man syk (og derfor vekke fra jobb) så er man selvsagt fritatt regler som gjelder når man er på jobb, ettersom man ikke er på jobb''

Her er jeg enig med Frosken. Så syk er de færreste. Det går an å ta med mobilen i senga. Går fint an å ligge i senga å ringe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det er liksom det som er poenget med sykemelding/egenmelding - at man er for syk til å følge regler/plikter.

''

Jeg er overbevist om at det kun er i sjeldne tilfeller at folk er for syke til å kunne følge enhver retningslinje angitt av arbeidsgiver. Hvis du har blitt utsatt for en trafikkulykke og ligger i koma på nærmeste intensivenhet, så vil du sikkert bli tilgitt om du ikke ringer inn beskjed om at du er syk . Sikkert greit om du ikke får til å sende sms også.

Selvsagt, men poenget her var at en arbeidstaker skulle være *forpliktet* til å følge arbeidsstedets reglement, selv når vedkommende er sykemeldt. Hele poenget med sykemelding er jo at man er for syk til slikt. (Man behøver ikke å være det, men hva som feiler en er jo fortrolig.)

Det betyr ikke at man ikke skal være medgjørlig, men at (slik som noen argumenterte her i tråden) arbeidsstedets reglement ikke kan brukes til å diktere hvordan man kan melde fra.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Er man syk (og derfor vekke fra jobb) så er man selvsagt fritatt regler som gjelder når man er på jobb, ettersom man ikke er på jobb''

Her er jeg enig med Frosken. Så syk er de færreste. Det går an å ta med mobilen i senga. Går fint an å ligge i senga å ringe.

Det har jeg da heller ikke bestridt, for de fleste.

Poenget her, som jeg skrev til Frosken, er at når man er sykemeldt, så er man faktisk nettopp sykemeldt fra forpliktelsen til å følge arbeidsinstrukser, regler, og så videre.

Man er ikke engang forpliktet til å ha en telefon, og kan selv velge hvordan man melder fra.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Er man syk (og derfor vekke fra jobb) så er man selvsagt fritatt regler som gjelder når man er på jobb, ettersom man ikke er på jobb.

Det er liksom det som er poenget med sykemelding/egenmelding - at man er for syk til å følge regler/plikter.''

Ok, så du bygger det kun på EGNE tanker om hva det å være i et jobbforhold innebærer av forpliktelser. For dette klang bare skikkelig dårlig i mine ører!

Nei, på at når man er sykemeldt så er man begripeligvis syk, og "fritatt" for regler om når man møter på jobb, når man spiser lunsj, når man går hjem, osv.

Hvis man eier en telefon, så kan man selvsagt ringe eller sende SMS.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niccola

Er man syk (og derfor vekke fra jobb) så er man selvsagt fritatt regler som gjelder når man er på jobb, ettersom man ikke er på jobb.

Det er liksom det som er poenget med sykemelding/egenmelding - at man er for syk til å følge regler/plikter.

Med vennlig hilsen

For syk til å følge reglene?

Du faller bare totalt igjennom her. Selvsagt kan man være syk på måter som overhodet ikke involverer verken tale eller mobil-ringe-funksjonen. Du gjør deg svært vanskelig, og mister all troverdighet i en slik diskusjon.

Jeg tør ikke tenke på hva du måtte mene om kolleger som er samvittighetsfulle/friske nok til å ringe inn en sykmelding - for de kan da umulig være syke nok til å bli hjemme fra jobb!?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niccola

Det har jeg da heller ikke bestridt, for de fleste.

Poenget her, som jeg skrev til Frosken, er at når man er sykemeldt, så er man faktisk nettopp sykemeldt fra forpliktelsen til å følge arbeidsinstrukser, regler, og så videre.

Man er ikke engang forpliktet til å ha en telefon, og kan selv velge hvordan man melder fra.

Med vennlig hilsen

Er man da sykmeldt fra det øyeblikk en våkner opp og ikke føler seg frisk - og er derved fritatt fra å si fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niccola

Og som Sør skriver under her, det er vel like stor sannsynlighet at noen ringer fylleringer, eller ringer feil, om natten som å sende sms om natten (og uansett er den sannsynligheten ganske liten på en hverdagsnatt)

Ja, men så har jeg da halvert risikoen for å bli vekket om natta ved å slå av sms-lyden!

Risikoen ved å bli vekket av en tlf som ringer har man jo levd med siden man fikk tlf i hus for mange tiår siden. Det er ikke noe nytt!

Man slår jo ikke av ringelyden om natta, man må være tilgjengelig dersom noe skulle skje - som for eksempel at en ansatt er syk!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...