Gå til innhold

Grunn til advarsel


Gjest Litt irritert

Anbefalte innlegg

Nei, det har vært samme regel på to av stedene jeg har jobbet også - og de er ikke i samme bransje.

Vi har "ingen sms"-regel i barnehagen, men i et konsulentfirma jeg jobbet i var det ennå strengere - der kommuniserte man ikke via sms på noe som helst, og i et annet selskap gjaldt regelen på samme måte som i bhg; man gir beskjed via telefon om man er syk, forsinket eller må endre møtetid eller lignende.

Hvis det står 'via telefon' i firmaets regler/lover, så er jo også SMS tillatt. Telefon kan være både fasttelefon og mobiltelefon og 'via' kan være både tale og SMS, og om mann min ringer så er også det 'via telefon'. Hvis en først skal pirke, mener jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 360
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    124

  • Persille1365381127

    43

  • Mary Poppins

    15

  • morsan

    9

Gjest Niccola

Du vet bedre.

Du vet utmerket godt at man er pliktig å melde fra dersom man ikke har anledning til å møte til avtalt tid. I motsatt fall vil fraværet anses som ugyldig, og ugyldig fravær kan i ytterste ledd føre til oppsigelse.

Det er ikke så lenge siden det kom en dom på det heller, en som stadig bare uteble - og det er fullverdig oppsigelsesgrunn.

Et arbeidsforhold er en toveis kontrakt.

Amen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reflektert svar.

Når du ringer sjefen din og sier du ikke kan komme på jobb den dagen, så glemmer ikke sjefen å få tak i en vikar til å åpne butikken/barnehagen/skolen/legekontoret eller hva nå man driver med.

Når du sender en sms er det ikke sikkert den blir registrert før det er for sent til å rekke å åpne i tide.

Snakker vi bare om barnehager her da? De fleste svarer vel mer generelt. Og om en er syk, og kanskje ikke får snakke med rette vedkommende, så orker en jo ikke ringe igjen og igjen, og gir beskjed til den som tar telefon. Som da kan glemme å gi beskjeden videre. Når en er syk, så sover en mye, og det er ikke noe særlig å b li vekket av en sjef som skal ha info som en er alt for uklar i tankegangen til å komme med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Men da er det sjefen som ikke har gjort jobben sin, og hans/hennes eget ansvar.

Med vennlig hilsen

Nei.

Man er ikke forpliktet til å være våken kl seks om morgenen for å motta sms.

Man er ikke forpliktet til å stå ved postkassen å vente på postmannen heller.

Eller å sjekke mail midt på natten.

Men man er forpliktet til å gi beskjed om at man ikke kan møte på jobb i tide, og man er forpliktet til å følge arbeidsplassens reglement. I dette tilfellet skal det meldes om fravær via telefon - da må man forholde seg til det, selv om man ikke liker det.

Du har fått flere gode svar på hvorfor, så jeg gidder ikke ramse opp dem på nytt - men jeg anbefaler deg å ikke opptre her som du gjorde der du ble kastet ut (og som jo er grunnen til at du er tilbake her). Du har mange konstruktive meninger og innlegg, men nå gjør du deg bare dum - og det kler deg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har flere ganger fått flere gode argumenter som tilsier at denne regelen har et helt konkret mål og en helt konkret mening.

Dessuten kan det være barna dine som er syke, og ikke du - men du er like fullt borte fra jobben.

Nei, jeg har ikke sett en eneste god grunn til at ikke SMS kan brukes. At sjefen skrur av lyden på mobiltelefonen er sjefens uforstand i tjenesten.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lurer jeg på

Nei.

Man er ikke forpliktet til å være våken kl seks om morgenen for å motta sms.

Man er ikke forpliktet til å stå ved postkassen å vente på postmannen heller.

Eller å sjekke mail midt på natten.

Men man er forpliktet til å gi beskjed om at man ikke kan møte på jobb i tide, og man er forpliktet til å følge arbeidsplassens reglement. I dette tilfellet skal det meldes om fravær via telefon - da må man forholde seg til det, selv om man ikke liker det.

Du har fått flere gode svar på hvorfor, så jeg gidder ikke ramse opp dem på nytt - men jeg anbefaler deg å ikke opptre her som du gjorde der du ble kastet ut (og som jo er grunnen til at du er tilbake her). Du har mange konstruktive meninger og innlegg, men nå gjør du deg bare dum - og det kler deg ikke.

Jeg bare lurer på hva som skjer om noen ikke klarer å få gitt beskjed fordi de er for syk. Er du helt firkantet som arbeidsleder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nettopp.

Med vennlig hilsen

Har skjønt fra andre innlegg at du også er av den gammeldagse typen som ikke bruker sykedagene som ekstra feriedager. Jeg hadde ei venninne som 'tok ut de ekstra dagene sine', og hun skjønte ikke hvorfor jeg ikke kunne det siden jeg ikke hadde ferie igjen. Jobbet også et sted hvor enkelte kom for å høre med lønnsavdeling om hvor mange 'dager' de hadde igjen. hehe... Ja, arbeidsnormalen er for sterkt nedadbående, det er helt sikkert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Snakker vi bare om barnehager her da? De fleste svarer vel mer generelt. Og om en er syk, og kanskje ikke får snakke med rette vedkommende, så orker en jo ikke ringe igjen og igjen, og gir beskjed til den som tar telefon. Som da kan glemme å gi beskjeden videre. Når en er syk, så sover en mye, og det er ikke noe særlig å b li vekket av en sjef som skal ha info som en er alt for uklar i tankegangen til å komme med.

Vi kan snakke om mer enn barnehager; butikk, legekontor, alle kontorer som mottar kunder, skoler, kontorbygg, flyplasser (innsjekkingsskranker, kontrolltårn osv), alle steder som har vaktskifter, etc.

Det er ganske mange arbeidsplasser som er avhengige av å iverksette en reserverutine dersom en arbeidstaker er fraværende. Da er man også gjerne avhengig av å få beskjed så god tid i forveien som mulig. Telefon er da mer effektivt enn sms, fordi man er sikker på at den kommer frem.

I tillegg er det en del arbeidsplasser som er avhengige av mer informasjon enn akkurat det at man er borte.

Møter må avlyses, pasienter bookes om, konsulenter omorganiseres, i det hele tatt.

De aller færreste jobber i en liten boble hvor ingen andre er avhengige av dem, eller de ikke treffer noen andre på dagevis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei.

Man er ikke forpliktet til å være våken kl seks om morgenen for å motta sms.

Man er ikke forpliktet til å stå ved postkassen å vente på postmannen heller.

Eller å sjekke mail midt på natten.

Men man er forpliktet til å gi beskjed om at man ikke kan møte på jobb i tide, og man er forpliktet til å følge arbeidsplassens reglement. I dette tilfellet skal det meldes om fravær via telefon - da må man forholde seg til det, selv om man ikke liker det.

Du har fått flere gode svar på hvorfor, så jeg gidder ikke ramse opp dem på nytt - men jeg anbefaler deg å ikke opptre her som du gjorde der du ble kastet ut (og som jo er grunnen til at du er tilbake her). Du har mange konstruktive meninger og innlegg, men nå gjør du deg bare dum - og det kler deg ikke.

Du har feil, og du vet det.

Å sende en SMS er å melde fra. Arbeidsgiver har dog ikke hjemmel for å kreve at arbeidstaker skal ha telefon, om så var.

Arbeidsgiver kan heller ikke kreve at arbeidstaker skal følge reglene når vedkommende er syk.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

§ 2-3. Arbeidstakers medvirkningsplikt

(1) Arbeidstaker skal medvirke ved utforming, gjennomføring og oppfølging av virksomhetens systematiske helse-, miljø- og sikkerhetsarbeid. Arbeidstaker skal delta i det organiserte verne- og miljøarbeidet i virksomheten og skal aktivt medvirke ved gjennomføring av de tiltak som blir satt i verk for å skape et godt og sikkert arbeidsmiljø.

Ja, når arbeidstakeren er på jobb, selvsagt.

Her snakker vi om når arbeidstakeren er syk.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan altså ikke se for deg at det finnes tilfeller der sms ikke kan fungere som fraværsmelding? Det som fungerer hos dere er kanskje ikke mulig å gjennomføre hos andre.

Men hvis det er så klart for den som skrev spørsmålet at det er et brudd på avtale, så skjønner jeg ikke hvorfor hun ber oss om råd! Har en helt spesielle forhold, så kan jo ikke vi sette oss inn i det. Mange sier jo at på deres jobb er det helt greit med SMS. Hvis det ikke er det for spørsmålsstiller, så nytter det jo ikke å angripe våre meninger. Vi har forskjellige arbeidsplasser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Jeg bare lurer på hva som skjer om noen ikke klarer å få gitt beskjed fordi de er for syk. Er du helt firkantet som arbeidsleder?

I barnehagen blir ikke dørene åpner, og inntil 30 voksne får ikke kommet seg på jobb i tide fordi barnehagen ikke er åpne.

I forrige jobb jeg hadde kunne kunder og konsulenter stå i resepsjonen for å møte meg - uten at noen vet hvor jeg er. Veldig lite kundevennlig og profesjonelt.

I en tidligere jobb kunne det sitte kandidater og vente på intervjuer, som kanskje selv hadde tatt seg fri for å møte opp - eller kunder kunne vente på meg som skulle finne en kvalifisert arbeidstaker til dem, og så klarer jeg ikke møte opp i tide selv engang. Det etablerer ikke gode forhold.

Der jeg jobber nå har det ingen konsekvens om jeg ikke gir beskjed før kl 10.00 - så der er det andre regler.

Poenget er at det ofte handler om flere enn en selv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Du har feil, og du vet det.

Å sende en SMS er å melde fra. Arbeidsgiver har dog ikke hjemmel for å kreve at arbeidstaker skal ha telefon, om så var.

Arbeidsgiver kan heller ikke kreve at arbeidstaker skal følge reglene når vedkommende er syk.

Med vennlig hilsen

Arbeidstaker skal alltid følge reglene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi kan snakke om mer enn barnehager; butikk, legekontor, alle kontorer som mottar kunder, skoler, kontorbygg, flyplasser (innsjekkingsskranker, kontrolltårn osv), alle steder som har vaktskifter, etc.

Det er ganske mange arbeidsplasser som er avhengige av å iverksette en reserverutine dersom en arbeidstaker er fraværende. Da er man også gjerne avhengig av å få beskjed så god tid i forveien som mulig. Telefon er da mer effektivt enn sms, fordi man er sikker på at den kommer frem.

I tillegg er det en del arbeidsplasser som er avhengige av mer informasjon enn akkurat det at man er borte.

Møter må avlyses, pasienter bookes om, konsulenter omorganiseres, i det hele tatt.

De aller færreste jobber i en liten boble hvor ingen andre er avhengige av dem, eller de ikke treffer noen andre på dagevis.

Jeg kan ikke gi beskjed i god tid om at jeg blir syk neste morgen. Ofte er jeg syk om kvelden, men mye bedre når jeg våkner neste morgen. Eller omvendt, ganske bra når jeg legger meg, og dritdårlig når jeg våkner. Seriøse bedrifter bør ha vikarberedskap for tilkalling når de mangler mannskap. Det er lederenes ansvar at slikt funker. Mennesker blir syke, og syke folk fungerer ikke som friske. Kanskje dere burde ansette roboter? DET var en spøk, om det skulle være tvil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har skjønt fra andre innlegg at du også er av den gammeldagse typen som ikke bruker sykedagene som ekstra feriedager. Jeg hadde ei venninne som 'tok ut de ekstra dagene sine', og hun skjønte ikke hvorfor jeg ikke kunne det siden jeg ikke hadde ferie igjen. Jobbet også et sted hvor enkelte kom for å høre med lønnsavdeling om hvor mange 'dager' de hadde igjen. hehe... Ja, arbeidsnormalen er for sterkt nedadbående, det er helt sikkert!

Ja, det virker som enkelte i tråden har et meget avslappet forhold til slikt, og muligvis tror at andre tenker som dem. Jeg vet ikke.

Poenget må jo være å få "jeg er syk i dag" beskjeden gjennom til vedkommende som skal ha den. Og da er det selvsagt sjefens plikt å ha på telefonen.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Hvis det står 'via telefon' i firmaets regler/lover, så er jo også SMS tillatt. Telefon kan være både fasttelefon og mobiltelefon og 'via' kan være både tale og SMS, og om mann min ringer så er også det 'via telefon'. Hvis en først skal pirke, mener jeg.

Det står ikke via telefon. Ganske presist står det:

''Det er ikke anledning til å kommunisere om eksempelvis sykdom, ferie eller avspasering via tekstmelding. Vi oppfordrer generelt til andre kommunikasjonsveier, men dette gjelder spesielt i nevnte tilfeller. Grunnet behov for innleid personale ved fravær, oppfordrer vi til å varsle om dette så snart det lar seg gjøre''

Blant annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg synes det er en merkerlig regel. Hos oss funker det i hvert fall helt fint å sende en sms.''

Hos oss funker dette av ulike grunner ikke fint, og derfor har vi altså denne ringe regelen. Er vel ulikt fra arbeidsplass til arbeidsplass.

Se for deg en annen type regel i personalhåndboka som en av personalet bryter mens resten følger, er det grunn til oppsigelse?

Sjekk med en advokat eller noe da vel, VI kan jo ikke svare deg sikkert! DET skjønner du sikkert, du JOBBER jo der, det gjør ikke vi, og allikevel er det du som ikke vet. Og vi har tross alt bare din side av saken!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Jeg kan ikke gi beskjed i god tid om at jeg blir syk neste morgen. Ofte er jeg syk om kvelden, men mye bedre når jeg våkner neste morgen. Eller omvendt, ganske bra når jeg legger meg, og dritdårlig når jeg våkner. Seriøse bedrifter bør ha vikarberedskap for tilkalling når de mangler mannskap. Det er lederenes ansvar at slikt funker. Mennesker blir syke, og syke folk fungerer ikke som friske. Kanskje dere burde ansette roboter? DET var en spøk, om det skulle være tvil.

Men de aller fleste står opp litt mer enn fem minutter før man skal åpne dørene. Gir du beskjed en time før det skal være åpent, så er det rimelig tid.

Svært få oppdager at de er syke fem minutter før arbeidet starter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kan snakke om mer enn barnehager; butikk, legekontor, alle kontorer som mottar kunder, skoler, kontorbygg, flyplasser (innsjekkingsskranker, kontrolltårn osv), alle steder som har vaktskifter, etc.

Det er ganske mange arbeidsplasser som er avhengige av å iverksette en reserverutine dersom en arbeidstaker er fraværende. Da er man også gjerne avhengig av å få beskjed så god tid i forveien som mulig. Telefon er da mer effektivt enn sms, fordi man er sikker på at den kommer frem.

I tillegg er det en del arbeidsplasser som er avhengige av mer informasjon enn akkurat det at man er borte.

Møter må avlyses, pasienter bookes om, konsulenter omorganiseres, i det hele tatt.

De aller færreste jobber i en liten boble hvor ingen andre er avhengige av dem, eller de ikke treffer noen andre på dagevis.

Meldinger som "jeg er syk ut uken" på en SMS er helt klar. En SMS er skriftlig, og gjerne klarere enn en syk person på telefonen.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Ja, når arbeidstakeren er på jobb, selvsagt.

Her snakker vi om når arbeidstakeren er syk.

Med vennlig hilsen

Man er like fullt i et ansettelsesforhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...