Jump to content
Sign in to follow this  
Guest Litt irritert

Grunn til advarsel

Recommended Posts

trollemor;o)

jeg sender ofte (det er ikke ofte jeg er borte fra jobb..) mld først også ringer jeg når jeg vet at de rette folka er kommet på jobb.

Det er en uting å ikke ringe. Fort gjort å overse en mld ja.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fortsetter under...

Persille1365381127

Nettopp.

Årsaken er at man skal mistenkeliggjøre den syke.

Hvis jeg er så syk at jeg er borte fra jobb så orker jeg i hvert fall ike snakke med noen der.

Med vennlig hilsen

Årsaken er at man ikke skal mistenkeliggjøre noen. Har man snakket med noen er det større sjanse for at man vet at vedkommende er syk - enn når noe har blitt formidlet via sms.

Der er helt greit at DU ikke orker å snakke med noen, men enkelte ganger så må man faktisk.

Om jeg bruker bhg som eksempel, så må jeg ha en del informasjon om noen er borte. Jeg må vite om de har noe smittsomt, fordi vi da må være obs på symptomer hos barna (og nei, de er ikke forpliktet til å opplyse om årsak til sykdomsfravær, men ettersom det ikke er personvernfiendtlig å si at man har omgangssyke eller svineinfluensa - så har vi som rutine at vi informerer om slike ting). Jeg må også vite hvilken vakt de har, om det er noe spesielt som skal skje ila dagen som vi må ta hensyn til,og hvor mange barn de hadde på avdelingen i går og om det er sannsynlig at de samme (evnt flere eller færre av) barna kommer i dag.

Normalt ringer de inn denne informasjonen til avdelingsleder, men dersom de har førstevakt er det enten meg eller en (spesifikk) annen person som må åpne dørene og gi beskjed til den andre førstevakten - da MÅ de ringe meg. Om de ringer og ikke får svar, må de ringe igjen til de får svar. Om jeg er bortreist, så har jeg en stand-in som følger opp.

Avdelingsleder ringer alltid meg.

De må også ringe før kl 15.00 for å si om de blir borte dagen etter også, slik at vi garantert får vikar fra morgenen av. Det må bestilles dagen i forveien.

I konsulentselskapet jeg jobbet for så skulle både kunden og arbeidsgiver ha beskjed om man ikke kom. Arbeidsgiver måtte da ha informasjon om de måtte sette inn andre i arbeidet, eller om kunden kunne vente om jeg var tilbake. Kunden måtte også ha beskjed om status i prosjektene, om alt gikk som normalt i mitt fravær - eller om de måtte sette inn annen beredskap.

I det andre selskapet jeg jobbet i måtte noen andre ta over alle mine møter den dagen, eller ringe å kansellere dem. De måtte ikke bare ha tilgang til kalenderen min, men også tilgang til all kontaktinformasjon på personene jeg skulle ha møte med. Vi hadde et snitt på fire møter om dagen, men de lå ofte på fem eller seks - og da er det ikke så lett å formidle alt som trengs via sms...

Jeg har aldri følt at jeg har blitt mistenkeliggjort fordi jeg måtte ringe, det handler om å informere de som er avhengige av deg.

Hadde jeg ligget stum på sykehuset, så hadde en pårørende lett kunne forklart situasjonen - og så hadde man funnet ut av det. Men man sparer masse tid og ressurser på at man ringer og forteller disse tingene selv når man er syk.

I nåværende jobb, og et par andre - så er det helt greit med sms og mail. Der er ikke avhengigheten like stor.

Det er jo litt fascinerende at du øyeblikkelig går i forsvar på en ting som dette, og beskylder de som vil ha det annerledes for å mistenkeliggjøre den syke. De langt fleste vet (og aksepterer) at det ikke er det det handler om.

Når det er sagt; det må være greit å heve terskelen for å melde inn sykdom noe. Det er ikke dermed sagt at alle føler det er en terskelheving, men fordi som sluntrer unna - så blir steget bittelitt høyere.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Persille1365381127

Det er ikke et problem å få en lang SMS-tone. Det virker som om det handler om vondt i viljen, og ikke et praktisk problem.

Med vennlig hilsen

Da foreslår jeg at du leser det andre svaret mitt til deg.

Det er drøyt å forvente at noen skal innstille tonene sine etter hvilken kommunikasjonsform de ansatte ønsker. De langt fleste har diskret varsel, og da fungerer telefon bedre enn sms.

Og om vi skal gå den veien; jeg antar det er kverulanten i deg som snakker - og ikke fornuften.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Sør

Da foreslår jeg at du leser det andre svaret mitt til deg.

Det er drøyt å forvente at noen skal innstille tonene sine etter hvilken kommunikasjonsform de ansatte ønsker. De langt fleste har diskret varsel, og da fungerer telefon bedre enn sms.

Og om vi skal gå den veien; jeg antar det er kverulanten i deg som snakker - og ikke fornuften.

Nei, jeg er en person som ønsker enkle og effektive løsninger, som ikke mistenkeliggjør den syke, og som er løsningsorientert.

Hvis en person har som jobb å motta telefonsamtaler med sykefravær, så kan vedkommende også ta imot SMS. Så fryktelig komplisert er det ikke.

Kverulering vil være å lage vanskeligheter med SMS.

Med vennlig hilsen

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest togli

Hei,

Rent teknisk forstår jeg heller ikke hvorfor SMS-varsling ikke skal "fungere"? Det går jo fint at han/hun som man skal ringe til har en SMS-tone som er like høy som ringetonen.

Jeg hadde en SMS-varling før som var så høy at den vekket de døde på den lokale gravlunden! :-)

Med vennlig hilsen

Haha, den der fikk meg til å tenke på noe.... Mannen min er døv med implantert kunstig "hørsel". Han jobber på et sted med mye støy og har derfor en irriterende høy ringetone på mobilen sin :-( Det er direkte pinlig når han får oppringninger.... "Der er han døve som ikke vet at mobilen har sykt høy lyd"..osv... ;)

Ungene bruker den høye ringetonen til sin fordel når vi f.eks. er på et kjøpesenter og leter etter fatter'n som har kapitulert forlengst (han hater shopping ;)). De sender ham en SMS og vi kan bare gå etter lyden for å finne ham ;-P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Annonse

candyqueen_83

Haha, den der fikk meg til å tenke på noe.... Mannen min er døv med implantert kunstig "hørsel". Han jobber på et sted med mye støy og har derfor en irriterende høy ringetone på mobilen sin :-( Det er direkte pinlig når han får oppringninger.... "Der er han døve som ikke vet at mobilen har sykt høy lyd"..osv... ;)

Ungene bruker den høye ringetonen til sin fordel når vi f.eks. er på et kjøpesenter og leter etter fatter'n som har kapitulert forlengst (han hater shopping ;)). De sender ham en SMS og vi kan bare gå etter lyden for å finne ham ;-P

Så dere har begge implantat? Jeg trodde bare du hadde jeg :o) Litt OT da. Men fint at det fungerer så bra :o))

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest togli

Så dere har begge implantat? Jeg trodde bare du hadde jeg :o) Litt OT da. Men fint at det fungerer så bra :o))

Ja, han fikk det to år før meg. Jeg hadde ikke gjort det om han ikke hadde vært "prøvekanin" først ;) Når han fortalte om alle de "rare" lydene, så ble jeg såpass nysgjerrig at jeg måtte finne ut av det jeg også ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
candyqueen_83

Ja, han fikk det to år før meg. Jeg hadde ikke gjort det om han ikke hadde vært "prøvekanin" først ;) Når han fortalte om alle de "rare" lydene, så ble jeg såpass nysgjerrig at jeg måtte finne ut av det jeg også ;)

Hehe, jeg skjønner at du ble nysgjerrig da :o)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Litt irritiert

Nei, jeg er en person som ønsker enkle og effektive løsninger, som ikke mistenkeliggjør den syke, og som er løsningsorientert.

Hvis en person har som jobb å motta telefonsamtaler med sykefravær, så kan vedkommende også ta imot SMS. Så fryktelig komplisert er det ikke.

Kverulering vil være å lage vanskeligheter med SMS.

Med vennlig hilsen

''Hvis en person har som jobb å motta telefonsamtaler med sykefravær, så kan vedkommende også ta imot SMS. Så fryktelig komplisert er det ikke.¨''

Hos oss er det i allefall ingen som har en slik jobb. Det er heller ikke alltid den nærmeste overordna er på jobb fra morgenen, men likevel har resten av personalgruppa behov for å få beskjed.

''Nei, jeg er en person som ønsker enkle og effektive løsninger, som ikke mistenkeliggjør den syke, og som er løsningsorientert.''

Du ser virkelig saken kun fra eget perspektiv og glemmer at en arbeidsgiver har mange flere hensyn å ta enn akkurat bare deg. Og det er nok litt sånn dette kvinnemenneske også tenker. Derfor jeg blir så provosert. Fordi hun ikke ser behovet i regelen og kanskje er uenig i den, velger hun å la være å følge den.

Det er jo på grunn av mennesker som deg og henne at man må ha slike regler i arbeidslivet.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Persille1365381127

''Hvis en person har som jobb å motta telefonsamtaler med sykefravær, så kan vedkommende også ta imot SMS. Så fryktelig komplisert er det ikke.¨''

Hos oss er det i allefall ingen som har en slik jobb. Det er heller ikke alltid den nærmeste overordna er på jobb fra morgenen, men likevel har resten av personalgruppa behov for å få beskjed.

''Nei, jeg er en person som ønsker enkle og effektive løsninger, som ikke mistenkeliggjør den syke, og som er løsningsorientert.''

Du ser virkelig saken kun fra eget perspektiv og glemmer at en arbeidsgiver har mange flere hensyn å ta enn akkurat bare deg. Og det er nok litt sånn dette kvinnemenneske også tenker. Derfor jeg blir så provosert. Fordi hun ikke ser behovet i regelen og kanskje er uenig i den, velger hun å la være å følge den.

Det er jo på grunn av mennesker som deg og henne at man må ha slike regler i arbeidslivet.

''Det er jo på grunn av mennesker som deg og henne at man må ha slike regler i arbeidslivet.''

Veldig godt poeng.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Persille1365381127

Nei, jeg er en person som ønsker enkle og effektive løsninger, som ikke mistenkeliggjør den syke, og som er løsningsorientert.

Hvis en person har som jobb å motta telefonsamtaler med sykefravær, så kan vedkommende også ta imot SMS. Så fryktelig komplisert er det ikke.

Kverulering vil være å lage vanskeligheter med SMS.

Med vennlig hilsen

Vel, de aller fleste jobber ikke døgnet rundt - så å motta sms'er til alle døgnets tider kan være problematisk. Dersom man har en regel om at man skal ringe mellom kl 06.30 og 07.00 f.eks - så unngår man dette problemet. Da er alle informert, og det er en godt innarbeidet rutine. På den måten får man også en annen til å stille opp innen det åpner 07.30 - man trenger gjerne noe mer enn fem minutters varsel for å møte opp på jobb til en annen tid enn planlagt.

Om du hadde lest det andre jeg skrev til deg, fremfor å fokusere på å problematisere dette, så hadde du forstått at det handler om å ivareta kunder, forretningsforbindelser og kolleger - ikke å mistenkeliggjøre syke.

Syke som føler seg mistenkeliggjort fordi de må ringe å si de er syke fremfor å sende en sms har antagelig ikke rent mel i posen uansett. Jeg har aldri noen gang følt på at det er sånne regler fordi jeg ikke skal snike meg unna, og så vidt meg bekjent føler ingen av de som jobber for meg det heller.

Som oftest klarer de å ordne opp seg imellom, og de ringer alltid hverandre også - selv om jeg ikke er involvert. Det er gjerne litt mer enn "jeg er syk" som skal formidles.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Elextra

''Jeg synes det er en merkerlig regel. Hos oss funker det i hvert fall helt fint å sende en sms.''

Hos oss funker dette av ulike grunner ikke fint, og derfor har vi altså denne ringe regelen. Er vel ulikt fra arbeidsplass til arbeidsplass.

Se for deg en annen type regel i personalhåndboka som en av personalet bryter mens resten følger, er det grunn til oppsigelse?

''Se for deg en annen type regel i personalhåndboka som en av personalet bryter mens resten følger, er det grunn til oppsigelse?''

Oppsigelse er en alvorlig sak med fastlagte prosedyrer. Det skal ganske alvorlige regelbrudd til og en må ha fått mulighet til å forbedre seg gjennom først å bli gjort kjent med reglene og siden med advarsel.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Annonse

SoriaMoria

Vel, de aller fleste jobber ikke døgnet rundt - så å motta sms'er til alle døgnets tider kan være problematisk. Dersom man har en regel om at man skal ringe mellom kl 06.30 og 07.00 f.eks - så unngår man dette problemet. Da er alle informert, og det er en godt innarbeidet rutine. På den måten får man også en annen til å stille opp innen det åpner 07.30 - man trenger gjerne noe mer enn fem minutters varsel for å møte opp på jobb til en annen tid enn planlagt.

Om du hadde lest det andre jeg skrev til deg, fremfor å fokusere på å problematisere dette, så hadde du forstått at det handler om å ivareta kunder, forretningsforbindelser og kolleger - ikke å mistenkeliggjøre syke.

Syke som føler seg mistenkeliggjort fordi de må ringe å si de er syke fremfor å sende en sms har antagelig ikke rent mel i posen uansett. Jeg har aldri noen gang følt på at det er sånne regler fordi jeg ikke skal snike meg unna, og så vidt meg bekjent føler ingen av de som jobber for meg det heller.

Som oftest klarer de å ordne opp seg imellom, og de ringer alltid hverandre også - selv om jeg ikke er involvert. Det er gjerne litt mer enn "jeg er syk" som skal formidles.

Rekker du virkelig å skaffe vikar (til å åpne) når du får beskjed mellom 06.30 og 07.00? Hvis jeg som ansatt hadde blitt spurt om å dra på jobb en halvtime eller time tidligere på en travel morgen der alt er planlagt ut fra når egne barn skal kjøres i barnehagen, man skal dusje, smøre eventuelle matpakker osv - det hadde veltet hele morgenen min...

Share this post


Link to post
Share on other sites
laban

Hvis det er brudd på en kjent og dokumentert regel, ikke bare noe som synses / foretrekkes av enkeltpersoner, skal det behandles som andre regelbrudd. Dette er sikkert ikke den eneste regelen på arbeidsplassen.

Jeg synes ikke det er noe mistenkelig ved at enkelte typer arbeidsplasser må ha en slik regel. Hvis den som skal åpne butikken, barnehagen eller verkstedet er syk, må man jo i full fart iverksette reserveprosedyren slik at ikke kunder / brukere kommer til stengt dør. Det har ikke noe med hvorvidt man tror det er skulk eller ikke å gjøre, bare at man må få åpnet.

Men det er også mange steder hvor den ikke ville ha noe praktisk poeng. Slike steder vil det vel normalt ikke stå i regelverket at man ikke kan bruke SMS, bare at fravær skal meldes.

Generelt synes jeg ikke det er greit at man bare saboterer regler man ikke liker. Andre misliker kanskje forbudet mot å nyte alkohol på jobb? Er en regel urimelig, finnes det kanaler man kan ta det opp gjennom.

Hvis det er slik at telefoner om sykdom stadig besvares med gnål fra mottakeren om at man burde komme på jobb allikevel, går det an å ta opp dette også på en ordentlig måte. Hvis det er dette som egentlig er problemet, er det sikkert ikke bare denne ene ansatte som misliker det.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Niccola

Jeg synes det er en merkerlig regel. Hos oss funker det i hvert fall helt fint å sende en sms.

Jeg kan dog til en viss grad forstå at sms ikke er helt heldig dersom arbeidsgiver er nødt til å finne vikar for den som er syk. Men ellers ser jeg ikke problemet.

’’Forøvrig er sms en uting i arbeidsforhold, der bør alt meldes personlig eller skriftlig’’

Synes du ja.. men hos oss anses det ikke som en uting. Tvert i mot bruker vi det flittig.

Du kan altså ikke se for deg at det finnes tilfeller der sms ikke kan fungere som fraværsmelding? Det som fungerer hos dere er kanskje ikke mulig å gjennomføre hos andre.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Niccola

Hvis det er brudd på en kjent og dokumentert regel, ikke bare noe som synses / foretrekkes av enkeltpersoner, skal det behandles som andre regelbrudd. Dette er sikkert ikke den eneste regelen på arbeidsplassen.

Jeg synes ikke det er noe mistenkelig ved at enkelte typer arbeidsplasser må ha en slik regel. Hvis den som skal åpne butikken, barnehagen eller verkstedet er syk, må man jo i full fart iverksette reserveprosedyren slik at ikke kunder / brukere kommer til stengt dør. Det har ikke noe med hvorvidt man tror det er skulk eller ikke å gjøre, bare at man må få åpnet.

Men det er også mange steder hvor den ikke ville ha noe praktisk poeng. Slike steder vil det vel normalt ikke stå i regelverket at man ikke kan bruke SMS, bare at fravær skal meldes.

Generelt synes jeg ikke det er greit at man bare saboterer regler man ikke liker. Andre misliker kanskje forbudet mot å nyte alkohol på jobb? Er en regel urimelig, finnes det kanaler man kan ta det opp gjennom.

Hvis det er slik at telefoner om sykdom stadig besvares med gnål fra mottakeren om at man burde komme på jobb allikevel, går det an å ta opp dette også på en ordentlig måte. Hvis det er dette som egentlig er problemet, er det sikkert ikke bare denne ene ansatte som misliker det.

Godt innlegg som har fått med mange sider av saken.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Niccola

Det er ikke et problem å få en lang SMS-tone. Det virker som om det handler om vondt i viljen, og ikke et praktisk problem.

Med vennlig hilsen

Jaggu er du vrang. Jeg vil ikke vekkes av smser som kanskje sendes om natta.

Og det finnes ikke en innstilling på mobilen som gjør at en sms begynner å gi lyd fra kl 6 om morgenen.

Jeg kunne aldri tenke meg å kreve at folk skulle sove med sms-lyden på. Jeg har egen nattinnstilling med en lavere ringetone, slik at jeg våkner av dette. Men ikke på sms. Det får være måte på.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Niccola

Nei, jeg er en person som ønsker enkle og effektive løsninger, som ikke mistenkeliggjør den syke, og som er løsningsorientert.

Hvis en person har som jobb å motta telefonsamtaler med sykefravær, så kan vedkommende også ta imot SMS. Så fryktelig komplisert er det ikke.

Kverulering vil være å lage vanskeligheter med SMS.

Med vennlig hilsen

"Nei, jeg er en person som ønsker enkle og effektive løsninger"

Og det å sende sms om fravær blir i mange tilfeller helt umulig å følge raskt opp. Dermed blir det å ringe det mest effektive i mange tilfeller.

Selv om det er annerledes hos deg. Alt funker ikke for alle. Må absolutt ALT være svart/hvitt i din verden? Se nyansene.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mary Poppins

Du kan altså ikke se for deg at det finnes tilfeller der sms ikke kan fungere som fraværsmelding? Det som fungerer hos dere er kanskje ikke mulig å gjennomføre hos andre.

Jo, og det har jeg allerede skrevet her.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this  

Artikler fra forsiden

×
×
  • Create New...