Gå til innhold

Grunn til advarsel


Gjest Litt irritert

Anbefalte innlegg

Mary Poppins

Jaggu er du vrang. Jeg vil ikke vekkes av smser som kanskje sendes om natta.

Og det finnes ikke en innstilling på mobilen som gjør at en sms begynner å gi lyd fra kl 6 om morgenen.

Jeg kunne aldri tenke meg å kreve at folk skulle sove med sms-lyden på. Jeg har egen nattinnstilling med en lavere ringetone, slik at jeg våkner av dette. Men ikke på sms. Det får være måte på.

"Jaggu er du vrang. Jeg vil ikke vekkes av smser som kanskje sendes om natta."

Hvem snakker om å sende på natten?

"Jeg kunne aldri tenke meg å kreve at folk skulle sove med sms-lyden på. Jeg har egen nattinnstilling med en lavere ringetone, slik at jeg våkner av dette. Men ikke på sms. Det får være måte på."

Det er jo snakk om å sende sms istedet for å ringe. Altså dersom du har tenkt å ringe kl 7, så sender du sms istedet. Ikke at men skal sende sms 6 timer før du vanligvis ville ringt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 360
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    124

  • Persille1365381127

    43

  • Mary Poppins

    15

  • morsan

    9

Gjest ringe om morgenen

"Jaggu er du vrang. Jeg vil ikke vekkes av smser som kanskje sendes om natta."

Hvem snakker om å sende på natten?

"Jeg kunne aldri tenke meg å kreve at folk skulle sove med sms-lyden på. Jeg har egen nattinnstilling med en lavere ringetone, slik at jeg våkner av dette. Men ikke på sms. Det får være måte på."

Det er jo snakk om å sende sms istedet for å ringe. Altså dersom du har tenkt å ringe kl 7, så sender du sms istedet. Ikke at men skal sende sms 6 timer før du vanligvis ville ringt?

Om den som har ansvaret for å ta i mot slike telefoner om morgenen ikke kan ha mobilen parat for sms, når han er våken nok til å ta den, bør kanskje vedkommende vurdere sin stilling. Veldig liten fleksibilitet trenger ikke være en god lederegenskap. Der jeg jobber har disse mobilen på, og sms kan være praktisk siden vedkommende springer mye rundt på huset om morgenen og ofte er opptatt med morgenens arbeidsoppgaver.

Dette vil variere fra arbeidsplass til arbeidsplass. Det tror jeg de fleste forstår. I en barnehage ville jeg trodd at leder også kunne synes det var praktisk med sms på mobil, da det kunne gitt frihet til å springe rundt på et større område. En kan også vente med å gi tilbakemelding etter lest sms, om det så bare var for et par minutters tid, om en stod og snakket med noen foreldre som leverte eller gjorde noe annet. Eller vente med å lese melding et par minutter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det avhenger selvsagt om man skal ha vikarer eller ei, men personen som har mobiltelefonen kan jo like gjerne sette høy tone på SMS om på ringing. Det er ikke noen grunn til at man skal våkne av ringesignal men ikke SMS-signal.

Med vennlig hilsen

Men du glemmer en viktig ting, når du sender en sms, så har du ikke fått noen bekreftelse på at melding er mottatt. For mange yrkesgrupper er det en nødvendighet å ha 100% kontroll på hvem som kommer på jobb eller ikke, da er ikke sms nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ringe om morgenen

Men du glemmer en viktig ting, når du sender en sms, så har du ikke fått noen bekreftelse på at melding er mottatt. For mange yrkesgrupper er det en nødvendighet å ha 100% kontroll på hvem som kommer på jobb eller ikke, da er ikke sms nok.

Det går da fint an å ha regler på å gi tilbakemelding. Min arbeidsgiver gir kort tilbakemelding til alle som sender sms. Om jeg ikke får tilbakemelding ville jeg nok ringt noen andre, da vedkommende kunne vært syk selv. Det fungerer helt fint slik. Og trenger en å gi beskjed om flere ting velger en i utgangspunktet å ringe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ringe om morgenen

For det er jo helt utenkelig at noen kan synes sms er et dårlig kommunikasjonsmiddel...

Om det er slik at man må ha inn en vikar i tide, så må man VITE at mottaker har fått beskjed. Det vet du ikke når du sender sms kl seks om morgenen...

Hvis vedkommende som får sms gir tilbakemelding vet en det. Kan en vekke noen klokka seks med ringing, kan en kommunisere med sms også. Hver arbeidsplass må finne ut hva som fungerer for dem.

Min arbeidsplass foretrekker at begge deler blir brukt, alt etter som. Selvsagt må en respondere på sms for å gi beskjed om at det er mottatt. Ellers ville det raskt ikke fungere tilfredsstillende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det går da fint an å ha regler på å gi tilbakemelding. Min arbeidsgiver gir kort tilbakemelding til alle som sender sms. Om jeg ikke får tilbakemelding ville jeg nok ringt noen andre, da vedkommende kunne vært syk selv. Det fungerer helt fint slik. Og trenger en å gi beskjed om flere ting velger en i utgangspunktet å ringe.

Enig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaggu er du vrang. Jeg vil ikke vekkes av smser som kanskje sendes om natta.

Og det finnes ikke en innstilling på mobilen som gjør at en sms begynner å gi lyd fra kl 6 om morgenen.

Jeg kunne aldri tenke meg å kreve at folk skulle sove med sms-lyden på. Jeg har egen nattinnstilling med en lavere ringetone, slik at jeg våkner av dette. Men ikke på sms. Det får være måte på.

SMSene sendes da på samme tidspunkt som man ringer.

Det er utrolig hvor vanskelig folk ønsker å gjøre noe slikt.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, de aller fleste jobber ikke døgnet rundt - så å motta sms'er til alle døgnets tider kan være problematisk. Dersom man har en regel om at man skal ringe mellom kl 06.30 og 07.00 f.eks - så unngår man dette problemet. Da er alle informert, og det er en godt innarbeidet rutine. På den måten får man også en annen til å stille opp innen det åpner 07.30 - man trenger gjerne noe mer enn fem minutters varsel for å møte opp på jobb til en annen tid enn planlagt.

Om du hadde lest det andre jeg skrev til deg, fremfor å fokusere på å problematisere dette, så hadde du forstått at det handler om å ivareta kunder, forretningsforbindelser og kolleger - ikke å mistenkeliggjøre syke.

Syke som føler seg mistenkeliggjort fordi de må ringe å si de er syke fremfor å sende en sms har antagelig ikke rent mel i posen uansett. Jeg har aldri noen gang følt på at det er sånne regler fordi jeg ikke skal snike meg unna, og så vidt meg bekjent føler ingen av de som jobber for meg det heller.

Som oftest klarer de å ordne opp seg imellom, og de ringer alltid hverandre også - selv om jeg ikke er involvert. Det er gjerne litt mer enn "jeg er syk" som skal formidles.

Poenget er fremdeles at beskjeden kommer trygt frem som en SMS og/eller en telefonsamtale. Det er ikke nødvendig å gjøre seg så vrang at man ikke vil motta beskjeder på SMS.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Hvis en person har som jobb å motta telefonsamtaler med sykefravær, så kan vedkommende også ta imot SMS. Så fryktelig komplisert er det ikke.¨''

Hos oss er det i allefall ingen som har en slik jobb. Det er heller ikke alltid den nærmeste overordna er på jobb fra morgenen, men likevel har resten av personalgruppa behov for å få beskjed.

''Nei, jeg er en person som ønsker enkle og effektive løsninger, som ikke mistenkeliggjør den syke, og som er løsningsorientert.''

Du ser virkelig saken kun fra eget perspektiv og glemmer at en arbeidsgiver har mange flere hensyn å ta enn akkurat bare deg. Og det er nok litt sånn dette kvinnemenneske også tenker. Derfor jeg blir så provosert. Fordi hun ikke ser behovet i regelen og kanskje er uenig i den, velger hun å la være å følge den.

Det er jo på grunn av mennesker som deg og henne at man må ha slike regler i arbeidslivet.

Tvertimot - jeg mottar beskjeder på epost, SMS eller telefon. Man trenger faktisk ikke være vanskelig. SMS fungerer selvsagt like greit som telefon.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Årsaken er at man ikke skal mistenkeliggjøre noen. Har man snakket med noen er det større sjanse for at man vet at vedkommende er syk - enn når noe har blitt formidlet via sms.

Der er helt greit at DU ikke orker å snakke med noen, men enkelte ganger så må man faktisk.

Om jeg bruker bhg som eksempel, så må jeg ha en del informasjon om noen er borte. Jeg må vite om de har noe smittsomt, fordi vi da må være obs på symptomer hos barna (og nei, de er ikke forpliktet til å opplyse om årsak til sykdomsfravær, men ettersom det ikke er personvernfiendtlig å si at man har omgangssyke eller svineinfluensa - så har vi som rutine at vi informerer om slike ting). Jeg må også vite hvilken vakt de har, om det er noe spesielt som skal skje ila dagen som vi må ta hensyn til,og hvor mange barn de hadde på avdelingen i går og om det er sannsynlig at de samme (evnt flere eller færre av) barna kommer i dag.

Normalt ringer de inn denne informasjonen til avdelingsleder, men dersom de har førstevakt er det enten meg eller en (spesifikk) annen person som må åpne dørene og gi beskjed til den andre førstevakten - da MÅ de ringe meg. Om de ringer og ikke får svar, må de ringe igjen til de får svar. Om jeg er bortreist, så har jeg en stand-in som følger opp.

Avdelingsleder ringer alltid meg.

De må også ringe før kl 15.00 for å si om de blir borte dagen etter også, slik at vi garantert får vikar fra morgenen av. Det må bestilles dagen i forveien.

I konsulentselskapet jeg jobbet for så skulle både kunden og arbeidsgiver ha beskjed om man ikke kom. Arbeidsgiver måtte da ha informasjon om de måtte sette inn andre i arbeidet, eller om kunden kunne vente om jeg var tilbake. Kunden måtte også ha beskjed om status i prosjektene, om alt gikk som normalt i mitt fravær - eller om de måtte sette inn annen beredskap.

I det andre selskapet jeg jobbet i måtte noen andre ta over alle mine møter den dagen, eller ringe å kansellere dem. De måtte ikke bare ha tilgang til kalenderen min, men også tilgang til all kontaktinformasjon på personene jeg skulle ha møte med. Vi hadde et snitt på fire møter om dagen, men de lå ofte på fem eller seks - og da er det ikke så lett å formidle alt som trengs via sms...

Jeg har aldri følt at jeg har blitt mistenkeliggjort fordi jeg måtte ringe, det handler om å informere de som er avhengige av deg.

Hadde jeg ligget stum på sykehuset, så hadde en pårørende lett kunne forklart situasjonen - og så hadde man funnet ut av det. Men man sparer masse tid og ressurser på at man ringer og forteller disse tingene selv når man er syk.

I nåværende jobb, og et par andre - så er det helt greit med sms og mail. Der er ikke avhengigheten like stor.

Det er jo litt fascinerende at du øyeblikkelig går i forsvar på en ting som dette, og beskylder de som vil ha det annerledes for å mistenkeliggjøre den syke. De langt fleste vet (og aksepterer) at det ikke er det det handler om.

Når det er sagt; det må være greit å heve terskelen for å melde inn sykdom noe. Det er ikke dermed sagt at alle føler det er en terskelheving, men fordi som sluntrer unna - så blir steget bittelitt høyere.

Som sagt, er jeg så syk at jeg er borte fra jobb, så er det lite sannsynlig at jeg orker å snakke med noen. Da er jeg syk.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nilje

jeg ble litt nysgjerrig på om hun har noen argumenter for å ikke ringe. Hva har hun sagt når hun har blitt konfrontert med dette?

nå aner ikke jeg årsaken til at hun er syk, men kan det feks skyldes så sterk angst at hun rett og slett ikke klarer å ringe? eller noe tilsvarende hvor hun heller vil ta kjeften for å sende sms?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nilje

Jeg er enig med deg at det er en teit regel - iallfall der jeg jobber. Her er det ikke slik at man må skaffe vikarer, for det er ingen som gjør jobben min når jeg er syk - den bare hoper seg opp....;-) Likevel har vi en regel i personalhåndboka om at det skal ringes personlig, men jeg har likevel sendt noen sms'er uten at det har blitt påtalt.

I trådstarters bedrift forstår jeg det som at sms'er kan føre til problemer for de øvrige, og da er det jo annerledes. Samt at den syke jo har fått klar beskjed om å ringe.

og det skjer jo fra tid til annen også at det er noe kluss med mobilselskapet, og at sms'er blir forsinket. Jeg har opplevd å takke ja til vakter jeg har fått via sms, som ikke har kommet frem, så det kan være litt klønete. Nå har jeg døve medarbeidere da, så da er det en mindre terskel for å sende sms.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Nilje

Om den som har ansvaret for å ta i mot slike telefoner om morgenen ikke kan ha mobilen parat for sms, når han er våken nok til å ta den, bør kanskje vedkommende vurdere sin stilling. Veldig liten fleksibilitet trenger ikke være en god lederegenskap. Der jeg jobber har disse mobilen på, og sms kan være praktisk siden vedkommende springer mye rundt på huset om morgenen og ofte er opptatt med morgenens arbeidsoppgaver.

Dette vil variere fra arbeidsplass til arbeidsplass. Det tror jeg de fleste forstår. I en barnehage ville jeg trodd at leder også kunne synes det var praktisk med sms på mobil, da det kunne gitt frihet til å springe rundt på et større område. En kan også vente med å gi tilbakemelding etter lest sms, om det så bare var for et par minutters tid, om en stod og snakket med noen foreldre som leverte eller gjorde noe annet. Eller vente med å lese melding et par minutter.

men hovedpoenget her er vel at arbeidstedet har et prinsipp om at man skal ringe å si ifra. Når da noen ikke følger regelen så blir jo folk irriterte over det. Det blir jo det samme som å gå hjem før arbeidstiden er slutt. Hvis folk gjør det ofte kan det være slitsomt for de som må være igjen og gjøre resten av arbeidet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og det skjer jo fra tid til annen også at det er noe kluss med mobilselskapet, og at sms'er blir forsinket. Jeg har opplevd å takke ja til vakter jeg har fått via sms, som ikke har kommet frem, så det kan være litt klønete. Nå har jeg døve medarbeidere da, så da er det en mindre terskel for å sende sms.

Ja, dersom ikke mottakeren av sms'en hadde bekreftet at den var mottatt, hadde jeg ringt.

Vi har forresten alle telefon dekket av jobben, så det er ingen som kan unnskylde seg med at de ikke vil ha private kostnader på å svare på en sms :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nilje

Hei,

Rent teknisk forstår jeg heller ikke hvorfor SMS-varsling ikke skal "fungere"? Det går jo fint at han/hun som man skal ringe til har en SMS-tone som er like høy som ringetonen.

Jeg hadde en SMS-varling før som var så høy at den vekket de døde på den lokale gravlunden! :-)

Med vennlig hilsen

men dette handler vel egentlig ikke om hva som fungerer best teknisk, det er vel om en ansatt skal få lov til å gå utenom reglene på arbeidsplassen? Det er det jeg er mest opptatt av her, og en eventuell grunn til at hun lar være å følge regelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mary Poppins

Ja, dersom ikke mottakeren av sms'en hadde bekreftet at den var mottatt, hadde jeg ringt.

Vi har forresten alle telefon dekket av jobben, så det er ingen som kan unnskylde seg med at de ikke vil ha private kostnader på å svare på en sms :-)

"Ja, dersom ikke mottakeren av sms'en hadde bekreftet at den var mottatt, hadde jeg ringt."

Det samme gjør jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arbeidstakeren

Hvorfor skal man ikke kunne sende en epost eller en SMS, for øvrig?

Hos oss sender vi SMS, epost, eller ringer - etter hva vi ønsker.

Med vennlig hilsen

Slik hadde vi det også i min forrige jobb, siden det ikke skulle inn noen vikar for oss om vi ble borte en dag. Det handlet kun om å få gitt beskjed om at man ikke kom, og siden vi hadde fleksitid var det å gi beskjed før kl. 9.

MEN: Hvis man har f.eks. ansvaret for å åpne en barnehage, har 1. vakt alene fra 06.30, og må gi beskjed til arbeidsgiver kl. 05.30 om at man er syk - da er det ikke å forlange at arbeidsgiver sover med høy tone på sms-varslingen sin. Det er for drøyt.

Må man vekke noen for å få gitt beskjed, så må man faktisk ringe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nilje

Selvsagt ikke, så lenge årsaken til at man skal ringe er at noen skal sjekke om man virkelig er syk. Det er mistenkeliggjøring.

Og hvis man trordet får ned sykefraværet, så er det definitivt basert på at folk som sender SMS ikke er syke.

Og når jeg er syk så orker jeg ikke å snakke med noen.

Med vennlig hilsen

så du klarer ikke å stotre frem fire ord: jeg er syk i dag når du ringer inn? Skulle tro du var døden nær. Får håpe du hadde klart å ringe 113 dersom det var skikkelig seriøst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som døv tekster jeg alltid i slike tilfeller. Har aldri tenkt at det skulle være noe problem.... Nå har jo jeg en veldig synlig grunn for å gjøre det slik, men kanskje din kollega har angst for å prate i telefonen e.l.? Det er vel ikke verre enn at arbeidsgiver sørger for å sjekke mobilen regelmessig?

Selvsagt er det ikke verre enn det. Poenget er at en del folk ønsker å gjøre det mer komplisert enn det er.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...