Gå til innhold

Grunn til advarsel


Gjest Litt irritert

Anbefalte innlegg

Persille1365381127

Ja, når arbeidstakeren er på jobb, selvsagt.

Her snakker vi om når arbeidstakeren er syk.

Med vennlig hilsen

Det blir jo litt som å si at ekteskapsavtalen kun gjelder når man er sammen med ektefellen.

Eller at låneavtalen med banken kun gjelder når man sitter i banken.

Man har ganske mange avtaler som gjelder selv om man ikke befinner seg på det stedet hvor innholdet i avtalen blir utført.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 360
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    124

  • Persille1365381127

    43

  • Mary Poppins

    15

  • morsan

    9

Arbeidstaker skal alltid følge reglene.

Ikke når vedkommende er syk.

Du kverulerer bare nå, fordi du vet at dette gjelder syke personer.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står ikke via telefon. Ganske presist står det:

''Det er ikke anledning til å kommunisere om eksempelvis sykdom, ferie eller avspasering via tekstmelding. Vi oppfordrer generelt til andre kommunikasjonsveier, men dette gjelder spesielt i nevnte tilfeller. Grunnet behov for innleid personale ved fravær, oppfordrer vi til å varsle om dette så snart det lar seg gjøre''

Blant annet.

'Kommunisere om' er det det samme som å 'melde fra om' altså ? Jeg ville tolke førstnevnte som mer utdypende fram-og-tilbake-samtale, mens å 'melde fra' godt kan være f eks en SMS.

Men hva mener de andre på arbeidsplassen din da? Hvis alle der er enige med deg, så har du sikkert rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I barnehagen blir ikke dørene åpner, og inntil 30 voksne får ikke kommet seg på jobb i tide fordi barnehagen ikke er åpne.

I forrige jobb jeg hadde kunne kunder og konsulenter stå i resepsjonen for å møte meg - uten at noen vet hvor jeg er. Veldig lite kundevennlig og profesjonelt.

I en tidligere jobb kunne det sitte kandidater og vente på intervjuer, som kanskje selv hadde tatt seg fri for å møte opp - eller kunder kunne vente på meg som skulle finne en kvalifisert arbeidstaker til dem, og så klarer jeg ikke møte opp i tide selv engang. Det etablerer ikke gode forhold.

Der jeg jobber nå har det ingen konsekvens om jeg ikke gir beskjed før kl 10.00 - så der er det andre regler.

Poenget er at det ofte handler om flere enn en selv...

Er man så syk, hjelper det åpenbart ikke om det gjelder 10000 personer.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Amen.

Like greit å slutte å svare ham nå :)

Han liker å kverulere, og gjør det stort sett bare av den grunnen - ikke fordi han legger noe mening bak det han kverulerer om.

Det kan være underholdende en stund, men så blir det som å stange hodet i veggen - svært lite underholdende.

Det triste er at det ødelegger debatten, for det kunne vært konstruktivt å ha en debatt på hvordan man optimalt bør håndtere innmelding av fravær, finne best practice og ta med seg noen gode løsninger.

Men med deltagere som Sør i tråden er det umulig å diskutere konstruktivt, og enhver diskusjon som har en seriøs opptakt eller et relevant innhold vil bare pulveriseres.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men de aller fleste står opp litt mer enn fem minutter før man skal åpne dørene. Gir du beskjed en time før det skal være åpent, så er det rimelig tid.

Svært få oppdager at de er syke fem minutter før arbeidet starter.

Gir beskjed en time før ja, men har de tid til å skaffe vikar hvis jeg ringer, så har de vel like god tid til det hvis jeg sender SMS. Det er ikke ofte at SMS ikke kommer fram. Ikke oftere enn at telefonlinjene ikke funker. Sender en SMS så kan en jo purre hvis en ikke får svar etter ti minutter feks. For jeg går utifra at siden slike beskjeder er veldig viktige, så vil rette person ha telefon innen rekkevidde med høyt volum på ringestyrke, og dermed høre både ringetone og meldingslyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Persille1365381127

Ikke når vedkommende er syk.

Du kverulerer bare nå, fordi du vet at dette gjelder syke personer.

Med vennlig hilsen

Signert avtaler er signert avtale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg påpeker at du har lojalitetsplikt. Det innebærer blant annet at du innretter deg etter et arbeidsreglement som etter all sannsynlighet sier noe om når du kan avvikle ferie, hvordan man melder fra om sykdom, hvordan man omtaler sin arbeidsgiver i offentlige fora, om man har anledning til å ta seg ekstrajobber, om man har rett på fri med lønn for å følge barna til lege, rett på utdanning, permisjonsrettigheter osv.

Ingen av disse tingene foregår _I_ arbeidstiden - men man må likevel forholde seg til arbeidsplassens regler når det gjelder disse tingene.

Men ikke når man er syk.

Har du noensinne vært ordentlig syk? Altså, ikke bare 40 i feber og slått ut av influensa, men ordentlig syk?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Gir beskjed en time før ja, men har de tid til å skaffe vikar hvis jeg ringer, så har de vel like god tid til det hvis jeg sender SMS. Det er ikke ofte at SMS ikke kommer fram. Ikke oftere enn at telefonlinjene ikke funker. Sender en SMS så kan en jo purre hvis en ikke får svar etter ti minutter feks. For jeg går utifra at siden slike beskjeder er veldig viktige, så vil rette person ha telefon innen rekkevidde med høyt volum på ringestyrke, og dermed høre både ringetone og meldingslyd.

Jeg hører ikke meldinger om morgenen, og jeg rekker å skaffe vikar innen en time.

Det kan hende jeg fortsatt sover når det er en time igjen til du skal på jobb, da må du vite at du får vekket meg så jeg får ordnet vikar for deg. Med sms vet du ikke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Signert avtaler er signert avtale.

Feil.

En avtale hvor arbeidstaker får betingelser som er dårligere enn arbeidsmiljøloven (med noen unntak) er faktisk ikke gyldig. Signert eller ei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

'Kommunisere om' er det det samme som å 'melde fra om' altså ? Jeg ville tolke førstnevnte som mer utdypende fram-og-tilbake-samtale, mens å 'melde fra' godt kan være f eks en SMS.

Men hva mener de andre på arbeidsplassen din da? Hvis alle der er enige med deg, så har du sikkert rett.

Jeg har aldri opplevd at dette har vært problematisk verken for de som jobber for meg, og de kollegene jeg har hatt på de arbeidsplassene som har hatt samme regel.

De fleste voksne mennesker synes ikke det er noe problem å ta den telefonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hører ikke meldinger om morgenen, og jeg rekker å skaffe vikar innen en time.

Det kan hende jeg fortsatt sover når det er en time igjen til du skal på jobb, da må du vite at du får vekket meg så jeg får ordnet vikar for deg. Med sms vet du ikke det.

Men da er det DU som er problemet, og du som ikke passer jobben din, Persille.

Du kan ikke skylde på andre fordi du har lyden av på mobiltelefonen.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Feil.

En avtale hvor arbeidstaker får betingelser som er dårligere enn arbeidsmiljøloven (med noen unntak) er faktisk ikke gyldig. Signert eller ei.

Da foreslår jeg at du leser deg opp på AML, for dette er ikke dårligere betingelser :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor ikke rett og slett (i 2010) legge til rette for at SMS'er faktisk BLIR sett i rett tid da??? Hvorfor hører man telefon hvis man ikke hører SMS? Det må jo være mulig å gå med en mobil på seg hvis det er livsviktig å bli varslet som det virker som. Da er det dårlig ledelse og ikke legge til rette for det. Foreslå det du! Så får du kanskje bedriftens god-ide-pris denne måneden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jammen man må drive bedrift selv for å se vår side av saken. Her var det steilt.

Jeg har hatt eget firma i 8 år, og vært daglig leder i et annet firma også. Aldri hatt slike firkantede regler, som tilsynelatende ikke har annet formål enn å gjøre livet vanskelig for de ansatte.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hører ikke meldinger om morgenen, og jeg rekker å skaffe vikar innen en time.

Det kan hende jeg fortsatt sover når det er en time igjen til du skal på jobb, da må du vite at du får vekket meg så jeg får ordnet vikar for deg. Med sms vet du ikke det.

Hvorfor ikke gjøre det til en regel og ALLTID sjekke innboksen i mobilen din på morgenen da? Eller hva med å ha den på nattbordet, bruke den som vekkerklokke. Og jeg skjønner ikke at du hører ringetone hvis du ikke hører meldingstone. Det går an å bruke samme ringetone som meldingstone også, DA våkner du av det også. Det gjelder å se muligheter istedenfor begrensninger! Er det du som er sjefen i bedriften eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke rett og slett (i 2010) legge til rette for at SMS'er faktisk BLIR sett i rett tid da??? Hvorfor hører man telefon hvis man ikke hører SMS? Det må jo være mulig å gå med en mobil på seg hvis det er livsviktig å bli varslet som det virker som. Da er det dårlig ledelse og ikke legge til rette for det. Foreslå det du! Så får du kanskje bedriftens god-ide-pris denne måneden.

Som jeg har skrevet nedenfor, så handler nok dette mest om vondt i viljen for de som ikke vil motta meldingen, eller ikke vil ha telefonen på.

Enig med deg.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri opplevd at dette har vært problematisk verken for de som jobber for meg, og de kollegene jeg har hatt på de arbeidsplassene som har hatt samme regel.

De fleste voksne mennesker synes ikke det er noe problem å ta den telefonen.

Ikke for friske mennesker nei, men vi snakket jo om syke mennesker nå. Men jeg har jo skjønt at folk nå for tida er 'syke' uten at de er syke.

Og du kan ikke bruke som bevis at 'ingen har hatt problemer med det du mener er riktig', for vi har også sagt til deg at ingen har hatt problemer med det motsatte. Og det vil du IKKE høre på. Jeg tror du må lære deg å se ting fra en annen synsvinkel enn din egen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Hvorfor ikke gjøre det til en regel og ALLTID sjekke innboksen i mobilen din på morgenen da? Eller hva med å ha den på nattbordet, bruke den som vekkerklokke. Og jeg skjønner ikke at du hører ringetone hvis du ikke hører meldingstone. Det går an å bruke samme ringetone som meldingstone også, DA våkner du av det også. Det gjelder å se muligheter istedenfor begrensninger! Er det du som er sjefen i bedriften eller?

Men kjære.

Jeg har mobilen på nattbordet, og jeg bruker den som vekkerklokke. Dette handler ikke bare om meg, men også andre ledere i bedriften - og jeg pålegger ikke folk å ha en spesiell sms-tone fordi det er så himla problematisk for deg å ringe.

Da mener jeg langt på vei problemet ligger hos deg og ikke ledelsen.

Når det er sagt; ja, jeg er leder i en bedrift - men jeg er ansatt et annet sted. Og som jeg også har skrevet flere ganger, dette har vært en regel på flere andre arbeidsplasser jeg har vært på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kjære.

Jeg har mobilen på nattbordet, og jeg bruker den som vekkerklokke. Dette handler ikke bare om meg, men også andre ledere i bedriften - og jeg pålegger ikke folk å ha en spesiell sms-tone fordi det er så himla problematisk for deg å ringe.

Da mener jeg langt på vei problemet ligger hos deg og ikke ledelsen.

Når det er sagt; ja, jeg er leder i en bedrift - men jeg er ansatt et annet sted. Og som jeg også har skrevet flere ganger, dette har vært en regel på flere andre arbeidsplasser jeg har vært på.

Seriøse ledere i bedrifter diskuterer da ikke viktige bedriftsmessige anliggender på DOL! Det er mitt siste ord i DEN saken!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...