Gå til innhold

Grunn til advarsel


Gjest Litt irritert

Anbefalte innlegg

Gjest Nickløsheletia

Det har jeg da heller ikke bestridt, for de fleste.

Poenget her, som jeg skrev til Frosken, er at når man er sykemeldt, så er man faktisk nettopp sykemeldt fra forpliktelsen til å følge arbeidsinstrukser, regler, og så videre.

Man er ikke engang forpliktet til å ha en telefon, og kan selv velge hvordan man melder fra.

Med vennlig hilsen

Jeg hoppet inn på 100 nyeste nå og har ikke lest alt.

Sånn juridisk så har du nok rett, men det er dårlig arbeidsmoral ikke å ringe hvis man først har en telefon (som jo de aller fleste har), slik at arbeidsgiver får raskt beskjed og kan planlegge dagen.

Selv har vi morgenmøter hvor vi planlegger dagen. Vi leser altså ikke mailer straks vi kommer på jobb. Derfor ringer vi så fort vi kan rett over kl. 8.00.

Hvis noen ikke ringer straks, vet vi ikke om vedkommende er syk eller har forsovet seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 360
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    124

  • Persille1365381127

    43

  • Mary Poppins

    15

  • morsan

    9

Gjest Niccola

Nei, jeg har ikke sett en eneste god grunn til at ikke SMS kan brukes. At sjefen skrur av lyden på mobiltelefonen er sjefens uforstand i tjenesten.

Med vennlig hilsen

Og hvem her har skrudd av mobiltelefonen? Kunne du kanskje la være å endre variablene i saken?

Jeg merker meg at du ikke svarer på Persilles eksempel der det er dine barn som er syke og ikke du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For syk til å følge reglene?

Du faller bare totalt igjennom her. Selvsagt kan man være syk på måter som overhodet ikke involverer verken tale eller mobil-ringe-funksjonen. Du gjør deg svært vanskelig, og mister all troverdighet i en slik diskusjon.

Jeg tør ikke tenke på hva du måtte mene om kolleger som er samvittighetsfulle/friske nok til å ringe inn en sykmelding - for de kan da umulig være syke nok til å bli hjemme fra jobb!?!

Skal vi se?

Diskusjonen går, blant annet på, om man er forpliktet til å følge arbeidsstedes regler når man er sykemeldt.

Det er man åpenbart ikke, selv om man kanskje er frisk nok til å følge noen av dem. Er man sykemeldt, så er man sykemeldt.

Ettersom man ikke er forpliktet til å følge reglene, så er man heller ikke forpliktet til å ringe, men kan sende melding på SMS dersom man ønsker det.

Logikken er ikke engang vanskelig.

Selvsagt ringer jeg dersom jeg kan, og det passer. Men her går diskusjonen på hva arbeidsgiver kan FORLANGE, og da er poenget at det kan de faktisk ikke. De kan ikke engang forlange at man skal eie en telefon.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tar feil.

Hvis ikke den som skal motta beskjed har på mobiltelefonen, så er det vedkommendes ansvar. Ikke arbeidstakerens.

Åpenbart.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hoppet inn på 100 nyeste nå og har ikke lest alt.

Sånn juridisk så har du nok rett, men det er dårlig arbeidsmoral ikke å ringe hvis man først har en telefon (som jo de aller fleste har), slik at arbeidsgiver får raskt beskjed og kan planlegge dagen.

Selv har vi morgenmøter hvor vi planlegger dagen. Vi leser altså ikke mailer straks vi kommer på jobb. Derfor ringer vi så fort vi kan rett over kl. 8.00.

Hvis noen ikke ringer straks, vet vi ikke om vedkommende er syk eller har forsovet seg.

Hei,

Jeg er helt enig. Dette er egentlig en lang diskusjon, hvor noen forsøker å "trasse gjennom" at arbeidstaker er forpliktet til å ringe (i motsetning til å sende SMS) hvis det står i arbeidsstedets regelverk.

Poengene mine var at:

1) Er man sykemeldt er man også sykemeldt fra reglene.

2) Vanlig dannelse sier at man melder fra om man kan, men da holder det med SMS (og ev. bekreftelse på at den er mottatt).

3) Man er jo ikke forpliktet til å eie en telefon, så det er klart at man ikke kan ha regler om at man skal (juridisk) ringe.

I virkeligheten vil jeg selvsagt gjøre det jeg kan for å være smidig, men i denne diskusjonen var det en spesifik diskusjon som ble diskutert.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

Skal vi se?

Diskusjonen går, blant annet på, om man er forpliktet til å følge arbeidsstedes regler når man er sykemeldt.

Det er man åpenbart ikke, selv om man kanskje er frisk nok til å følge noen av dem. Er man sykemeldt, så er man sykemeldt.

Ettersom man ikke er forpliktet til å følge reglene, så er man heller ikke forpliktet til å ringe, men kan sende melding på SMS dersom man ønsker det.

Logikken er ikke engang vanskelig.

Selvsagt ringer jeg dersom jeg kan, og det passer. Men her går diskusjonen på hva arbeidsgiver kan FORLANGE, og da er poenget at det kan de faktisk ikke. De kan ikke engang forlange at man skal eie en telefon.

Med vennlig hilsen

He he, du har sikkert helt rett.

Jeg håper riktignok at folk flest tenker på arbeidsgiver her fremfor å tenke at "ingen kan forlange det"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og hvem her har skrudd av mobiltelefonen? Kunne du kanskje la være å endre variablene i saken?

Jeg merker meg at du ikke svarer på Persilles eksempel der det er dine barn som er syke og ikke du.

Argumentet for at man ikke skulle ringe var at den som har ansvar for å ta i mot beskjeder har skrudd av lyden (ev. bare for SMS) på mobiltelefonen.

Hvis ungene er syke er det omsorgsdager, ikke sykemelding.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Tja, det handler om deg som person på måten du diskuterer og derigjennom viser dine holdninger og verdier, også til andre mennesker, som dem du diskuterer med her inne.

Din måte å diskutere på har ikke forandret seg de siste 10 årene, og viser sjelden kompromitterende sider. Tror knapt jeg har sett deg skrive "jeg skjønner godt hvorfor du mener det" eller "det er jeg helt enig i". Du har som regel noe å innvende, og måten det gjøres på kan oppleves som nedlatende - nettopp fordi svarene ikke inneholder noen kompromitterende elementer.

Det er fint å underskrive innleggene med "med vennlig hilsen". Likevel kan dette oppfattes som sarkasme når innlegget ikke reflekterer vennlighet, fordi innleggene stort sett handler om å korrigere andres oppfatninger eller å fortelle andre hvorfor de tar feil.

Nyansene uteblir, og nyansene fins fordi de fleste innlegg her inne ikke handler om "absolutte sannheter", men om oppfatninger og meninger utifra ens eget ståsted.

Med vennlig hilsen, og uten snev av ironi eller sarkasme,

Et usedvanlig godt innlegg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he, du har sikkert helt rett.

Jeg håper riktignok at folk flest tenker på arbeidsgiver her fremfor å tenke at "ingen kan forlange det"

Det er selvsagt ikke slik at jeg er vrang, men poenget var mer at en fleksibel arbeidsgiver kan like gjerne motta en SMS som en telefon. Ofte er det jo slik at man ikke orker å snakke med noen når man er syk.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

Hei,

Jeg er helt enig. Dette er egentlig en lang diskusjon, hvor noen forsøker å "trasse gjennom" at arbeidstaker er forpliktet til å ringe (i motsetning til å sende SMS) hvis det står i arbeidsstedets regelverk.

Poengene mine var at:

1) Er man sykemeldt er man også sykemeldt fra reglene.

2) Vanlig dannelse sier at man melder fra om man kan, men da holder det med SMS (og ev. bekreftelse på at den er mottatt).

3) Man er jo ikke forpliktet til å eie en telefon, så det er klart at man ikke kan ha regler om at man skal (juridisk) ringe.

I virkeligheten vil jeg selvsagt gjøre det jeg kan for å være smidig, men i denne diskusjonen var det en spesifik diskusjon som ble diskutert.

Med vennlig hilsen

Ok, takk for oppdatering så slapp jeg selv å lese hele tråden. Håpløst med så tregt nett.

Da er vi enig, tror jeg:-)

*Hopper ut av tråden igjen*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

black wealch

Det spørs om arbeidsgiver har anledning til ikke å godta det.

Arbeidsgiver kan jo faktisk ikke kreve at arbeidstaker overhodet skal eie en telefon. Sånn, for å sette det på spissen.

Med vennlig hilsen

Artig er du :-)

Men kanskje ikke så enkel å ha som ansatt ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Skal vi se?

Diskusjonen går, blant annet på, om man er forpliktet til å følge arbeidsstedes regler når man er sykemeldt.

Det er man åpenbart ikke, selv om man kanskje er frisk nok til å følge noen av dem. Er man sykemeldt, så er man sykemeldt.

Ettersom man ikke er forpliktet til å følge reglene, så er man heller ikke forpliktet til å ringe, men kan sende melding på SMS dersom man ønsker det.

Logikken er ikke engang vanskelig.

Selvsagt ringer jeg dersom jeg kan, og det passer. Men her går diskusjonen på hva arbeidsgiver kan FORLANGE, og da er poenget at det kan de faktisk ikke. De kan ikke engang forlange at man skal eie en telefon.

Med vennlig hilsen

''Diskusjonen går, blant annet på, om man er forpliktet til å følge arbeidsstedes regler når man er sykemeldt.

Det er man åpenbart ikke, selv om man kanskje er frisk nok til å følge noen av dem. Er man sykemeldt, så er man sykemeldt.''

For noe tøys. De fleste bedrifter har interne retningslinjer om hvordan man innrapporterer sykdom. Disse kan være nedfelt i bedriftens personalhåndbok, men ikke nødvendigvis. Svært mange steder kreves at man ringer (om man klarer) om man er syk, dette er også anbefalt av NHO.

Der jeg jobber er det også helt "godkjent" å melde fra sykdom på e-post, men sms skal ikke brukes. Ikke dermed sagt at man sies opp om man melder fra sykdom ved sms, men man vil antakelig få beskjed om at man neste gang bør ringe eller sende e-post.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niccola

Men ikke når man er syk.

Har du noensinne vært ordentlig syk? Altså, ikke bare 40 i feber og slått ut av influensa, men ordentlig syk?

Med vennlig hilsen

Må man være halvdød av malaria for å kvalifisere som syk i din bok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Diskusjonen går, blant annet på, om man er forpliktet til å følge arbeidsstedes regler når man er sykemeldt.

Det er man åpenbart ikke, selv om man kanskje er frisk nok til å følge noen av dem. Er man sykemeldt, så er man sykemeldt.''

For noe tøys. De fleste bedrifter har interne retningslinjer om hvordan man innrapporterer sykdom. Disse kan være nedfelt i bedriftens personalhåndbok, men ikke nødvendigvis. Svært mange steder kreves at man ringer (om man klarer) om man er syk, dette er også anbefalt av NHO.

Der jeg jobber er det også helt "godkjent" å melde fra sykdom på e-post, men sms skal ikke brukes. Ikke dermed sagt at man sies opp om man melder fra sykdom ved sms, men man vil antakelig få beskjed om at man neste gang bør ringe eller sende e-post.

Joda, poenget er at man faktisk ikke er juridisk forpliktet til slikt når man er sykemeldt, fordi man da er sykemeldt.

Og, som sagt, man er heller ikke forpliktet til å eie en telefon i det hele tatt. Sånn, for å illustrere poenget.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niccola

Argumentet for at man ikke skulle ringe var at den som har ansvar for å ta i mot beskjeder har skrudd av lyden (ev. bare for SMS) på mobiltelefonen.

Hvis ungene er syke er det omsorgsdager, ikke sykemelding.

Med vennlig hilsen

Du svarer ikke på det en spør om, du vrir bare saken om til å diskuteres på dine premisser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niccola

Hvis ikke den som skal motta beskjed har på mobiltelefonen, så er det vedkommendes ansvar. Ikke arbeidstakerens.

Åpenbart.

Med vennlig hilsen

Du endrer variablene. Det er ingen her som snakker om å slå av mobiltelefonen. Slutt å endre premissene for diskusjonen, Sør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig er du :-)

Men kanskje ikke så enkel å ha som ansatt ;-)

Jeg er sjeldent syke, og hvis jeg er det så er det vanligvis fordi jeg er alt for syk til engang å tenke på SMS, telefon eller epost.

Jeg er meget medgjørlig i RL, men her reagerte jeg på noen som ønsket å lage ansattes liv surt (spesielt når de er syke) med tullete regler om at man ikke kan melde fra på SMS, fordi sjefen har skrudd av lyden på mobiltelefonen.

Og når det er det de "argumenterer" med, så er det på sin plass å påpeke at arbeidstakeren ikke er forpliktet til å eie en telefon engang.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du svarer ikke på det en spør om, du vrir bare saken om til å diskuteres på dine premisser.

Nei, du forsøker å vri diskusjonen fra sykemeldingsdager til omsorg-for-barn-dager.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du endrer variablene. Det er ingen her som snakker om å slå av mobiltelefonen. Slutt å endre premissene for diskusjonen, Sør.

Hvorfor mottar man ikke SMS, da?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...