Gå til innhold

Grunn til advarsel


Gjest Litt irritert

Anbefalte innlegg

Persille1365381127

Ikke for friske mennesker nei, men vi snakket jo om syke mennesker nå. Men jeg har jo skjønt at folk nå for tida er 'syke' uten at de er syke.

Og du kan ikke bruke som bevis at 'ingen har hatt problemer med det du mener er riktig', for vi har også sagt til deg at ingen har hatt problemer med det motsatte. Og det vil du IKKE høre på. Jeg tror du må lære deg å se ting fra en annen synsvinkel enn din egen.

Joda, som jeg skrev til deg i sted så trenger man ikke varsle der jeg jobber nå - så der kan man bare sende sms eller mail når det passer.

Det er helt fint.

Det jeg sier er at det ikke er mulig på ALLE arbeidsplasser, og da av forskjellige årsaker. De som jobber slike steder har normalt sett forståelse for det - fordi det også gjelder dem når andre er syke.

Som sagt; de fleste voksne mennesker klarer å ta den telefonen, og bruker svært liten tid til å reflektere om HVORFOR de må ringe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 360
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    124

  • Persille1365381127

    43

  • Mary Poppins

    15

  • morsan

    9

Det er jo det normale når man diskutere slike ting med de som ikke har noe ansvar utover seg selv. Og de som jobber i helt uavhengige stillinger som ikke har noen konsekvens for andre.

Veien ned er lang og vond når du setter deg opp på din høye hest på den måten.

Når du så avslører at årsaken tli at du ikke vil ha SMS er at du ikke har lyden på mobilen, så blir det nesten morsomt. Hvis det er så viktig, ta på lyden.

Enkelt og greit.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Seriøse ledere i bedrifter diskuterer da ikke viktige bedriftsmessige anliggender på DOL! Det er mitt siste ord i DEN saken!

Nå er det ikke min bedrift vi snakker om her da :)

Og det er ikke en viktig "bedriftsanliggende sak" om man bruker sms, telefon eller mail til å kommunisere med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mary Poppins

"Hvem snakker om å sende på natten?"

Dersom noen, hvem som helst, skulle finne på å sende meg en melding om natta, i fylla, feilsendt, hva som helst.. vil ikke vekkes hvis det skulle tikke inn en sms om natta. Generelt. Derfor har jeg ikke sms-lyd på om natta heller. See?

Jo jeg ser den, men hvorfor er det snakk om å sende sms på natten? Jeg skjønner ikke den...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri opplevd at dette har vært problematisk verken for de som jobber for meg, og de kollegene jeg har hatt på de arbeidsplassene som har hatt samme regel.

De fleste voksne mennesker synes ikke det er noe problem å ta den telefonen.

De fleste voksne mennesker synes ikke det er problematisk å få en SMS.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, som jeg skrev til deg i sted så trenger man ikke varsle der jeg jobber nå - så der kan man bare sende sms eller mail når det passer.

Det er helt fint.

Det jeg sier er at det ikke er mulig på ALLE arbeidsplasser, og da av forskjellige årsaker. De som jobber slike steder har normalt sett forståelse for det - fordi det også gjelder dem når andre er syke.

Som sagt; de fleste voksne mennesker klarer å ta den telefonen, og bruker svært liten tid til å reflektere om HVORFOR de må ringe.

Og, som sagt, de fleste forstår at når de har slikt ansvar (å motta beskjeder) så har de lyden på mobilen.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man er like fullt i et ansettelsesforhold.

Ja, men uten noen form for forplikelse, ettersom man er syk.

Som sagt, man er ikke engang forpliktet til å eie en telefon, men det er selvsagt at man melder fra at man er syk hvis man kan.

Det vesentlige er at man melder fra, og ikke hvordan.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, du skrev i sta at du som regel er for syk til å si fra i det hele tatt.

Men jeg ser for meg alternativene dine:

Egenmeldingsvariant 1 - slå på pc-en, åpne et mailprogram, skrive inn mottakers mailadresse, taste inn emne, forfatte en mail, sende.

Egenmeldingsvariant 2 - taste 8 siffer på mobilen, hviske fram "jeg er syk".

Og joda, klart variant 1 er å foretrekke. Du er jo bare ute etter å være så vanskelig som overhodet mulig med loven i hånd.

PCen min står på 24 timer i døgnet. Flere av dem, faktisk.

Men du gjør deg bare vanskelig. Du får meldingen om fravær like effektiv på SMS, så det må være vond vilje hvis du ikke kan akseptere det. Det er i hvert fall ikke av noen reell årsak du har klart å få frem.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feil.

En avtale hvor arbeidstaker får betingelser som er dårligere enn arbeidsmiljøloven (med noen unntak) er faktisk ikke gyldig. Signert eller ei.

DET er i alle fall korrekt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vet bedre.

Du vet utmerket godt at man er pliktig å melde fra dersom man ikke har anledning til å møte til avtalt tid. I motsatt fall vil fraværet anses som ugyldig, og ugyldig fravær kan i ytterste ledd føre til oppsigelse.

Det er ikke så lenge siden det kom en dom på det heller, en som stadig bare uteble - og det er fullverdig oppsigelsesgrunn.

Et arbeidsforhold er en toveis kontrakt.

Ja, man plikter å melde fra, men man plikter ikke å eie en telefon for å melde fra med. Eller å bruke den. Så da har man altså muligheten til å melde fra på annet vis.

Sånn hvis du skal være firkantet, så kan andre også være det.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Like greit å slutte å svare ham nå :)

Han liker å kverulere, og gjør det stort sett bare av den grunnen - ikke fordi han legger noe mening bak det han kverulerer om.

Det kan være underholdende en stund, men så blir det som å stange hodet i veggen - svært lite underholdende.

Det triste er at det ødelegger debatten, for det kunne vært konstruktivt å ha en debatt på hvordan man optimalt bør håndtere innmelding av fravær, finne best practice og ta med seg noen gode løsninger.

Men med deltagere som Sør i tråden er det umulig å diskutere konstruktivt, og enhver diskusjon som har en seriøs opptakt eller et relevant innhold vil bare pulveriseres.

:)

Og siden du ikke har argumenter (utover at du ikke vil ha telefonen på) så begynner du med personangrepene dine. Igjen.

Det sier mer om deg enn om meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Hvem snakker om å sende på natten?"

Dersom noen, hvem som helst, skulle finne på å sende meg en melding om natta, i fylla, feilsendt, hva som helst.. vil ikke vekkes hvis det skulle tikke inn en sms om natta. Generelt. Derfor har jeg ikke sms-lyd på om natta heller. See?

Vel, det samme gjelder jo hvis noen ringer.

Hvis du er ansvarlig for å skaffe vikarer osv. så plikter du faktisk å ha telefonen på. Hvis du slår av lyden gjør du ikke jobben din.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

candyqueen_83

Ja, man plikter å melde fra, men man plikter ikke å eie en telefon for å melde fra med. Eller å bruke den. Så da har man altså muligheten til å melde fra på annet vis.

Sånn hvis du skal være firkantet, så kan andre også være det.

Med vennlig hilsen

Har man ikke telefon, plikter man jo til å komme seg til et sted med telefon. Man kan jo ikke lage alle verdens unnskyldninger for å slippe unna normale plikter som arbeidstaker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

black wealch

Hei,

Men det handler da ikke om det? Det handler om HVORDAN man får beskjeden, og ikke om man skal sende beskjed. Det er jo samme beskjed enten det er på SMS, telefon, epost eller brevdue (dog litt fosinket! ;-) )

Hvis jeg er syk (et er sjeldent) er jeg vanligvis for syk til å gi beskjed i det hele tatt.

Med vennlig hilsen

''Hvis jeg er syk (et er sjeldent) er jeg vanligvis for syk til å gi beskjed i det hele tatt.''

Uff det høres alvorlig ut.

Glad jeg ikke lider av slike sykdommer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har man ikke telefon, plikter man jo til å komme seg til et sted med telefon. Man kan jo ikke lage alle verdens unnskyldninger for å slippe unna normale plikter som arbeidstaker!

Det plikter man begripeligvis IKKE så lenge man er syk, men etterpå.

Og det er faktisk ikke en "normal" plikt å ringe, men å melde fra.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Hvis jeg er syk (et er sjeldent) er jeg vanligvis for syk til å gi beskjed i det hele tatt.''

Uff det høres alvorlig ut.

Glad jeg ikke lider av slike sykdommer..

Takk; det er heldigvis sjeldent det skjer. Jeg er sjeldent vekke fra jobb.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Hvis jeg er syk (et er sjeldent) er jeg vanligvis for syk til å gi beskjed i det hele tatt.''

Så du uteblir fra jobb uten å gi beskjed. Spesielt. Da forstår jeg din ramme motvilje mot regler om å ringe. Du gir jo selv ikke beskjed, dermed burde heller ingen andre behøve det.

...eh...?

Har du noensinne vært ordentlig syk?

(Og jeg snakker ikke bare om influensa, og 40 i feber, men ordentlig syk?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jeg også svart på, jeg har også lurt på om det var noen spesielle grunner til at hun ikke ringte.

Med hovedpoenget er at jobben har en regel. Selv om man synes den er aldri så teit, er det da riktig å bryte den? Hvis din jobb hadde uttrykt det klart at man måtte ringe ved sykdom, hadde du da sendt sms fordi du syntes at det fungerte like bra?

Altså, hvis jeg hadde en jobb som detaljstyrte meg slik, så ville jeg vurdert en annen jobb. Ikke så mye på grunn av det (det er sjeldent jeg er syk), men fordi slik detaljstyring er vanligvis et tegn på dårlige ledere.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jeg også svart på, jeg har også lurt på om det var noen spesielle grunner til at hun ikke ringte.

Med hovedpoenget er at jobben har en regel. Selv om man synes den er aldri så teit, er det da riktig å bryte den? Hvis din jobb hadde uttrykt det klart at man måtte ringe ved sykdom, hadde du da sendt sms fordi du syntes at det fungerte like bra?

Utover det, jeg har vanligvis ikke noen problemer med å ringe, hvis jeg er frisk nok til å gjøre det.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...